HDK: Podle mě je velkej rozdíl v tom, co jejich vzdělávací systém nabízí a jak tu nabídku místní studenti využívají. Osobně tady oproti studiu v Čechách vidím dvě výhody - ačkoliv je učiva co do objemu míň, systém je nastavenej tak, že si toho odnesu víc. A návaznost na praxi je nesrovnatelná. Což v Čechách není jenom problém škol, ale taky firem. Jak mi řekl pán z O2, kterej u nás (Praha) externě přednášel, "ušetřete si čas a ani nezkoušejte psát diplomku pro žádnou firmu, protože nikdo není ochotnej vyčlenit zaměstnance, kterej by se vám věnoval a jeho práci by mezitím musel dělat někdo jinej". A jak mi pak řekli na katedře na mnou vybraný téma, "tuhle diplomku vám nikdo vést nebude, to je moc praktický".
Ale kolik z toho systému dokážou oni sami vytěžit, k tomu jsem dost skeptická... U nás na škole (Amsterdam) vidím pramalej zájem o technický obory a přírodní vědy. Naprostej nedostatek studentů na matematice, na informatice snad třetinovej podíl místních. Mezi PhD studentama informatiky ani jeden Holanďan. Když navíc vezmu v potaz výhody, který mají místní oproti cizincům a který jim značně usnadňujou podmínky pro studium (grant na školný, veškerá doprava v celý zemi zdarma, údajně nižší nájem na kolejích), tak mi příjde, že potenciál svýho vzdělávacího systému až ostudně nevyužívají.