• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LEGBASurrealismus & dAdA: proti všemu rozumu. : texty, kresby a malby, kolaze, filmy ...
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Já myslím, že skoncování s časem tam neznamená eliminaci veškerý změny.
    (Ale mínění, že změnu nelze eliminovat, aniž by vědomí zhaslo, jsem nepřipisoval surrealistům (ale sobě :) ).)

    (Pokud jde o reakci na Tvoje námitky z toho minulýho postu, pořád nemám dost času, ale časem se ozvu..)
    BONDA
    BONDA --- ---
    Ještě se mi z toho druhého manifestu líbí tohle:

    Když se někdo vyjadřuje, nemůže učinit nic lepšího než spokojit se s velmi nejasnou možností sladit to, co chce říct, s tím, co o téže věci říct nechce, a přece řekne. Ani velice rigorózní myšlení se neobejde bez pomoci, která je z hlediska rigoróznosti nežádoucí. Nepochybně je myšlenka e větě, která ji vyslovuje, torpédována, i kdyby v této větě nebylo ani stopy po půvabně volném nakládání s jejím smyslem. Dadaismus chtěl obrátit pozornost především na ono torpédování. A je známo, že surrealismus se snažil pomocí automatismu každou stavbu před takovým torpédováním ochránit: něco jako bludný koráb (tento obraz, jakkoli otřelý, pokládám za dobrý, a proto ho přejímám).
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA:

    Ještě něco k té časovosti:

    … když nenacházíme dostatek slov k pranýřování ubohosti západního myšlení, když se nebojíme vzbouřit proti logice, když přísaháme, že čin provedený ve snu nemá stejný smysl jako čin provedený v bdělém stavu, když si ani nejsme jisti, že skoncujeme s časem, s tou starou podivnou fraškou, tím neustále se vykolejujícím vlakem, tím šíleným pulsováním, tou neproniknutelnou hromadou chcípajících a chcíplých zvířat…

    (druhý Manifest surrealismu)
    BONDA
    BONDA --- ---
    Bretonův optimismus (kombinovaný podle mě s jakousi agresivitou):

    "Člověk míní i mění. Záleží jen na něm, aby byl cele svým vlastním pánem, to jest aby udržel v bezvládném stavu stále obávanější hordu svých tužeb. Poezie ho to naučí. Nese v sobě dokonalou kompenzaci běd, které snášíme."

    první Manifest surrealismu (1924)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: (Já se určitě nerozčiluju! Já jsem předtím napsal popravdě, že to, co píšu o změně a možnostech a bytí a jevení, většinou nejsou okamžitý nápady, ale že se mi to tak jeví konstantně už řadu let, během kterých jsem to přezkoumával, jak jsem mohl. Ale to neznamená, že se mi nemůže ukázat, že je to omezený pohled, stejně jako to neznamená, že v tom sám nemám nejasnosti (těch je mnoho!). Děkuju za podněty, odpovím, až budu mít čas.)
    BONDA
    BONDA --- ---
    Pár posbíraných obrázků.
    S na Pinterestu | Man Ray, Max Ernst a Marcel Duchamp
    https://cz.pinterest.com/mikkaelkarvalaj/s/
    BONDA
    BONDA --- ---
    DREDDREW: Bohužel kvůli oslavě narozenin jsem to nezvládla, napiš prosím, jestli se bude opakovat.
    ODJINUD
    ODJINUD --- ---
    BONDA
    BONDA --- ---
    A ještě tohle
    Opavský Dům umění obsadil Salvador Dalí — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/kultura/1766548-opavsky-dum-umeni-obsadil-salvador-dali
    BONDA
    BONDA --- ---
    V neděli začíná velká výstava
    Krása bude křečovitá :: Alšova jihočeská galerie
    http://www.ajg.cz/vystavy2/pripravujeme/krasa-bude-krecovita/
    BONDA
    BONDA --- ---
    "Zůstáváme na půdě jevení. A můžem se ptát, nemá-li toto jevení samo a jeho průběhy (kam až jsme zatím dohlédli) nějaká stálé struktury. Ptám se, jak může vypadat situace, kdy něco je neboli dává smysl." - S tím souhlasím, jen formulace by podle mě měly být takové, aby z nich bylo patrné právě to, že zůstáváme na půdě jevení a víc nám není známo (přístupno). Tudíž - musí se k bytí pojit jen jevení, a to pouze jevení pouze toho druhu, který v sobě doposud zakouším? Nevím. Nevíme. Nemůžu ti na to odpovědět, protože to je oblast, kam nedohlédnu. Je to otevřená věc. - A ještě mi taky nepřijde úplně nezajímavé, že ten pocit času čili nastávání stále něčeho nového čili rámce jevení vědomě zakouším jen v určitých situacích, jak jsem psala (např. ve spánku ho nezakouším). Můžu logicky dedukovat, že čas jako rámec jevení patřil ke každému mému dosavadnímu jevení, i když jsem na to nesoustředila pozornost (jako v tom spánku nebo při zaujetí), a také to samozřejmě dedukuju, když si tedy vybavím vzpomínky a pak vytvořím zobecňující tvrzení. Ale je to pro mě "sekundární operace", která pro mě vytváří namísto jemného, detailního rozlišení odstup a odcizení. Je to pro mě řeč o tom, co se mi jeví jako minulost jevení, která jsem dosud zakoušela.
    Je dost možné, že ze mě mluví nepochopení nebo tak něco. :) Tak se kvůli tomu nerozčiluj.
    BONDA
    BONDA --- ---
    Česky vyšla klasická francouzská kniha, která umožní pochopit absurdní obludu: surrealismus |
    http://archiv.ihned.cz/c1-65286300-carrouges-breton-zaklady-surrealismu-kniha-recenze
    DREDDREW
    DREDDREW --- ---
    Ahoj, srdečně vás zvu na mou absolventskou premiéru představení Still life.

    Autorské vizuální představení inspirované tvorbou Reného Magritta. Lehce naivní, nepravděpodobný a mnohdy směšný obraz (ne)fungování naší mysli.
    [ Still life - Premiéra / divadlotheatre / 13.5.2016 / CR - Praha - La Fabrika ]


    Tak trochu surrealistické představení o křehké skořápce naší duše, vnitřním dítěti a popírání reality.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Ještě takhle: když říkáš, že možnost, představa existence či neexistence mezí atd. se Ti jen jeví, ale skutečnost může být jiná, můžeš nějak naznačit, co to znamená, že by skutečnost byla jiná než se jeví? Znamená to něco jiného, než že se Ti to později může jevit jinak?
    Pokud je to totéž, zůstáváme na půdě jevení. A můžem se ptát, nemá-li toto jevení samo a jeho průběhy (kam až jsme zatím dohlédli) nějaká stálé struktury.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Podle mě si zbytečně omezuješ možnosti na to, co si dovedeš představit. "Bytí mimo jevení mi nedává žádný smysl, o tom vůbec neuvažuju." To, že ti něco nedává smysl (nemá pro tebe žádný nahlédnutelný obsah), neznamená, že to není možné.

    Možná máme každý při tom zkoumání úplně jiný cíl. Já vycházím z toho, že tu něco (pro mě) je, o něčem vím, něco se mi jeví, je tu nějaký smysl. Tuhle situaci já zkoumám, zkoumám možnosti, které se v ní otevírají a případné stálé rysy, které má ve všech svých podobách a proměnách. Ptám se, jak může vypadat situace, kdy něco je neboli dává smysl.
    Našel jsem/uvědomil si nějaké rysy situace jevení, které se prozatím zdají být nepostradatelné pro jakékoli jevení. K těm rysům patří, že v budoucnu může dávat smysl něco, co teď smysl nedává. Třeba: bytí bez jevení, bytí bez možností, bytí bez ucelenosti, bytí bez probíhající změny, stav, kdy o ničem nevím a zároveň o něčem vím, stav, kdy nic není červené, ale já jsem červená středa, stav kdy hbcef buewbvcy ibcwuebv. Jednou ta slova označující jednotlivé ty eventuality mohou nabýt nějakého smyslu, teď jsou to jen shluky slov či písmen, které mi žádný smysl nedávají. To, že není možné bytí bez jevení, bez možnosti, bez změny atd., jsou nesrovnatelně základnější a obecnější pravdy, než že 2 + 2 = 4.
    Ano, shodli jsme se, že do budoucna nelze vyloučit, že nabude smyslu něco, co teď smysl nedává. Tato možnost je rysem přítomné situace. A tento rys nás přece nemusí vést k tomu, že přestaneme cokoli zkoumat, protože stejně se může v budoucnu ukázat cokoli, tak co. Já se snažím zkoumat co nejširší oblasti smyslu, zkoumat bytí v co možná všech jeho podobách a oblastech.
    Když říkám, že k bytí neboli ke smyslu patří jevení, možnost, dění a další záležitosti, SAMOZŘEJMĚ vycházím i ze všech snů, halucinací, psychedelických zkušeností apod., které jsem sám prodělal nebo o kterých jsem aspoň četl a následně si je nějak představil, stejně jako ze stavů, které jsem si prostě jen představil. Myslím, že mám už trochu jasno o tom, co to smysl, resp. jevení (nyní) je a jaké má rysy. Ano, je to hypothetické, může se stát, že budu nucen upřesnit svou analysu stávajícího jevení, stejně jako je možné, že zažiji nějaké úplně jiné bytí / jevení / smysl, které budou mít úplně jinou povahu, ale říkat o nich teď, dokud žádný smysl nedávají, cokoli nad rámec toho, že vyloučit pro budoucnost nelze nic, je jen prázdné tlachání. Teď má všechno myslitelné jevení, všechen myslitelný smysl skladbu, jakou má.
    Může Ti to připadat naivní a bizarní a zbytečně omezující, ale je otázka, jestli by to nebyly pocity analogické pocitům někoho, kdo se poprvé setká s teorií relativity a říká třeba "tsss, a proč by jako nemělo bejt možný rychlost světla překročit? zbytečně se omezujou!" Teorie relativity je fysikální teorie a chce platit pro chování hmotnýho světa. Teorie jevení vůbec či "fenomenologická ontologie" se chce týkat jakéhokoli vystupování, "bytí tu" něčeho.
    (Nikdo nikoho nenutí se zkoumáním toho, jaké vlastnosti všechen smysl či jevení má, zabývat či se zajímat o jeho výsledky.)

    O tom průběhu představování jsem to napsal moc zkratkovitě. Nejde jen o to, že když si něco představuju, má průběh to představování, jde o to, že vždy, když se něco jeví, když o něčem vím, něco si uvědomují, je tu i nějaká změna, je tu nastávání něčeho předem neznámého. Jevení/vědomí bez nastávání předem neznámého je mnohem nesmyslnější než kulatý čtverec, byť to nemusí být patrné úplně na první pohled.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Podle mě si zbytečně omezuješ možnosti na to, co si dovedeš představit. "Bytí mimo jevení mi nedává žádný smysl, o tom vůbec neuvažuju." To, že ti něco nedává smysl (nemá pro tebe žádný nahlédnutelný obsah), neznamená, že to není možné.
    Jestli to chápu, vypozoroval jsi v sobě pocit (prožitek) nějaké následnosti, který nastane, kdykoli reflektuješ své vnímání. Když myslíš na to, jak vnímáš, zpřítomní (zjeví) se ti představa této následnosti ("udělá se ti" tahle představa: vždycky vnímám to, co mi předtím nebylo známé, vnímám pořád nové obsahy). To mi přijde jako dobrý objev. Může to být tak, že každé vědomí, kterému se něco jeví, vnímá souběžně s každým svým jevením to, že se mu jevení děje v této následnosti nového za novým. Ale samozřejmě to tak být nemusí. Má to každý člověk, zvíře, kámen... tak, že se mu jeví věci vždy jen souběžně s jevením tohoto "rámce nastávání"? Budeš to tak mít ve spánku i po smrti? Budeš to tak mít ve stavu ne/soustředění? Budeš to tak mít ve stavu změněného vědomí?
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Hlasitě mě volají povinnosti. :) Měla jsem rozepsanou odpověď, ale napíšu později, musím teď do práce.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Jistě, já vím, že se mi možnost a budoucnost a jeví. Bytí mimo jevení mi nedává žádný smysl, o tom vůbec neuvažuju. Ale ta situace, kdy se mi něco jeví, má určité rysy, které se mohou snadno změnit, a určité rysy, jejichž změnu, resp. zmizení jsem si nedokázal ani za řadu let nijak předtavit nebo je jakkoli koncipovat. Kduž si představuji "existenci mezí" nebo "neexistencí mezí" nebo cokoli, tohle představování si má, děje se v rámci nějakého nastávání a v něm nastává to, co tu ještě není a co není předem s jistotou známo, a toto nastávající nahrazuje to stávající, už ustávající :) Můžeš si třeba zkoušet představovat stav, v němž to tak není, ale pozoruj, zda to představovaní náhodou nebude mít ten charakter, který jsem uvedl. A zda opravdu se Ti někdy něco jeví, aniž by k té celkové situaci jevení patřilo, že přichází stále nové, předem neznámé.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CICHLASOMA: "...dostatečně málo MNOHOZNAČNÁ..." jsem samozřejmě chtěl napsat, pardon.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Hm, já to mám tak, že cítím, že se mi možnost jeví. O budoucnosti ani nemluvě. Představa existence mezí, představa neexistence mezí - vše se jeví. Není to ta věc sama, je to představa v mé mysli. Neznám nic, co by se mi nejevilo. O něčem můžu cítit, že tohle jevení je pro mě významné (jeví se mi významné) a chci si kolem něj organizovat další významy/ jevení. A žádné teď představitelné nebo teď nepředstavitelné jevení nemůžu vyloučit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam