• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    Pro všechny co ví něco o těchto krasných a starých řemeslech a chtějí se zapojit nebo se jenom pokochat nádherou těchto předmětů.. Nápady, fotky vašich výtvorů, tipy a triky a všechny ostatní zkušenosti vítány. Předem díky za slušné chování .)
    rozbalit záhlaví
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Díky, je to tvrdou pájkou.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: já to většinou moc neřeším, soli od oka, kamence trošku (nemusí být), zahřívám k varu a nechám dle potřeby... mohl bys to dát i do zředěné akumulátorové sírovky, zastudena a občas na to kouknout (akorát pokud je to pájené naměkko, mohlo by to napadat spoj, ale nevím, čistím takhle jenom natvrdo pájené věci).
    Jinak když to vyhřeješ a rychle zchladíš pod vodou, část okují se oloupe.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Spájel jsem si měděnou stříšku na zvonek. Potřebuju to vyčistit. Jaký poměr octa, soli a kamence bych měl použít? Anebo stačí ocet a sůl? Zadělaný to je dost.
    AGOG
    AGOG --- ---
    CLOVICEK: Chceš zachovat barvu mědi?
    ZCR
    ZCR --- ---
    CLOVICEK: asi bych to zkusil nalakovat nějakým bezbarvým lakem, to by mohlo vydržet víc a dá se případně zopakovat; méně citlivé řešení je podlepit z vnitřní strany kůží - ale něco mi říká, že by to neměla být kravská kůže :-D
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    Snad jsem tady správně, mám dotaz, jak zajistit, aby měď při nošení jako náramek nebarvila ruku? Resp. nepouštěla ten zelený oxid? Zkoušel jsem náramek už chemicky stříbřit, což chytlo krásnou patinu, ale zevnitř se při nošení během dvou dnů stříbro vyšoupalo. Je to tady tento typ náramku http://www.exoticindiaart.com/details/jcjewelry/om_mani_padme_hum_sterling_bracelet_jjc46.jpg
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: jo, už jsem kousek zkoušel právě podle tohohle videa.
    To máš pravdu, že nemá kam utect, ale snad tím litím do vody by to mělo být ok.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: kováním se hlavně "rozbíjí zrno", ale když máš bublinu vevnitř, tak její obsah nemá kam utéct - opravdu tomu kování pomůže?

    Jinak tohle znáš? Je tam i odlévání ingotu do vody
    YouTube - ‪Utsushi - in search of Katsuhira's tiger. Part 1‬‏
    http://www.youtube.com/watch?v=wGMj7o6AwnM
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Bublinky by se měly odstranit právě tím skováním. Chci to na tsuby. Časem bych si mohl dělat vlastní shakudo a shibuichi slitiny.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no problémy při lití se můžou objevit i u samotného tavení a potom chladnutí (nedostatečné odplynění = bublinky atd)

    zkušenosti s lupami by mě taky zajímaly - věk roste, zrak slábne :-)
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Já nechci odlévat do forem, budu to překovávat. Ale už si písku vyrábím.

    Jeden člověk by chtěl udělat raznici s lístkem velkým 1,2mm. Asi to nedopadne, ale co byste doporučili za zvětšení lupy pro takovouhle práci? A stolní, nebo čelovku?
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: něco se mi plete, že měď se odlívá hodně blbě, zkus se po tom radši podívat; dobrou alternativou by měl být bronz (do určitého obsahu cínu stále víceméně měděně zabarvený); hlavně u mosazi pozor na páry zinku a horečků slévačů obecně.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Neví někdo o malé výhni s el. dmychadlem ve které bych mohl tavit měď? Tak do 6000Kč, podle stavu.
    RATEK
    RATEK --- ---
    ELLANOR: Předpokládejme, že se jedná o obecný kov s blíže nespecifikovanou povrchovou úpravou - nějaká obyčejná bižuterie. O černém nánosu jak o něm hovoříš lze soudit, že se s velikou pravděpodobností může jednat o korozní produkty stříbra - sulfidy, které zpravidla mají černou barvu (pokud se tedy jedná o povrchovou úpravu galvanickým stříbřením - bylo by dobré to vědět). V tomto případě bych zvolil chemické čištění povrchu a to klidně komerčně dostupnými přípravky. Použít můžeš v klidu Aurex (za pár kaček ho seženeš snad v každé drogerii, který kromě thiomočoviny vhodné k chemickému odstranění korozních produktů stříbra obsahuje ještě kyselinu citrónovou, nějaký ten detergent a nevím co ještě..) Použít také můžeš slabý roztok kyseliny sírové (z pravidla tak 5% a ponor stačí na minutku, také se dá sehnat nějaká ta sejrovka akumulátorová - 40% v drogerii myslím). Dále se dá použít Chelaton III, ale to už si asi moc vymejšlím :) Rozhodě zkus ten Aurex, aplikuje se buď ponořením, nebo natíráním kartáčkem, klidně na zuby, nebo vatou a je to asi nejlepší alternativa na to domácí čištění nejen těch obecných kovů ;) Snad ti to pomůže...

    http://www.pksolvent.cz/bezplist/aurex%20na%20cist.%20barevnych%20kovu%20200ml-0072590015.pdf
    AGOG
    AGOG --- ---
    Už jsme o taušírování níže mluvili. Poradíte? Lůžko na 0,3mm drátek mám udělat jak? Bude stačit V drážka, anebo bych měl taky podkosit stěny? V tomhle rozměru ale nevím nevím.


    ELLANOR: Nevím co je to za nános, ale pokud je to složitější tvar tak podle mě jedině chemicky, anebo ultrazvukem.
    ELLANOR
    ELLANOR --- ---
    Prosim, nemate tip, jak v domacich podminkach odstranit cerny nanos na kovu ? Mam torzo starych nausnic a nejspis to neni zadny vzacny kov. Presto je mi lito to vyhodit. Jedinou domaci metodu, co znam, je pasta na zuby a kartacek, ale to myslim funguje spis na zlato a stribro, ne ?
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    ZCR: jasný beru zpět samozřejmě že to jde použít taky na pošné obrazce, spíš mi šlo o to zdůraznit rozdíl technik zdobení. Je fakt že stejně se dají aplikovat obě dvě. Spíš je to o tom že u plátování nemusíš zasahovat tak hluboko do materiálu jako u taušírování (řádově pár desetin milimetru a to možná ještě přéháním) a proto se to dá tak krásně aplikovat na zbroje, nebo sem takhle viděl i vykládaný renesanční sedlo, ale to už je trochu jinej level.....
    ZCR
    ZCR --- ---
    SFUMATO: nesouhlasil bych s tím, že taušírování lze užít jen u linek - podobně lze odsekat i plochu, podseknout hrany a zatepat plochu, viz třeba
    inlaytutorial
    http://www.jimkelso.com/inlaytutorial.htm/inlaytutorial1.htm
    RODRIGO_
    RODRIGO_ --- ---
    Tak to je potom jiná :D
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Skvělé byl jsem pochopen. A ano je to tsuba. Autor je Ford Hallam. Díky, takže se musím poohlédnout po drážkovaném rydle.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    RODRIGO_:
    Jen pro pořádek, bavíte se tu od dvou různých technikách. To co tu představuje Rodrigo je technika taušírování neboli vykládání povrchu předmětu libovolným kovovým drátkem a prakticky se dá použit na širokou škálu materiálů různých tvrdostí (zdobený povrchem může být prakticky jakýkoliv materiál ve kterém jsme schopni vyrýt drážku). Bohužel lze touto technikou vytvářet pouze obrazce z linek. To co tu prezentuje AGOG na obrázku (nejsem si jistý ale předpokládám že zdobeným předmětem na obrázku je tsuba) je technika, která je historicky označována jako technika plátování (může se použít i overlay ale když už existuje český význam proč ho znásilňovat). Její výhodou je jednak možnost zatepávání tenkých drátků, tak ale i celistvých ploch pomocí tenkých plíšků. Narozdíl od taušírování není materiál zatepán do předem připravené drážky ale na plochu předrytého rastru (nejlepší je použití dražkového rydla, ale zkušenější to dělali i nořovým). Důležitou podmínkou taky je aby byl podkladový materiál tvrdší než materiál, který na něj budeme aplikovat( ideálně se takhle zdobí železné povrchy mědí zlatem nebo stříbrem - typickým příkladem jsou třeba středověké arabské helmice nebo štíty). Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to technika hodně náročná na zručnost a hlavně na perfektní přípravu materiálu (hloubka rastru, síla materiálu,....) a sám sem spoustu materíálu zkurvil, ale to jsou zkušenosti :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam