• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ok dik
    ja pracuju se sterling silver 925
    tedy 92.5% stribra zbytek vetsinou med.
    925 se dela z fine silver 99.9% stribro proto aby to bylo tvrdsi je to na sperk vhodnejsi.
    Tak jsem myslel kdyz je v tom ta med ze by to necim mohlo zoxidovat do zelena...
    ZCR
    ZCR --- ---
    jinak pokud to někdo užije a třeba by se mu to pak chtělo i naskenovat...
    Roneš, Josef: Chemická úprava povrchu neželezných kovů, 1958 - Antikvariát Skoda Abzeichen
    http://antikvariat.skoda-abzeichen.eu/...a/rones-josef-chemicka-uprava-povrchu-nezeleznych-kovu-1958

    (mám kdesi zahrabaných pár ofocených stránek, ale nevím, kde to je... předpisů pro barvení a patinaci tam pokud se pamatuju bylo dost, dále různé pasivace, moření, opalování... je to zaměřené spíš na průmyslovou praxi, čili nečekat zázraky)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Zapoměl jsem ještě na žlutou a její odstíny.
    AGOG
    AGOG --- ---
    FRAPE: Myslím, že zelenou ze stříbra nedostaneš. U "nás" se stříbro míchá s mědí aby se dodáhlo odstínů šedi.A na to, že Japonci mají staletou tradici v patinaci tak jsem nikde takový odstín neviděl.
    Hnědou, černou v různých odstínech, oranžovou až červenou a šedivou a z toho skládali všechny kompozice. Většinou se patinovalo vše najednou a vylezly z toho tůzné barvy.
    Ve stříbru nemá ani co zezelenat.
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: bohužel nemůžu sloužit, s patinami jsem si nikdy moc nehrál, a když už, tak jen na mědi a mosazi (jen pokusy o manganistanové černění a zelenomodrou patinu)... zkoušels hledat v nějakých receptářích nebo na webu?
    (Jinak jednoduše řečeno barevné patiny využívají buď vlastního zabarvení sloučenin příslušného kovu nebo tloušťky vrstvičky takové, aby patřičně "lámala" světlo (náběhové barvy, a třeba u barvení titanu)... u ryzího stříbra bych o snadné dostupnosti zelené trochu pochyboval, protože sloučeniny stříbra jsou na rodzíl od široké škály barev dostupných u mědi zpravidla bezbarvé, oxid a sulfid potom do černa... u slitin s mědí by to možná nějak jít mohlo, ale nevím
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    kdyz se vyznas v chemii nevis jak udelat oxidacni roztok na stribro aby nebyl jen cerny jako se prodava?
    Vim jak udelat sulfuric liver z potase a siry ale to je tmavy
    ja bych chtel treba zelenou patinu na stribro ale vsude ji maji jen na med a mosaz na stribro jsem ji nikde nikdy nenasel...
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    kdyz si koupis ty pogumovany elasticky tak je to v pohode..
    lepsi nez mit pak olesteny nehty a zazranou pastu za nima:)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Rukavice na rotační nástroj je základní porušení bezpečnosti práce btw. Nedoporučuju.
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    aha...tak to jo
    ja znam jen to od hodinek:)
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: není hodinové sklíčko jako hodinové sklíčko - myslel jsem laboratorní sklo téhož jména, dostupné až k decimetrovým půměrům ;-)
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ok dik zkusim ocet..
    hodinovym sklickem bych to ale asi neprikryl ja to mam v litrove sklenici:)
    Termo prihrejvadlo na kojeneckou lahev mam zkousel jsem v ni prihrejvat ty kyselinu citronovou ale bylo to pomale tak jsme se vratil k vitrexu ktery obcas riznu 40% akumulatorovou kyselinou..
    Tak zkusim ocet se soli a oprasim prihrivacku lahvi...
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: dělám to jen od oka, 8% ocet, do litru bych dal tak pět rovných polévkových lžic kuchyňské soli... zpravidla to tam házím horké hned po pájení a nechám být, případně přihřeju nad vařičem (kádinku stačí přikrýt hodinovým sklíčkem, pokud to přímo nevře, zas tak hrozně to nesmrdí... svého času jsem uvažoval o takových těch termostatovaných hrncích/hrnečcích, které umí udržet čaj teplý, ale nerealizoval jsem...
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ok...a v jakem pomeru by mel byt ten ocet se soli?
    Staci ten bezny 8% ocet co se bezne prodava?
    Akorat se mi ho nechce udrzovat ohraty protoze se to uvolnuje a pak to vsude pachne..
    Jedine zkusit ten kov hodit do octa horky jako to delam kdyz to hazu do kyseliny
    Mam to na parapetu za oknem tak ze to co se uvolni jde ven do prostoru nez to stacim priklopit vickem...
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: jj, zdraví každý svého strůjcem, s NO2 nejsou žerty, já s kyselinami pracoval hodně, a dusičná je tedy na manipulaci o dost nepříjemnější než sírová, a jak píšu - narozdíl od sírové dusičná leptá i stříbro a měď.
    Jo, ten Vitrex, to frčí i v USA, je to hydrogensíran sodný, který je v roztoku také silně kyselý... často se užívá ten ocet se solí (je to levné a funguje dobře, i na ty mnohem zkorodovanější barevné kovy), viděl jsem i recepty s kamencem hlinitodraselným (který je v roztoku taky mírně kyselý)... citronová hodně pomalá, a koncentrovaný roztok je i dost hustý
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    kyselinou dusicnou cisti cela jizni amerika:)
    kdyz jsem se to tam ucil tak jsem ji taky pouzival ale souhlasim ze je to smrduty shit stejne jako kyselina sirova..
    V Irsku byly vsechny kyseliny na indexu tedy v obchodni siti nedostupne tak jsem tam presel na vitex safety pickle coz je jakasi sul ve vode rozpustna a funguje to podobne jako kyselina.
    I kdyz si myslim ze je to to same co kyselina jen v jinem skupenstvi asi to vyrobyli jen aby uspokojili zakon ale diry do kalhot mi to vyzralo taky...
    Zkousel jsem i silny koncentrat kyseliny citronove ale to jde hrozne pomalu a je to pak cele ulepene..
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    tumbler i na ty nejjemnejsi veci..
    on to totiz nejen vylesti ale i vytvrdi..
    kazdy sperk je po poslednim pajeni zaroven i vyzihany tedy mekky
    ja to vyuzivam hlavne u nausnicovych hacku pokud na ne neco pajim tak jsou pak mekke a deformuji se..da se to obouchat kladivem ale zaroven se to tim deformuje..
    V tumbleru dojde k vytvrzeni tim ze to otukavaji ty teliska a jeste se to zaroven vylesti tak ze ok...
    ZCR
    ZCR --- ---
    U mosazi (dělám jen s obecnými kovy) je tohle ještě větší problém, protože zinek se vypaluje přímo raketově (ostatně má bod varu jenom kousek nad tavicí teplotou tvrdých pájek), což se pak po omoření projeví nádherně měděnou barvou celého povrchu (záleží, jak dlouho to člověk musí smažit při pájení, čili dokud jsem pájel jen tím malým hořáčkem od proxxonu...), a nejlepší je to vzít smirkem nebo jemným pilníkem...
    U toho moření v kyselině dusičné je potřeba dávat pozor, protože narozdíl od kysleliny sírové jednak leptá přímo kov, ne jenom okuje (a žere i docela rychle, ohřívání silně nedoporučuju), a hlavně oproti sírové dusičná sama ostře zapáchá a při rozpouštění kovů obecně vzniká (přímo nebo nepřímo) oxid dusičitý, což je dráždivý a dost jedovatý plyn... pro laika je tohle přeci jenom vyšší dívčí a chce to vědět, co čekat. (Zase ovšem člověk snadno pozná, že se tou kyselinou pocintal, protože barví zasažená místa kůže do žluta :-)
    A když už sýčkuju - na používání rukavic při leštění pozor - jsou z toho hodně ošklivé úrazy, když náhodou kotouč tu rukavici zachytí a namotá i s prsty (záleží na síle stroje, kterou ale neradno podceňovat... soustružníci namotaní za rukáv kolem obrobku by mohli vyprávět, nebo teda někteří nemohli..)
    (konec nevyžádaného školení o bezpečnosti práce)
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    Frape: jojo, to je přesně ono. Dělám často široké prsteny a tady se to hodně projevuje. V podstatě to dělám jak píšeš - i když jen s malými kotoučky. S pálením bojuju silnějším kouskem kůže u leštění vnějšku nasazuju na dřevěný trn. Ale šlo mi právě o to, jestli na to není nějakej trik - něco ve stylu té američanovy rady. Zkusím zapátrat, díky moc, že vím co hledat:) Případně zaexperimentovat.
    Tumbler leští spolehlivě(předpokládám, že leštěný předmět "umlátí" do lesku)? Dá se to používat univerzálně?(na jemné věci to asi není)?

    AGOG: zelenou mi doporučili přímo zlatníci, že to je prý ještě jakštakš hrubé a zároveň vyleští do lesku, což opravdu vyleští v kombinaci s hadrovym kotoučkem. S filcovým to ve finále není uplně ono.

    STQ: takhle to vypadá, v dobrým úhlu nasvícení je to dost výrazný.

    FRAPE
    FRAPE --- ---
    jo uz chapu ty mas na mysli takzvane fire scale nebo taky fire stains..
    to jsou takove mapy ktere vylezou pri mirror polishing..
    pokud umis anglicky zadej do guglu fire stain removal...
    treba v tumbleru se ti neukazou ale na lesticce ano..
    to je bolava noha vsech sperkaru co delaj se strling silver
    jsou to oxidace ktere vznikaji vyhrejvanim pri pajeni nebo zihani
    jde o to ze sterling obsahuje krom jinych prisad i med ktera se tim horkem uvolnuje a vystupuje na povrch..prodavaji se na to ruzne roztoky ktere podle mne moc nefunguji..
    funguje to kdyz to vezmes na buffing tedy lestici motor
    pouzijes hard calico mop tedy tvrdy latkovy kotouc ve spojeni s brusnou pastou Tripoli..
    tady by tomu mohl odpovidat zeleny dialux ale zustavam verny tripoli paste kterou pouzivam leta..
    pak si vem rukavice protoze to bude hodne palit
    musis to lestit dlouho a intenzivne ale pozor na okolni casti protoze to treba docela spolehlive odbrousi slabsi party co jsou kolem..treba ti zmizi jump ring nebo neco subtilnejsiho..
    vetsinou se ty fleky objevuji jen na vetsich plochach tedy na plechu na dratu ne
    tak ze poradne predlestit smirkem a pak vytrvale a opatrne lestit na tom hrubem kotouci a tripoli paste..pak to pomalu a postupne mizi..
    Taky mi jeden american radil kdyz je kus dodelany a uz se nebude ohrejvat tak ho rozpalit a hodit do silneho roztoku nitric acid a to cele nekolikrat opakovat pak to pry zmizi ale nikdy jsem to nezkousel..
    co se tyka kotoucu na lesteni a past tak je prodavam za ruzne ceny
    zalezi na tom jake..
    ty jsou na cskem trhu si muzete koupit sami
    ty z venku mohu objednat ale musim vedet kdo co potrebuje a na co to chce...




    STQ
    STQ --- ---
    JIRKA23: tak ty tvoje fleky vyfot, at vime o cem se bavime
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam