• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    AGOG
    AGOG --- ---
    Rukavice na rotační nástroj je základní porušení bezpečnosti práce btw. Nedoporučuju.
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    aha...tak to jo
    ja znam jen to od hodinek:)
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: není hodinové sklíčko jako hodinové sklíčko - myslel jsem laboratorní sklo téhož jména, dostupné až k decimetrovým půměrům ;-)
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ok dik zkusim ocet..
    hodinovym sklickem bych to ale asi neprikryl ja to mam v litrove sklenici:)
    Termo prihrejvadlo na kojeneckou lahev mam zkousel jsem v ni prihrejvat ty kyselinu citronovou ale bylo to pomale tak jsme se vratil k vitrexu ktery obcas riznu 40% akumulatorovou kyselinou..
    Tak zkusim ocet se soli a oprasim prihrivacku lahvi...
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: dělám to jen od oka, 8% ocet, do litru bych dal tak pět rovných polévkových lžic kuchyňské soli... zpravidla to tam házím horké hned po pájení a nechám být, případně přihřeju nad vařičem (kádinku stačí přikrýt hodinovým sklíčkem, pokud to přímo nevře, zas tak hrozně to nesmrdí... svého času jsem uvažoval o takových těch termostatovaných hrncích/hrnečcích, které umí udržet čaj teplý, ale nerealizoval jsem...
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    ok...a v jakem pomeru by mel byt ten ocet se soli?
    Staci ten bezny 8% ocet co se bezne prodava?
    Akorat se mi ho nechce udrzovat ohraty protoze se to uvolnuje a pak to vsude pachne..
    Jedine zkusit ten kov hodit do octa horky jako to delam kdyz to hazu do kyseliny
    Mam to na parapetu za oknem tak ze to co se uvolni jde ven do prostoru nez to stacim priklopit vickem...
    ZCR
    ZCR --- ---
    FRAPE: jj, zdraví každý svého strůjcem, s NO2 nejsou žerty, já s kyselinami pracoval hodně, a dusičná je tedy na manipulaci o dost nepříjemnější než sírová, a jak píšu - narozdíl od sírové dusičná leptá i stříbro a měď.
    Jo, ten Vitrex, to frčí i v USA, je to hydrogensíran sodný, který je v roztoku také silně kyselý... často se užívá ten ocet se solí (je to levné a funguje dobře, i na ty mnohem zkorodovanější barevné kovy), viděl jsem i recepty s kamencem hlinitodraselným (který je v roztoku taky mírně kyselý)... citronová hodně pomalá, a koncentrovaný roztok je i dost hustý
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    kyselinou dusicnou cisti cela jizni amerika:)
    kdyz jsem se to tam ucil tak jsem ji taky pouzival ale souhlasim ze je to smrduty shit stejne jako kyselina sirova..
    V Irsku byly vsechny kyseliny na indexu tedy v obchodni siti nedostupne tak jsem tam presel na vitex safety pickle coz je jakasi sul ve vode rozpustna a funguje to podobne jako kyselina.
    I kdyz si myslim ze je to to same co kyselina jen v jinem skupenstvi asi to vyrobyli jen aby uspokojili zakon ale diry do kalhot mi to vyzralo taky...
    Zkousel jsem i silny koncentrat kyseliny citronove ale to jde hrozne pomalu a je to pak cele ulepene..
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    tumbler i na ty nejjemnejsi veci..
    on to totiz nejen vylesti ale i vytvrdi..
    kazdy sperk je po poslednim pajeni zaroven i vyzihany tedy mekky
    ja to vyuzivam hlavne u nausnicovych hacku pokud na ne neco pajim tak jsou pak mekke a deformuji se..da se to obouchat kladivem ale zaroven se to tim deformuje..
    V tumbleru dojde k vytvrzeni tim ze to otukavaji ty teliska a jeste se to zaroven vylesti tak ze ok...
    ZCR
    ZCR --- ---
    U mosazi (dělám jen s obecnými kovy) je tohle ještě větší problém, protože zinek se vypaluje přímo raketově (ostatně má bod varu jenom kousek nad tavicí teplotou tvrdých pájek), což se pak po omoření projeví nádherně měděnou barvou celého povrchu (záleží, jak dlouho to člověk musí smažit při pájení, čili dokud jsem pájel jen tím malým hořáčkem od proxxonu...), a nejlepší je to vzít smirkem nebo jemným pilníkem...
    U toho moření v kyselině dusičné je potřeba dávat pozor, protože narozdíl od kysleliny sírové jednak leptá přímo kov, ne jenom okuje (a žere i docela rychle, ohřívání silně nedoporučuju), a hlavně oproti sírové dusičná sama ostře zapáchá a při rozpouštění kovů obecně vzniká (přímo nebo nepřímo) oxid dusičitý, což je dráždivý a dost jedovatý plyn... pro laika je tohle přeci jenom vyšší dívčí a chce to vědět, co čekat. (Zase ovšem člověk snadno pozná, že se tou kyselinou pocintal, protože barví zasažená místa kůže do žluta :-)
    A když už sýčkuju - na používání rukavic při leštění pozor - jsou z toho hodně ošklivé úrazy, když náhodou kotouč tu rukavici zachytí a namotá i s prsty (záleží na síle stroje, kterou ale neradno podceňovat... soustružníci namotaní za rukáv kolem obrobku by mohli vyprávět, nebo teda někteří nemohli..)
    (konec nevyžádaného školení o bezpečnosti práce)
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    Frape: jojo, to je přesně ono. Dělám často široké prsteny a tady se to hodně projevuje. V podstatě to dělám jak píšeš - i když jen s malými kotoučky. S pálením bojuju silnějším kouskem kůže u leštění vnějšku nasazuju na dřevěný trn. Ale šlo mi právě o to, jestli na to není nějakej trik - něco ve stylu té američanovy rady. Zkusím zapátrat, díky moc, že vím co hledat:) Případně zaexperimentovat.
    Tumbler leští spolehlivě(předpokládám, že leštěný předmět "umlátí" do lesku)? Dá se to používat univerzálně?(na jemné věci to asi není)?

    AGOG: zelenou mi doporučili přímo zlatníci, že to je prý ještě jakštakš hrubé a zároveň vyleští do lesku, což opravdu vyleští v kombinaci s hadrovym kotoučkem. S filcovým to ve finále není uplně ono.

    STQ: takhle to vypadá, v dobrým úhlu nasvícení je to dost výrazný.

    FRAPE
    FRAPE --- ---
    jo uz chapu ty mas na mysli takzvane fire scale nebo taky fire stains..
    to jsou takove mapy ktere vylezou pri mirror polishing..
    pokud umis anglicky zadej do guglu fire stain removal...
    treba v tumbleru se ti neukazou ale na lesticce ano..
    to je bolava noha vsech sperkaru co delaj se strling silver
    jsou to oxidace ktere vznikaji vyhrejvanim pri pajeni nebo zihani
    jde o to ze sterling obsahuje krom jinych prisad i med ktera se tim horkem uvolnuje a vystupuje na povrch..prodavaji se na to ruzne roztoky ktere podle mne moc nefunguji..
    funguje to kdyz to vezmes na buffing tedy lestici motor
    pouzijes hard calico mop tedy tvrdy latkovy kotouc ve spojeni s brusnou pastou Tripoli..
    tady by tomu mohl odpovidat zeleny dialux ale zustavam verny tripoli paste kterou pouzivam leta..
    pak si vem rukavice protoze to bude hodne palit
    musis to lestit dlouho a intenzivne ale pozor na okolni casti protoze to treba docela spolehlive odbrousi slabsi party co jsou kolem..treba ti zmizi jump ring nebo neco subtilnejsiho..
    vetsinou se ty fleky objevuji jen na vetsich plochach tedy na plechu na dratu ne
    tak ze poradne predlestit smirkem a pak vytrvale a opatrne lestit na tom hrubem kotouci a tripoli paste..pak to pomalu a postupne mizi..
    Taky mi jeden american radil kdyz je kus dodelany a uz se nebude ohrejvat tak ho rozpalit a hodit do silneho roztoku nitric acid a to cele nekolikrat opakovat pak to pry zmizi ale nikdy jsem to nezkousel..
    co se tyka kotoucu na lesteni a past tak je prodavam za ruzne ceny
    zalezi na tom jake..
    ty jsou na cskem trhu si muzete koupit sami
    ty z venku mohu objednat ale musim vedet kdo co potrebuje a na co to chce...




    STQ
    STQ --- ---
    JIRKA23: tak ty tvoje fleky vyfot, at vime o cem se bavime
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: Zelený Dialux je ale na chrom, platina tuším taky a podobné materiály. Na stříbro je černý Dialux. To jak to popisuješ je spíš špatný postup/materiál. Špatná pasta, moc pasty, moc otáček a pálí se to atd. Chtěl jsem od Advantage doporučit něco jemnějšího ještě než je černý dialux a doporučili mi oranžový...něco. Je to váleček takový. Teď si nevzpomenu. Ale dělal jsem s tím jen jednou, ale zdá se mi to lepší.
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    FRAPE: díky za tvoje zkušenosti. I když se moje a tvoje nedají srovnat, s tím tavidlem bych si dovolil nesouhlasit. Možná ale spíš myslíme každý jiné fleky:) Ty fleky mi vznikají až při leštění(to i když mám daný kus omořený zcela do běla), kdy se v některých místech proleštím na "čisté" nezoxidované stříbro(to už je pak jak zrcadlo) a je to rovnoměrně po celém kusu - tedy i v místech kde nedošlo ke kontaktu s boraxem(mám nějakou pastu ze safiny).V podstatě na začátku leštění je povrch stříbra lehce do šeda, pak začně lehce žloutnout - blíží se už jeho konec, pak už je zrcadlo. Není to sice moc vidět, pájka časem nadělá tmavší fleky než je toto, ale i tak mi to vadí. Zkusil jsem na hrubo spočítat mocnost tý vrstvy a vyšlo mi přibližně 20um, což je hodně. Asi nezbývá než před leštěním dobře osmirkovat(800-1000) nebo předleštit hrubší pastou. Teď používám jen jednu - zelenou dialux. Jaký používáš ty?

    Líh taky vyzkouším, zatím jsem žil v tom, že se líh používá při ochlazování žíhaných kusů - rychleji schladnou a jsou pak měkkčí - což je znát hlavně u zlata(řekl bych hlavně u nižších ryzostí), s tím ale nedělám.
    U sírovky mám poměr cca 1:15 když do toho přímo házím žhavé kusy a neředěnou 40% - tu zahřívám podle potřeby cca na 50C takto se z toho myslím nic moc neuvolňuje.

    Leštička vypadá dobře, za kolik k tomu máš kotouče?
    A teď jdu leštit na proxxonce:)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Díky za tip s lihem, vyzkouším.
    Ten motor už jsem viděl, to je myslím fér cena.
    FRAPE
    FRAPE --- ---
    idealni je omořit kov po pajeni nebo zihani v technickem lihu
    musi se to tam hodit hodne rozpalene naraz a cele..zasyci to az po chvili a je to ciste..
    ke konci to cele ale davam do kyseliny sirovy..99 % se redi 1 dil kyseliny a 10 dilu vody
    Nebo ta 40% do akumulatoru a zredukovat tedy pomer kyselina voda...staci tak pul na pul..
    Ty fleky na sperku jsou stopy po tavidlu tedy asi boraxu podle toho co kdo pouziva..
    je to zaroven antioxidacni roztok ktery na kovu vytvari takovou sklovatou vrstvu proti pusobeni vzduchu a nasledne oxidaci..to nedoporucuji mechanicky odstranovat jde to hodne blbe
    kyselina v dostatecne koncentraci to ocisti do bila..
    Ja kyselinu nezahrivam protoze se uvolnuje tim teplem a dejchat to nechci
    mam ji ve sklenici mimo dilnu a kdyz do ni neco hazu tak to rozpalim horakem a hodim to tam horke
    je to ocistene temer hned jak to tam hodim a kdyz ne tak to tam necham a nebo proces opakuju..
    Lesticka je dobra stolni..30OOO RPM tedy 30 000 otacek za minutu
    jsou dost drahe treba ve swahu nebo v advntg..
    Ja je stavim
    delam to ze 300 W motoru...2 upinaci trny levy a pravy
    je to male tak 30-40 cm i s tema trnama
    pokud by ji nekdo chtel tak je k mani za 2700 Kc je to koplet nove..
    muzu dodat i ruzne kotouce pro prepolishing i final polishing..
    pasty atd..
    ted delam typ kterej ma i vestavenou lampicku:)
    Mam to tady
    Lestici motor / Zboží prodejce Frapernik | Fler.cz
    http://www.fler.cz/zbozi/lestici-motor-1256918
    ale v pripade zajmu je lepsi mne kontaktovat primo treba tady
    cena je pak o neco nizsi nez na tom fleru
    Jinak tohle vsechno predvadim a ucim na svych kurzech
    delam ted hlavne individualni kozultace kde stoji hodina 250 Kc
    pri zakoupeni vic jak 15 hodin je cena nizsi..
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    jj, mořidlo, mám knížku Zlatnictví, stříbrnictví.. K.Taubl a tam to tak nazývají. Ocet vyzkouším, sírovku ale taky ohřívám, když se mi nechce čekat a i se sklenkou do ultrazvuku.
    AGOG
    AGOG --- ---
    JIRKA23: Mořidlo?
    Každopádně se mi sírovka jeví jako méně účinná na rychlé zbavení se oxidů po pájení. Sůl ocet zahřátý na 60st- + UZ je poměrně hodně účinné.

    A co se týká leštění já s tím nikdy moc problém neměl, co používáš za pasty?
    JIRKA23
    JIRKA23 --- ---
    tak ocet a sůl neznám. Jako mořidlo ale používám tu kys. sírovou(do autobaterie cca 30-40%), zbytky tavidla a jinýho bordelu rozpustí spolehlivě - i v ultrayvuku jsem to zkoušel, ale ta tenka tmavší vrstvička tam pořád je - myslím, že tohle většina výrobců třeba na fléru ani neřeší, protože to je vidět jen u věcí co se leští do zrcadlovýho lesku nebo co jde na rhodiování-dělá to pak flíčky. U patinovaných věcí to taky neřeším, u matných a hrubších provedení je to asi taky zbytečné.
    Čistý stříbro občas používám na obruby kamenů-lépe se to pak zasazuje, ale jinak raděj ne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam