• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: to mi neprijde jako dobrej napad. aby se pajka chytla, musel bys to vycistit do hloubky (kyselina?) a pak ohrivat zespodu. pak je sance ze vtece dovnitr, ale ne stoprocentni, taky se ti muze roztect po povrchu. videt to bude vzdycky, pajka ma odlisnou barvu i u zlata a stribra, natoz u mosazi. nebylo by lepsi ty hrany proste zatepat k sobe nebo dolu, aby se prasklina zmensila/zmizela?
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no, nejsem si úplně jistý, jestli to dopadne dobře - pájka nemusí v těch prasklinách chytit, a bude veliký problém s tím, jak bude odlišně korodovat (pokud se vůbec povede najít aspoň podobnou varvu). S trochou smůly ti tam navíc může zůstat trocha tavidla nebo mořidla, které pak bude mikroskopickými kanálky vzlínat ven a dělat neplechu.
    Nešlo by to opravit vyrytím toho kanálku a vtepáním drátu?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Aby nebyly vidět.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: a jaka by byla pointa? aby pak byla zastita odolnejsi nebo aby praskliny nebyly videt?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Ještě doplním, praskliny jsou zkrs celou tloušťku.
    Možná kdybych proryl mikro kanálek aby byly stěny čisté, protože uvnitř to bude zoxidované+možná zbytky laku. A pokud myslíte, že je to reálný, jakou pájku nejlépe?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Prosím zkušenější o radu jestli ses něčím podobným už potýkali.
    Tohle je stará mosazná japonská záštita, kterou právě čistím od laku. Jsou na ní dvě velké praskliny vlevo nahoe a vpravo přes hlavu koně.
    Myslíte, že by to šlo zalít pájkou?


    CERTICA
    CERTICA --- ---
    tu na nyxu id: CHRONOS
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    CERTICA: Chronos nick zde nebo někdo někde na netu? Omlouvám se, dlouho jsem tu nebyla a pozapomněla jsem. Děkuji za pomoc
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    DAJUSE: najlepsie je naucit sa na zaciatok pracovat s voskom - skus mozno Chronos. Vo firme Ti potom uz vytvoria formy z modelu, aj odleju.
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    STQ: Děkuji za reakci a pomoc. K pánovi jezdím, teď tedy mám pauzu kvůli trhům. To jsou ty mé základy tvrdého pájení. Ale chtěla bych se věnovat spíše odlévání. Tvorba z vosku, výroba formy, vytavení vozku z formy, odlití a dál...
    STQ
    STQ --- ---
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    Mám velkou prosbu na šikulu, co se zabývá tvrdým pájením a odléváním. Dlouho si pohrávám s myšlenkou a obohacuji dílnu s další a další nástoje a materiál k těmto technikám. Po posledních letech své vinuté perly a spíkané sklo komponuji do šperků s cínem (měkké pájení). Ráda bych povíšila. Něco z pájení ozkoušené mám, v hlavě načteno dost teorie, ale praxe chybí a do tajů práce s voskem, výrobou formy a odlévání jsem neprokoukla... Nebo jen okrajově. Kbydy se tu našel kutil, co toto ovládá a měl by čas mě učit, byla bych více jak šťastná. Samozřejmě ne zadarmo.
    Třeba se tu někdo najde. Žádné vhodné kurzy jsem na netu nenašla :-(
    ZCR
    ZCR --- ---
    KUATO: no, já myslím, že zas tak do minulosti chodit nemusíme
    KUATO
    KUATO --- ---
    ZCR: pridavala se treba potas, nebo kostni popel jako tavidlo, pomahala tavbe za nizsich teplot a navazovala na sebe bordel. ale asi by to chtelo prohlidnout stredoveke spisy, ktere to resily (Agricola - 12 knih o hornictvi a hutnictvi, Ercker - Kniha o prubirstvi, urco budou i dalsi).
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, s konkrétními věcmi neporadím... ale obecně se teda různé slitiny i při poměrně malých změnách složení začnou chovat dost jinak - vezmi si třeba klasické bronzy - CuSn8 se dá normálně ohýbat, tepat atd, ale CuSn20 je křehký... o takových těch různých zrcadlovinách s vysokým obsahem cínu ani nemluvě.
    Na plynu to bude citlivé určitě, ale to uhlí je opravdu klasika. Neházel se do taveniny pro vyčištění taky vosk? Ale to možná jen do olova, nevím.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pak mám problém, že i 0.5% olova například způsobuje že se to pak nedá kovat a válcovat ikdyž to tam hodím před litím. Nevím jesti by pomohlo nějaký íčko kvůli přístupu vzduchu. Měď dělá bordel i opačně, když přidám malé množství do stříbra. Tavím propanbutanem a do kelímku dávám po staru dřevěné uhlí. Bylo mi řečeno i sklo, ale to je ssebou nese komplikace.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: (i když teda situace může být trochu složitější, záleží na poměrech... při tuhnutí pak třeba nemusí tuhnout všechno najednou, ale nějaká de facto sloučenina jakoby vykrystalizuje z toho roztoku dřív a pak to celé zatuhne v tom zbytku - ale i to jsou většinou dost mikroskopické záležitosti. Poznat se to dá z takových těch hrozných fázových diagramů, ale nebudu předstírat, že si to ještě nějak extra pamatuju, a pro ten popisovaný případ to nemá smysl řešit)
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no ono je to dost normální rozpouštění, nebo jako kdybys míchal dvě mísitelné kapaliny, difuzí (proto se dává vždycky kov s nižší teplotou tání do roztaveného kovu s vyšší teplotou tání).
    Ale zamícháním nic nezkazíš.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Metalurgický dotaz. Když tavím měď v kelímku, už je roztavená a přidám malé množství, zrnko olova nebo cínu. Jakým způsobem se tak malé množství rozmíchá? Když tavím měď se zlatem, nebo stříbrem tak to vypadá při patinování, že dojde k rovnoměrnému provázání i bez nějakého míchání. Jak to funguje? Anebo je lepší to ještě zamíchat?
    STQ
    STQ --- ---
    ZCR: no tak tam muzes dat prinejhorsim 18 :) 21 se pouziva v indii, thajsku a vsude tam kolem.
    POOWL: jj, retizek by ze 22 dlouho nevydrzel, ale zbytek myslim nebude problem, bezne s touhle ryzosti pracuju a diamanty do ni fasuju, je to krasnej material.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam