• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    CHRONOS
    CHRONOS --- ---
    Ok, tak tedy
    1)Nemám provozovnu, jen dílnu, dělám hlavně s AG, s AU vyjímečně. Některé kousky přesahují hmotnost 10g. Vím, že musím mít cejchované váhy, nebo smlouvu s někým u koho si na nich budu vážit,. Jen stále nerozumím proč, když nepřicházím do kontaktu se zákazníky, proč, pokud váhu do 10g nemusím na dokladech uvádět a na příjmu na PÚ zboží vážejí sami?

    2) v zákoně se píše, že pokud výrobce pracuje s Ag do 10g a nemá provozovnu, nemusí mít váhu, ale zároveň se píše, že výrobci musí vest hmotnostní evidenci,viz "výrobci musí používat uředně oveřené váhy pokud určují hmotnost. Co s tím?

    3) jak vést evidenci v případě výrobce- umělce? Stačí si prostě poznamenat datum, druh šperku, ryzost a hmotnost?
    POOWL
    POOWL --- ---
    CHRONOS: hod otazky verejne at je to videt...tre a se to nekomu bude hodit
    CHRONOS
    CHRONOS --- ---
    Zdravím a prosím zkušené zlatníky a šperkaře o radu do pošty. Týká se to nejasností ohledně povinností vyplývajících z puncovního zákona (pro výrobce- umělce) -vážení povinností mít cejchované váhy, vedení evidence, apod.
    Řešíte nebo řešili jste stejné problémy ve své praxi? prosím dejte mi vědět do pošty, bude to stručné, nechci vás připravovat o čas :)
    Díky moc
    AGOG
    AGOG --- ---
    WAMP_ELF: On to tak nechá, ale tohle není kosmetická vada to je díky prasklinám totálně bezcenný. Respektive neobchodovatelný. To je jako když máš prasklinu na čepeli, taky jí dělá bezcennou. O součástkách japonských mečů je potřeba uvažovat jako o umění, ne militáriích.

    Kosmetická vada je něco jiného, letité obnošení patiny, zlacení díky používání. Ne tak ale poničení po pádu, praskliny, vypadaná dekorace atd. Musí se o tom uvažovat jako o obchodním artiklu. Tohle co tu mám má hodnotu 0, takže si s tím jen pohraju v rámci praxe.
    WAMP_ELF
    WAMP_ELF --- ---
    AGOG: asi uplne mimo misu, ale proc to probuh sberatel nenecha jak to je? Co jsem pochopil tak si ten kousek o ty vady skoro rika. Mel jsem za to ze sberatele historickych zbrani sice obcas neco renovuji ale nikoliv kosmeticke vady.
    Premyslel jsi o nejakym nemetalickym reseni?
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Tady mi netřeba vykat :-) Čištěna zatím jen od pravděpodobně uruši laku, je to stará věc a složení známé není, ale je to taky jen práce jako pozornost pro podporu další spolupráce s tím sběratelem. Tolik snahy do tohohle kousku nemá cenu vkládat. Kdyby to byl nějaký významný kus tak to je jiná.

    Tahle slitina mědi a zinku v Japonsku nazývaná shinchu byla vždy náchylná na praskání při kování.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: Zeptám se čím byla čištěna a pak taky jestli je známé složení slitiny. To se dá zjistit na puncovním úřadě jestli tam chodíte. Sice blbě koukaj , ale měřením punců to jsou schopný spláchnout. Kdybyste tyhle informace věděl mohlo bych zjistit co by mohlo být příčinou a jak ji potencionálně řešit.

    ZCR
    ZCR --- ---
    ZCR: pardon, myslel jsem samozřejmě nejmenší obsah stříbra.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: imho máš podstatně větší šanci na barevnou shodu s tím drátkem - u ms pájek je problém v tom, že nejmosaznější barvu mají ty s nejmenším obsahem zinku, což bohužel znamená, že jsou to taky ty s nejvyšší pracovní teplotou. A vyhřívat takovouhle placku soko do červeného žáru a pak to čistit od okují a vůbec... fakt radši mechanicky.
    (jinak na proti roztékání pájky na nechtěná místa je jednoduchý trik - začmárat je měkkou tužkou. Nefunguje absolutně, ale párkrát mi to už ušetřilo práci...)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Asi máte pravdu, už jsem nad tím v tomto smyslu přemýšlel a v úspěch tak jak bych si to představoval moc nevěřím. Pokud by se roztekla pájka po povrchu až takový problém nebude, protože to chci stejně trochu zkulturnit a posléze patinovat. Bylo to nalakovaný asi urushi, ale to není běžná praxe. Nad vtepáním drátku jsem přemýšlel taky, ale i tady bude bava s největší pravděpodobností odlišna. Ikdyž někdo to už spravoval stříbrem. Celkově se divím, že nad takovou nekvalitní plackou strávil někdo čas s poměrně slušným rytím.
    Je to pro jednoho sběratele. I po zatepání bude prasklina vidět a snižovat hodnotu. Ale naštěstí pořizovaí nálady prý nebyly velké, tak si tím jen pohraju a vylepším fazónu.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: to mi neprijde jako dobrej napad. aby se pajka chytla, musel bys to vycistit do hloubky (kyselina?) a pak ohrivat zespodu. pak je sance ze vtece dovnitr, ale ne stoprocentni, taky se ti muze roztect po povrchu. videt to bude vzdycky, pajka ma odlisnou barvu i u zlata a stribra, natoz u mosazi. nebylo by lepsi ty hrany proste zatepat k sobe nebo dolu, aby se prasklina zmensila/zmizela?
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no, nejsem si úplně jistý, jestli to dopadne dobře - pájka nemusí v těch prasklinách chytit, a bude veliký problém s tím, jak bude odlišně korodovat (pokud se vůbec povede najít aspoň podobnou varvu). S trochou smůly ti tam navíc může zůstat trocha tavidla nebo mořidla, které pak bude mikroskopickými kanálky vzlínat ven a dělat neplechu.
    Nešlo by to opravit vyrytím toho kanálku a vtepáním drátu?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Aby nebyly vidět.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: a jaka by byla pointa? aby pak byla zastita odolnejsi nebo aby praskliny nebyly videt?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Ještě doplním, praskliny jsou zkrs celou tloušťku.
    Možná kdybych proryl mikro kanálek aby byly stěny čisté, protože uvnitř to bude zoxidované+možná zbytky laku. A pokud myslíte, že je to reálný, jakou pájku nejlépe?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Prosím zkušenější o radu jestli ses něčím podobným už potýkali.
    Tohle je stará mosazná japonská záštita, kterou právě čistím od laku. Jsou na ní dvě velké praskliny vlevo nahoe a vpravo přes hlavu koně.
    Myslíte, že by to šlo zalít pájkou?


    CERTICA
    CERTICA --- ---
    tu na nyxu id: CHRONOS
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    CERTICA: Chronos nick zde nebo někdo někde na netu? Omlouvám se, dlouho jsem tu nebyla a pozapomněla jsem. Děkuji za pomoc
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    DAJUSE: najlepsie je naucit sa na zaciatok pracovat s voskom - skus mozno Chronos. Vo firme Ti potom uz vytvoria formy z modelu, aj odleju.
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    STQ: Děkuji za reakci a pomoc. K pánovi jezdím, teď tedy mám pauzu kvůli trhům. To jsou ty mé základy tvrdého pájení. Ale chtěla bych se věnovat spíše odlévání. Tvorba z vosku, výroba formy, vytavení vozku z formy, odlití a dál...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam