• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PATISLAVOchrana přírody

    Ochrana přírody


    - klub pro odbornou i laickou veřejnost, které není lhostejný stav našeho i světového životního prostředí

    V tomto klubu uvítám:

    1) Diskusi nad převážně lokálními a konkrétními problémy životního prostředí - zastavování zelených ploch, vznikající skládky, kácení stromů, vybíjení zvěře, znečišťování vod, "zkulturňování" krajiny apod. Mělo by jít hlavně o vlastní zkušenosti - co jsme viděli a co jsme pro ochranu přírody udělali. Přidejte obrázky!

    2) Domlouvání nějakých drobnějších akcí. Boj s úředním šimlem provádějte zde: [ Obrana občana ]

    3) Tlachání o obecných problémech (ztráta druhové diverzity, kácení pralesů, šíření pouští, znečištění vod, smysl zoologických zahrad, regenerační schopnost přírody apod.). Diskuzi o globálním oteplování zkuste minimalizovat.

    4) Sdílení zkušeností z práce v neziskovkách.


    rozbalit záhlaví
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PATISLAV: Protoze kdyz mas hromadu kusoveho materialu (na 5 vagonu) ve skladu ke kteremu se da prijet po kolejich a chces to cele dopravit do nemec k mori, tak ti CD rekne skoro dvakrat takovou cenu nez kamionovy prepravce.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    PATISLAV: "bohužel je dnes nákladní doprava po železnici upozaďována, sám nevím proč."

    ale to je jednoduché. čistě ekonomicky - je to pro dopravce stále výhodnější, stále to stojí méně peněz. a dokud to tak bude, budou vozit po dálnici. něco stojí manipulace (naložení na vlak), nevýhodou je, že vlak nejede všude a poplatek za transport se prostě proti TIR nerentuje. a obchodníci myslí peněženkou, to jim těžko můžeš vyčítat. tedy: zvýšit mýtné a ty prachy z části vrazit do možností ČD Cargo. ale to bych takhle mohl konstatovat a navrhnout lecos :) každopádně - jak budou vstupy (benzín, nafta) stoupat, bude i přirozeně ustávat "nepřirozený" trend vyvolaný zemědělskou politkou EU, a to vození zeleniny a ovoce ap. aj. z jednoho koutu EU na druhej a naopak. proč mám jíst čínský časnek, špaňelská rajčata, portugalská jablka (mě se to netýká, jezdím po škole k nám na statek :). ale co je imho daleko nejhorší - vození živých zvířat! to je čisté zlo. kamarád mi povídal, že viděl, jak se v ČR prasata vozí v TIR ve třech patrech. tušíš, jak to vypadá, když se prudčeji zabrzdí? Každopádně: MÍSTO CHOVU DOBYTKA SE DNES ŘÍKÁ "VÝROBA MASA", TENTOO SEMIOTICKÝ POSUN ILUSTRUJE PŘÍSTUP K NĚMÝM TVÁŘÍM. já u nás na vesnici stále říká, proč ta telata nepustí ven na louku za teletínem, proč je mají přivázané, že nepoznají slunce, trávu...krmí je dovezeným zkysnutým silem v igelitové "housence". a co oni? stále stejná mantra "to se nevyplatí", "to je příliš složité", "museli bysme najmout hlídače" ap. darmo mluvit :(

    a ještě jednu jobovku :)
    "Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt. Těmto lidem, a je to polovina národa, iniká mnohoznačnost světa, a co z tohoto světa v jejich očí zbývá, lze rozdělit na celkem jednoduché, větščinou protipólné elementy. Někdy se tomu říká černobílé myšlení"

    Cyril Hoschl, 1991, udělování profesury v Karolinu, UK.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PATISLAV: jelikož ČD jsou vřed. Chovají se jako klasický monopol, jsou to líné ryby v malém rybníce. Bohužel na neschopnost manažerů drah doplácíme všichni. Vem si třeba vlak s auty do chorvatska....byl zrušen....Nechápu jak se to může nevyplácet.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: Záleží na úhlu pohledu. Břemeno je to pro správce trati (potažmo stát). Údržba tak velké sítě je ekonomicky náročná a hodně záleží na tom, má-li daná trať využití. http://byznys.lidovky.cz/dalsi-ceska-zeleznicni-trat-na-odpis-z-nejhustsi-site-sveta-se-stale-ukrajuje-185-/ln-doprava.asp?c=A100308_215900_ln_domov_pks . Z opačného pohledu je to ovšem výhoda - ať už pro občany nebo potenciální investory, kteří na vybudovanou infrastrukturu hodně slyší - bohužel je dnes nákladní doprava po železnici upozaďována, sám nevím proč.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    TAMARIX: díky, můžu se prosím zeptat, co znamená třetí a čtvrtá zóna ohrany?
    V úsecích CHKO, kudy bude R52 v budoucnu směřovat, je v současnosti vyhlášena III. a IV. zóna ochrany Chráněné krajinné oblasti. Jedná se přitom o ornou půdu.
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    ECLECTICA: Oficiální stránky dálnice: http://www.r52.cz/?page_id=20
    Na wiki: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rychlostn%C3%AD_silnice_R52

    + když zadáš do vyhledávače "R52" vyjede Ti spousta článků, názorů pro i proti apod.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Má někdo bližší informace k té stavbě dálnice přes Pálavu. Vzhledem k tomu, že ten kraj znám a vím, nakolik je unikátní, tomu poříd nemůž věřit.
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    KEIKIN: Jeden z důvodů, proč bych začala kouřit je ten, že bych vajgly neházela na zem, ale dávala je pečlivě do krabičky, tu pak vysypala do koše a šla tak příkladem. Jasně nic moc to neřeší, ale když už, pořád je to lepší než to házet kolem sebe. Je to pěknej hnus, vlákna z umělý hmoty nasáklý jedama.. To se jen tak nerozloží ze dne na den..

    Vidím to takhle: místo cigár kultivovaně kouřit dýmku, místo jednorázových používat látkové pleny a místo vložek menstruační kalíšek.. :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Dneska ráno jsem uvědomil jak je neekologické, když někdo odhodí cigaretu.
    Zkoušeli jste někdy vypít lektvar ze špačků ? Asi ne protože byste umřeli. Každý špaček je skoro jako jed, který člověk odhodí. Bohužel je skoro celkem jedno kam ho odhodí. Neexsituje speciální likvidace špačků a vajglů, takže spolu s vložkami a plenkami se jedná o celkem závažný ekoproblém...
    TAMARIX
    TAMARIX --- ---
    PATISLAV: Jojo, to že dálnice představují migrační bariéru je známa věc.. Dobře je to vidět třeba na příkladu rysa, jehož výskyt je na Brdech uváděn v několika kusech a který by se mohl docela dobře rozšířit třeba i na Křivoklátsko, nebýt D5..

    Železnice - maximální souhlas! Je to celý na hlavu postavený, kdyby stát víc dotoval dráhy, mohlo by být levnější jízdný, víc lidí by jezdilo po kolejích a míň po silnicích, takže by nebylo třeba stavit další betový monstra. O převozu nákladu to platí dvojnásob, v mnoha případech by stačilo jen natáhnout koleje k logistickým centrům/skladům a nemuselo by jezdit tolik kamionů.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SCHWEPZ: to že si jako národ neumíme ošéfovat mýtné je naše blbost. A to že peníze z mýtného neslouží k ekologickým projektům je taky naše blbost. Dálnice nejsou a silnice nejsou jen drahé, ale také přetínahí biokoridory. Bohužel to furt neumíme stavět (podchody,přechody pro zvěř každých 300 až 500m)...V minulosti mnoho měst těžilo z výhodné dopravní polohy...
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    KEIKIN: výhodná tranzitní poloha? výhoda toho že se jablka vozená z polska do špaňelska a ze španelska do polska (viz. eurodotace) uskutečňuje přes naše území? peníze z mýtnýho se rozpustí ve stavbě nejdražších dálnic v EU - jeden km stojí miliardu. navíc - zkus o výhodách tranzitní země vykládat někde, kde pod ojny bytovek s malými dětmi projede denně 8 000 TIRáků ,)

    PATISLAV: nechápu, proč ti rozvětvená železniční síť přijde jako břemeno. zkus mi to blíže vysvětlit.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PATISLAV: ekonomického důvodu bych se nebál...stát postaví silnice a lidé a hlavně kamiony po nich budou jezdit a platit mítné. naše země má výhodnou transitní polohu....
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: Už dlouho jsem přemýšlel nad tím, jaký mohou mít dálnice vliv na populace zvířat, která se nejsou schopna přes tyto překážky přirozenou cestou dostat. Z pohledu některých zvířat v podstatě vytváříme ostrovy (a pár mostů pro zvířata to nezachrání).

    Nemám teď v hlavě mapu dálničních tahů v ČR a nedokážu tak říct, kde ještě citelně shází a kde není třeba, ale obecně bych se dalších dálnic bál i z ekonomického důvodu. Pokud bude síť dálnic příliš košatá, bude její údržba nesmírně nákladná. Máme jednu z nejrozvětvenějších železnic na světě a je to tíživé břemeno, kterého se nedá zbavit, protože lidé zcela pochopitelně brojí proti rušení spojů a tratí, které jsou pro ně důležité. Stejně tak jednou postavené dálnice a silnice už nikdy nezmizí a kromě toho, že budou hyzdit krajinu (narozdíl od železnice), budou i ohromnou zátěží pro rozpočet. Mám osobní tip, odkud by se peníze navíc mohly vzít :)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    PATISLAV: bohůžel. stejně jako s dálnicí, co má protínat Pálavu. nebo přes české středohoří. občas použijí tzv. salámovou metodu - přivedou tu betonovou nepřekonatelnou věd ke kraji chráněné rezervace a pak se vedou spory, zda ji obětovat této variantě trasy. kolik takových lokalit můžeme ještě obětovat? kolik jich naše česká kotlina, Boiahaeum má? nelze provést alternativní trasování? jaký je vliv tzv. betonové lobbby, firem typu skanska. a jak v to intervenují lidí jako bývalej ministr dopravy

    (viz.: Stát poslal na exministra Řebíčka protikorupční policii
    http://ekonomika.ihned.cz/c1-42056610-rebicka-dohani-minulost-zacala-ho-vysetrovat-protikorupcni-policie http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=664400
    Probíhá prověrka prodeje akcií firmy Viamont, za něž exministr inkasoval přes čtvrt miliardy korun. Ze zjištění Aktuálně.cz vyplývá, že v trestním oznámení ministerstva financí jde o finanční operace za celkem 900 milionů korun.Na kontech Řebíčka z nich nakonec skončilo 261,5 milionů. Exministr si za ně pořídil mimo jiné nemovitosti v Toskánsku a v Saudské Arábii.Hodnota firmy prudce vzrostla poté, co Aleš Řebíček usedl do křesla ministra dopravy. Firma začala dostávat významné zakázky zejména od institucí, které spadaly pod Řebíčkův resort. Jak již napsaly HN tak za více než dvouletou Řebíčkovu kariéru na ministerstvu získal Viamont státní a komunální zakázky za zhruba 14 miliard korun.)

    nejsem v principu proti dálnicím, smíříl jsem se s tímto trenedem. ale vadí mě krátkodobé rozhledy, trasování jenž destruuje jedinečné klenoty české krajiny. že dálnici nelze téměř překonat, přejít (natoš zvířata) jsem si vyzkoušel mnohokrát. aco se stane s unikátním pálavským biotopem. kulturní krajinou sklípků a věstonické venuše? Jak budou reagovat na hluk hejna vzácných ptáků co hnízdí na novomlýnských nádržích? jak na splodiny unikátní rostliné bioty? a přitom exituje varianta přes břeclav. mimo nezaměnitelnou pálavu. mimo tento jihimoravský unikát.


    pro zájemce o spolčování:

    Dálnice NERESpektuje okolí
    http://www.facebook.com/NER35?ref=mf

    Josef Císařovský, In the twilight of silence / V šeru ticha
    http://www.youtube.com/watch?v=k-SmG1_3N04 jak budou reA
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    SCHWEPZ: "Většina se snažila zastupitele přesvědčit, aby pro variantu nehlasovali. Neuspěli. Záměr prošel především díky podpoře zastupitelů z ČSSD. Schválený návrh je jen doporučením ministerstvu dopravy, kudy koridor pro silnici vést."

    Tak mám takové tušení, že závěr ministerstva, které je již dnes v rukou ČSSD, je poměrně předvídatelný.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Liberecký kraj schválil dálnici Českým rájem - Aktuálně.cz
    http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=664717
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    Spiknutí proti tuňákovi
    http://respekt.ihned.cz/z-noveho-cisla/c1-41929950-spiknuti-proti-tunakovi



    Moře u břehů italského poloostrova Gargano brázdí výletní loď plná turistů. Náhle k ní připlouvá malý rybářský člun a jeho majitel se chlubí svým úlovkem – obrovským tuňákem, který vyplňuje velkou část paluby. Fotoaparáty cvakají, turisté jsou nadšeni. Je léto 2009 a většina z nich (autora článku nevyjímaje) netuší, že je to spíš důvod ke smutku. Jde totiž o tuňáka obecného (Thunnus thynnus), který se už brzy může ocitnout na pokraji vyhubení. Na vině je průmyslový rybolov. Podle odhadů již padlo vlečným sítím traulerů za oběť 85 % populace tuňáka. Ani varovná čísla ovšem nedokážou státy přimět k razantní akci. Znovu se to ukázalo v Kataru, kde minulý týden skončila jednání Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy (CITES). Špatně přitom v katarském Dauhá nedopadl jen tuňák.

    Název úmluvy, zastřešené OSN, napovídá, v čem může účinná ochrana spočívat. Nadměrný lov často způsobuje poptávka ve vzdálených zemích, ať už si žádá maso vzácné ryby, korály sloužící k výrobě ozdob nebo třeba slonovinu. Je to i případ tuňáka: kvůli chutnému masu narůžovělé barvy je jednou z nejatraktivnějších ryb vůbec. Velmi si jej oblíbili Japonci – ačkoli se ryba vyskytuje ve Středozemním moři a v Atlantiku, celých 80 % ulovených tuňáků míří do japonských restaurací, výroben sushi a na tamní trhy.

    Země, které jednaly v Kataru (celkem jich úmluva sdružuje 175), mohou mezinárodní obchod zastavit – stačí jen zařadit ohrožený druh do takzvané přílohy I. Jenže návrh Monaka, aby byl obchod s tuňákem zakázán, dokud se jeho populace nezotaví, v Dauhá neprošel. Podivnou roli přitom sehrála Evropská unie, která se pokusila návrh oslabit (podrobnosti v rámečku)


    Podle pravidel úmluvy by se přitom na tuto rybu nejpřísnější ochrana vztahovat měla: „Z vědeckého hlediska je na tom tuňák hodně špatně a kritéria pro zařazení do přílohy I splňuje,“ říká do telefonu přímo z Dauhá český zástupce na jednáních Adam Kurz. „Existuje ale mnoho ekonomických zájmů. Obecně není velká vůle zakázat obchod s druhy hospodářsky využívanými, a zejména s druhy mořskými. Přinášejí totiž velké zisky soukromým společnostem i státům,“ dodává Kurz, který pracuje v Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR, kde má na starosti právě problematiku CITES.

    Katastrofálně dopadl i pokus o účinnější ochranu žraloků. Hlasovalo se o omezení obchodu s masem celkem šesti ohrožených druhů těchto mořských dravců, všechny návrhy však byly smeteny kvůli odporu Japonska, Číny a dalších zemí. Hlasovací mašinerií, která vyžaduje souhlas dvou třetin zúčastněných států, neprošel ani zákaz obchodu s mořskými korály či těly ulovených ledních medvědů.


    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ANNA: majitel nebo provozovatel osamělé venkovské zemědělské či chovatelské farmy v USA aj. V ČR se nesprávně užívá pro provozovatele libovolného zemědělsko-chovatelského zařízení - hospodářské usedlosti, statku, stanice, ap. (= rolník, zemědělec, statkář, chovatel, ap.)
    ANNA
    ANNA --- ---
    KEIKIN: kdo je to farmář? ono imho bez dotací by tady zavřeli krám skoro všichni.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    ANNA: proto farmáři v EU dostávají dotace na "údržbu krajiny"...
    ANNA
    ANNA --- ---
    no, se zajímavým pochodem přišla známá rodičů kdysi, a to totiž že párky jsou vlastně vegetariánské, protože v nich není maso. živočišný odpad nejspíš roste na stromech. někdy mě ta lidská fantazie opravdu překvapí:))

    jinak je to těžký, když má zemědělství uspět v divoké tržní době. krávy si prostě z prstu nevycucáte, není to oblast, kde se dá všechno ochcat a obchodovat s vzduchoprázdnem. a snaha snížit náklady a aspoň neprodělávat se pak obráží na tom, jaké podmínky mají např. hospodářská zvířata, nebo jaký je dopad zemědělství na krajinu.
    přijde mi šílený, jak málo se lidi starají o oblast, která je vlastně naprosto zásadní, nebo že si ani neuvědomují, jak zásadní vlastně je... že třeba někdo žije v přesvědčení, že půda je nějaká neživá hlína, které tu bude vždycky dost.
    KOKES
    KOKES --- ---
    LALINA: zcela opačný, než u primitivních kmenů, kteří věří, že síla pozřeného přechází do nich, co?:-)

    Jinak jak jaro slezlo sníh a ještě nejsou listy, tak je všude vidět neskutečnej bordel, hory odpadků plnících zákoutí, např. břehy Rokytky(Praha) jsou odpadky úplně vystlaný, přemýšlím, co s tím.
    Fotit a posílat na magistráty? Diktatura má v tomhle ohledu jednoduchou pozici: nařídí lidem od 15 do 60 bez rozdílu brigádu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam