KUATO: přesně tak. aplikuji to občas na zcela-nevychovaných dětech od sestřenice (4 a6) a funguje skvěle. Poeticky je to ilustrované v nádherném filmu
http://www.csfd.cz/film/136117-jaro-leto-podzim-zima-a-jaro/, kdy se ráno mladý svěřenec narodí s větším kamenem přivázaným na záda, který musí nějakou dobu nosit - stejně tak týral žáby, když je takto topil. Efektivní a pevné zkušenostní učení :)
ANNA: ano - ta ztráta styku s tím co označuješ jako "reálný svět" (chápu to jako zvětšování distance k přírodním priocesům a zákonitostem) je jeden z možných důvodů oné "debilizace" (termín nekorektní, ale přesný, jak říká Prof. Koukolík (
http://www.kosmas.cz/knihy/131780/vzpoura-deprivantu/ !!!!). Ale to probuzení skrze takovou zkušenost týrání...mno, ...přijde mi, že je mnoho individuálních odlišností, nezobecňoval bych to. Já například - bez toho abych se nějak "chlubil" - měl velmi "přátelský" vztah - až sentimentální - k zvířatům od jakžova a nechápal (silně prožíval), jak někdo může bezdůvodně, či dokonce s radostí, ubližovat zvířeti, které cití. Ale i přesto, zabiju králíka, stáhnu ho a pak sním. Ale není to bezdůvodné, chovám je s péčí, na léto budou mít dokonce takový výběh...prožijí dobrý život :)