• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLORLokální alternativní, etické a demokratické ekonomiky
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Článek německého ekonoma Niko Peache, který uvažuje na pozadí klimatické, finanční a zdrojové krize možný model po-růstové ekonomiky. Materiál je bilingvní, psáný německy a anglicky, rozsahem na 2 A4. Otázkou zůstává, nakolik je Peachem načrtnutý model politicky průchozí...

    http://www.postwachstumsoekonomie.org/Paech_Oekonomie-jenseits-Wachstum.pdf
    JAGA
    JAGA --- ---
    Dokumentární.TV > Kolaps / Collapse
    http://dokumentarni.tv/veda-a-technika/kolaps-collapse

    dokument s českými titulky na webu
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Varianty dalšího vývoje ekonomické krize
    http://www.blisty.cz/2010/11/26/art55666.html
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Ekologické listy - olomoucký měsíčník - HDP nebude ukazatelem životní úrovně napořád
    http://www.ekologickelisty.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=873&Itemid=40
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    2010 Local Future Conference Videos
    http://localfuture.org/2010conference1.htm
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    JAGA
    JAGA --- ---
    To má Homgren pravdu, samotné peníze nejsou problém, problém vzniká, když jimi začneme poměřovat vlastní hodnotu (úspěšnost, pozici v hierarchii, moc, sebevědomí, sebejistotu).
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    TADEAS: Jo.

    Tady jsem kousek přeložil.

    David Holmgren - Láska k pěnezům

    Stojí za to zopakovat si staré rčení, podle nějž nejsou zdrojem zla ve světě peníze samotné, nýbrž láska k nim. Abychom si toto rčení vysvětlili, láska k penězům (hamižnost) byla kdysi uznána za sílu, která stojí za inovačními peněžními změnami, jejichž prostřednictvím vzniká úrok, který je nutné splatit zvýšenou těžbou přírodního bohatství. Je ironií, že tím, že Západní civilizace ignorovala toto tabu židovsko-křesťanské tradice vůči zúročitelným penězům, ji společně s dalšími faktory přetížilo do té míry, že se z ní později stala globální průmyslová kultura. Kde v tom hledat ironii? Kvůli rozhodnutí církve (přijímat zúročitelné peníze), jež vedlo ke ztrátě její moci tváří v tvář bezuzdnému materialismu?

    Vznik "fiat" měny (měny vynucené, měny vzniklé z ničeho) je, vyjma vzniku na dluhu postavených zúročitelných peněz, nejvyhrocenějším vyjádřením lásky k penězům. V průběhu historie většina společností kryla čerpání/abstrakci peněz komoditou o rovnocené uznávané a dlouhodobé hodnotě, jako bylo například zlato či stříbro. Fiatní měna nabývá své hodnoty prostřednictvím řádu nastoleného mocným svrchovaným vládcem a společnou vírou lidu. Nezávislost na dostupných zásobách komodit má ve složitých a rostoucích ekonomikách, které upevňuje silná centrální moc, mnohé výhody. Avšak fiatní měny jsou na systematickou hrabivost a korupci, jež se dějí pouhým tisknutím peněz dohromady se všemi masivně složitými obdobami tohoto procesu, který po všechny ty roky od opuštění zlatého standardu držel americký dolar coby de facto světovou měnu, náchylnější.

    Tyto složité finanční nástroje a společná víra, které byly základem desítky let trvajícího ekonomického růstu, rovněž činí naše ekonomické systémy náchylnější vůči kolapsu.

    Analýza světové energetické situace napovídá tomu, že pozvolný pokles technologické a kulturní komplexity je nevyhnutelný - ovšem náhlý kolaps civilizace dozajista nevyhnutelný není. Domnívám se, že ke kolapsu civilizace nás vedou rychleji peníze a trhy, které se vymkly kontrole, než nedostatky a dopady kterékoliv jiné konkrétní činnosti či technologie včetně spalování fosilních paliv.

    Horečná činnost v oblasti reálné ekonomie, která ničí systémy nezbytné k životu, je hlavně a především poháněna dysfunkčním, na dluhu postaveném peněžním systému, který musí z povahy své logiky, toliko aby přežil, růst.

    Náš peněžní systém vyžaduje neústalý růst, aby odvrátil kolaps, o těchto mechanismech se můžete dočíst jinde. (Viz Kurz krachu Chrise Martensona - www.chrismartenson.com ) Monetární systém nedokáže běžet na neutrál, nelze jej dostat do "ustáleného stavu". Rostoucí zásoba peněz...

    Reakce peněžních a energetických zájmů na ropný zlom a změnu klimatu

    Změna klimatu dokládá příkladem meze schopnosti přírody vstřebávat odpady produkované člověkem, zatímco ropný zlom zase meze schopnosti přírody uspokojovat lidskou poptávku.

    Mediální a veřejné povědomí o změně klimatu zjevně výrazně překonává povědomí o ropném zlomu, avšak existují zajímavé rozdíly co se týče zájmů těch, kteří jsou zapojeni do peněžního a energetického průmyslu. Mnozí z těch, kdo jsou propojení s penězi a trhy, se začali soustředit kolem změny klimatu coby naléhavého problému, který by bylo možné proměnit na další příležitost vedoucí k ekonomickému růstu (zelené ekonomie). Titíž lidé mají zároveň sklony vyhýbat se termínu ropný zlom, třebaže si jsou vědomi jeho bezprostředně hrozícího příchodu. Toto odmítání snad pramení z intuitivní chápání toho, že jakmile trhy pochopí, že budoucí růst není možný, pak to znamená, že hra pro náš fiatní systém na dluhu postavených peněz končí.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Ivan Lesay: Spúšťame blog Kritická ekonómia - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/7136-spustame-blog-kriticka-ekonomia
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: dik za link na ten holmgrenuv text.
    sice ne moc k mistnimu tematu, ale slusny mi prislo tohle:

    ... it has been calculated that half of the protein in the human biomass was created using nitrogen from the Haber Bosch process that uses vast quantities of fossil fuel to create nitrogen fertilisers that in turn allowed increased food production to grow the human biomass to over 6 billion bodies.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Otevřený prostor: Peníze jinak? - Trast pro ekonomiku a společnost pořádá již 5. ročník třídenního semináře "Otevřený prostor", tentokrát na téma "Peníze jinak". Otevřený prostor proběhne 26.-30.1. 2011.

    http://www.thinktank.cz/index.php?id=290&tx_ttnews[tt_news]=306&tx_ttnews[backPid]=266&cHash=7da7177185
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Peníze jako dluh: seminář Trastu pro ekonomiku a společnost

    21.10. 2010 Brno, FSS MU - Joštova 10, učebna 42, 16.00

    http://www.thinktank.cz/index.php?id=290&tx_ttnews[tt_news]=305&tx_ttnews[backPid]=266&cHash=b7f93e91f1
    JAGA
    JAGA --- ---
    Tady vzniká jakýsi elektronický LETS, ale nemá to lokální charakter (pochopitelně, je to přes web) - chtějí zpětnou vazbu, tak jim napište své dojmy!
    E-change: centrum elektronických výměn
    http://www.e-change.cz
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    PIZI: Ale kdeže. Ve filosofii to takto dost často nechodí... Proč byl uznávaný, možná zjistíš po přečtení knihy.
    PIZI
    PIZI --- ---
    VSOUKOLOHLOR: A byl uznavany proto, ze prekonal nejakeho predchoziho nejuznavanejsiho? Asi tomu predchozimu jeho nejuznavanost nebyla nic platna, byl prekonan, ze? Ja si pockam na toho posledniho. :-)
    Ale knihu zkusim nekde najit a precist.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    PIZI: Samozřejmě, že vím, co píšu. Buď bez obav. Naneštěstí však rozlišuji obsah knihy, na niž odkazuješ, a tvé zestručnění do několika vět. Vyjadřoval jsem se k tomu druhému, ne k oné knize. Vzhledem k tomu, že o historii něco málo vím, tak z hlediska jejích čelních představitelů jsou to, co píšeš, naprosté banality, navíc velmi omezené. Takže ještě jednou doporučuju: Hans Georg Gadamer - Problém dějinného vědomí. Je to útlá kniha a rozhodně této diskusi prospěje, když si ji přečteš. Pro tvou informaci, Gadamer byl jedním z nejuznávanějších filosofů 20. století.
    PIZI
    PIZI --- ---
    Ano je nesmysl popirat katastrofy, ale neni nesmysl popirat nasi schopnost rozumne je predpovedet. Umime vzdycky zpetne vysvetlit proc prisly, ale dopredu, to je horsi.
    JAGA
    JAGA --- ---
    PIZI: Heleďse, někdy prostě k nějakým velkým katastrofám dojde, někdy nedojde. Je nesmysl říkat, že se jich nemáme bát, protože se nedějí. Něco jiného jsou ovšem ty "konce světa", jejichž přesní datum se předem vyhlašuje - zrovna včera jsem byla na přednášce "Konec světa - už zase?" Leoše Kyši v Sisyfovi a bylo to zábavné a pravidvé. To se ovšem naprosto nedá házet do jednoho pytle s varováními, že globální ekosystém nemusí vydržet to, co provádíme - planeta to samozřejmě přežije, ale lidé to přežít nemusí, nebyli by prvním biologickým druhem, který vymřel.
    PIZI
    PIZI --- ---
    VSOUKOLOHLOR: Knihu o ktere mluvis neznam, ale mozna by nebylo od veci nejdrive si precist...

    Hmmm. Vidis co rikas?
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    PIZI: Prosím tebe, co tady zkoušíš? Není nad to, než podávat, co podáváš, jednostranně. Černé labutě platí na obě strany. Znáš anglický idiom "cry wolf" a Ezopovu bajku, z níž vzešel? Panenko skákavá, proč se vždycky najde někdo, komu je potřeba vysvětlovat základní skutečnosti... A navíc PO neznamená konec světa ani v těch nejkatastrofičtějších scénářích, takže si tady laskavě nevymýšlej (a ani jako nadsázka to neobstojí).

    Co se historie týče, knihu, na níž odkazuješ, neznám, ale soudy, které vynášíš o historii jsou dost mimo, protože reprezentují pozici radikálního agnosticismu. No, klidně si ji pěstuj. Ale možná by stálo předtím za to, si zjistit něco o historické metodologii a epistemologii, například o Hansi Georgu Gadamerovi, hermeneutice, dějinném vědomí, o Maxi Weberovi, ideálních typech, atdp.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam