JUNIPETRUS: ale
PUPU nepise nic o nizkych cenach. V obecne rovine nejnizsi cenu jsi tomu podsunul jen
ty sam (
a neni mi jasne, na zaklade ceho vlastne). Hovori o cene a kvalite coby propojene soustave, pricemz vubec neni resena jejich vyse. A kvalitne odvedena prace se naopak projevi ve vyssi odmene. Samozrejme, kdo na kvalite nelpi muze zaplatit levnejsi zmetek... a naopak, kdo svou praci flaka musi pocitat s tim, ze se to na jeho odmene take projevi. Na tom nevidim nic spatneho.
K cemu myslenky potrebuji "trh"? Treba i k tomu, aby se z verejnych penez nerealizovaly nesmyslne stavby jen proto, aby se vycerpal nejaky fond za kazdou cenu. Aby se penize smerovaly tam, kde jsou skutecne potreba a uzitecne (namisto "nesmyslu", co se co pet let predelavaji...). Trh jako obchod je zjednodusene vnimani. Trh je i jistou formou souteze.
Stejne tak zisk jde merit i jinak nez penezi. Zalezi jen na tom, jak se na to divas. Trh soukrome vlastnictvi nevyzaduje - praxe bohuzel ukazuje, ze statni sprava / samosprava prilis dobrym hospodarem nejsou. Soukromy hospodar si rozmysli, kam sve penize investuje, zatimco statni urednik ma svou kapitolu v rozpoctu, kterou se snazi stuj co stuj utratit... urcite netvrdim, ze vse soukrome vlastnictvi spasi vse, je to opet o hledani urcite rovnovahy.
Typicky ale jde rict, ze tam kde stat neco vice reguluje, tak tam konkurence spise selhava. V zeleznicni doprave nefunguje prakticky vubec, naopak zasahy statu je aktivne az na svetle vyjimky bojkotovana. V praxi to vede k tomu, ze dominantni dopravce (s odvolanim na "statni" objednavku) poskytuje takove sluzby, ze lide v mnoha relacich radeji pouziji jiny prostredek. Posledni legislativni upravy tomu jen nahravaji - pri extenzivnim vykladu prava je mozne efektivne poskodit i konkurenci na trati z Prahy do Ostravy. Ten statem vlastneny / protezovany dopravce nakupuje nektere soupravy zpusobem, kdy se nasledne ukaze, ze vlastne nema masiny, kteryma by to tahnul - a ty si musi pronajimat (pricemz ten problem je navic nevysoutezeny dle zakona => opet problem...).
Opacnym svetem je (jeste porad) poskytovani internetu - tato oblast statem prilis regulovana neni. Svete div se, vznikla diky tomu spousta drobnych poskytovatelu, ktere se venuji i tem nejzapadlejsim vesnickam. Jasne, muzeme diskutovat o kvalite, ale porad je CR "wifi" velmoci. A to i tam, kde statem kdysi vlastnene a hutne zadotovana firmy maji dodnes problem sve sluzby poskytnout.
Co treba regulace statni kolem alkoholu? Co bylo vysledkem? Dovolim si tvrdit, ze nebyt prehnane regulace (a zdaneni), tak zadnou methanolovou kauzu u nas nemame - a navic, ta regulace vzniku problemu nezabranila - naopak pro to vytvorila pudu - drahy alkohol, poptavka po levnem... nejake "kolky"? Ty cloveka, co se chce levne opit nezajimaj. To same jsou treba podvody kolem LTO - spotrebni dane z paliv jsou tak vysoke, ze uz podvadet dava smysl. Inu, regulace ;-)
Pokud jde o pristup ke zdrojum - ehm - fakt, ze muzes vlastnit pozemek a kilometr pod tvym barakem si nekdo jiny se statni bumazkou muze kutat diry (a realne ohrozovat i statiku tveho baraku) je v poradku? :-) Soucasny system je naopak zvraceny - ve finale beztak vytezek z nerostneho bohatstvi konci v soukromych rukou, ale majitel pozemku, pod kterym se tezi z toho nema casto nic - krome rizik... takovy kockopes :)
JUNIPETRUS: Jak muze volny trh dosahovat osobnich cilu? Velmi jednoduse. Kdyz neco chces, musis
sam zamakat. Pri extenzivnim vykladu by volny trh mohl znamenat treba i to, ze se lidi, ktere zamestnavam a kteri svou praci flakaji muzu snadno zbavit a nahradit jej nekym, kdo si pridelene prace (a s tim spojene odmeny) bude vic vazit. Zamestnat dnes cloveka je sakra riziko, ktere si lecktery podnikatel rozmysli. Mimo jine i proto, ze je kolem hromada flakacu, co si praci vykladaji jako dochazku do zamestnani, kde pracovni dobu stravi na facebooku & spol...
Pokud v tramvaji nechces potkavat bezdomovce, nic ti nebrani jim zajistit/zafinancovat teply domov :) Uznavam, ze s cistym vzduchem je to slozitejsi - na druhou stranu nejvetsimi znecistovateli vzduchu jsou opet ve vetsi mire statem/samospravami (spolu)vlastnene firmy - a uznavam, ze je slozite se v te dzungli zorientovat - kazdopadne tlak statnich vlastniku na cistou vyrobu je minimalni. Energie musis nekde vyrobit. Jadro spouste lidim nevoni, vyroba solarnich panelu ve finale vyprodukuje tolik bordelu, az to hezky neni (
ok, jinde - takze ty budes dychat cisty vzduch, zatimco na druhe pulce polokoule se muzou dusit... omyl - ono to sem dojde taky). Kopcu na vetrniky/vodni elektrarny moc nemame... a ruku na srdce, on les vetrniku na horskem panoramatu taky nevypada nejlip, kdyz na to koukas z chaticky o vikendu :) No a pak je tu spalene uhli... jasne, v Praze ti muze byt ukradene, ze na severu Cech kouri par elektraren. Ale to jses tak trosku sobec - zatimco ty mas vzduch cistejsi, nekdo nekdo jiny kvuli tobe dycha vzduch zasvinenejsi ;-) Klasicke NIMBY...
Stat garantuje co prosim? Pravo je (nejen) u nas tak komplikovane a pro bezneho cloveka neprehledne, ze dva pravnici ty vyprodukuji tri protichudne pravni nazory... znacka, vyber si sam :-) Policie se omezuje na reseni par vytipovanych prestupku s cilem maximalizovat zisk do statni kasy - policajta duch zakona rozhodne nezajima, policajt uz dnes resi jak s co nejmin namahy vybrat co nejvic na pokutach. Neni v silach jednotlivce, aby znal veskere sve zakonne povinnosti. A bohuzel i pro stat, jehoz instituce ty zakony produkuji je prednejsi litera zakona... nez jeho duch. V neposledni rade ta komplexita dosla tak daleko, ze i statni organy dost casto zakony porusuji. Ale proc ne, klidne se dal chlachol tim, jak je to s tou regulaci vse v poradku :-D