LINKOS: A proto už za středověku existovaly zdržovací žaloby s předběžnými opatřeními, kdy i např. výška domů v zástavbě, vydržené životní prostředí okolo továrny, tj. vypouštění jakýchkoliv externalit, kvalita jídla v restauracích apod. bylo regulováno soudy a nikoliv státem.
Jde o diskusi, jaký způsob regulace, nikoliv o diskusi regulace ano/ne.
Soud měl prostě mantinely, kdy regulovat může, a to výhradně tam, kde mohla vzniknout škoda. (U státních regulací dnes je naopak běžné, že jejich zavedením naopak škoda vzniká, ale to je jen poznámka, ať to neodbočí jinam.)
Všechny ty regulace, které dnes má stát, v minulosti stát neměl, to neznamená, že žádná regulace neexistovala. Klasický postup v minulosti byl takový, že stát nejprve převzal již existují regulace a začal je měnit dle toho, kdo více zaplatil, zaloboval, kde stála většina, neboli dav.
I kdybych přiznal státu (neboli jeho úředníkům) dobré motivy, což jim většinou přiznám, úředníci jsou lidé jako my všichni, vím to z první ruky, byl jsem zaměstnanec MF, tak je zde vždy problém, že stát nemá jak stanovit, jak přísnou/měkkou regulaci zavést. Pro představu - minimální mzda je údajné "dobro". Proto čím vyšší min. mzda, tím větší dobro. Proč tedy nestavit min. mzdu na 1 milion Kč měsíčně?