• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    PAULMUADDIBStrana svobodných občanů 1.56% v parlamentních volbách.
    WANTON
    WANTON --- ---
    PUPU: Pokud bereš historii jako neustálý pokrok, tak máš pravdu, ale už demokracie nám říká, že regrese je pravidelnější chod věcí. ;)

    Anarchokapitalsimus je nejlepší a nejvhodnější již od jeskynního muže. Také ho, aniž by o tom věděli, měli s drobnými výjimkami zavedený starověcí Keltové, Germáni, Irové do 11. století, Islanďané do 14. století, atd. - abych předešel "ale", tak v historii se běžně objevuje, že "policie, právo a soudnictví" nejsou státními monopoly na určitém území, středověk a pak až do roku 1800 je plný takových příkladů. ;)
    PUPU
    PUPU --- ---
    WANTON: ale ja nerikam, ze anarchokapitalismus jednoho dne nebude to nejlepsi a nejvyhodnejsi. stejne tak to nerikam o komunismu - mozna jednoho dne lidstvo zmutuje do tvoru, kterym to sedne. stejne tak jsem presvedcen o tom, ze v podminkach stredoveku byla demokracie naprosto nesmyslna a neefektivni. jenze od stredoveku a konecne i od toho zminovaneho 17. stoleti se take neco zmenilo. lidstvo se nebyvale namnozilo, ziskalo znalosti, dovednosti a bohatstvi jako nikdy predtim. spolecensky rad se tomu prizpusobil. jenze prosazeni anarchokapitalismu nebo komunismu dle meho nazoru vyzaduje zmenu vetsi. mozna pozdeji...
    WANTON
    WANTON --- ---
    PUPU: PUPU, cirka rok 1650 -> "kdyby byla demokracie tou nejvyhodnejsi formou existence alespon pro vetsinu lidi, uz davno by se prosadila sama. to mi nikdo nevymluvi."

    Jinak člověk je stále jen člověkem: "V následujících letech [Rothbard] dokonale porozuměl a uměl používat axiomaticko-deduktivní metodu vycházející z nepopiratelného faktu: „člověk jedná“, tzn. lidé za pomoci vzácných statků vždy a bez výjimky sledují vlastní nejvýše hodnocené cíle.

    ...

    Ekonomie je věda, která popisuje jednání jednotlivců tzn. způsoby, jak jednotlivci dosahují svých cílů. O tom, jaké cíle by měli jednotlivci volit, ekonomie nic neříká a ani nemůže. Hodnotícím (normativním) výrokům se ekonomové vyhýbají stejně důsledně jako K. Marx popisu beztřídní společnosti.

    Výchozím postulátem ekonomie je, že člověk jedná „teď a tady“. Každý jednotlivec jedná (koná činy) podle svých osobních preferencí, takže ze všech myslitelných alternativ vybírá jednu, která mu teď a tady poskytuje největší užitek. Sčítání individuálních užitků je vyloučeno, protože individuální užitek je zvnějšku neměřitelný. Pokud pan Koukal hodnotí situaci pana Závory, vyjadřuje se k jeho jednání podle své vlastní hodnotové škály, která je určitě zajímavá, ale vůbec nijak nesouvisí s tím, jak situaci vnímá pan Závora. A protože člověk nemůže ani vteřinu svého života nejednat a jeho jednání je vždy a bez výjimky zaměřeno do budoucnosti, potřebuje nějaké univerzální vodítko, které mu „ex ante“ ukáže, že jedná „správně“ nebo „nesprávně“, „spravedlivě“ nebo „nespravedlivě“, „dobrovolně“ nebo „nedobrovolně"."

    a pak nastupuje etika.

    Opravdu doporučuji si ten mnou odkazovaný článek přečíst celý. ;)

    Mimochodem - hraničáři na západě USA, mimo federální území, nebyli žádní lumeni 'a ted jdete a postarejte se o sebe!' - inteligence mít moc nemuseli, stačilo být člověkem. A oni to zvládli úplně vklidu, zakládali města apod a k žádné diktatuře to nevedlo. To ale neřešíš, ty řešíš přechod od "otroctví" ke "svobodě" a nikoliv evoluci.
    PUPU
    PUPU --- ---
    WANTON: jen pripominam ;-)

    a nemam ten pocit. prijde mi, ze anarchokapitaliste maji pocit, ze kazdy clovek je jako oni - individialista, racionalni, chytry, chovajici se logicky. jenze lide jsou az prilis casto stadni ovce, radi podlehaji poveram a mytum, polovina jich je podprumerne inteligence a to, co opravdu potrebuji a ceho se dozaduji, je jen silny Vudce a Velky Ideal. a anarchokapitalista tomuhle stadu rekne 'a ted jdete a postarejte se o sebe!' ? behem okamziku tu mas zcela prirozene vzniklou diktaturu v cele s nejvetsimi psychopaty a muzeme zacit zase od zacatku.

    kdyby byl anarchokapitalismus tou nejvyhodnejsi formou existence alespon pro vetsinu lidi, uz davno by se prosadil sam. to mi nikdo nevymluvi.
    WANTON
    WANTON --- ---
    WANTON
    WANTON --- ---
    PUPU: Nikdo netvrdí, že mezi Svobodnými jsou jen anarchokapitalisté. Jistě ale i Svobodní diskutují společenskou smlouvu. ;)

    A v tomhle se mýlíš: Anarchokapitalisté, na rozdíl od socialistů, kteří potřebují "nového člověka", pracují JAKO JEDINÍ s člověkem, a to takovým, jaký reálně je. A aby socialisté odůvodnili právě tu tvorbu "nového člověka", dnes např. i v otázce imigrantů - multikulturalisté, musí reálného člověka zdiskreditovat - označit reálného člověka za nenormálního, abnormálního - jako vlka. A vlk musí být usměrněn, vychován - v člověka, a to v člověka nového, jiného než je ten starý, původní - i třeba jen státem ho přivést k civilizaci (netřeba říkat, že stát tvoří lidé, ti "vlci", stát není Bůh).

    Za další, představa, že tak jak je to dnes, že demokracie je to jediné správné, bo změna je v úrovni utopie, je argument starý a známý. Již za feudalismu se argumentovalo, že vztah leníka a vazala je stav božský, neměnný. A on nebyl. Dnes se argument posunul - dnes je neměnný a božský stav ten "demokratický", kdy většina prostřednictvím státu může vše, včetně Norimberských zákonů, bo údajně neexistuje nic lepšího. Existuje. Dokonce i jen klasická monarchie je ze všech hledisek, ale ponejvíce z hlediska etiky, lepší než demokracie.

    Co nemůže popřít ani umírněný libertarián, kromě etického problému se státem z empirie rovněž vyplývá, že k diktatuře vede již i jen minimální stát, který musí, fabiánským socialismem, skončit jako stát maximální. Každý umírněný libertarián začíná svou cestu přes snahu změnit systém volbami - snahu posunout "socialistický" stát více k minimálnímu státu, který je ideálem umírněného libertariána, aby zjistil, že strana, od které očekává změnu, je schopna max. posun doleva dočasně zastavit, ale již nikoliv zvrátit. Stát za demokracie neustále sílí, zpátky ni krok.

    Údělem umírněného libertariána je zklamání, stejně jako byli zklamání klasičtí liberálové na konci 19. století, kteří si říkali, kde udělali chybu, když ještě do 1870 klasičtí liberálové vládli západnímu světu, aby se za 30 let stal klasický liberalismus marginálním směrem bez politického vlivu.

    THETAN
    THETAN --- ---
    BRETA: no, v tvém případě je to spíše o tom, jestli je vůbec chci předkládat....po poslední debatě s tebou jsem se už probral...
    PUPU
    PUPU --- ---
    JIMIQ: tot otazka. pokud je nekdo chytry hamizny hajzl, drive nebo pozdeji zjisti, ze bude lepe zit a ve finale i vydelavat, pokud se navenek bude jevit jinym - takze se mu vyplati investovat i do aktivit, ktere mu primy materialni zisk nevynesou. a pokud jinak hromadi majetek v souladu se zakony, pak vubec nemam co takovemu pristupu vytknout. pokud tedy nejsem komous, anarchofetka nebo jiny srac, co je presvedceny o tom, ze podstatou byti je nic neumet, delat jen co me bavi a kdyz mam malo, tak si nakrast - a ze svych neuspechu pochopitelne obvinovat ty uspesne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ne a proto jsem libertarián ;o)
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    JIMIQ: ty hrabeš pod druhé? ;)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no... individualisté... to nevím. Spíš hamižní hajzlové, co hrabou pod sebe :-)
    PUPU
    PUPU --- ---
    JIMIQ: pokud 'svine' = 'individualiste' a obzvlast 'chytri individualiste', pak ano. spousta lidi tyhle pojmy z nejakeho zvlastniho duvodu zamenuje
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já si naopak myslím, že čím větší jsou lidi svině, tím spíš bude libertarianizmus fungovat...
    PUPU
    PUPU --- ---
    jen bych rad pripomenul, ze mezi Svobodne se rozhodne nepocitaji pouze anarchokapitaliste. ja osobne se priklanim k nazoru, ze zavedeni 'jejich' systemu, i kdyby se nejakym zazrakem podarilo, by bylo kratkodobym predstupnem k diktature v takovem stylu, jaky si dnes uz ani predstavit nedokazeme. tohle vsechno jsou totiz krasne myslenky, nicmene se pohybuji ve stejne rovine jako komunismus. k tomu, aby bylo mozno je realizovat, potrebuji jednu drobnost - vymenit lidi za jiny zivocisny druh.
    WANTON
    WANTON --- ---
    KOUTLOSH: Tak určitě...
    KOUTLOSH
    KOUTLOSH --- ---
    WANTON: Ale je to absurdní...
    WANTON
    WANTON --- ---
    WANTON: Když si přečtete ten odstavec, tak zjistíte, proč anarchokapitalisté považují kohokoliv, kdo zastává názor, že stát má mít min. jeden monopol, a to na násilí, tj. i radikální libertariány, za socialisty. ;)
    WANTON
    WANTON --- ---
    Ekonomické nepravidelníky - Ludwig von Mises Institut Česko & Slovensko
    http://www.mises.cz/literatura/ekonomicke-nepravidelniky-25.aspx

    Opakování matka moudrosti. :-)

    Např.:

    "Někdy v padesátých letech byl účasten diskuse na téma „společenská smlouva“. Tento zvláštní konstrukt smluvní teorie zavazuje všechny jednotlivce, tzv. společnost, k omezení majetkových práv jednotlivců ve vybraných oblastech. Klasickými příklady „společenské smlouvy“, ke kterým se hlásili klasičtí liberálové od A. Smitha po L. von Misese, jsou národní bezpečnost (armáda, policie), soudnictví a veřejné instituce a zdroje, jako jsou cesty, kanály, mosty, vzdělávací systémy. Jenže existuje drobná logická potíž „společenské smlouvy“ tzn. omezení majetkových práv: pan Dnes zavazuje k něčemu pana Zítra bez jeho souhlasu. Pan Dnes se určitě může vzdát své svobody (nebo přistoupit na omezení) k nakládání se svým majetkem, ale rozhodně nesmí (není nijak oprávněn) se vzdát svobody nakládání s majetkem pana Zítra, protože mu majetek pana Zítra prostě nepatří. Třeba proto, že ještě ani nevznikl, protože se pan Zítra ještě nenarodil. A obejít se to nijak nedá. Kromě toho není vůbec jasné, proč by měla být omezována majetková práva právě v uvedených případech. Odpověď „protože tak je to odnepaměti“ je sice roztomilá, ale vědecky je hodnotná úplně stejně jako odpověď „protože Brusel“. Tady si Murray Rothbard uvědomil všechny důsledky anarchokapitalismu F. Chodorova. Jde totiž o to, že pokud může společnost vynucovat „společenskou smlouvu“ ohledně nezbytnosti placení daní např. na policii, tak proč se také společnost nemůže dohodnout, že vláda bude stavět ocelárny a provádět cenovou regulaci a tak dále? Pokud na něco jako „vynucování společenské smlouvy“ vůbec přistoupíme, nevyhnutelně dojdeme k závěru, že dokážeme obhájit cokoli. Prolomíme-li bariéru jednou, tak se lavina nezastaví a relativismus zvítězí. A stát se nezastaví vůbec nikdy a vůbec před ničím. Koneckonců, toho jsme každodenními svědky."

    Ekonomické nepravidelníky - Ludwig von Mises Institut Česko & Slovensko
    http://www.mises.cz/literatura/ekonomicke-nepravidelniky-25-kapitola-xxii-murray-rothbard-136.aspx

    BRETA
    BRETA --- ---
    THETAN: dáváš argumenty ale neumíš je podložit, tak se prober.
    WANTON
    WANTON --- ---
    BRETA: Fašoun a bude se ohánět slovy. Styď se, pinďoure. ;) :-)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam