• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Chtěl jsem sem dát odkazy na progamová prohlášení současných parlamentních stran ohledně školství, ale s hanbou přiznávám, že to považuji za tak nečitelné a plytké, že jsem to v průběhu čtení vzdal.

    Nicméně jednu věc jsem nalezl v hezkém kontrastu.
    U čssd se v oranžové knize
    píše "Pozornost výchovné úloze školy, stejně jako vzdělávací" a o "Jednotě profesní a kulturní složky vzdělání".

    V (imho mnohem čitelnějším programu Top09) jsem naopak narazil na
    "Cílem vlády je školství otevřené praxi a mezinárodním zkušenostem, které bude na všech stupních a ve všech svých formách podporovat přirozenou lidskou zvídavost a touhu po dalším vzdělávání. Vláda se odmítá spokojit se současným stavem, který směřuje k plošnému zajištění průměrného vzdělávání našich dětí."
    a
    "Vláda bude prosazovat systém, který povede k co nejodpovědnějšímu hospodaření a podpoře excelence." (zde zůstávám stát trochu s otazníkem nad užitím slova excelence, ale myslím, že vím, co tím chtěli říci)

    Odrazy obou názorových směrů dle mého soudu zazněly i zde. A po přečtení i zbytku musím uznat, že v obou případech má ono školné ne (u čssd) a školné ano (u top09) poměrně dobré opodstatnění které je konzistentní s prosazovaným ideologickým vzdělávacím úmyslem. A naopak představa jednoty kulturní a profesní složky vzdělání působí prismatem konzervativní pravice jako jako hezké, leč blábolivá chiméra a elitářský přístup se snahou o (nutně) úzkoprofilovou špičkovost je z liberálně-sociálního pohledu také absurdní.

    V obou případech vztah ke školnému ale není dán nějakou přesnou vizí negativních či pozitivních důsledků, nýbrž v zásade ideologickým zaměřením a rozdílnou představou o tom, co je v životě a v chodu společnosti správné a záhodné. Tedy v zásadě strukturálně podobný postup jaký zde psal CYBER_GEORGE: - nehledají se negativa nevidí se pozitiva (z obou směrů). Hledá se zasazení společenských jevů do správných proporcí.
    UNDERDOOR
    UNDERDOOR --- ---
    CYBER_GEORGE: Tohle me dojima. Tolik socialniho citeni, solidarity a basneni o idealech umel naposledy vyjadrit snad jen Komensky, jehoz doba, skromne podotknuto, je uz davno pryc. Zejmena 4. odstavec zacinajici "Desi me..." stoji mimo realitu.

    Z nekterych radku jakoby cisela nenavist k lidem, kteri penize vydelavaji a vydelavaji jich vice nez je treba prumer (viz nazor ze by skolne meli platit ti, kteri se na skolu nedostali a sat z tech hajzlu bohatejch jak jen to nejvic jde). Bohati jsou proste spatni a chudi, tedy ti obycejni lide, si zasluhuji socialni peci statu.

    Zvraceny a ztratovy.


    CYBER_GEORGE: opet ta stejna basnicka.
    Rodice, kteri si poridili deti a financuji je, zadny vlastni prijem nemaji?
    Zakladnich principu ceho?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    CYBER_GEORGE: Též velmi děkuji.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    GREATDRAKE me zadal, zda bych nedal dohromady nejake strucnejsi pojednani na tema moznych negativnich dopadu zavedeni skolneho. Od vcerejska jsem nad tim premyslel a dospel k zaveru, ze je to svym zpusobem neco podobneho, jako kdybych mel sepisovat duvody proc si neporidit zbrusu nove Porsche Cayenne (jake pripadne negativni dopady by to melo na moji rodinu, zivotni situaci etc.). Nemam totiz ridicsky prukaz (a ani si ho v dohledne dobe porizovat nehodlam), tudiz by mi asi pripadalo naprosto zbytecne nad necim takovym uvazovat.

    Se skolnym je to neco podobneho. I kdybych nakrasne nedokazal vymyslet jediny mozny negativni dopad (coz dokazu, jenze tohle co ted pisu mi zkratka pripada jeste o stupen dulezitejsi), pak prioritou pro me zustava, ze proste nemuzu nalezt jediny pozitivni prinos, plynouci z jeho zavedeni. A tim padem ho povazuji za stejne tak zbytecne, jako zbytecne by pro me bylo nove Porsche Cayenne. Drtiva vetsina takovych udajnych pozitiv jsou dle meho nazoru jen nicim nepodlozene (az vyslovene utopisticke) vize o tom jak moc se to vyplati, jak se prudce zvysi kvalita, jak se studenti zacnou chovat "zodpovedneji" atd. Nechci si hrat na proroka, nebo tvrdit ze jsem neomylny, ale domnivam se, ze zde je proste prani otcem myslenky. Praxe bude uplne jina.

    Co bych osobne naopak nepovazoval vubec za zbytecne? Napr. vysoke skolne pro vsechny jedince, kteri neuspeji u prijimacich zkousek a presto to na fakulte chteji zkusit. To by se mi hodne libilo i kdyz jsem si samozrejme dobre vedom toho, ze zde narazime na ciste prakticke problemy (kapacita).

    Desi me kazdopadne tohle "ekonomicke premysleni", desi me predstava "student = platici zakaznik" a desi me i predstava, ze vsichni zajemci o studium by si najednou zacali vybirat fakulty vyhradne podle moznosti budouciho uplatneni. Tohle proste vubec nepovazuji za dobrou cestu. Vyzkumy ukazuji, ze stredoskolaci samozrejme tuto vec (budouci uplatneni) berou v potaz rovnez, nicmene na prvnim miste stoji "aby me profese naplnovala, abych mel moznost uplatnit sve schopnosti" (naplnovani idealu seberealizace v zivote) a tak by to i melo byt. Ne popirat a zavrhovat svoji prirozenost, talent, nadani... pod vidinou "snadno naleznu uplatneni/dostanu vysoky nastupni plat" a tohle cele jeste navic povazovat za nejake pozitivum.

    Pokud se chcete jednou bavit o uplatneni, tak je zde i jiny hacek - na radu fakult (po jejichz dokonceni by uplatneni opravdu bylo) se stredoskolaci dvakrat nehrnou, protoze jim zkratka v necem pripadaji extremne narocne (matematika/fyzikalni chemie) i kdyz v necem jinem by je to zase i bavilo (biologie). A to navzdory faktu, ze v ramci pruzkumu nemaji nejmensi problem s pripustenim toho, ze je povazuji za mnohem perspektivnejsi nez obory humanitni. Me by zajimalo - jak napr. prave tento konkretni problem zmeni k lepsimu pripadne zavedeni skolneho?? Podle me nijak. Vsichni profesori snad najednou zacnou vysvetlovat vysokoskolskou matematiku takovym zpusobem, ze to vsichni studenti pochopi 100x snadneji nez je tomu nyni a tim padem se na perspektivnich oborech typu matematicka biologie nahle dvere netrhnou?

    Naopak spis mohou premyslet zpusobem "mam o dalsi duvod vic proc si tam prihlasku nepodavat a ani to nezkuset, jeste zbytecne prijdu o nemale penize..."
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Skvělé! Dám to na homepage.. ostatní poprosím o podobné vyjádření, ať máme porovnání z vícero směrů.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: zkusím to tedy trochu sesmumarizovat :) Dopředu ale upozorňuji, že to vše bude pouze mé subjektivní hodnocení, byť se snažím být pokud možno co nejobjektivnější

    Zkusím tedy udělat takovou tablulku. Pořadí škol řadím dle úrovně výstupů školy (čím výše, tím kvalitnější). Sloupce pak označují: školné (ano/ne), vybavenost školy (1– nejlepší, 5–nejhorší), kvalitu vyučujících (1–špičky v oboru, 5–nic moc) a v posledním sloupci úroveň studentů (1–motivovaní, pilní studenti, 5–nemotivovaní, líní studenti)

    1. ASP Warszaw / ne / 2- / 1* / 1
    2. ASP Krakow / ne / 2- / 1* / 1
    3. FUD UJEP / ne / 2 / 2+ / 2
    4. École d’Art Maryse Eloy (soukr., Paříž) / ano / 3+ / 2 / 3+
    5. ESAG Penninghen (soukr., Paříž) / ano / 2 / 2- / 3+
    6. HTW Berlin / ne / 1* / 3- / 3

    (+ tedy z druhé ruky ještě ta maďarská Pécs: úrovní by patřila někam na 4.–5. místo mé tabulky, školné se platí, vybavenost školy na 4+, úroveň profesorů nemohu soudit, motivace studentů cca na 2)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Rozhodně si nemyslím, že by byla osobní zkušenost zbytečná, ale neustále narážím na zkratkovité reakce "já zažil toto a proto je toto dobré pro všechny", založené na nesprávném vyhodnocení míry závažnosti osobní zkušenosti. (A proto se snažím aby to bylo vědomě upozaďováno)

    Za příklad škol velmi děkuji. Mohl bys je prosím ještě rozřadit tedy kde se platilo a kde neplatilo školné?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    FIONOR: a čím by je k tomu mělo donutit? Ba právě naopak. Pokud si něco někdo zaplatí, dost dobře může získat (byť falešný) pocit, že ho přece vyhodit nemůžou, vždyť si to zaplatil.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    JELENA: jistěže. A také to dělají všechny demokratické země světa. ;)

    A k té druhé poznámce...vždyť jsem to níže psal, krucifajfka. :(

    „Jestliže na nějaké škole tyto mechanismy nefungují (asi teda na tvé, pokud jsi hovořil z vlastní zkušenosti), pak je spíše řešením tyto mechanismy zpřísnit. Školné toto opět nijak zvláště neřeší (pokud má někdo dostatek finančních prostředků na procházení studiem stylem „každý den v lihu“ a pro diplom si jít s cirhózou jater v 35, pak asi nebude mít problém ani se školným – ale kolik takových je?).“

    A mimochodem u nás (FUD UJEP) to funguje zcela bezproblémově. I bez školného. A jistě nejsme jediná fakulta. Tedy otázka by spíše měla znít: jaktože je na té a té škole umožněno studovat flákačům a studentům bez valného zájmu o studium, když na jiných školách je byli schopni vyflitrovat? A jak je vidět, není to vůbec otázka školného. To je prostě jen slepý předpoklad, že pokud studenti budou muset své studium platit, budou i lépe studovat. Naopak by se dalo říci, že jejich motivace může i klesnout, neboť se budou cítit jako „klienti“ („Já jsem si to zaplatil tak teď si dám nožku přes nožku a vy do mě něco koukejte nasypat. Jo a přineste mi votvírák na pívo.”)

    GREATDRAKE: máš zajisté v něčem pravdu. Na druhou stranu se domnívám, že i konkrétní zkušenosti jednotlivých studentů z různých vysokých škol (+ například ze stáží, sympózií či workshopů) mohou pomoci poskládat celkový obraz důsledků, které by mohlo školné přinést. Za sebe a svůj obor (užité umění) zodpovědně prohlašuji, že dle mých zkušeností z různých škol, kde jsem měl možnost osobně být, tj. FUD UJEP, HTW Berlin, ESAG (Paris), École d’Art Maryse Eloy (Paris), ASP Krakow a ASP Warszawa (+ z druhé ruky zmíněná škola v Pécsi) není návaznost úrovně studia ani motivace studentů na penězích znatelná – dobré i špatné školy, stejně jako pilní i líní studenti, jsou na obou pólech našeho „ekonomického“ spektra.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Prosím uvědomte si (a pokud to tu čtete celé, tak je to uvědomění nasnadě), jak jsou vaše zkušenosti z různých škol, oborů a prostředí různé.

    Zkušenost s kvalitou výuky, zázemím, nepřímými náklady a vztahu ke studiu opravdu nelze "jen tak" přenášet jinam. I v rámci stejného oboru (zkušenosti z fakulty ekonomiky ZČU v Chebu a VŠE v Praze jsou v mnoha směrech neporovnatelné - i kdybyste se nakrásně učili ten samý obor). O srovnání s filologií,či scénografií ani nemluvě.

    Toto je přesně ten důvod, proč jsem apeloval na snahu o odhlédnutí od osobní zkušenosti. Protože, pokud k celé záležitosti není přistupováno tak, že má zkušenost vesměs o mnoha částech českého školství nevypovídá ale vůbec nic, pak je spíše na škodu. A ke globální úvaze o školném slouží podobně špatně.

    Daleko přínosnější budou zkušenosti se školným ze zahraničí, kde školné nedávno zavedli a tudíž mají čerstvou zkušenost s prvními nastalými změnami.

    Zde je souhrn z roku 2007
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Je z něj vidět, že Bulharsko, Estonsko, Litva či Lotyšsko školné mají.
    Bylo by jistě navýsost zajímavé vědět, jaký vliv mělo na problémy které zde zmiňujete a jestli naplnilo zde zmiňované cíle u těchto postkomunistických zemí
    Prot bych apeloval, pokud máte možnost v rámci svých oborů a koníčků vyzvědět více o tomto , abyste tak učinili a podělili se.
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    Pokud zpoplatněné vysoké školství donutí studenty, aby si vysokou školu volili ne jako zašívárnu (pohodlnější než práce) a zdroj titulu, který ani nepoužijí, ale jako investici do své budoucnosti, pak to jen vítám.

    Nakonec - v tomhle státě jsou tuny vysokoškoláků, co o práci nezavadí, protože pro jejich specializaci získanou studiem není uplatnění a oni se tak stejně musí horko těžko rekvalifikovat - ano, jedná se z valné části humanitních oborů. Student by si měl naopak vybírat svoji vysokou s výhledem na své budoucí uplatnění, které jejím prostřednictvím hodlá získat (ne - antropologů a filosofů opravdu není nedostatek)
    JELENA
    JELENA --- ---
    BINARY_PARANOIC: já myslim, že je v zájmu státu, aby lidi jedli a neumírali hlady - měl by nám stát dotovat základní potraviny?

    A nechápu, jakým mechanismem mohou v současnosti obvyklé přijímací zkoušky (písemný test studijních předpokladů+znalostí ze střední, které se člověk stejně učil k maturitě) odfiltrovat lidi, kteří nejsou úplně blbí, ale se studiem to nemyslí úplně vážně (chtějí se flákat). Můžeš mi to nějak ilustrovat?
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    BINARY_PARANOIC: doufat můžeš... ;-)
    pokud mi je známo, ubráno by mělo by být na vícero frontách, nejedná se jen o nějaký výkřik do tmy "tááák, zaplácnou to studenti"... "přenáší" se to především na rodiny s dětmi, na jakoukoliv domácnost, na firmy...

    na mě poněkud VŠ nezanechala nějaké stopy (max mé dlouhodobé profesní působení mezi VŠ studenty), mám SŠ vzdělání, doufám, že jednou se i k VŠ prokoušu - ale s tím, že si na to šetřím a počítám s tím, že si za to, co chci studovat, zaplatím
    ale to už je mimo téma
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ILLUZE: ne, tím dokazuji nesmyslnost tvé úvahy, že student je standardním klientem dodavatele služeb, tedy školy. Není a nebude, stát vždy bude (alespoň doufám) studenta dotovat – protože to prostě je v jeho zájmu. Školné je jen snaha část těchto mandatorních výdajů přenést na někoho, kdo si moc stěžovat nebude (protože prostě každý rozumný člověk vzdělální chce). Aniž by tím řešilo cokoliv jiného než zaplácnutí neschopnosti státu rozumně ekonomicky fungovat (myslím tím předražené státní zakázky apod.). Ne, školné nevyřeší úroveň VŠ ani úroveň studentů. Kdo je flákač, bude flákač i tak (ostatně i dnes se přeci musí platit, pokud student přesáhne o více jako rok standardní dobu studia, tedy zde nenastane žádný posun). A propos – jaká soukromá škola má u nás takový statut výjimečnosti a nadprůměrné kvality výuky, aby byla pádným argumentem pro zavedení školného? Moc jich vpravdě není. Naopak prestižních veřejných VŠ máme myslím dostatek.

    Jinak kalkuluješ s nějajkým konstruktem studenta, co VŠ studuje jen proto, že má pak levnější lítačku a má kámiče, se kterýma může chlastat. Nechci vědět, jaká VŠ na tobě zanechala takové stopy. Ale pokud někde takoví jsou, pro jejich odfiltrování slouží přijímací zkoušky, zkoušky a zápočty v průběhu studia, státnice apod. Jestliže na nějaké škole tyto mechanismy nefungují (asi teda na tvé, pokud jsi hovořil z vlastní zkušenosti), pak je spíše řešením tyto mechanismy zpřísnit. Školné toto opět nijak zvláště neřeší (pokud má někdo dostatek finančních prostředků na procházení studiem stylem „každý den v lihu“ a pro diplom si jít s cirhózou jater v 35, pak asi nebude mít problém ani se školným – ale kolik takových je?).
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    BINARY_PARANOIC: obávám se, že mimo realitu se stavíš podobnými výroky ty...
    jak sám vidíš - desítka ani neodpovídá nejzákladnějším nákladům, toužíš tedy po vyšším školném, aby se opravdu pokryly náklady? ;-)

    v současné době již i v ČR existují soukromé vysoké školy - dotyční studenti za možnost na nich studovat platí, a jak sám víš, doklad o absolvování si ne(s)prostě nekupují, studují a absolvují zkoušky jako studenti na státních školách...
    jenže na rozdíl od těch na státních si sakra dobře rozmyslí, jestli si studium rozloží na delší dobu, aby si "prodloužili mládí", nebo se věnovali jiným aktivitám, než studiu - a zbytečně tak "zadržovali" místo někomu, kdo se na školu nedostal, nebo prostě studium nezvládali...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ILLUZE: jenže pomíjíš to, že vzdělaností svých občanů profituje i sám stát, nikoliv jen jednotliví občané, neb tito vzdělanci pak také zcela samozřejmě (samovolně) předávají (bez nároku na honorář či plat, pokud na tebe musím hovořit v ekonomických termínech) své „znalosti“ (tedy vše to, co jim škola dala), dále. Tedy zjednodušovat vztah stát (resp. škola)–student na dodavatel služeb–příjemce služeb je prostě mimo. A propos ty náklady jsou mu samozřejmě hrazeny z daní (a nemyslíš snad, že 10 000 Kč za semestr odpovídá reálným nákladům na studium jednoho studenta/semestr). Tedy tebou uváděný ekonomický vztah je zcela mimo realitu, je pouhým teoretickým a ještě k tomu velmi zjednodušujícím konstruktem. Který může skončit tím, že si studenti („klienti“) budou moci své „vzdělání“ (tedy spíše doklad o něm) (s)prostě kupovat, nehledě na znalosti protože to je přeci služba jako jakákoli jiná. Ostatně náznak takovéto deformace vzdělání je už na NF VŠE, kde se dají kredity (až 18) zcela legálně kupovat, jak jsem se dnes dozvěděl...
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    BINARY_PARANOIC: jenže rodina a škola, potažmo služby, jsou naprosto odlišné záležitosti
    a pokud se chci něčemu věnovat, následně z toho profitovat, je snad pochopitelné, že dodavatel služeb, tedy stát, žádá o úhradu nákladů, které mu tímto vznikají
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ILLUZE: a stejně tak to není žádným důvodem pro zavedení školného. Tedy se školným to souvisí asi stejně jako barva kalhotek předníšející profesorky. ;)
    Předně ale nesouhlasím, že student=zákazník. Stejně jako dítě není zákazníkem své matky. Ve světě safraporte existují i jiné než ekonomické svazky, ne všechno se dá přepočítat na peníze, ne všude je jedinou relevantní hodnotou ekonomický zisk. Zkus to pochopit. Svět je (naštěstí) barevnější než nabízí paleta potisku bankovek.

    A v druhé části nevím, o čem mluvíš (z čeho prosím čerpáš?) a už vůbec netuším, jak to souvisí se školným. To je autorskoprávní otázka a záleží na každém studentovi (nezávisle na školném), jakou licenční smlouvu se školou uzavře. A pokud žádnou, pak se to řídí zákonem č. 121/2000 Sb., který jasně definuje školní dílo i jaká práva a povinnosti z toho pro autorské subjekty (tedy student + škola) vyplývají. Ale fakt to nemá co dočinění se školným.
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    BINARY_PARANOIC: nezmění, tak proč ho nezavést a z pozice studenta = zákazníka netrvat na stejném zacházení a především na kvalitě profesorského sboru a možnosti v rámci studia se i účastnit reálných projektů a ne jen o nich teoretizovat nebo makat jak šroubek na projektech sponzorů, nechat se sedřít z kůže a pak zatleskat firmě, která shrábne kýžený výsledek, místo toho, aby se pod to podepsali skuteční autoři - studenti a škola
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ILLUZE: to je bohužel pravda. Ale na tom nic nezmění ani případné školné.

    UNDERDOOR: všechno mnou uváděné školy jsou z jednoho oboru. Jinak bych tu zkušenost těžko mohl mít. Ostatně všechny bys měl tak nějak znát, pokud studuješ FMK UTB (tedy stejný obor) a máš trochu přehled...
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    BINARY_PARANOIC: v současné době se finančně zajímaví studenti na VŠ také "hýčkají", jen se o tom nemluví nahlas - kolik dítek sponzorů dostudovalo, aniž by vůbec tušilo, o čem jím vybraný obor je...

    RUDOLF: netuším, proč by měly někomu, kdo se rozhodne studovat, plynout nějaké výhody - očividně studium je zvládnutelné i ve čtyřiceti, dálkově i bez zadlužení rodiny
    s tím úkorem na zdraví a studium - dobře jsi pobavil... zacházíš do extrému
    a přestože máš výborné reference, za sebou hromadu dobré práce a zkušenosti na rozdávání - doposud na mnoha pozicích platí - nemáš titul, nejsi nic - stačí se podívat na platovou tabulku státní správy, nesmyslné požadavky na vysokoškolské vzdělání u asistentských pozic v současné době raději ani nekomentovat...
    UNDERDOOR
    UNDERDOOR --- ---
    CYBER_GEORGE: "cim vic studentu, tim mensi uroven" - uvazuji z toho zakladu, ze jakmile se zvysi pocet studijnich pozic, zacnou se nabirat i mene kvalitni studenti, protoze lepsi uz proste nejsou k dostani :D (viz jiz zminovana Gaussova krivka - staci jen predstavit jeji prubeh), cimz bude klesat uroven a hodnota vysokoskolskeho vzdelani... a to si myslim, ze je fakt, ktery se neda zvratit, protoze se opira o demografickou strukturu lidstva

    ad k memu studiu - FMK UTB - ja se studiem nemam problem, je to vcelku mala fakulta a vychazi velice vstric ke studentovi (mozna prave proto, ze si uvedomuje jeho hodnotu), priznavam, ze tady jsem mozna trochu prestrelil s tou lennosti a taky s tim, ze jsem vychazel z poznatku z druhe ruky - zejmena z vypovedi od lidi, kteri studuji technicke obory, kde jsou obrovske nabory a osobniho pristupu se student docka mozna az v magisterskem stupni, kam se rozhodne nedostane kazdy; pred tim je student v podstate jen robot s indexem v ruce (znam i historky, kdy si kantori zasedavaji na nektere jedince (napr. kamarad s dlouhymi vlasy) a jsou ve cvikach pred celou sini opakovane zesmesnovani)



    Po kratke exkurzi do historie teto diskuze mi ted tak trochu pripada, ze i pres mnozstvi padnych i nepadnych argumentu, nekdy vyhrocenych, nekdy zbytecne zaujatych se tady vsichni snazi rozresit vec i za cenu smesovani ruznyh pripadu, mist, RUZNYCH OBORU studia ruznych socialnich hledisek, coz, jak je tady videt, docela nefunguje. A je docela jasny, ze treba studium vychodnich filozofii vyzaduje jiny pristup a ocekava se i jiny vystup nez treba u studia managementu se zamerenim na time management a metody GTD bla bla
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    Btw obecne vzato... nezaznival pri kritice soukromych skol (at uz jakychkoliv) velice casto nazor, ze si na nich clovek uspech de facto kupuje a nemusi se zase az tak moc extremne snazit, protoze jen maloktery rozumny podnikatel se bude dobrovolne zbavovat velmi slusne platicich klientu....?

    To jen tak naokraj... Ja jenom ze bych se prilis nedivil tomu, kdyby prave nemalo jedincu z tech co driv soukrome skoly timto zpusobem kritizovali... ted pro zmenu nadsene podporovalo myslenku udelat "soukrome skoly" rovnou ze vsech fakult. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam