Prosím uvědomte si (a pokud to tu čtete celé, tak je to uvědomění nasnadě), jak jsou vaše zkušenosti z různých škol, oborů a prostředí různé.
Zkušenost s kvalitou výuky, zázemím, nepřímými náklady a vztahu ke studiu opravdu nelze "jen tak" přenášet jinam. I v rámci stejného oboru (zkušenosti z fakulty ekonomiky ZČU v Chebu a VŠE v Praze jsou v mnoha směrech neporovnatelné - i kdybyste se nakrásně učili ten samý obor). O srovnání s filologií,či scénografií ani nemluvě.
Toto je
přesně ten důvod, proč jsem apeloval na snahu o odhlédnutí od osobní zkušenosti. Protože, pokud k celé záležitosti není přistupováno tak, že má zkušenost vesměs o mnoha částech českého školství nevypovídá ale vůbec nic, pak je spíše na škodu. A ke globální úvaze o školném slouží podobně špatně.
Daleko přínosnější budou zkušenosti se školným ze zahraničí, kde školné nedávno zavedli a tudíž mají čerstvou zkušenost s prvními nastalými změnami.
Zde je souhrn z roku 2007
http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/
Je z něj vidět, že Bulharsko, Estonsko, Litva či Lotyšsko školné mají.
Bylo by jistě navýsost zajímavé vědět, jaký vliv mělo na problémy které zde zmiňujete a jestli naplnilo zde zmiňované cíle u těchto postkomunistických zemí
Prot bych apeloval, pokud máte možnost v rámci svých oborů a koníčků vyzvědět více o tomto , abyste tak učinili a podělili se.