Chtěl jsem sem dát odkazy na progamová prohlášení současných parlamentních stran ohledně školství, ale s hanbou přiznávám, že to považuji za tak nečitelné a plytké, že jsem to v průběhu čtení vzdal.
Nicméně jednu věc jsem nalezl v hezkém kontrastu.
U čssd se v
oranžové knize
píše
"Pozornost výchovné úloze školy, stejně jako vzdělávací" a o
"Jednotě profesní a kulturní složky vzdělání".
V (imho mnohem čitelnějším programu
Top09) jsem naopak narazil na
"Cílem vlády je školství otevřené praxi a mezinárodním zkušenostem, které bude na všech stupních a ve všech svých formách podporovat přirozenou lidskou zvídavost a touhu po dalším vzdělávání. Vláda se odmítá spokojit se současným stavem, který směřuje k plošnému zajištění průměrného vzdělávání našich dětí."
a
"Vláda bude prosazovat systém, který povede k co nejodpovědnějšímu hospodaření a podpoře excelence." (zde zůstávám stát trochu s otazníkem nad užitím slova excelence, ale myslím, že vím, co tím chtěli říci)
Odrazy obou názorových směrů dle mého soudu zazněly i zde. A po přečtení i zbytku musím uznat, že v obou případech má ono školné ne (u čssd) a školné ano (u top09) poměrně dobré opodstatnění které je konzistentní s prosazovaným ideologickým vzdělávacím úmyslem. A naopak představa jednoty kulturní a profesní složky vzdělání působí prismatem konzervativní pravice jako jako hezké, leč blábolivá chiméra a elitářský přístup se snahou o (nutně) úzkoprofilovou špičkovost je z liberálně-sociálního pohledu také absurdní.
V obou případech vztah ke školnému ale není dán nějakou přesnou vizí negativních či pozitivních důsledků, nýbrž v zásade ideologickým zaměřením a rozdílnou představou o tom, co je v životě a v chodu společnosti správné a záhodné. Tedy v zásadě strukturálně podobný postup jaký zde psal
CYBER_GEORGE: - nehledají se negativa nevidí se pozitiva (z obou směrů). Hledá se zasazení společenských jevů do správných proporcí.