Zdravim vsechny, diky moc za debatu. Mel bych par pripominek:
BINARY_PARANOIC: Pokud tedy bude umozneno vsem tem talentovanym lidem vystudovat co je bavi, co budou potom delat? nebude to nahodou tak, ze pak stejne budou delat ten marketing, administrativu, atp? takze stat vyplacne penize kvuli jejich zalibe, bez pridane hodnoty, ktera se statu pozdeji (ve forme dani) muze vratit?
Ja bych souhlasil, ze se jedna o to toje mrhani lidskym potencialem, ale stavajici system neni idealni. Co maji delat ucitele bez prace? co lidi z umeleckych skol, kteri skonci ve fabrice, kde pak na ne dupe nejakej blbecek manazer s eko vzdelanim?
pokud zachovat stavajici, tedy bezplatny system, tak radikalne premenit obory, a to v povinnem zavedeni ekonomie podniku, zakladni vs matematiky apod. Bohuzel zavedl bych to i na umeleckych skolach (ostatne jako povinnou maturitu z matematiky).
Ostatne pokud ted muzeme rict, ze jedine, co CR ma na urovni ve srovnani s EU, je mnozstvi technicky vzdelanych lidi a to bohuzel jen diky jasnemu soc. inzenyrstvi behem komunismu. Potrebujeme alespon polovicate reseni, ted uz jenom na ekonomickem zaklade.
At si klidne lide studiji umeni, ale at jsou schopni si pak zalozit firmu, malou galerii, nebo si proste sami na sebe vydelavat. Tato vlastnost a ochota lidi zkusit riskovat musi byt vtloukana jiz na strednich skolach, jinak budeme jenom montovna s haldou ucitelu a umelcu naprd.. Ostatne je treba i zmenit celou spolecenske mysleni a byt vice tolerantni k neuspechu. Dneska kdyz nekdo zacne podnikat, a neuspeje, tak je to looser, a kdyz uspeje, tak je to gauner co okrada poctive pracujici. Ostatne kazdy uspesny podnikatel pred tim nekolikrat neuspel. V CR obecna nalada zpusobi, ze to mnoho lidi vzda a vicekrat se nepokusi.
Navrhuju toto reseni: vyrazne odlisit skolne na bakalarovi a magistrovi tak, aby bylo velke mnozstvi bakalaru (klidne 50% absolventu SŠ), ale již málo magistrů. Třeba bakalar za 2-5k za semestr a magistr 10-15k. Stejne jsou ted tlaky na snižení počtu magistrů ve prospěch bakalářů. Ať jsou bakalaři víc praktičtí, se zavedením již zmíněné ekonomie, managementu, atp, a magistři ať si hloubají. Student bc umění by si měl být schopen buď najít práci, nebo začít podnikat a vydělat si ty peníze na magistra. Navic jsem pro zrušení věkového limitu pro statut studenta, ale i dobu studia tak, aby si člověk mohl po bc vydělat, jít pak na magistra a nebyl za to nějak terorizován ssz, okolním prosředím, atp. Tím by se zvedl počet VŠ i mezi dospělými (spolu s podmínkou, že studium se bude započítávat do důchodu)