• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    JELENA: me se to srovnani tedy moc nelibi.
    JELENA
    JELENA --- ---
    CYBER_GEORGE: já jsem si prošla pár škol, než jsem zakotvila u nás na PřF; všude se to dalo zařídit tak, abys za skripta a podobné věci zaplatil totální minimum. Půjčovné v rámci fakultní knihovny: 0, skripta a učebnice: sehnatelné z druhé ruky a za rok možno předat dál za (téměř) nezměněnou cenu, vázání knih? To jako diplomky? 1-2x za pět let? Dobře, asi většinou potřebuješ nějaký psací potřeby kolik stojí levná propiska - 5Kč) a něco, do čeho psát... (celkově tohle prostě jako "investici do vzdělání" příliš neberu. Samozřejmě že si magoři do knih jako jsem já nakoupí každou učebnici, která aspoň trochu souvisí s tématem, ale jako nutnou investici do vzdělání to fakt neberu.
    Co se týče druhotných nákladů a nákladů obětované příliežitosti: ano, existují. Ale i když je třeba nelze oddělit od "samotného vzdělání" z hlediska studenta (platí a nevydělává), z vnějšku oddělitelné pochopitelně jsou: nic z toho nejde škole, nic z toho nejde na materály, které spotřebováváš v rámci cvičení, nic z toho nejde na platy vyučujících, nic z toho nejde na údržbu školy a na to, že máš ráno v učebnách vysypané koše.

    Mně se tu nejvíc líbilo to srovnání s jazykovakama a dalšími kurzy: chci si zvýšit jazykové kompetence, zaplatím si jazykovou školu. Chci se naučit vařit, zapltím si kurz vaření. Chci mít oprávnění k řízení vozidla, zaplatím si autoškolu.
    x
    Chci mít lepší znalosti ekonomie? Chci se naučit deskriptivní geometrii? Chci mít oprávnění vyučovat biologii? - To si přece nemůžu platit, vždyť už takhle do toho budu investovat svoje úsilí, peníze za učebnice atd. (do výše zmíněných kurzů toto investovat nebudu a stát nemá kupříkladu zájem na tom, aby jeho občané byli schopni kváknout při styku s cizincem?)
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    Jinak si tedy myslim, ze zbytecne slovickarime - nicmene at je videt, ze nektere me nazory se alespon castecne opiraji i o neco konkretniho... uz je to sice trosku starsi vec, avsak dle meho soudu (co se prave nasi debaty o "investicich" tyce) stale pomerne zajimava:

    http://dione.zcu.cz/content/vysoka-skola-investice-do-budoucnosti
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    JELENA: odkazal bych se na to, ze ciste v tomto smeru mi dal za pravdu do jiste miry i MAZA (se kterym se jinak nazorove rozchazim), kdyz napsal v reakci na muj prispevek "...Co se týče druhé části, minimálně skripta investicí jsou. Stejně tak poplatky za vše možné, náklady na kopírování, půjčovné v knihovnách, vázání knih, materiál, pastelky atd. Tyto náklady by nevznikly, pokud by student nestudoval, jsou se studiem spjaty, a tudíž jsou investicí....".

    Co se tyce tzv. "druhotnych nakladu" (ubytovani, doprava), kdyz uz to tedy musime jednou odlisovat, tak ja osobne je zkratka povazuji za "investici" do vzdelani stejne tak (i kdyz vim, ze tady se mnou uz mnozi souhlasit nebudou), protoze je jako student zkratka nemam z ceho platit - zatimco kdybych se rozhodl do sve budoucnosti neinvestovat a na VS nejit, muzu proste nastoupit do prace a vydelavat v ni penize za ktere si to jidlo nasledne koupim.

    Na pojmu "samotne vzdelani" (co to ma vlastne byt, take uz jsem tu po tom zkousel trochu patrat) se asi neshodneme, jelikoz muj nazor je, ze tyto veci zkratka nelze takto striktne od sebe oddelovat. Pokud se jednou chci vubec zacit nekde vzdelavat, musim proste brat v potaz, ze v prubehu dalsich nekolika let nebudu mit zadny prijem a vyresit odkud budu ty penize na jidlo, obleceni atd. vlastne brat. Nemuzu si jen tak nastoupit do prvniho rocniku s myslenkou "do samotneho vzdelani prece nedam ani halir"...
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Anketa již nasbírala přes 100 hlasů, večer ji tedy uzavřu, přesunu na homepage a udělám novou. Zatím předpokládám, že se bude týkat šíře nabídky oborů a vztahu vzdělání k pozdější uplatnitelnosti. Pokud máte své návrhy, prosím ke mně do pošty.
    JELENA
    JELENA --- ---
    CYBER_GEORGE: ne, student své peníze investuje jenom do služeb spojených se vzděláním (ubytování, doprava atd.), do samotného vzdělání z jeho peněz nejde ani halíř. Pokud je opravdu dobrý, i toto je mu formou stipendia (nebo pokud mu to jde ve výzkumu, tak formou grantů) proplaceno. Podle mne by větší přenos nákladů na studenta umožnil větší podporu právě té motivační části - tj. stipendií a grantů.
    IKARIE
    IKARIE --- ---
    VFISA: k tomu poslednimu odstavci bych dodala, ze podobne to funguje v portugalsku - licenciatura (obdoba naseho bakalare, ale 4 roky studia a ve vetsine oboru krom mediciny a podobnych se to bere jako plnohodnotny titul) za nejakych 900E/rok. mestrado (obdoba naseho magistra, 2 roky studia, ale uz neco navic) za nejakych 2000E/rok.
    VFISA
    VFISA --- ---
    CYBER_GEORGE: vsak to taky nebyl uceleny navod na zmenu klimatu, jen si myslim, ze alespon jako zaklad by tohle z oblasti skolstvi stacilo..
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    VFISA: ja si v prvni rade myslim, ze pro rozvoj podnikani je zapotrebi udelat spis ponekud jine veci, nez zrovna to o cem pises. Mlady clovek s chuti podnikat mj. zjistuje, ze jednou z prvnich "odmen" za tuto snahu je nutnost okamzite zacit platit zalohy na pojisteni. Dale zjistuje, ze je pro nej prakticky nemozne ziskat pujcku pro potreby startupu. Dale zjistuje, ze mu stat misto podpory bude prubezne spis hazet klacky pod nohy (zarnym prikladem je zcela stupidni novela zakonu o DPH, diky ktere nyni nemuzu poskytovat sluzby do zadne zeme v ramci EU). Obavam se, ze tohle vsechno neni dvakrat motivujici a nejaka povinna ekonomie to moc nevytrhne....
    VFISA
    VFISA --- ---
    Zdravim vsechny, diky moc za debatu. Mel bych par pripominek:

    BINARY_PARANOIC: Pokud tedy bude umozneno vsem tem talentovanym lidem vystudovat co je bavi, co budou potom delat? nebude to nahodou tak, ze pak stejne budou delat ten marketing, administrativu, atp? takze stat vyplacne penize kvuli jejich zalibe, bez pridane hodnoty, ktera se statu pozdeji (ve forme dani) muze vratit?

    Ja bych souhlasil, ze se jedna o to toje mrhani lidskym potencialem, ale stavajici system neni idealni. Co maji delat ucitele bez prace? co lidi z umeleckych skol, kteri skonci ve fabrice, kde pak na ne dupe nejakej blbecek manazer s eko vzdelanim?

    pokud zachovat stavajici, tedy bezplatny system, tak radikalne premenit obory, a to v povinnem zavedeni ekonomie podniku, zakladni vs matematiky apod. Bohuzel zavedl bych to i na umeleckych skolach (ostatne jako povinnou maturitu z matematiky).

    Ostatne pokud ted muzeme rict, ze jedine, co CR ma na urovni ve srovnani s EU, je mnozstvi technicky vzdelanych lidi a to bohuzel jen diky jasnemu soc. inzenyrstvi behem komunismu. Potrebujeme alespon polovicate reseni, ted uz jenom na ekonomickem zaklade.

    At si klidne lide studiji umeni, ale at jsou schopni si pak zalozit firmu, malou galerii, nebo si proste sami na sebe vydelavat. Tato vlastnost a ochota lidi zkusit riskovat musi byt vtloukana jiz na strednich skolach, jinak budeme jenom montovna s haldou ucitelu a umelcu naprd.. Ostatne je treba i zmenit celou spolecenske mysleni a byt vice tolerantni k neuspechu. Dneska kdyz nekdo zacne podnikat, a neuspeje, tak je to looser, a kdyz uspeje, tak je to gauner co okrada poctive pracujici. Ostatne kazdy uspesny podnikatel pred tim nekolikrat neuspel. V CR obecna nalada zpusobi, ze to mnoho lidi vzda a vicekrat se nepokusi.


    Navrhuju toto reseni: vyrazne odlisit skolne na bakalarovi a magistrovi tak, aby bylo velke mnozstvi bakalaru (klidne 50% absolventu SŠ), ale již málo magistrů. Třeba bakalar za 2-5k za semestr a magistr 10-15k. Stejne jsou ted tlaky na snižení počtu magistrů ve prospěch bakalářů. Ať jsou bakalaři víc praktičtí, se zavedením již zmíněné ekonomie, managementu, atp, a magistři ať si hloubají. Student bc umění by si měl být schopen buď najít práci, nebo začít podnikat a vydělat si ty peníze na magistra. Navic jsem pro zrušení věkového limitu pro statut studenta, ale i dobu studia tak, aby si člověk mohl po bc vydělat, jít pak na magistra a nebyl za to nějak terorizován ssz, okolním prosředím, atp. Tím by se zvedl počet VŠ i mezi dospělými (spolu s podmínkou, že studium se bude započítávat do důchodu)
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    JELENA: ale vzdyt to nyni je prave tak jak pises. Stat pridava k investici dalsi castku jako odmenu za to, ze se clovek o neco snazi sam. Student investuje jak penize, tak sve usili. Uz jsem psal, ze nikdo po statu nechce aby ho platil cele se vsim vsudy a co jsem zaznamenal, tak v zadne diskusi na toto tema (ktere se ucastnim), takovy nazor/pozadavek snad ani nezaznel. :)
    JELENA
    JELENA --- ---
    Mně přijde, že se spousta lidí odráží od toho, že pro stát jsou potřeba vysokoškolsky vzdělaní lidé, tedy má stát vysokoškolské vzdělání podporovat. To je v pořádku, s tím naprosto souhlasím. Jenomže co je to "podporovat"? Většinou když stát něco podporuje, tak přidává k investici (v podobě financí, práce, porodu) nějakou částku jako odměnu za to, že se člověk o něco snaží sám. U vysokého školství to ale najednou neplatí. Aby stát "podporoval" vysoké školství, nemůže dávat část peněz on a část student sám - to je naprosto odporná politika, jíž stát dává najevo, že vysokoškolské vzdělání vlastně vůbec nepodporuje. Kdyby ho podporoval, platí ho úplně celé se vším všudy. - To mi přijde naprosto nelogické a srovnatelné s požadavkem, aby stát platil všechny výdaje na dítě až do jeho osmnácti let - když teda chce podporovat tu porodnost.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    a pro připomenutí, palčivým problémem současného školství a výzkumu je podfinancování. Školné nijak tento problém neřeší, naopak klade hlavní důraz na toto téma: CYBER_GEORGE:
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    CYBER_GEORGE: Myslím, že v tomto to např. prohlášení Top09 které jsem sem dával nikterak nemaskovalo (že nutně dojde k zeštíhlení či zániku některých oborů)
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Chápu, že v udržet kvalitu debaty v časných ranních hodinách nebývá snadné.
    Prosím pochopte tedy, že na věčné časy se některé výkřiky neuchovají.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    AD zodpovednost.
    Na jedne strane se casto vyskytuje nazor, ze diky zavedeni skolneho si student bude VS vzdelani vice vazit a bude ke studiu pristupovat zodpovedneji.
    Na druhe strane zacina byt patrne, ze pod tim "pristupovat zodpovedneji" si mnozi predstavuji vlastne jen tolik, ze si studenti prestanou vybirat nektere konkretni obory (kvuli moznostem pozdejsiho uplatneni).
    Pomalu bych si tak jeden zacal myslet, ze hlavnim smyslem zavedeni skolneho ma byt ve skutecnosti jen snaha najit konecne takovou "paku" na studenta, s jejiz pomoci by bylo mozne rozmluvit mu to, aby si podal prihlasky na obory ktere skutecne studovat chce a misto toho ho rychle nasmerovat nekam, kam vlastne on sam vubec nechce.
    Vzato uplne do extremu by ucelem mohla byt rovnou i uplna likvidace mnohych konkretnich oboru, ktera tato "ekonomicky smyslejici" skupina povazuje za zbytecne a na jejichz absolventy ma casto tendenci divat se skrz prsty.
    Pokud tedy nekdo sleduje podobne cile, at to alespon nemaskuje povidanim o vetsi zodpovednosti studentu, protoze dle meho soudu toto se zodpovednosti nema co delat. A osobne si rozhodne nedokazu predstavit, ze bych si vic vazil vzdelani v takovem oboru, ktery jsem ja sam nikdy v zivote studovat nechtel a de facto mi byl pod tlakem okolnosti tak nejak "vnucen" + jeste navic jsem za nej musel platit.

    Viz BINARY_PARANOIC 22:45:23 19.6.2010 - moc dobre receno. Mrhani lidskym potencialem.

    Trochu zapadl i prispevek od SPEEDY z 1:07:08 20.6.2010, respektive nikdo na nej prekvapive nereagoval. :)
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    MAZA: ja se stejne tak domnivam, ze stat podporuje VS vzdelani z podobneho duvodu, tedy ze se mu to vyplati (potrebuje vysokoskolsky vzdelane jedince z nichz nemaly pocet nasledne i sam rad zamestna) a je to v jeho zajmu (nechce-li ovsem stat z nejakeho me neznameho duvodu, abychom nakonec skoncili jako narod vidlaku se zakladnim + vyucnim vzdelanim.. protoze nakonec i to je ciste z hlediska uplatneni na trhu prace prece mnohem lepsi, nez pochybne gymnazium...).

    Jinak samozrejme beru v potaz, ze zamestnanec uz pracuje a vytvari zisk - nicmene jak znovu podotykam, tak za to ma v prvni rade plat (staly prijem). Ktery se navic teoreticky muze navysovat prave i na zaklade absolvovani ruznych kurzu/skoleni placenych z kapsy zamestnavatele.

    Dalo by se hovorit i tak, ze clovek vydelavajici par desitek tisic mesicne proste zadne dalsi "dotace" (stravenky, firemni auto atd.) nepotrebuje, protoze si bez problemu zvladne vsechno hradit sam a jedinou motivaci k podavani dobrych pracovnich vykonu by mel byt prave jeho plat. Oproti tomu student na VS nema jidlo/ubytovani/dopravu... hradit z ceho, protoze zkratka nema ani zadny staly prijem. Tudiz nevidim duvod, proc fakt ze zrovna VS studenti maji spoustu veci dotovanych a vyjdou je diky tomu alespon o neco levneji by mel nekomu lezet v zaludku... slo mi ciste jen o tohle, nic vic.
    TALVI
    TALVI --- ---
    BINARY_PARANOIC: Určitě můžeš, i když specifický názor na to momentálně nemám. Nepřemýšlel jsem o tom, přišlo mi samozřejmé, že je to zadarmo. Ale dobře, kdybych to měl rozebrat a "hájit" svůj rozpor mezi přístupem k VŠ a ostatním stupňům vzdělání (mimochodem, co jsem tak někde slyšel, tak studenti VOŠ nějaké školné platí už teď a přitom je to vlastně taková nižší forma VŠ - ale to nemám ověřené):
    - ZŠ - je povinná, tedy teoreticky službu "studium na ZŠ" využijí všichni, takže klidně může být plně placena z daní (platí všichni, odebírají všichni, jako policii, armádu,...)
    - SŠ - ta už povinná není, řekl bych, že tady bych asi svůj názor "ne školnému" musel opírat o nějaký méně objektivní argument jako třeba "je to standard", "stejně tento stupeň vzdělání nemá jen mizivé procento populace, takže je to skoro jako ZŠ". Ale striktně pojato, SŠ už je taky nad rámec povinnosti, takže kdyby to bylo doprovázeno stejnou politikou jako plánované školné na SŠ (a snížením daní o objem, který financuje SŠ), tak bych možná i uvažoval, jestli nezměnit názor a nebýt pro...

    Jak řeším případný rozpor s LZPS - jednoduše (a už se těším na mínuska a další projevy nelibosti), nepovažuji ji za základ demokracie. Za základy demokracie (ne jediné) považuji schopnost jednotlivce cítit, co je dobré, co je špatné, co je spravedlivé a co není...


    BINARY_PARANOIC: Jestli jsi se snažil vyhnout přepočítávání na peníze, tak se domnívám že se Ti to nepovedlo (a uvedl jsem, proč si to myslím). Naprosto s Tebou souhlasím, že schopnost platit poplatek nemá být ekvivalentní s existencí onoho poplatku. Ale taky celou dobu říkám jen jedno (a něco naprosto odlišného) - ať platí ti, kteří přijímají požitky, ne ti, kteří danou službu nevyužívají. Dokonce ani netvrdím, jestli školné bude nebo nebude mít dobré nebo špatné dopady, nemám věšteckou kouli (a kdybych ji měl, tak se podívám, jaká budou zítra čísla ve sportce, a nebudu řešit nějaké školné...:-)). Mám na to čistě principiální náhled. Připouštím, že to klidně může mít v praxi špatné důsledky - nemůžu popřít, protože prostě nejsem expert na vzdělávací systém - ale to nic nemění na tom, že osobně školné cítím jako spravedlivou věc...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    TALVI: to je právě to, čemu se snažím celou dobu vyhnout. Několikrát jsem podotýkal, že schopnost platit nějaký poplatek není argumentací pro tento poplatek.

    A ani nepopírám, že pro většinu studentů by bylo školné (v tuto chvíli navrhované výši) zvládnutelné. Ale to přeci není argumentem pro školné.

    Naopak poukazuji, že privatizace (či „zfiremnění“ – omlouvám se, v tuto hodinu mi dochází adekvátní výraz) vysokého školství, k čemuž je školné první krok, vede ke snížení úrovně vzdělávání, potažmo kulturnosti národa, což je pro mě hlavní důvod pro nezavedení školného.
    TALVI
    TALVI --- ---
    BINARY_PARANOIC: A ještě teda promiň, ale přesně to, tedy přepočet něčeho (v tomto případě studia na VŠ) na peníze, právě v této diskuzi celou dobu děláš. Přepočítáváš své studium (nebo spíš studium někoho, koho se bude školné týkat) na ztrátu 100 tisíc (nebo zisk -100 tisíc, abychom se drželi přepočítávání na zisk), kdybys nepřepočítával, tak je Ti nějaké školné šumák...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    TALVI: Mohu se jen zeptat, jaký máš názor na (snad jen hypotetickém) zavdení školného na SŠ / ZŠ? V případě, že bys byl proti školnému, z jakých důvodů? A v případě, že bys byl pro, jak pak řešíš rozpor s LZPS, tedy základním stavebním kamenem demokratické společnosti?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam