přidám se jako profesionální univerzitní pedagog s dvanáctiletou praxí. nejprve omluva, nečetl jsem veškerou diskuzi zde, jen asi 50 %, takže mohu leccos opakovat.
nejprve, zajímavý
článek z blogu jiřího chýly. australský systém se její jako nejzajímavější systém školného. popravdě, hned jak se začalo o školném kdysi mluvit, tak jsem si ho objevil.
jako pedagog dávám přednost kvalitě před kvantitou, určitě co se týče studentů. jenže pravidla hry jsou nastavená špatně, školy dostávají peníze za kus, nehledě na kvalitu, takže se není co divit, že se maximalizuje prostupnost na úkor vzdělání. školné, neškolné, dokud někdo nezmění tahle pravidla, budeme mít nadbytek polovzdělanců. a tenhle problém není je u nás, stačí si přečíst stesky slavného britského biologa slacka v knize "o vejcích a vědcích".
začastý omyl našich politiků je pletení si pojmů kvalifikace a vzdělání. a prznění našeho školství úměrně tomuto pohledu.
školné není špatný nápad. nemělo by být hlavním zdrojem financování vysokých škol, ale významným, aby motivovalo školy i studenty.
ps. na stará kolena jsem se dal znova na studie a poněvadž už nejsem nejmladší, čeká mě školné i bez nového zákona ;)