• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: Chapu.
    Dokazu si predstavit, ze urcite obory byly drive povazovane za "pavedy" a tak byly podfinancovane. Naopak technicke obory jsou (citi se) podfinancovane az ted.
    BOBR
    BOBR --- ---
    KUBZ: Tak žádná tvrdá data pro to tvrzení nemám, vycházím ale z toho, v jakém stavu jsou například budovy a jak zanedbaný byl rozvoj a vybavení. To všechno se muselo dohánět po 1989 a ještě k tomu zvyšovat počty studentů.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Neonormalizace vzdělání aneb Jak nezačít přemýšlet jako klient. Blog - Jakub Homolka (blog.respekt.cz)
    http://jakubhomolka.blog.respekt.cz/c/147070/Neonormalizace-vzdelani-aneb-Jak-nezacit-premyslet-jako-klient.html
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: diky, da se nejakym zdrojem podporit tvrzeni "... VŠ sektor byl dlouhodobě podfinancován již před rokem 1989."?
    Me jeden kmet na VUT v Br. tvrdil, ze dostavali o 80% vic v osmdesatych letech, a to bez zapocitani inflace.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Oprava:

    Zdravím,
    jak to vidím já http://sladek.blog.respekt.cz/c/146874/Skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem.html .

    Nejsem a priori proti školnému, jen mi nepřijde dobré zavádět je za každou cenu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: prosím oprav ten link tak, aby na konci nebyla tečka a dalo se na něj kliknout bez nutnosti opravy url. Děkuji
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    BOBR: díky, takoývch článků je třeba.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Vzdělání není zboží! » Blog Archive » Papírový automat Vilém překládal na Hradě koaliční smlouvu
    http://vzdelaninenizbozi.cz/papirovy-automat-vilem-prekladal-na-hrade-koalicni-smlouvu
    TAURUS
    TAURUS --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak třeba dálkové studium na FIT ČVUT má být taky jeden den v týdnu, shodou okolností v sobotu. Zvládnout se to dá, ale předpokládá se určitá praxe a rozsáhlé samostudium. Proto by mělo jít o kombinované studium, a nikoli denní, jak to bylo na té škole, která teď bude kontrolovaná.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    Tak já přispěju svou troškou do mlýna ohledně soukromek...

    Osobně si myslím, že tady prostě nejsou lidé zvyklí si vážit vzdělávání a nepožadují nápravu v neduhách, ačkoliv by mohli. Je možné, že v dnešní době se již něco změnilo, ale když jsem nastupovala do první třídy na základku, rodiče se rozhodli pro školu ve spádové oblasti a uvažovali akorát o alternativě, která stála pět metrů vedle (to jsem se dozvěděla poté, co můj otec prohlásil, že moje škola nebyla kvalitní a já se ho zeptala, proč jsem tam tedy nastoupila) - před pár lety jsem byla na jedné politické konferenci a tam jsem se dozvěděla, že dnes už se naštěstí požadavky rodičů změnily, ale před cca 15 lety negativní trend existoval. Podobně na mé bývalé střední - 6 let jsme měli neaprobovanou učitelku a jediný rodič, který si šel stěžovat (ačkoliv ostatním to také vadilo), byla neteř ředitelky. Nevím, jak to chodí na vysokých, jak moc jsou studenti zvyklí bojovat za svá práva, ale pokud někdo vyroste v prostředí, které ho neučí si žádat vyší kvalitu, tak se po ní prostě pídit nebude, samozřejmě až na pár výjimek.

    A pak taky domnělá přímá úměra mezi nízkou selektivitou vysokých škol a mortalitou - nevím, jestli existují statistiky všech škol (viděla jsem jen několik), ale pokud by na soukromkách panoval stejný trend, nedivila bych se taky tomu, že mnoho studentů nejeví zájem o výuku, když jí po čase zanechají. Spousta mých blízkých si podala přihlášky na školy bez přijímaček, aby měli nějak posichrovaný rok, než se někam napříště dostanou - takový krok mi přijde postavený na hlavu, ale bohužel ho praktikuje čím dál víc lidí. A je vyšší procento soukromých škol bez přijímaček než veřejných a státních.

    No a teď obecně: Myslím si, že, co se týče studentské podpory, by se mělo přistoupit ke studentovi jako k dospělému člověku nezávislému na rodině a poskytnout mu tak přiměřenou péči. Třeba v Británii si studenti mohou vzít půjčku na bydlení, která se jim přičítá ke splátkám za školné, a skutečně se odstěhovat od rodiny a vídat se s ní jen párkrát do roka - tady spousta lidí z finančních důvodů vezme zavděk regionální školou. Přitom celoroční bydlení na koleji vyjde z hlediska nájmu levněji než to přes pracovní týden a ještě je nutno odečíst jízdenky... Proč tady nikdo nechce podporovat samostatnost mladých lidí?!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: ale nebavíme se přeci o tom, zda škola něco porušuje nebo ne (což nijak nesnižuje závažnost takové otázky), ale o úrovni vzdělání této vysoké školy a o motivaci studentů. A jestliže dobrovolně chodí do školy jen jeden den v týdnu (?!), pak asi moc motivace nemají a nevěřím, že úroveň výuky bude nějaká extra. To se prostě za 1 den v týdnu nedá moc zvládnout ani kdyby se rozkrájeli (většinou jsem spíše zažil, že se to rozumně nedá stihnout ani při standardní podobě studia). Tedy ačkoliv bychom ze způsobu financování školy mohli usuzovat, že to bude špičkový vzdělávací ústav (dostatek peněz) s velmi motivovanými studenty (páč si to platí i když mají možnost jít na státní neplacené vysoké školy), realita tomu vpravdě neodpovídá. Zatímco např. my neplatíme a jenom nadáváme, že musíme dycky v 23.30 opustit budovu (mimochodem teď také píšu ze školy :)). Tedy ve výsledku mi nezbývá, než považovat souvislost mezi placením školného a vyšší motivací studentů / vyšší úrovní vzdělávání jako neprokázanou a pouze smyšlenou. Neříkám, že musí studentova spoluúčast na financování školy nutně snížit kvalitu výuky (sic!) ani že to v některých případech nemůže naopak prospět. Ale říkám, že argument pro zavedení školného ve smyslu „školné (paušálně) zvýší motivovanost studentů“ (a variace jako že student si bude uvědomovat hodnotu výuky a požadovat vyšší úroveň vzdělání) tak nemůže v žádném případě obstát. A pokud se zde bavíme pouze o motivaci studenta vůbec na VŠ jít, tedy ve smyslu školného jako regulátoru přeplněnosti VŠ, pak ano, školné může v tomto být dalším aspektem. Ale nemělo by tímto aspektem být spíše přísnější přijímací řízení než ekonomická kondice uchazeče a jeho rodiny? Ale tím se dostáváme do historie této diskuze, což jistě není přínostné :)

    Tím vším tedy poukazuji na holý fakt, že spoluúčast studenta na financování školy v žádném případě automaticky neimplikuje zvýšení motivace studenta či úrovně školy – konkrétní příklady soukromých vysokých škol u nás i státních vysokých škol se školným (viz nejen mé dřívější příspěvky) to dostatečně dosvědčují. Naopak jsem zde ještě nezaznamenal důkaz o opaku. Pokud zde někdo doložil konkrétní příklad školy, kde zavedení školného zvýšilo úroveň vzdělávání či motivaci studentů (potažmo požadavky studentů na zlepšení kvality výuky), tak se dotyčnému omlouvám a poprosím o nakopnutí.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    A nezlob se na mě, ale nevím o vysokoškolském oboru, který by se dal dostatečně zvládnout za jeden den v týdnu.

    Poslední 3 roky studia algebry na MFF jsem taktéž byl ve škole max 1 den v týdnu, sedět na koleji a učit se bylo daleko prospěšnější. :))

    Ale vážně... to, že žáci nemají povinnost být na vysoké škole účastni přednášek je _normální_, tady opravdu ona škola nic neporušuje.

    Na delší odpověď žel nyní nemám čas...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: „Jde o obcházení akreditace," komentuje situaci předsedkyně Akreditační komise Vladimíra Dvořáková. „Tímto způsobem nemohou zajistit kvalitní výuku."

    Ohledně negativního dopadu kritizovaného způsobu výuky na její úroveň se tedy nejedná o můj dojem, ale o dojem předsedkyně Akreditační komise. Tedy organizace, která zde je právě od toho, aby hlídala adekvátní úroveň výuky na vysokých školách... Samozřejmě můžeme diskutovat, zda je i takový názor relevantní, ale to už se dostáváme do roviny, kdy můžeme zpochybňovat vše, včetně vlastní existence :)

    A co se týče vztahu finanční spoluúčasti studentů a úrovně výuky potažmo motivace studentů – ano, zde se jadná pouze o můj soukromý dojem. Nicméně sama ředitelka školy Jana Boršková uvádí „Pravda, většinou je (přednášky v týdnu namísto sobotních) nenavštěvují, ale teoreticky můžou. Tím máme podmínky akreditace splněny.“ A nezlob se na mě, ale nevím o vysokoškolském oboru, který by se dal dostatečně zvládnout za jeden den v týdnu. Z toho si – ano, je to čistě můj názor – vyvozuji, že studentům je srdečně jedno, jaká bude úroveň jejich vysokoškolského vzdělání. Pokud se dobrovolně ochuzují o výuku tím, že školu navštěvují pouze jeden den v týdnu, nevěřím, že jejich hlavním cílem je dosáhnout co nejkvalitnějšího vzdělání. Naopak se (subjektivně) domnívám, že se jedná o prachsprosté vyčůrance, kteří prostě na standardní vzdělání nemají čas/schopnosti, ale chtějí (pouze) dosáhnout statutu vysokoškolsky vzdělané osoby a volí tak cestu nejmenšího odporu. A to i když si to platí a měli by si tak přeci dobře uvědomovat hodnotu vysokoškolského vzdělání a dožadovat se jí.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak po pořádku. Článek popisuje (a více informací nežli z článku a linků v něm nemám, pokud Ty ano, budu za ně rád) konflikt mezí Akreditační komisí a školou která nedodržuje formální pravidla pro držení akreditace. Není zde ani jediná zmínka na téma co s tím studenti dělali (i když článek implikuje, že nic - ale taková podprahová informace je irrelevantní). Tedy pro vztah peníze vs zpětná vazba na kvalitu výuky je to, co se přímého přístupu týče, nevhodné. Nicméně škola funguje přes deset let - tedy by teoreticky mohlo být zjistitelné jakou praktickou uplatnitelnost jeji absolventi mají.


    Ať si již o dané soukromé vysoké škole myslím cokoliv, pan na větu To je prostě holý nesmysl, teoretický konstrukt odtržený od reálného chování českých studentů. musím zareagovat negativně. Toto je Tvůj dojem, tvá vize o odtrženosti a teoretickém konstruktu, pro kterou hledáš potvrzující informace. To není příliš přínosné - tom, o čem jsem přesvědčen bych se měl snažit zpochybňovat a nikoli se utvrzovat. Například kvalitativní konkurenční boj mezi jazykovými (placenými sic!) školami je poměrně funkční. A i zde by se dalo čekat, že někteří chtějí hlavně "ich spreche" diplom pro svou karieru.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: šlo mi spíše o narážku na argument, že pokud si studenti budou (částečně) školu platit, budou pak přirozeně požadovat vyšší kvalitu vzdělání. S ohledem na popisovanou laxnost výuky daného ústavu je zřejmé, že alespoň valné části studentů je dosažená kvalita vzdělání (a ta se skládá z možností, které škola nabízí, a z motivace studenta tyto možnosti využít, mohu-li soudit) docela ukradená, jde jim pouze o jedno, a to o titul.

    Tento konkrétní příklad soukromé vysoké školy tak ukazuje, že zavedení finanční spoluúčasti může ovlivnit kvalitu výuky spíše negativně („já to mám přeci zaplaceno“ / „hlavně že platí“). Samozřejmě nechci paušalizovat, ale prozatím nemám jediný rozumný důvod (tj. konkrétní důkaz, ne že „tak by to přeci mělo být“) se domnívat, že školné přinese zvýšení kvality výuky z toho důvodu, že studenti jako „klienti“ přeci budou vyšší úroveň vzdělání požadovat. To je prostě holý nesmysl, teoretický konstrukt odtržený od reálného chování českých studentů.

    Naopak je to další z důkazů, že důraz na ekonomický svazek „klient / poskytovatel služeb“ ve vysokém školství vede k devalvaci vzdělávání, k jejímu okleštění na „investice“ ve smyslu nákupu diplomu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Nějak nevidím souvislost mezi (v článku nepopisovaným) chováním studentů a vztahem VŠ versus Akreditační komise.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=672139

    Jojo, páč když si to studenti platí, zvyšuje to přeci jejich motivaci i úroveň školy jako takové, že ano... :)
    KATERINA
    KATERINA --- ---
    Školné na korejských univerzitách | Viktor Hollmann - Blog.iHNed.cz
    http://blog.ihned.cz/c3-44551230-YHollm_d-skolne-na-korejskych-univerzitach
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    TALVI: každá analogie napadá alespoň na jednu nohu. v těch bodech, co jsi zmínil, souhlasím s 2-3. jednička je fráglich, totiž je to příliš obecné tvrzení. rozdíly mezi důsledky získáním řidičského průkazu a vysokoškolského diplomu jsou:
    * asi jako mezi metodou (řid.průkaz) a metodikou (VŠ diplom); řízení je specializace, něco jako kvalifikace, ale důsledkem VŠ vzdělání, a to se snažím klást důraz, nemá být především specializace/kvalifikace, naopak, má to být schopnost obecně se adaptovat v podmínkách obecného řešení (složitých) problémů (analýza/syntéza). cokoliv navíc je bonus.
    * navíc, řid. průkaz je legálně oprávnění, VŠ diplom tě ve valné většině případů k ničemu neopravňuje, je to jen podmínka nutná, nikoliv postačující.

    to jsme ovšem maličko odběhli mimo téma.
    TALVI
    TALVI --- ---
    GAARQ: Dopředu to nepoznám nijak, proto dokud se student reálně nezmění na výzkumníka/"poznávače", nemá podle mě nárok na žádnou "automaticky proplacenou investici do vzdělání, ze které MŮŽE být v budoucnu celospolečenský užitek". Přijde mi principelně správnější, aby na něj bylo nahlíženo jako na studenta, který bere (plať), a až v případě, že se dá na prohlubování oboru (jak to pěkně pojmenoval GREATDRAKE), tak na něj nahlížet jako na člověka, který dává (bude Ti zaplaceno, nejlépe více, než je tomu v současnosti).

    Mohl bych poprosit o rozvedení, v čem je odlišnost řidičského průkazu a vysokoškolského diplomu v uvedeném případě nevhodná? Mé argumenty pro vhodnost jsou:
    V obou případech jde o získání nějaké dovednosti/souboru dovedností
    V obou případech jsou dovednosti získávány za účelem osobního prospěchu
    V obou případech získané dovednosti znamenají potenciál konat veřejně prospěšnou činnost
    V obou případech není jisté, zda jedinec získané dovednosti použije ke konání veřejně prospěšné činnosti
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: v čem hrubě zjednodušuji? všichni odborníci získávají "své znalosti praxí a prací, popř. přímým školením", tak proč ne už v průběhu VŠ vzdělávání? platí pro chemiky i informatiky, nakolik tyto obory znám. stejně, konkrétní praktické uplatnitelné dovednosti získáš vždy až na konkrétním pracovišti, jak každý víme z vlastní praxe.

    TALVI: a jak dopředu poznáš, že tento vzdělaný něco přinese či nikoliv? ;) je to sázka do loterie. za špatné sázení platí škola i dotyčný (viz australský model školného - škola doplatí na podporu lenocha a ten nezíská ono lepší uplatnění, páč nebude nic umět). přispět k poznání může ten, kdo je vzdělaný. není-li, stává se to zřídka. a vzdělání tudíž vždy předchází výzkum/poznání. ergo, ti, kdo nemohou přispět přímo k výzkumu/poznání, by se měli podílet na vzdělávání těch, kdo mohou a chtějí vzdělávat se/poznávat. investice do vzdělání je investice do výzkumu. nota bene, jde o dvě oddělené věci, tedy finančně. pokud doopravdy ke vzdělání v nějaké instituci dochází (a tom si můžeme v našich podmínkách myslet, co cheme), pak žádná investice vniveč nepřichází, investice do vědění je ta nejjistější. analogie s řidičským průkazem není dle mého názoru vhodná, jsou tu jiné premisy i okolnosti.


    upřímně, můžeme si o financování čehokoliv mudrovat do alelujá, ale jenom konkrétní provedení ukáže. navíc, perfektně odzkoušený finanční model bude s jinou "lidskou náplní" fungovat jinak. když dva dělají totéž atd. v tomto ohledu není žádné optimální obecné řešení. já také netvrdím, že vím, je to jen můj názor a mé představy (byť praxí ne úplně nepodložené). bohům díky, já to rozhodovat nebudu ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam