• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: Myslím, že dlouholetá jasná a zřetelná podpora technických oborů, snaha o navázání na dobré strojírenské tradice a silný dopad technologických firem na hdp ČR je velmi těžké přehlédnout.

    České vlády se stabilně staví za vizi ČR jako země profitující ze silných průmyslových firem, se vzdělaným zázemím v příslušném oboru za posledních 15 let velmi viditelně.

    Nedovedu si představit, že by to podpora technických oborů na VŠ neměla kopírovat. Je možné s tímto nesouhlasit. Ale přehlédnout a nechápat považuji za absurdní.

    BOBR
    BOBR --- ---
    KUBZ:

    Zdravím Kubz,
    máte nejspíše pravdu. Ohledně zavádění školného, resp. reformy vzdělavání a vědy, po česku moc nechápu ten důraz na technické obory a cílenou likvidaci humanitních oborů (například metodika hodnocení vědy dává mnohem víc bodů za nejasně definovaný funkční prototyp či software než za knihu). Proč, to se pokusím ukázat níže.

    Bílá kniha (dále BKTV) uvádí, že je málo absolventů technik, plánované prohlášení vlády přímo jmenuje technické obory jako strategické, podle ex-ministryně Kopicové průmysl strádá nedostatkem pracovních sil. Dokument, o který explicite opírá svá tvrzení BKTV, se jmenuje Strategické potřeby průmyslu v letech 2008-2011 (http://www.spcr.cz/cz/dokumenty/snemy/vh_071030/strategie_sp_08_11.pdf) a jeho autorem je Svaz průmyslu a dopravy. Jedná se o devíti stránkovou deklaraci, kde se v bodech - bez metody a analýz - mluví o tom, co je třeba. Je to prostě vyjádření přání občanského sdružení, nic víc, nic míň.

    Autoři BKTV ale podivným způsobem přehlédli jiný dokument, resp. jiné - tentokrát opravdové - výzkumy. Od roku 2002 totiž existují velmi solidní data o zaměstnatelnosti absolventů podle univerzit a fakult (http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/download/Absolventi%20VS%202009%20Zprava%20Jan10.pdf). Tato studie jasně ukazuje, že trh jeví o některé technické obory spíše nezájem.

    Tabulka míry nezaměstnanosti absolventů ukazuje, že tato je u UK 1,1%, u FFUK 2%, zatímco ČVUT má míru 2,8%, tamní fakulta strojní 5,1 %, architekti 3,7 %. TU Liberec (znalci vědí, že jejich lidé sedí v různých orgánech ovlivňujících reformy) má tuto míru 3,9 %.

    Jasně je i to, že o studium technických oborů nemají velký zájem ani uchazeči , neboť právě jejich malý počet stojí za tím, že tam často nejsou ani přijímačky, ale hlavně situace, kdy VŠ dostávají peníze hlavně podle počtu studentů (tzv. normativ) technikám nakloněna není. Demografický vývoj může způsobit "vymření" některých pracovišť.

    Shrnuto, na trhu práce absolventi technik nijak výrazně neabsentují, uchazeči o tyto obory enormní zájem nemají. Vláda přesto nekriticky přijímá přání Svazu průmyslu a dopravy. Odtud myšlenky na umělé a direktivní snižování školného u technik, zatímco humanitním oborů se nakáže mít školné vyšší. Tento způsob reformy není ani strategický, ani ideologický (neoliberální) - je to podlehnutí tlakům podnikatelské lobby.
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: Chapu.
    Dokazu si predstavit, ze urcite obory byly drive povazovane za "pavedy" a tak byly podfinancovane. Naopak technicke obory jsou (citi se) podfinancovane az ted.
    BOBR
    BOBR --- ---
    KUBZ: Tak žádná tvrdá data pro to tvrzení nemám, vycházím ale z toho, v jakém stavu jsou například budovy a jak zanedbaný byl rozvoj a vybavení. To všechno se muselo dohánět po 1989 a ještě k tomu zvyšovat počty studentů.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Neonormalizace vzdělání aneb Jak nezačít přemýšlet jako klient. Blog - Jakub Homolka (blog.respekt.cz)
    http://jakubhomolka.blog.respekt.cz/c/147070/Neonormalizace-vzdelani-aneb-Jak-nezacit-premyslet-jako-klient.html
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: diky, da se nejakym zdrojem podporit tvrzeni "... VŠ sektor byl dlouhodobě podfinancován již před rokem 1989."?
    Me jeden kmet na VUT v Br. tvrdil, ze dostavali o 80% vic v osmdesatych letech, a to bez zapocitani inflace.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Oprava:

    Zdravím,
    jak to vidím já http://sladek.blog.respekt.cz/c/146874/Skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem.html .

    Nejsem a priori proti školnému, jen mi nepřijde dobré zavádět je za každou cenu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: prosím oprav ten link tak, aby na konci nebyla tečka a dalo se na něj kliknout bez nutnosti opravy url. Děkuji
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    BOBR: díky, takoývch článků je třeba.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Vzdělání není zboží! » Blog Archive » Papírový automat Vilém překládal na Hradě koaliční smlouvu
    http://vzdelaninenizbozi.cz/papirovy-automat-vilem-prekladal-na-hrade-koalicni-smlouvu
    TAURUS
    TAURUS --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak třeba dálkové studium na FIT ČVUT má být taky jeden den v týdnu, shodou okolností v sobotu. Zvládnout se to dá, ale předpokládá se určitá praxe a rozsáhlé samostudium. Proto by mělo jít o kombinované studium, a nikoli denní, jak to bylo na té škole, která teď bude kontrolovaná.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    Tak já přispěju svou troškou do mlýna ohledně soukromek...

    Osobně si myslím, že tady prostě nejsou lidé zvyklí si vážit vzdělávání a nepožadují nápravu v neduhách, ačkoliv by mohli. Je možné, že v dnešní době se již něco změnilo, ale když jsem nastupovala do první třídy na základku, rodiče se rozhodli pro školu ve spádové oblasti a uvažovali akorát o alternativě, která stála pět metrů vedle (to jsem se dozvěděla poté, co můj otec prohlásil, že moje škola nebyla kvalitní a já se ho zeptala, proč jsem tam tedy nastoupila) - před pár lety jsem byla na jedné politické konferenci a tam jsem se dozvěděla, že dnes už se naštěstí požadavky rodičů změnily, ale před cca 15 lety negativní trend existoval. Podobně na mé bývalé střední - 6 let jsme měli neaprobovanou učitelku a jediný rodič, který si šel stěžovat (ačkoliv ostatním to také vadilo), byla neteř ředitelky. Nevím, jak to chodí na vysokých, jak moc jsou studenti zvyklí bojovat za svá práva, ale pokud někdo vyroste v prostředí, které ho neučí si žádat vyší kvalitu, tak se po ní prostě pídit nebude, samozřejmě až na pár výjimek.

    A pak taky domnělá přímá úměra mezi nízkou selektivitou vysokých škol a mortalitou - nevím, jestli existují statistiky všech škol (viděla jsem jen několik), ale pokud by na soukromkách panoval stejný trend, nedivila bych se taky tomu, že mnoho studentů nejeví zájem o výuku, když jí po čase zanechají. Spousta mých blízkých si podala přihlášky na školy bez přijímaček, aby měli nějak posichrovaný rok, než se někam napříště dostanou - takový krok mi přijde postavený na hlavu, ale bohužel ho praktikuje čím dál víc lidí. A je vyšší procento soukromých škol bez přijímaček než veřejných a státních.

    No a teď obecně: Myslím si, že, co se týče studentské podpory, by se mělo přistoupit ke studentovi jako k dospělému člověku nezávislému na rodině a poskytnout mu tak přiměřenou péči. Třeba v Británii si studenti mohou vzít půjčku na bydlení, která se jim přičítá ke splátkám za školné, a skutečně se odstěhovat od rodiny a vídat se s ní jen párkrát do roka - tady spousta lidí z finančních důvodů vezme zavděk regionální školou. Přitom celoroční bydlení na koleji vyjde z hlediska nájmu levněji než to přes pracovní týden a ještě je nutno odečíst jízdenky... Proč tady nikdo nechce podporovat samostatnost mladých lidí?!
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: ale nebavíme se přeci o tom, zda škola něco porušuje nebo ne (což nijak nesnižuje závažnost takové otázky), ale o úrovni vzdělání této vysoké školy a o motivaci studentů. A jestliže dobrovolně chodí do školy jen jeden den v týdnu (?!), pak asi moc motivace nemají a nevěřím, že úroveň výuky bude nějaká extra. To se prostě za 1 den v týdnu nedá moc zvládnout ani kdyby se rozkrájeli (většinou jsem spíše zažil, že se to rozumně nedá stihnout ani při standardní podobě studia). Tedy ačkoliv bychom ze způsobu financování školy mohli usuzovat, že to bude špičkový vzdělávací ústav (dostatek peněz) s velmi motivovanými studenty (páč si to platí i když mají možnost jít na státní neplacené vysoké školy), realita tomu vpravdě neodpovídá. Zatímco např. my neplatíme a jenom nadáváme, že musíme dycky v 23.30 opustit budovu (mimochodem teď také píšu ze školy :)). Tedy ve výsledku mi nezbývá, než považovat souvislost mezi placením školného a vyšší motivací studentů / vyšší úrovní vzdělávání jako neprokázanou a pouze smyšlenou. Neříkám, že musí studentova spoluúčast na financování školy nutně snížit kvalitu výuky (sic!) ani že to v některých případech nemůže naopak prospět. Ale říkám, že argument pro zavedení školného ve smyslu „školné (paušálně) zvýší motivovanost studentů“ (a variace jako že student si bude uvědomovat hodnotu výuky a požadovat vyšší úroveň vzdělání) tak nemůže v žádném případě obstát. A pokud se zde bavíme pouze o motivaci studenta vůbec na VŠ jít, tedy ve smyslu školného jako regulátoru přeplněnosti VŠ, pak ano, školné může v tomto být dalším aspektem. Ale nemělo by tímto aspektem být spíše přísnější přijímací řízení než ekonomická kondice uchazeče a jeho rodiny? Ale tím se dostáváme do historie této diskuze, což jistě není přínostné :)

    Tím vším tedy poukazuji na holý fakt, že spoluúčast studenta na financování školy v žádném případě automaticky neimplikuje zvýšení motivace studenta či úrovně školy – konkrétní příklady soukromých vysokých škol u nás i státních vysokých škol se školným (viz nejen mé dřívější příspěvky) to dostatečně dosvědčují. Naopak jsem zde ještě nezaznamenal důkaz o opaku. Pokud zde někdo doložil konkrétní příklad školy, kde zavedení školného zvýšilo úroveň vzdělávání či motivaci studentů (potažmo požadavky studentů na zlepšení kvality výuky), tak se dotyčnému omlouvám a poprosím o nakopnutí.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    A nezlob se na mě, ale nevím o vysokoškolském oboru, který by se dal dostatečně zvládnout za jeden den v týdnu.

    Poslední 3 roky studia algebry na MFF jsem taktéž byl ve škole max 1 den v týdnu, sedět na koleji a učit se bylo daleko prospěšnější. :))

    Ale vážně... to, že žáci nemají povinnost být na vysoké škole účastni přednášek je _normální_, tady opravdu ona škola nic neporušuje.

    Na delší odpověď žel nyní nemám čas...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: „Jde o obcházení akreditace," komentuje situaci předsedkyně Akreditační komise Vladimíra Dvořáková. „Tímto způsobem nemohou zajistit kvalitní výuku."

    Ohledně negativního dopadu kritizovaného způsobu výuky na její úroveň se tedy nejedná o můj dojem, ale o dojem předsedkyně Akreditační komise. Tedy organizace, která zde je právě od toho, aby hlídala adekvátní úroveň výuky na vysokých školách... Samozřejmě můžeme diskutovat, zda je i takový názor relevantní, ale to už se dostáváme do roviny, kdy můžeme zpochybňovat vše, včetně vlastní existence :)

    A co se týče vztahu finanční spoluúčasti studentů a úrovně výuky potažmo motivace studentů – ano, zde se jadná pouze o můj soukromý dojem. Nicméně sama ředitelka školy Jana Boršková uvádí „Pravda, většinou je (přednášky v týdnu namísto sobotních) nenavštěvují, ale teoreticky můžou. Tím máme podmínky akreditace splněny.“ A nezlob se na mě, ale nevím o vysokoškolském oboru, který by se dal dostatečně zvládnout za jeden den v týdnu. Z toho si – ano, je to čistě můj názor – vyvozuji, že studentům je srdečně jedno, jaká bude úroveň jejich vysokoškolského vzdělání. Pokud se dobrovolně ochuzují o výuku tím, že školu navštěvují pouze jeden den v týdnu, nevěřím, že jejich hlavním cílem je dosáhnout co nejkvalitnějšího vzdělání. Naopak se (subjektivně) domnívám, že se jedná o prachsprosté vyčůrance, kteří prostě na standardní vzdělání nemají čas/schopnosti, ale chtějí (pouze) dosáhnout statutu vysokoškolsky vzdělané osoby a volí tak cestu nejmenšího odporu. A to i když si to platí a měli by si tak přeci dobře uvědomovat hodnotu vysokoškolského vzdělání a dožadovat se jí.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Tak po pořádku. Článek popisuje (a více informací nežli z článku a linků v něm nemám, pokud Ty ano, budu za ně rád) konflikt mezí Akreditační komisí a školou která nedodržuje formální pravidla pro držení akreditace. Není zde ani jediná zmínka na téma co s tím studenti dělali (i když článek implikuje, že nic - ale taková podprahová informace je irrelevantní). Tedy pro vztah peníze vs zpětná vazba na kvalitu výuky je to, co se přímého přístupu týče, nevhodné. Nicméně škola funguje přes deset let - tedy by teoreticky mohlo být zjistitelné jakou praktickou uplatnitelnost jeji absolventi mají.


    Ať si již o dané soukromé vysoké škole myslím cokoliv, pan na větu To je prostě holý nesmysl, teoretický konstrukt odtržený od reálného chování českých studentů. musím zareagovat negativně. Toto je Tvůj dojem, tvá vize o odtrženosti a teoretickém konstruktu, pro kterou hledáš potvrzující informace. To není příliš přínosné - tom, o čem jsem přesvědčen bych se měl snažit zpochybňovat a nikoli se utvrzovat. Například kvalitativní konkurenční boj mezi jazykovými (placenými sic!) školami je poměrně funkční. A i zde by se dalo čekat, že někteří chtějí hlavně "ich spreche" diplom pro svou karieru.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    GREATDRAKE: šlo mi spíše o narážku na argument, že pokud si studenti budou (částečně) školu platit, budou pak přirozeně požadovat vyšší kvalitu vzdělání. S ohledem na popisovanou laxnost výuky daného ústavu je zřejmé, že alespoň valné části studentů je dosažená kvalita vzdělání (a ta se skládá z možností, které škola nabízí, a z motivace studenta tyto možnosti využít, mohu-li soudit) docela ukradená, jde jim pouze o jedno, a to o titul.

    Tento konkrétní příklad soukromé vysoké školy tak ukazuje, že zavedení finanční spoluúčasti může ovlivnit kvalitu výuky spíše negativně („já to mám přeci zaplaceno“ / „hlavně že platí“). Samozřejmě nechci paušalizovat, ale prozatím nemám jediný rozumný důvod (tj. konkrétní důkaz, ne že „tak by to přeci mělo být“) se domnívat, že školné přinese zvýšení kvality výuky z toho důvodu, že studenti jako „klienti“ přeci budou vyšší úroveň vzdělání požadovat. To je prostě holý nesmysl, teoretický konstrukt odtržený od reálného chování českých studentů.

    Naopak je to další z důkazů, že důraz na ekonomický svazek „klient / poskytovatel služeb“ ve vysokém školství vede k devalvaci vzdělávání, k jejímu okleštění na „investice“ ve smyslu nákupu diplomu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BINARY_PARANOIC: Nějak nevidím souvislost mezi (v článku nepopisovaným) chováním studentů a vztahem VŠ versus Akreditační komise.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=672139

    Jojo, páč když si to studenti platí, zvyšuje to přeci jejich motivaci i úroveň školy jako takové, že ano... :)
    KATERINA
    KATERINA --- ---
    Školné na korejských univerzitách | Viktor Hollmann - Blog.iHNed.cz
    http://blog.ihned.cz/c3-44551230-YHollm_d-skolne-na-korejskych-univerzitach
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam