• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: a co z těmi "extrémisty" mají udělat? postřílet je? uklidit do chládku? ;) tohle je žel odvrácená strana demokracie, vlivní profesionální buřiči. jak jim zabránit, aby se neangažovali? "hele, franto, my tě tady nechcem'" a on půjde? ;)

    humanitní obory jsou docela zasažené, afaik. žena, bohemistka, žádala o univerzitní postdoktorandský grant, ale když je jako nejvýznamnější kritéria hodnotí publikace v zahraničních časopisech a aplikace, docela je to znevýhodňuje oproti kdekomu na přírodovědných oborech. bohové chraniž, abych tu rozebíral, jestli jsou humanitní obory pavědecké nebo ne, ale narazit na ně kritéria jako na tvrdé vědy je nesmysl.

    dokud nebude existovat solidní grantový systém, který dokáže zohlednit, že např. ústav arabistiky je na místě, ale nemá šanci konkurovat ústavu makromolekulární chemie, pak se nesmíme divit, že humanitní plevy křičí nejhlasitěji. nemusí to být nutně jen proto, že je někdo vyhání z jejich teplých místeček. na přírodovědě může parazitovat zrovna tak neschopný člověk a nikdo ho odtud nedostane, poněvadž peníze někde sežene a nějaké čárky taky posbírá. takových kolem sebe vidím denně třináct do tuctu.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    DLOUHA_POTVORA:
    Tak skoro polovina akci tam vypada jako dobry peklo. Jestli tam nekdo pujdete, tak sem pak muzete napsat, jestli se tyhle aktivisti opravdu nebrani zmenam z principu, ale jde o ten konkretni spatne napsany zamer. (Vizte nazvy prednasek jako: Univerzity a alternativy k neoliberalismu, Krize jako systém vládnutí. Zahraniční příklady útoků na veřejný sektor a společenské protesty, Cesty akademickým labyrintem: vzdělání, věda a gender)

    Zacina mi to pripominat tu hysterii okolo AV CR pred par lety. Tehdy zcela diletantska rada vlady pro vedu navrhla absurdni system evaluace vedy na kvantitativni bazi. Nasledovaly protesty, kde zacala exhibovat predevsim nejruznejsi individua, kterym bych ze statniho rozpoctu na jejich pseudovyzkumy nedal ani bura. Odpor vuci nesmyslnemu systemu se nenesl ve vecnem duchu, ale v duchu: "veda = kultura = zavedeni evaluace vedy znamena, ze se z CR stane narod pitomcu a automechaniku = dejte nam prachy a nic po nas nechtejte."

    A ted otazka na ty inteligentnejsi z Vas, kdo vyjadrujete nesouhlas s vecnym zamerem zakona. Opravdu chcete, aby verejnymi protagonisty (a tim padem i neoficialnimi mluvcimi) studentskych protestu byli lide jako O. Slacalek, Petr Uhl, Alice Cervinkova, Vladimira Dvorakova (neni tak trochu ve stretu zajmu?)...?

    Cim to, ze opet nejvice krici lide spjati s humanitnimi obory a politicti extremiste?
    BOBR
    BOBR --- ---
    Školné přináší více problémů než řešení | Vzdělávání a věda - sladek.blog.respekt.ihned.cz
    http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-54648290-skolne-prinasi-vice-problemu-nez-reseni

    Vláda USA umožňovala studentům stále více se zadlužovat, což mimo jiné faktory vedlo univerzity ke zvyšování ceny vzdělání. Ta se ale nekryje s jeho ekonomickou hodnotou, resp. s výší příjmů absolventů. Vzniká tedy poměrně velký nesplacený dluh. Tak upozorňuje studie Andrew Gillena "A Tuition Bubble?".
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    To je pravda, ze u docentu kombinace formalni habilitace a fixace na konkretni misto je dost velky nesmysl.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: jen pár poznámek
    ad 2) školy to odmítají nikoliv z principu, ale kvůli způsobu, jímž mají být ty externí rady formovány. tobě se nelíbí, že školy jsou uzavřené působení zvnějšku, školám vadí, že se jim tam nasáčkují lidé s jinými zájmy, než je vzdělávání. nikdo nestojí o krtky, kteří si ze škol udělají dojné krávy. tohle záměr neřeší, naopak podporuje.

    ad 5) vyčekají? pracuju na přírodovědecké fakultě vš asi 15 let a vyčekaného docenta jsem nepotkal. já měl docenturu jako podmínku při prvním prodlužování smlouvy pro její druhé prodloužení (tedy po osmi letech jako odborný asistent). docentura je docela náročný proces. koncept docentury a profesury tak, jak je v návrhu, je děsivý nesmysl, který zachovává celý ten iniciační rituál, tak, jak je dnes (tlustospis, splněná scientometrická kritéria, veřejná přednáška, přednáška před vědeckou radou), ale navíc omezuje jeho platnost na jedinou školu.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    SHEALA: Jo, to je pochopitelny.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    NIZBORSKY: s tim "to je jen zamer" je to slozity. Pokud se neopres do zakonu v momente, kdy je jen zamer, vystavujes se riziku, ze az to jen zamer nebude, budou tvoje namitky smeteny ze stolu, s tim za cas na diskuzi byl ve stadiu, kdy slo jen o zamer.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    Ok. Tak jsem si to prosel (zbezne, ale uz nejsem tak nemocny, abych nemel lepsi zabavu nez cele dny studovat tyto materialy), takze se ted mohu vyjadrit k te reforme (pozorni ctenari vedi, ze jsem se pred tim vyjadroval k necemu jinemu).

    Takze, co skolam na reforme vadi (strukturu si pujcim z toho pruvodce UK)?

    1) Je to nekonzistentni a odflaknuty paskvil.

    Tady maji asi pravdu. Nicmene je to jen zamer, uvidime jak pripadne bude vypadat navrh zakone.

    2) Skoly odmitaji, aby rektorem byla osoba se silnymi pravomocemi, ktera by byla dosazovana ve vyberovem rizeni vedenem externi radou VS.

    Takze je pravda, ze to skoly odmitaji. Ne, ze ne. Nechteji, aby jim tam nekdo vyvetral (ted odhlizim od nekterych nedomyslenosti - viz bod 1).

    Jak jsem rikal, situace, ze stat posila penize a nekontroluje, nerozhoduje a nestanovuje priority je absurdni. Kdyby mezi skolami existovala realna konkurence, tak by to slo vyresit posilenim pravomoci AK a nejakym kontrolne-motivacnim mechanizmem. Skoly by byly hlidany a soutezily o penize. Ale ty velke skoly maji dnes de facto monopol. S kym si konkuruje takova UK? Takrka s nikym.

    Zamestnanci Ceske televize si take nevoli sveho reditele, a to se jedna o instituci, kde je pozadavek na nezavislost mnohem mnohem vetsi. Na univerzitach velmi casto probiha tvrdy boj - mezi fakultami, mezi katedrami, mezi jednotlivymi akademiky. Nekdy tvrde bojuji o kazdy metr ctverecni. V tehle situaci si akademici nezvoli nikoho, kdo by do toho riznul, ale cloveka, ktery se bude snazit byt se vsemi zadobre a udrzet tak status quo.

    3) Omezeni studentu v senatu.

    Dokud bude AS resit neco zasadniho (napr. podilet se na volbe rektora), tak je to jedine dobre. O tom uz jsem psal.

    4) Profesori a docenti

    Je pravda, ze problematika docentu a profesoru by se mela resit. Protoze casto si lide tyto hodnosti proste vycekaji. Zejmena docenturu. Na druhou stranu tento navrh jen zavadi velkou zmenu bez jasnych prinosu.

    5) Zavedeni skolneho

    Nemyslim, ze by skolne samo o sobe neco resilo. Bylo by politicky pruchodnejsi, kdyby misto skolneho bylo jednorazove zapisne (cca 10 000 CZK) v prvaku, coz by odfiltrovalo mrtve duse, soucasne se zrusenim studentskych vyhod (ubytovaci stipendia, slevy na dopravu, danove slevy atp.). Penize by se tak usetrily a nemuselo by se zavadet skolne ani podporne pujcky a slozita pravidla pro jejich splaceni.
    Dalsi moznost by bylo nechat platit na drevo (bez nejakych odkladu a pujcek) a penize pouzit na stipendia, tak aby Ti nejtalentovanejsi byli v cistem zisku a ostatni platili Zaroven by se melo zavest skolne pro studenty, kteri pretahuji normalni dobu studia, byt jen o semestr.

    6) Hodnoceni kvality

    To maji pravdu - to je opravdu blabol.

    Zaverem bych chtel rict, ze zcela nesouhlasim s tim, ze univerzita je neco principialne odlisneho od ostatnich ziskovych nebo neziskovych spolecnosti. Univerzita pusobi na trhu vzdelavani, vytvari vystupy (vzdelani a vedu) a tyto vystupy jsou po kvantitativni i kvalitativni strance meritelne a hodnotitelne. Prestoze na vecnem zameru reformy zakona o vysokych skolach lze kritizovat mnoho konkretnich veci, z argumentace univerzit je citit i takove to "my jsme univerzita, politici nam do toho nemaji co mluvit, vime nejlepe, jak to delat, a tady jde o badani/vedu/kulturu, takze nejsme zadna firma, abyste mohli hodnotit, kolik toho udelame. Tak nam dejte prachy a nestarejte se."
    BOBR
    BOBR --- ---
    http://www.rozhlas.cz/_zprava/1010235 - Petr Holub o tom, jak Německo, Rakousko, Maďarsko a jiné země OPUSTILY školné.

    Soudě z některých zdejších příspěvků doporučuji INFORMOVAT SE. Zde najdete odkazy na aktuální vládní materiály, alternativy UK a resume problému:

    Informace k reformám VŠ | Vzdělávání a věda - sladek.blog.respekt.ihned.cz
    http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-54508190-informace-k-reformam-vs
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    NIZBORSKY: Ta zkušenost s akademickým pučem je dost odstrašující a souhlasím s tím, že malý zájem většiny studentů o cokoliv nad rámec studijního plánu a volnočasových aktivit různých spolků, je hodně problematický a zpochybňuje mandát studentů v akademických senátech.
    Na druhou stranu si myslím, že zastoupení studentů v AS může hrát roli opozice, která brání tomu, aby se problémy zametaly pod koberec. (narážím na 2. bod z toho blogu, cos posílal) Právě tím ,že Ti studenti, kteří do AS jsou se už zajímají a zamýšlejí víc nad kvalitou studia a fungování VŠ.
    Navíc pokud zastáváš názor, že ten kdo financuje VŠ by měl mít nárok na to mluvit do jejich fungování, tak je tam opravdu protimluv v tom, že se má zvyšovat finanční účast studentů, ale snižovat jejich vliv. Častým argumentem pro školné je, že studenti, kteří si za vzdělání platí pak vyžadují kvalitu, proč jim ale pak brát možnosti, jak své požadavky na kvalitu prosazovat. Ostatně si ale nemyslím, že by studenti, kteří neplatí školné nevyžadovali kvalitu. Sice do toho neinvestují peníze, ale investují do studia hodně času a sil, které samozřejmě nechtějí vynaložit zbytečně.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Buďte rádi, že nevíte jak to na vejškách s penězi je - kdo komu a za co platí....
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    Jeste bych mohl pridat jednu historku. Jako student jsem docela zblizka sledoval, jak na jine fakulte, vyuzivajici ale stejne budovy, probehl takovy akademicky puc. Proste skupinka pedagogu nesouhlasila se stavajicim vedenim a stylem vyuky a tento rozpor proste vyresili tim, ze si sehnali loajalni studenty a dali neco penez do jejich predvolebni kampane - letaky a snad i nejaky gulas ci co. Nejake politicke myslenky byly upozadene a ani nikoho nezajimaly. Tito "kone" s kampani samozrejme dostali nejvice hlasu od ostatnich studentu, kteri vubec nevedeli, ktera bije. No, takze pucisti ovladli AS, nasadili si vlastniho dekana a mnoho starych pedagogu bylo vyhozeno nebo odeslo samo. Take se dramaticky zmenila vyuka. Akreditacni komise byla s fakultou v konfliktu ohledne prodluzovani akreditaci, ale brzy se to urovnalo.


    Jinak ale, dle meho nazoru, je akademicky senat spis vyuzivan k zakonzervovani soucasneho stavu.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    Tak pekne poporadku (jsem nemocny, takze si muzu takhle z postele pekne na vsechno reagovat).

    IVANA_ANAVI: Ehm. Kdybys cetla vsechny me prispevky, tak bys vedela, ze jsem v tomto smyslu mluvil o studentech jako volicich. Ne tech par, co kandiduji do senatu. Ti mohou mit ruznou odbornost i motivaci. Ale ta masa studentu, na nekterych fakultach se jedna o tisice, se vetsinou o neco takoveho nestara. Potom ten mandat studentskych zastupcu v AS je pro me dost pochybny.

    Ale ano, at jsou studenti v akademickem senatu, ale pak at senat nevoli dekany a rektory, ale stara se o studentske aktivity apod. To Vam opravdu neprijde divne, ze stat nekam nalije penize, ktere sebere vsem na danich, a necha zamestance a "klienty" (ty uvozovky jsou tam zamerne, aby me nikdo nechytal za slovo) teto instituce v podstate volne nakladat s temito prostredky? Ano, je tu akreditacni komise, ale ta ma dost omezene pravomoci a na jeji fungovani si take mnoho akademiku stezuje.


    IVANA_ANAVI:

    Ja vim, proc mame tolik oboru. Byla to recnicka otazka. Byl to protiargument na tvrzeni, ze VS neposkytuje kvalifikaci, ale uci myslet.

    Nerozumim tomu, jak Gaussova krivka vyvraci tvrzeni, ze pouze cast populace jde na VS. I kdyz je pravda, ze je to ted pry asi 60%, coz je tak vysoky podil, ze snad kazdy rozumny clovek uzna, ze by se mel snizit. I tak ale zadnou souvislost s normalnim rozdelenim nevidim.

    Ja uz zadny obor nestuduji, ale studoval jsem jeden ekonomicky smer (Bc.) a jeden prirodovedny smer (PhD). (Momentalne s VS mam spolecneho jen to, ze na dvou prirodovednych fakultach trochu prednasim.) Nedomnivam se ale, ze bych se naucil obecne lepe myslet. Spis jsem ziskal vhled do techto oboru, patricny smer uvazovani, technicke dovednosti a tim padem i KVALIFIKACI.


    IVANA_ANAVI:
    RUZOVYKOLOUSEK:
    Zvlastni, na formulaci teto vety jsem si dal obvzlast zalezet. Pardon, ale tam neni vubec nic o obecnem odsuzovani lidi s humanitnim vzdelanim. Z te vety pouze vyplyva, ze EXISTUJI takove (nejmenovane) humanitni obory, ktere povazuji za vysoce prazdne, nekvalitni a v podstate zbytecne. Neodsuzuji vsechny humanitni obory. Naopak, napr. pravni studia nebo studia cizich jazyku povazuji za vysoce dulezite a kvalifikujici.


    RUZOVYKOLOUSEK:
    To studenty snad nijak zvlast neshazuje. Obecne velmi malo lidi si vyhledava primarni informace, studenty nevyjimaje. A casto jim to nebrani se aktivizovat. Pokud si myslis, ze vetsina protestujicich studentu vecny zamer cetla, tak jsi velka optimistka.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY:
    Proč máme tolik různých oborů? Protože potřebujeme různé specialisty. V dnešním světě těžko bude existovat nějaký renesanční da Vinci, který bude všecho znát a umět, proto je tolik oborů, aby si student vybral, co ho baví, v tom se specializoval a následně to pak uplatnil v týmu lidí, kteří zase umějí a vědí něco jiného.

    Proč na VŠ chodí jen část populace? Podívej se na Gaussovu křivku.

    "Cekal bych ji spis u zastupce tech humanitnich oboru, kde skutecne o nejake kvalifikaci nemuze byt rec, a proto se uchyluji k prazdnym frazim o vzdelanosti a mysleni." - Docela by mě zajímalo, jaký obor studuješ, jestliže jseš schopen takhle šmahem jen tak odsoudit nějakou skupinu oborů. (Neříkám, že všichni humanisté to mají v hlavě v pořádku, ale štvou mě jedinci, kteří nejsou schopni si připustit, že humanitní obory také poskytují nějaké odborné vzdělání.)

    Proč už se nenaučí studenti myslet na střední škole? Ale oni se naučí myslet, nicméně to pořád bude nižší úroveň než na bakalářském, magisterském nebo doktorském stupni. Nemá smysl natahovat střední na deset let, popřípadě dávat studentům týdně sto vyučovacích hodin.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: "Jinak ty akademicke senaty jsou take dobra parodie. 50% je studentska komora, ale vetsina studentu je na skole par let a zajima je, jak skolu skoncit, a ne nejaka vnitrni politika."

    1. Co je na tom špatného, že jsou na škole "teprv pár let"? Škola snad taky trvá jen pár let, ne? Kdo jiný by měl tvořit akademický senát než studenti? Proč by nemohli mít zastoupení i studenti nižších ročníků, když se jich budou rozhodnutí také týkat?
    2. Nebyla bych ke všem tak kritická. Znáš je všechny? Proč by tam lezli, kdyby je to nezajímalo? Pokud si chci udělat puntík v cévéčku, musím mít k tomu taky stejně co říct, nemůžu čekat, že pouhé sezení na židli ze mě udělá poloboha...
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    Ja se domnivam, ze se nejedna jen o technikalie, ale skutecne spise o ideologicky rozpor. Jednak neverim, ze vetsina protestujicich studentu je s obsahem vecneho zameru vubec seznamena, a jednak i argumentace prorektora UK se nesla prevazne v ideologicke rovine.
    Hyde park ČT24: 19. 1. 2012 — iVysílání — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/212411058080119-hyde-park/

    S tim druhym odstavcem uz vubec nesouhlasim. Pokud ma VS primarne naucit lidi myslet, proc existuje tolik ruznych oboru? Proc na VS chodi jen cast populace? Proc lidi nenauci myslet uz stredni skola? Vzdelani jednotlivcu (coz je vystupem kazde univerzity) rozhodne neni verejny statek. Mozna z male casti. Vysoke skoly vychovavaji pravniky, lekare, architekty, vedce, ucitele atp. Nevidim zasadni rozdil mezi temito odbornostmi a zminenymi soustruzniky, krome objemu znalosti a dovednosti. Vcelku me takove argumentace prekvapuje u prirodovedce. Cekal bych ji spis u zastupce tech humanitnich oboru, kde skutecne o nejake kvalifikaci nemuze byt rec, a proto se uchyluji k prazdnym frazim o vzdelanosti a mysleni.

    V cem se shodneme je system skolneho a stipendii. Nedomnivam se, ze skolne muze vyresit financovani VS skolstvi ani zlepsit kvalitu vzdelavani. Na druhou stranu system skolneho, ktere se pak z vetsi casti vyplati nadanym studentum jako stipendium muze mit dobrou motivacni funkci a odrizne mrtve duse.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: vysoké školy principiálně neodmítají ani školné, ani správní rady. vysoké školy argumentují, v čem je návrh reformy špatný a děravý. je otázkou, koho učinit zodpovědným za to, že převážnou část informací, jež se běžnému voliči dostanou, tvoří žurnalistický paskvil. díky médiím vzniká klasická mlha, kdy jeden mluví o voze a druhý o koze. se stejného soudku je mimomísoidní projev prezidentův, podle kterého to vypadá, že nemá jiné informace než z tisku.

    univerzity jsou nezávislé na základě principu nestrannosti a nezávislosti vzdělání, stejně jako je nezávislý soud či banka. lidé si často pletou kvalifikaci a vzdělání, to jsou dvě diametrálně rozdílné věci. kdo chce kvalifikaci, ať si ji financuje sám. chce fabrika soustružníky? ať si je vyškolí, ať jim káže, co mají a nemají umět. vysoká škola má vzdělávat. naučit lidi myslet (nakolik to skutečně dělá, to je otázka, ale ta se zásahem shůry nevyřeší). a vzdělání financované jako veřejný statek by mělo zaručit ideologickou a odbornou nezávislost. školné není v rozporu s nezávislostí, ani správní rady, ale to jejich provedení, jenž je navrhováno. bez instituce stipendií je školné jen záminkou k nesystémovým vládním rozpočtovým prostocvikům, bez jasných pravidel obsazování správních rad je to jen záminka k ovládání univerzit politikům blízkými mocenskými elitami bez pozitivního vlivu na univerzity.

    obecně, ve společnosti je zásadní problém v tom, že optimální počet příslušně vzdělaných a kvalifikovaných lidí bude vždycky větší než počet aktuálně existujících příslušně vzdělaných a kvalifikovaných lidí. kdyby měli učit jen dobří učitelé, léčit jen skvělí lékaři, tak brzy shledáme, že je jich krutý nedostatek. veškerý život je založen na existenci jen omezených zdrojů, mohu-li si dovolit tohle šestákové moudro, takže vždy jde jen o to, jak v tom dokážeme plavat. buď se smíříme s tím, že většina se bude mít zhruba stejně dobře (nebo špatně ;), nebo budeme muset zvládnout obrovské sociální rozdíly, kdy většina se bude mít špatně a menšina skvěle. zatím zkoušíme na dluh to první, to druhé přijde, až se sesype ekonomika ;)

    a radši končím ;) howgh
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Ta reakce mi prijde ve vetsine bodu spatna. U autora s anotaci: "Po studiu chemie, teologie a filosofie jsem skončil u filosofie, kterou vyučuji." se neni cemu divit.

    Nicmene pristupuji na blogovou valku:
    Reforma vysokých škol – další zmařená šance | schneider.blog.ihned.cz -
    http://schneider.blog.ihned.cz/c1-54532350-reforma-vysokych-skol-dalsi-zmarena-sance
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam