• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Ta reakce mi prijde ve vetsine bodu spatna. U autora s anotaci: "Po studiu chemie, teologie a filosofie jsem skončil u filosofie, kterou vyučuji." se neni cemu divit.

    Nicmene pristupuji na blogovou valku:
    Reforma vysokých škol – další zmařená šance | schneider.blog.ihned.cz -
    http://schneider.blog.ihned.cz/c1-54532350-reforma-vysokych-skol-dalsi-zmarena-sance
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK:
    1. Vzdyt ano. Momentalne stat plati vsechno a neridi nic. To mi prijde spatne. Jsou pak dve extremni varianty: stat plati vsechno a dosazuje rektora, nebo stat neplati nic a neridi nic. Reseni, ze stat plati neco a podili se na rizeni, mi prijde principialne rozumne a zcela v souladu s tim, co jsem psal.

    2. Ad "magna charta". Ja samozrejme chapu, ze rektori skol chteji prosazovat univerzitni nezavislost, cimz brani svou vlastni moc a pozici. Navic, pokud jsem neco neprehledl, tak formulace "musí být její bádání a výuka morálně a intelektuálně nezávislé na jakékoli politické a ekonomické moci" lze vykladat ruzne. Podle me se "moralni a intelektualni nezavislost vyuky a badani" nevylucuje s podilem volenych zastupcu na rizeni univerzity. Moralni a intelektualni zavislost si predstavuju jako vyuku marxismu-leninismu apod.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:
    Nerikam, ze se o vnitrni politiku nezajimaji ti zvoleni do AS. Rikam, ze se o ni nezajima vetsina volicu. S ignoraci volicu pri vseobecnych volbach je to nesrovnatelne horsi. Tvoje poznamka o mensinove oligarchii je zcela demagogicka. I kdyby ucast byla 20% (coz neni, u snemovnich voleb je pres 60%), tak se jedna o zastupce vsech volicu, protoze tito meli moznost se voleb ucastnit. Ti, kteri tak neucini, jen vyjadruji svou indiferenci.

    Chtel bych zduraznit, ze ja nepodporuji navrzenou reformu a vecne zamery. Ani s obsahem nejsem podrobne seznamen a nemam duvod pochybovat, ze to bude paskvil. Ja jen rikam, ze principialne odmitat institut spravnich rad s ohledem na jakousi automatickou nezavislost univerzit je zvracene. Opakuji, nevidim duvod, proc by stat mel posilat penize do univerzit, aniz by mohl jakkoliv zasahovat do jejich fungovani. Univerzity nejsou ustavni soud ani centralni banka, aby mely byt z nejakeho principu nezavisle.

    To stejne plati o akademii ved (kde pracuji). Stat do instituce posila penize a zamestanci te instituce si sami rozhodnou, co s nimi udelaji. Podle toho to tam vypada. Kdyz vlada pred 2 lety chtela akademii de facto zrusit (opet v ramci spatne koncepce), tak se take argumentovalo tim, akademie musi byt nezavisla, je soucasti ceske kultury atp.

    Abych uzavrel tento dlouhy post. Pokud je ten vecny zamer spatny, coz nerozporuji, argumentujte tim, v cem je spatny a deravy, a ne nejakou hodnotou principialni nezavislosti univerzit. Obavam se totiz, ze univerzity by rvaly tak jako tak, pokud by se prisly o cast sve nezavislosti. Proto muze byt ministerstvu vlastne jedno, jestli ten navrh je dobry nebo spatny, protoze protestovat se bude tak jako tak.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GAARQ: ještě dodám 12 studentů z 27 členů senátu.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: na přf mu je z 12 členů studentské komory 6 doktorandů a 6 studentů magisterských oborů - pár jich znám a vnitřní politika je zajímá. akademický senát je stejnou parodií jako jakýkoliv jiný volený orgán. zrovna tak bychom mohli říci, že politika nezajímá, než jak co nejvíc nahrabat, než ho příště nezvolí.

    klaus jako většina diskutujících přehlíží, že nejde o to, jestli školné ano nebo ne, správní rady ano nebo ne, ale o provedení těchhle institucí. ministr dobeš neomylně vybírá ta nejhorší možná řešení - školné jen jako záminku pro snižování rozpočtů vš z veřejných prostředků (ale jiné veřejné zakázky se příliš neomezují), správní rady jen trójští koně lobbistů. jako již tradičně, návrhy nejsou koncepční a je v nich děr jak v pověstném švýcarském sýru. proti se je třeba ohrazovat. až budou institucionálně zároveň fungovat školné a stipendia, až bude správní rada obsazována zodpovědný lidmi a ne kamarády zrovna vládnoucích politiků, pak nebude proti čemu protestovat.

    ps. až budou povinné volby nebo bude existovat institut bílých lístků, pak teprve můžeme mluvit o našich volených politických zástupcích jako o těch volených všemi plátci daní, do té doby jsou jen (při dnešní volební účasti) menšinou volenou oligarchií ;)
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    SMRGL:

    V tomhle ma Klaus pravdu. Proc by mel nekdo (v tomto pripade stat) sypat penize nekam, co absolutne nema pod kontrolou? Samozrejme, ze v nasem prostredi neschopnych a zkorumpovanych politiku zde existuji rizika, ale na druhou stranu jsou to porad zvoleni zastupci vsech danovych poplatniku, narozdil od akademickych senatu.

    Jinak ty akademicke senaty jsou take dobra parodie. 50% je studentska komora, ale vetsina studentu je na skole par let a zajima je, jak skolu skoncit, a ne nejaka vnitrni politika. Clenove senatu jsou pak zvoleni vicemene na zaklade fotky a nahody.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    olol, "Profesor" Klaus zase něco přednesl... facku mu dát.

    Klaus je pobouřen tím, "co si akademický svět dovoluje" – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/domaci/257125-klaus-je-pobouren-tim-co-si-akademicky-svet-dovoluje.html?ref=zpravy-dne
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    Debata s Janem Čulíkem o školném - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vzRlVyx8gbk#!
    BOBR
    BOBR --- ---
    Bohužel, ue strany MŠMT (Dobeš) lze dikusi shrnout takto:

    Dobeš tlačí změny ve financování školství bez debaty s vysokými školami | Strana zelených

    Dobeš tlačí změny ve financování školství bez debaty s vysokými školami | Strana zelených
    http://www.zeleni.cz/media/aktuality/dobes-tlaci-zmeny-ve-financovani-skolstvi-bez-debaty-s-vysokymi-skolami/

    „Svévole, s níž ministr Dobeš prosazuje své asociální reformy, přesáhla myslitelné meze. Vyzývám premiéra Petra Nečase, aby sebral odvahu k druhému pokusu o jeho odvolání, podle Ústavy prezident takovému návrhu musí vyhovět,“ doplnil Ondřej Liška, předseda SZ.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    CYBER_GEORGE: Já jsem se třeba naučila mluvit na veřejnosti (ano dřív mi to činilo nepřekonatelné potíže) - to je sice něco trochu jiného, ale věřím, že některé věci se dají naučit, pokud má člověk vlohy. Upřímně, nikdo není dokonalý a vždycky je možné se nějak zlepšit.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    IVANA_ANAVI: "...zažila jsem lidi, kteří sice byli kapacitami ve svých oborech, nicméně sami své znalosti neuměli druhým předat..." - tohle je IMHO jedna z veci, ktere bud proste zvladas a nebo se vzdycky budes vice ci mene trapit, protoze se to zkratka dost dobre "naucit" neda (respektive casto by to vyzadovalo spis zmenit osobnost/zpusob mysleni onoho cloveka).

    Umim si ale predstavit, ze treba v pripade specialni pedagogiky je to uz o necem trochu jinem.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Pedagogika ani psychologie nejsou pseudopředměty, respektive záleží na tom, z jaké perspektivy jsou uchopeny. Každopádně bych je celkově neodsuzovala. Jak jinak se učitelé mají naučit jak učit? Přece je nehodíš do rybníku a neřekneš: "Tak plav!"

    Ano, učitel musí znát svůj předmět, ale není to to jediné. Zažila jsem lidi, kteří sice byli kapacitami ve svých oborech, nicméně sami své znalosti neuměli druhým předat.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    NIZBORSKY: :-)) ja se tomu (opisovani) po svych zkusenostech uprimne receno ani nemuzu divit... ja fakt nemam tuseni co vlastne se v ramci pedagogiky uci/neuci, ale muj nazor je takovy, ze cele rade ucitelu/ucitelek by mnohem vic prospelo vzdelavat se predevsim v tech predmetech, ktere uci (chteji ucit).
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    Ja jsem si vzdycky myslel, ze pseudopredmety jako pedagogika nebo psychologie se uci na pedagogickych skolach nebo odbornych skolach v ramci ucitelske aprobace jen kvuli tomu, aby lide, co neumi nic jineho nez zvatlat, meli praci. Docela me prekvapuje, ze je zde rozsireny spis opacny nazor.

    To mi pripomina, ze sestra meho kamarada chodila jeden rok na pedak a znacna cast jejich ""spoluzacek" byly ucitelky stredniho a vyssiho veku, ktere si to studium musely udelat z duvodu "zvysovani kvalifikace". Legracni pry bylo, ze tyto damy pri studiu nejvice podvadely a opisovaly.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    SMRGL: uf, tuhle vetu (ze to neni jednoduche) jsem slychal tak casto od ucitelu na ZS (kterou jsem musel zmenit cca 4x), ze...

    Ja tu nechci zacinat nejaky flamewar, ale nikdy mi proste nepridalo slozite nekoho naucit... nikoliv ovsem "neco", ale veci z oboru, kteremu se ja sam dlouhodobe venuji. Slo mi to jak u mensich deti (v krouzku), tak kdyz jsem napr. chvili pripravoval stredoskolaky k prijimacim zkouskam na VS. O dospelych nemluve. Zadne pedagogicke vzdelani nemam a ani jsem se o pedagogiku sam nikdy nezajimal. Jedine co umim je proste jen vysvetlovat veci, kterym rozumim - tak, aby to kazdy pochopil. Pripoustim ovsem, ze ve vsech mnou zminovanych pripadech jsem pracoval s lidmi, kteri meli sami zajem to pochopit (neb je to bavilo... nebo to minimalne potrebovali).

    Chapu ovsem, ze muze byt znacne problematicke snazit se nekoho naucit neco, o cem toho v konecnem dusledku sam prilis nevim (pripad vetsiny mych ucitelu/ucitelek prirodopisu). Hlavne kdyz musim mit vzdycky pravdu, moji autoritu nesmi uz z principu nikdo zpochybnit tim, ze by me v necem opravil (nedejboze dokonce pred zbytkem tridy) atd. Obcas jsem premyslel nad tim, zda prave tomuto chovani se na pedagogice nahodou neuci. :)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    HIMLHERGOT: někoho něco naučit je jen jedna z mnoha úloh pedagoga... každopádně jen něco naučit není tak jednoduché...

    skutečných pedagogů je boužel ve školství docela málo a proto produkty základních a některých středních škol vypadají, tak jak vypadají....
    HIMLHERGOT
    HIMLHERGOT --- ---
    SMRGL: asi primárně o tom něco někoho naučit, ne?:))
    TERRA
    TERRA --- ---
    Respektive jde to napsat na nekoho jineho ale kdo je clovek, ktery nemusi danit prijmy...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam