Ok. Tak jsem si to prosel (zbezne, ale uz nejsem tak nemocny, abych nemel lepsi zabavu nez cele dny studovat tyto materialy), takze se ted mohu vyjadrit k te reforme (pozorni ctenari vedi, ze jsem se pred tim vyjadroval k necemu jinemu).
Takze, co skolam na reforme vadi (strukturu si pujcim z toho pruvodce UK)?
1) Je to nekonzistentni a odflaknuty paskvil.
Tady maji asi pravdu. Nicmene je to jen zamer, uvidime jak pripadne bude vypadat navrh zakone.
2) Skoly odmitaji, aby rektorem byla osoba se silnymi pravomocemi, ktera by byla dosazovana ve vyberovem rizeni vedenem externi radou VS.
Takze je pravda, ze to skoly odmitaji. Ne, ze ne. Nechteji, aby jim tam nekdo vyvetral (ted odhlizim od nekterych nedomyslenosti - viz bod 1).
Jak jsem rikal, situace, ze stat posila penize a nekontroluje, nerozhoduje a nestanovuje priority je absurdni. Kdyby mezi skolami existovala realna konkurence, tak by to slo vyresit posilenim pravomoci AK a nejakym kontrolne-motivacnim mechanizmem. Skoly by byly hlidany a soutezily o penize. Ale ty velke skoly maji dnes de facto monopol. S kym si konkuruje takova UK? Takrka s nikym.
Zamestnanci Ceske televize si take nevoli sveho reditele, a to se jedna o instituci, kde je pozadavek na nezavislost mnohem mnohem vetsi. Na univerzitach velmi casto probiha tvrdy boj - mezi fakultami, mezi katedrami, mezi jednotlivymi akademiky. Nekdy tvrde bojuji o kazdy metr ctverecni. V tehle situaci si akademici nezvoli nikoho, kdo by do toho riznul, ale cloveka, ktery se bude snazit byt se vsemi zadobre a udrzet tak status quo.
3) Omezeni studentu v senatu.
Dokud bude AS resit neco zasadniho (napr. podilet se na volbe rektora), tak je to jedine dobre. O tom uz jsem psal.
4) Profesori a docenti
Je pravda, ze problematika docentu a profesoru by se mela resit. Protoze casto si lide tyto hodnosti proste vycekaji. Zejmena docenturu. Na druhou stranu tento navrh jen zavadi velkou zmenu bez jasnych prinosu.
5) Zavedeni skolneho
Nemyslim, ze by skolne samo o sobe neco resilo. Bylo by politicky pruchodnejsi, kdyby misto skolneho bylo jednorazove zapisne (cca 10 000 CZK) v prvaku, coz by odfiltrovalo mrtve duse, soucasne se zrusenim studentskych vyhod (ubytovaci stipendia, slevy na dopravu, danove slevy atp.). Penize by se tak usetrily a nemuselo by se zavadet skolne ani podporne pujcky a slozita pravidla pro jejich splaceni.
Dalsi moznost by bylo nechat platit na drevo (bez nejakych odkladu a pujcek) a penize pouzit na stipendia, tak aby Ti nejtalentovanejsi byli v cistem zisku a ostatni platili Zaroven by se melo zavest skolne pro studenty, kteri pretahuji normalni dobu studia, byt jen o semestr.
6) Hodnoceni kvality
To maji pravdu - to je opravdu blabol.
Zaverem bych chtel rict, ze zcela nesouhlasim s tim, ze univerzita je neco principialne odlisneho od ostatnich ziskovych nebo neziskovych spolecnosti. Univerzita pusobi na trhu vzdelavani, vytvari vystupy (vzdelani a vedu) a tyto vystupy jsou po kvantitativni i kvalitativni strance meritelne a hodnotitelne. Prestoze na vecnem zameru reformy zakona o vysokych skolach lze kritizovat mnoho konkretnich veci, z argumentace univerzit je citit i takove to "my jsme univerzita, politici nam do toho nemaji co mluvit, vime nejlepe, jak to delat, a tady jde o badani/vedu/kulturu, takze nejsme zadna firma, abyste mohli hodnotit, kolik toho udelame. Tak nam dejte prachy a nestarejte se."