• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    CRAZY_IVAN: nemuzu si pomoct, ale tak jak ten pan pise by to na fakultach podle me proste fungovat nemelo. "Predavane plneni neodpovida smlouve", nu uz to zive vidim v praxi.. :(

    Ja osobne jsem studoval na VS, kde byla naprosto vynikajici atmosfera. Nikdy driv jsem se nikde necitil tak dobre. Profesori se nam venovali i o vikendech, jezdili jsme neustale do terenu, vykalo se jen tem starsim (kvuli velkemu vekovemu rozdilu). Pri nejlepsi vuli si nedokazu predstavit, ze by mezi nami mel byt vztah typu "platici klient - poskytovatel sluzby". Kdo by treba stanovil o cem vsem mam za sve penize pravo rozhodovat, do ceho mam pravo mluvit, co mam pravo po prednasejicich vyzadovat (a jak by vubec ono "vyzadovani" melo fungovat v praxi) atd.? Proste me to k VS vubec nesedi a ani me nenapada, jaka pozitiva by to mohlo prinest.

    Ted kdyz si napr. najmu nejakeho brigadnika (aby pro nas neco udelal), tak za svoje penize neco ocekavam. Takze ho prubezne kontroluju. Musi dodrzovat dohodnute terminy. Musi prepracovat vsechno s cim nejsem spokojen. Pokud se mu to nelibi, muze si najit jineho zamestnavatele. Oproti tomu hypoteticky "obchodni vztah" mezi studentem a profesory na VS by byl z meho uhlu pohledu uplny kockopes. Profesor ma pro me byt mnohem spis autoritou, nez mym podrizenym. To jako kdyz se mi nebude libit jeho pristup, to jak prednasi, jak latku vysvetluje atd. tak proste prijdu na studijni oddeleni a tam mi uznaji, ze z toho predmetu nemusim delat zkousku, protoze pan profesor ho prokazatelne neuci dobre a ja jsem prece "platici zakaznik"? To je cele postavene na hlavu...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Vzdělání není zboží? A co to tedy je?
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012022901
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    Vysoké školství terčem útoku
    http://www.blisty.cz/art/62518.html
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    studenti v Barceloně dnes byli podstatně drsnější než v Praze

    University of Barcelona student riots Feb 29 2012 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=g-2vUjmvOIM
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    jakým způsobem se politici zodpovídají svým voličům? napadá mě něco šíleného, že by tím mohly být myšleny volby politiků :D

    a podle mustru volby = zodpovědnost voličům, tedy stejně jako jsou politici zodpovědní svým voličům, tak i akademici jsou zodpovědní vládě, která je platí: učíme jen podle orgánem vlády (akreditační komise) schválených akreditací, peníze na výzkum bereme převážně pomocí soutěží vládou kontrolovaných grantových agentur (GA ČR je například "organizační složkou státu"). každé dva až pět let mají akademičtí pracovníci konkurz, neboť jejich smlouvy jsou na dobu určitou. formálně a ze zákona jsou zodpovědné obě skupiny stejně.

    to, že mohou být oba systémy špatné ještě neznamená, že politici nějakou zodpovědnost mají a akademici nikoliv ;)
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Soukromé vysoké školy existují, ale o konkurenci se vzhledem k jejich mizerné kvalitě mluvit nedá. Co se týče toho zápisného, povede to akorát k tomu, že se studium znepřístupní jedincům ze sociálně slabšího prostředí (nevšimla jsem si, že by se hovořilo o nějakých úlevách pro ně). Koneckonců, na soukromých školách se platí nemalé školné, ale o studenty kupodivu nouzi nemají.

    NIZBORSKY: Souhlas.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    "na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví."

    Ja si myslim, ze tento ucel plni zakladni a stredni skolstvi. Nikoliv vysoke skolstvi, kde studuje nebo by mela alespon studovat pouze vyrazna mensina obcanu. Dale se nedomnivam, ze zakladni nebo stredni skoly by mely byt nezavisle. A kdyz nejsou nezavisle zakladni a stredni skoly, proc by mely byt univerzity?

    Na zbytek ted z casovych duvodu uz nebudu reagovat. Snad pozdeji.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Multidisciplinarita ve vede je opravdu zadouci. Nicmene se domnivam, ze clovek, ktery jiz vi, na pomezi kterych dvou oboru se chce pohybovat, se nemusi nutne snazit ziskat plnohodnotne (otitulovane) vzdelani v obou oborech. Muze studovat jeden obor a vzdelani v tom druhem si doplnit systematickym samostudiem, navstevovanim jednotlivych kurzu, multidisciplinarni diplomovou praci atp.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:

    Ad SZ. Jestli Vam neprijde jako naproste politicke znemozneni, kdyz se strana nejdrive podili na zruseni progresivni dane z prijmu FO a jeji ministr skolstvi se podepise pod dokument, ktery doporucuje zavest skolne, aby pak ten samy clovek ve funkci predsedy strany o 4 roky pozdeji rikal, ze nechce skolne a chce zavest progresivni dan z prijmu, tak je to Vase vec. Koneckoncu, mame tu demokracii.

    Ad kvalita VS. Moje zkusenosti nejsou uplne male, ale samozrejme dost subjektivni. Ja si myslim, ze VS skolstvi je na tom u nas velmi velmi spatne. Jsem z toho vice nez unaveny, ale tim, ze se o tom nebude mluvit, se ten problem nevyresi. Nerikam, ze na tom nemaji svuj podil politici. Maji. Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    Ad skolne. Co treba Svycarsko? Osobne si myslim, ze skolne rozhodne neni samospasitelne, jak tvrdi nekteri jeho zastanci. Drive jsem byl spise odpurcem skolneho, dnes jsem spise zastancem nizkeho, symbolickeho, skolneho. Je jasne, ze je momentalne spolecensky neunosne, aby bylo skolne tak vysoke, aby cisty vynos z jeho zavedeni nejak vytrhl financovani vysokych skol. Na druhou stranu zavedeni nizkeho skolneho muze mit urcitou funkci v odstraneji cernych dusi i jisty psychologicky efekt, ktery vsak neprecenuji. Zavedeni skolneho/zapisneho v nejake male vysi muze take napomoci tomu, ze by zde mohly vzniknou soukrome skoly, ktere by konkurovaly verejnym skolam kvalitou vzdelani.

    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BOBR: slyšel jsem o austrálii, ale nemám zkušenosti.
    BOBR
    BOBR --- ---
    MINGHAO: zdravim,
    myslim, ze dobesuv ustupek je spise neohrabanou klickou. takove zpoplatneni systemove nic neresi, jeho financni vynos bude maly a potresta ty, kteri ne vzdy z duvodu flakacstvi studuji dele.

    dobre vedet, ze skolne, ktere je v evrope na ustupu, je ruseno a nikoliv zavadeno, navic neni zdaleka ve vsech zemich, nechce zavest dobes, ale tato vlada. dokud tato vlada ci soucasna psp cr oba zakony neodmitne, tak bude vysoke skolstvi v ohrozeni.

    jsem uz take trochu unaven klise typu jak jsme na tom s vs spatne. mereno pomerem financi a vystupu se divim, ze vubec jeste existuje. ze jsou vs schopny hospodarit doslova z roku na rok a jeste v listopadu nevi, kolik budou mit pristi rok, to mi prijde jako ostuda. kontraktove financovani na tri az pet let byl dobry napad, lec nejlepsi ministr financi se v tomto nejlepsimu minisrtu skolstvi vzeprel.

    kdyz byli zeleni na msmt nijak jsem je nesetril ,to lze dohledat na blogu. nemam ale pocit, ze by tam tak radili, aby byli na veky vekuv nevolitelni. ja se divam dopredu a ptam se, co mohou zeleni navrhnout ted a v dalsich letech. celkem vitam posun od strany ochrancu prirody k sirsim politickym tematum, to bych jim nevycital.

    abych nebyl offtopic, poprosim zdejsi auditorium o radu. ve ktere zemi podle vas skolne funguje? ja nasel akorat nizozemi ,jako zemi, kde skolne je hodne let a zatim negeneruje fatalni problemy ,jako treba v usa ci britanii.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: osobně chápu vzdělání jako získání schopnosti metodicky a kriticky myslet + nějaké základní penzum znalostí, bez nichž to nejde a v kvalifikaci se asi shodneme. nakolik je nelze od sebe obě oddělit, placenou služby vidím pouze v kvalifikaci. na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví.

    ad akademické svobody: těch je pouze pět afaik i) svoboda badatelská, ii) svoboda studia a výuky, iii) svobodné šíření informací, iv) rovnost podmínek při grantové soutěži a v) samospráva. pokud tomu dobře rozumím, zpochybňujete tu poslední. ale jak lze zajistit ty první tři (eventuálně čtyři), když pátou delegujeme? v okamžiku, kdy jsem sám sobě manažerem i vykonavatelem svého manažerského záměru, kdo další mi do toho má co "kecat"? není to, že se stanu vysokoškolským pedagogem svěření mi důvěry a zodpovědnosti a tím pádem i zacházení se státem delegovanými penězi? chápu pak nutnost kontroly výstupů a aplikace oné zodpovědnosti, ale to je tak vše.

    a skutečně, v okamžiku, kdy školné ze zákona bude motivovat jak studenta studovat, tak i školu nebrat každou trubku jen kvůli zaplácání děr v rozpočtu, beru to. nerad bych ale opakoval situaci v USA, kde se pěkně roztočila spirála zvyšujícího se školného a zvyšujících se dluhů studentů, nerad bych skončil českým tunelem, kde školné bude to jediné, co škola dostane v rámci "úspor", a budeme dál vesele plýtvat na veřejných zakázkách. a to nejde třeba bez institutu stipendia, o kterém především legislativa cudně mlčí a žádné zákonné podmínky nevytváří.

    a kontrola výstupů ano, všemi deseti, ale žádný kafemlejnek, který ulehčuje práci úředníkům a nic jiného nepřináší než další systém formálních kritérií, která se dají formálně splnit, aniž to cokoliv řekne o kvalitě.
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    IVANA_ANAVI: Interdisciplinarita je naopak velmi žádoucí, ale hodně náročná, takže není moc běžná, což ale neznamená, že není potřeba. I kdyby nebyla potřeba pro většinu profesí, pro rozvoj vědy je. Čím dál větší specializace vede k přehlížení souvislostí a k tzv. fach-idiotství.
    Často to lze studovat kombinaci oborů jako dvouobor, ale taky jsou kombinace, které prostě akreditaci jako dvouobor nemají a pokud chce student propojit znalosti z těchto oborů, tak mu nezbývá, než studovat dva jednoobory najednou, dřít víc a podle Dobeše by měl platit taky víc.

    Dnes je to tak, že pokud student studuje naráz od začátku dva paralelní obory (školy), tak neplatí navíc nic. Pokud jeden obor už dokončil a přidá si další, tak platí poplatky za další studium, které se ale pohybují v řádu tisícovek za rok (ne jako poplatky za delší studium, které jsou nyní mezi deseti a dvaceti tisíci za semestr.


    QZUZKA: To vím moc dobře, jak je to teď a to vyšší zpoplatnění prodlouženého studia se mi sice nelíbí, ale tady se s jejich oblíbeným klišé o věčných studentech a povalovačích bude argumentovat hůř. (i když mám zkušenost s oborem, kde bakaláře za tři roky zvládne opravdu jen snad pětina studentů - protože součástí studia je zpravidla stáž v zahraničí, během které si studium nemohou přerušovat)

    Vadí mi ale to, že studenty, kteří se odhodlají pro neakreditovanou kombinaci dvou oborů, a tedy si naloží mnohem víc práce, by pan Dobeš rád zařadil bok po boku těch, kteří studium protahují a házet jim klacky pod nohy. To je vysloveně demotivující.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    IVANA_ANAVI:
    Nesouhlasím s neexistencí, já rozhodně nejsem dobrý příklad :)
    Ano, někteří více oboroví to děláme jen sami pro sebe, často pro svou zábavu, a těžko v tom hledat větší společenský zájem, ale na druhou stranu výjimky budou - zástupce akademie věd kdysi na předávání cen "nejlepším" 20 maturantům vybraným podle NSZ, když viděl kolik lidí tam plánovalo dvě vš, vysvětloval, že například biolog-(teoretický)informatik, nebo medik-informatik je kombinace vědecky velice žádoucí, ale značně nedostatková... Znám jednoho, co na ni šel, tak uvidíme časem, jestli je to k něčemu.

    Takže bych řekla, že pozice, kde dvojodbornost bude nutnost existují. Že na ně nemíří většina je věc druhá.

    Protahování se platí už teď - akorát až od plus více než 1 rok, nebo pokud má někdo nedokončené předchozí studium, tak i dřív. A platí se někde i víc než 26000, čehož si pan ministr možná nevšiml.

    +1 zdarma mi přišlo jako systémově vhodné - dávalo to lidem šanci na jednu chybu - ať už volba oboru nebo nezvládnutá zkouška v posledním ročníku.

    Nepřišlo by mi ale úplně špatné, pokud by trval na tom zpoplatnit jak první rok přetažení nad standard, tak další studium, stanovit částku kolem 6000 za rok - více než teď, dost na to, aby to stálo za vybírání, dost na to, aby to lidi nedělali úplně jentak, ale o dost míň než těch navrhovaných 26000, což už je třeba při těch dvou školách docela dost.

    Co mě napadá - v současné době třeba na UK jdou poplatky za delší studium do stipendijního fondu.. Možná je pan ministr bude chtít přesunout jako zdroj financování do běžného rozpočtu...


    MINGHAO: ale zrovna tohle mě nepobuřuje z jiného důvodu - je řeč o přetažení o 1 rok, přetažení o více už zpoplatněno je, a u některých škol se to protažení o jeden rok stalo velmi běžným - a do určité míry se s ním počítá, včetně profesorů, a pokud by chtěli upravit obtížnost tak, aby ji většina stihla za tři roky, museli by laťku snížit.
    A třeba u mediků mi to, že mají k 6 letem jeden rok bonus mi nepřijde nějak špatné...
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    MINGHAO: Mě to nepobuřuje, studovat víc oborů znamená studovat nad rámec řekněme nezbytných kvalifikací (člověk snad pro jakoukoliv kvalifikaci nepotřebuje dva paralelní obory).
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    Co si myslíte o dnešním ústupku?
    Krom toho, že se mi to jeví jen jako krycí manévr, navíc dost zbrklý, by mne zajímalo, jak se díváte na naznačenou obsahovou stránku. Docela mne pobouřilo to, že studenti, kteří studují více oborů, by měli platit stejně, jako Ti kteří protahují....
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK:

    V prvni citovane vede "studia v oboru..." byla myslena studia ve smyslu badani (pouzivam radeji spojeni humanitni studia nez humanitni vedy) nikoliv ve smyslu studijniho oboru. Co mam nebo nemam proti gender studies ve vede v kontextu teto debaty nepovazuji za smerodatne, byla to soucasti odpovedi ID Bobr. Kdyztak mi napiste do posty.

    Demokracii si v tomto pripade predstavuji napriklad tak, ze demokraticky zvoleni zastupci a jimi zvolena vlada (idealne se muze ucastnit i prislusny kraj) urci nejvyssi organ dane verejne VS, rekneme radu, ktera nasledne ve vyberovem rizeni vybere rektora. Samozrejme, ze studentum a zamestnancum univerzity muze byt dano pravo nominovat cast clenu teto rady (treba prostrednictvim AS), nikoliv vsak vsechny. Podobne jako se treba vybira reditel CT nebo CRo.


    GREATDRAKE: Pardon, ja si teda myslim, ze to s tematem klubu souvisi, ale kdyztak to smaznete.


    GAARQ: Osobne rozdil mezi temito dvema slovy citim jako velmi maly. Problem je, ze obe maji pomerne siroky vyznam. Kvalifikace je neco, co primo cloveka opravnuje k nejake cinnosti, rekneme, a to jak po strance formalni, tak znalostni. Vzdelani je obecnejsi, vnimam jej jako nabyti urcitych vedomosti.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: jaký je podle vás rozdíl mezi kvalifikací a vzděláním?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Prosím o větší příklon k tématu klubu. :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam