• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Soukromé vysoké školy existují, ale o konkurenci se vzhledem k jejich mizerné kvalitě mluvit nedá. Co se týče toho zápisného, povede to akorát k tomu, že se studium znepřístupní jedincům ze sociálně slabšího prostředí (nevšimla jsem si, že by se hovořilo o nějakých úlevách pro ně). Koneckonců, na soukromých školách se platí nemalé školné, ale o studenty kupodivu nouzi nemají.

    NIZBORSKY: Souhlas.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    "na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví."

    Ja si myslim, ze tento ucel plni zakladni a stredni skolstvi. Nikoliv vysoke skolstvi, kde studuje nebo by mela alespon studovat pouze vyrazna mensina obcanu. Dale se nedomnivam, ze zakladni nebo stredni skoly by mely byt nezavisle. A kdyz nejsou nezavisle zakladni a stredni skoly, proc by mely byt univerzity?

    Na zbytek ted z casovych duvodu uz nebudu reagovat. Snad pozdeji.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Multidisciplinarita ve vede je opravdu zadouci. Nicmene se domnivam, ze clovek, ktery jiz vi, na pomezi kterych dvou oboru se chce pohybovat, se nemusi nutne snazit ziskat plnohodnotne (otitulovane) vzdelani v obou oborech. Muze studovat jeden obor a vzdelani v tom druhem si doplnit systematickym samostudiem, navstevovanim jednotlivych kurzu, multidisciplinarni diplomovou praci atp.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:

    Ad SZ. Jestli Vam neprijde jako naproste politicke znemozneni, kdyz se strana nejdrive podili na zruseni progresivni dane z prijmu FO a jeji ministr skolstvi se podepise pod dokument, ktery doporucuje zavest skolne, aby pak ten samy clovek ve funkci predsedy strany o 4 roky pozdeji rikal, ze nechce skolne a chce zavest progresivni dan z prijmu, tak je to Vase vec. Koneckoncu, mame tu demokracii.

    Ad kvalita VS. Moje zkusenosti nejsou uplne male, ale samozrejme dost subjektivni. Ja si myslim, ze VS skolstvi je na tom u nas velmi velmi spatne. Jsem z toho vice nez unaveny, ale tim, ze se o tom nebude mluvit, se ten problem nevyresi. Nerikam, ze na tom nemaji svuj podil politici. Maji. Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    Ad skolne. Co treba Svycarsko? Osobne si myslim, ze skolne rozhodne neni samospasitelne, jak tvrdi nekteri jeho zastanci. Drive jsem byl spise odpurcem skolneho, dnes jsem spise zastancem nizkeho, symbolickeho, skolneho. Je jasne, ze je momentalne spolecensky neunosne, aby bylo skolne tak vysoke, aby cisty vynos z jeho zavedeni nejak vytrhl financovani vysokych skol. Na druhou stranu zavedeni nizkeho skolneho muze mit urcitou funkci v odstraneji cernych dusi i jisty psychologicky efekt, ktery vsak neprecenuji. Zavedeni skolneho/zapisneho v nejake male vysi muze take napomoci tomu, ze by zde mohly vzniknou soukrome skoly, ktere by konkurovaly verejnym skolam kvalitou vzdelani.

    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BOBR: slyšel jsem o austrálii, ale nemám zkušenosti.
    BOBR
    BOBR --- ---
    MINGHAO: zdravim,
    myslim, ze dobesuv ustupek je spise neohrabanou klickou. takove zpoplatneni systemove nic neresi, jeho financni vynos bude maly a potresta ty, kteri ne vzdy z duvodu flakacstvi studuji dele.

    dobre vedet, ze skolne, ktere je v evrope na ustupu, je ruseno a nikoliv zavadeno, navic neni zdaleka ve vsech zemich, nechce zavest dobes, ale tato vlada. dokud tato vlada ci soucasna psp cr oba zakony neodmitne, tak bude vysoke skolstvi v ohrozeni.

    jsem uz take trochu unaven klise typu jak jsme na tom s vs spatne. mereno pomerem financi a vystupu se divim, ze vubec jeste existuje. ze jsou vs schopny hospodarit doslova z roku na rok a jeste v listopadu nevi, kolik budou mit pristi rok, to mi prijde jako ostuda. kontraktove financovani na tri az pet let byl dobry napad, lec nejlepsi ministr financi se v tomto nejlepsimu minisrtu skolstvi vzeprel.

    kdyz byli zeleni na msmt nijak jsem je nesetril ,to lze dohledat na blogu. nemam ale pocit, ze by tam tak radili, aby byli na veky vekuv nevolitelni. ja se divam dopredu a ptam se, co mohou zeleni navrhnout ted a v dalsich letech. celkem vitam posun od strany ochrancu prirody k sirsim politickym tematum, to bych jim nevycital.

    abych nebyl offtopic, poprosim zdejsi auditorium o radu. ve ktere zemi podle vas skolne funguje? ja nasel akorat nizozemi ,jako zemi, kde skolne je hodne let a zatim negeneruje fatalni problemy ,jako treba v usa ci britanii.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: osobně chápu vzdělání jako získání schopnosti metodicky a kriticky myslet + nějaké základní penzum znalostí, bez nichž to nejde a v kvalifikaci se asi shodneme. nakolik je nelze od sebe obě oddělit, placenou služby vidím pouze v kvalifikaci. na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví.

    ad akademické svobody: těch je pouze pět afaik i) svoboda badatelská, ii) svoboda studia a výuky, iii) svobodné šíření informací, iv) rovnost podmínek při grantové soutěži a v) samospráva. pokud tomu dobře rozumím, zpochybňujete tu poslední. ale jak lze zajistit ty první tři (eventuálně čtyři), když pátou delegujeme? v okamžiku, kdy jsem sám sobě manažerem i vykonavatelem svého manažerského záměru, kdo další mi do toho má co "kecat"? není to, že se stanu vysokoškolským pedagogem svěření mi důvěry a zodpovědnosti a tím pádem i zacházení se státem delegovanými penězi? chápu pak nutnost kontroly výstupů a aplikace oné zodpovědnosti, ale to je tak vše.

    a skutečně, v okamžiku, kdy školné ze zákona bude motivovat jak studenta studovat, tak i školu nebrat každou trubku jen kvůli zaplácání děr v rozpočtu, beru to. nerad bych ale opakoval situaci v USA, kde se pěkně roztočila spirála zvyšujícího se školného a zvyšujících se dluhů studentů, nerad bych skončil českým tunelem, kde školné bude to jediné, co škola dostane v rámci "úspor", a budeme dál vesele plýtvat na veřejných zakázkách. a to nejde třeba bez institutu stipendia, o kterém především legislativa cudně mlčí a žádné zákonné podmínky nevytváří.

    a kontrola výstupů ano, všemi deseti, ale žádný kafemlejnek, který ulehčuje práci úředníkům a nic jiného nepřináší než další systém formálních kritérií, která se dají formálně splnit, aniž to cokoliv řekne o kvalitě.
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    IVANA_ANAVI: Interdisciplinarita je naopak velmi žádoucí, ale hodně náročná, takže není moc běžná, což ale neznamená, že není potřeba. I kdyby nebyla potřeba pro většinu profesí, pro rozvoj vědy je. Čím dál větší specializace vede k přehlížení souvislostí a k tzv. fach-idiotství.
    Často to lze studovat kombinaci oborů jako dvouobor, ale taky jsou kombinace, které prostě akreditaci jako dvouobor nemají a pokud chce student propojit znalosti z těchto oborů, tak mu nezbývá, než studovat dva jednoobory najednou, dřít víc a podle Dobeše by měl platit taky víc.

    Dnes je to tak, že pokud student studuje naráz od začátku dva paralelní obory (školy), tak neplatí navíc nic. Pokud jeden obor už dokončil a přidá si další, tak platí poplatky za další studium, které se ale pohybují v řádu tisícovek za rok (ne jako poplatky za delší studium, které jsou nyní mezi deseti a dvaceti tisíci za semestr.


    QZUZKA: To vím moc dobře, jak je to teď a to vyšší zpoplatnění prodlouženého studia se mi sice nelíbí, ale tady se s jejich oblíbeným klišé o věčných studentech a povalovačích bude argumentovat hůř. (i když mám zkušenost s oborem, kde bakaláře za tři roky zvládne opravdu jen snad pětina studentů - protože součástí studia je zpravidla stáž v zahraničí, během které si studium nemohou přerušovat)

    Vadí mi ale to, že studenty, kteří se odhodlají pro neakreditovanou kombinaci dvou oborů, a tedy si naloží mnohem víc práce, by pan Dobeš rád zařadil bok po boku těch, kteří studium protahují a házet jim klacky pod nohy. To je vysloveně demotivující.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    IVANA_ANAVI:
    Nesouhlasím s neexistencí, já rozhodně nejsem dobrý příklad :)
    Ano, někteří více oboroví to děláme jen sami pro sebe, často pro svou zábavu, a těžko v tom hledat větší společenský zájem, ale na druhou stranu výjimky budou - zástupce akademie věd kdysi na předávání cen "nejlepším" 20 maturantům vybraným podle NSZ, když viděl kolik lidí tam plánovalo dvě vš, vysvětloval, že například biolog-(teoretický)informatik, nebo medik-informatik je kombinace vědecky velice žádoucí, ale značně nedostatková... Znám jednoho, co na ni šel, tak uvidíme časem, jestli je to k něčemu.

    Takže bych řekla, že pozice, kde dvojodbornost bude nutnost existují. Že na ně nemíří většina je věc druhá.

    Protahování se platí už teď - akorát až od plus více než 1 rok, nebo pokud má někdo nedokončené předchozí studium, tak i dřív. A platí se někde i víc než 26000, čehož si pan ministr možná nevšiml.

    +1 zdarma mi přišlo jako systémově vhodné - dávalo to lidem šanci na jednu chybu - ať už volba oboru nebo nezvládnutá zkouška v posledním ročníku.

    Nepřišlo by mi ale úplně špatné, pokud by trval na tom zpoplatnit jak první rok přetažení nad standard, tak další studium, stanovit částku kolem 6000 za rok - více než teď, dost na to, aby to stálo za vybírání, dost na to, aby to lidi nedělali úplně jentak, ale o dost míň než těch navrhovaných 26000, což už je třeba při těch dvou školách docela dost.

    Co mě napadá - v současné době třeba na UK jdou poplatky za delší studium do stipendijního fondu.. Možná je pan ministr bude chtít přesunout jako zdroj financování do běžného rozpočtu...


    MINGHAO: ale zrovna tohle mě nepobuřuje z jiného důvodu - je řeč o přetažení o 1 rok, přetažení o více už zpoplatněno je, a u některých škol se to protažení o jeden rok stalo velmi běžným - a do určité míry se s ním počítá, včetně profesorů, a pokud by chtěli upravit obtížnost tak, aby ji většina stihla za tři roky, museli by laťku snížit.
    A třeba u mediků mi to, že mají k 6 letem jeden rok bonus mi nepřijde nějak špatné...
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    MINGHAO: Mě to nepobuřuje, studovat víc oborů znamená studovat nad rámec řekněme nezbytných kvalifikací (člověk snad pro jakoukoliv kvalifikaci nepotřebuje dva paralelní obory).
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    Co si myslíte o dnešním ústupku?
    Krom toho, že se mi to jeví jen jako krycí manévr, navíc dost zbrklý, by mne zajímalo, jak se díváte na naznačenou obsahovou stránku. Docela mne pobouřilo to, že studenti, kteří studují více oborů, by měli platit stejně, jako Ti kteří protahují....
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK:

    V prvni citovane vede "studia v oboru..." byla myslena studia ve smyslu badani (pouzivam radeji spojeni humanitni studia nez humanitni vedy) nikoliv ve smyslu studijniho oboru. Co mam nebo nemam proti gender studies ve vede v kontextu teto debaty nepovazuji za smerodatne, byla to soucasti odpovedi ID Bobr. Kdyztak mi napiste do posty.

    Demokracii si v tomto pripade predstavuji napriklad tak, ze demokraticky zvoleni zastupci a jimi zvolena vlada (idealne se muze ucastnit i prislusny kraj) urci nejvyssi organ dane verejne VS, rekneme radu, ktera nasledne ve vyberovem rizeni vybere rektora. Samozrejme, ze studentum a zamestnancum univerzity muze byt dano pravo nominovat cast clenu teto rady (treba prostrednictvim AS), nikoliv vsak vsechny. Podobne jako se treba vybira reditel CT nebo CRo.


    GREATDRAKE: Pardon, ja si teda myslim, ze to s tematem klubu souvisi, ale kdyztak to smaznete.


    GAARQ: Osobne rozdil mezi temito dvema slovy citim jako velmi maly. Problem je, ze obe maji pomerne siroky vyznam. Kvalifikace je neco, co primo cloveka opravnuje k nejake cinnosti, rekneme, a to jak po strance formalni, tak znalostni. Vzdelani je obecnejsi, vnimam jej jako nabyti urcitych vedomosti.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: jaký je podle vás rozdíl mezi kvalifikací a vzděláním?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Prosím o větší příklon k tématu klubu. :)
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK:

    Ja mam pocit, ze nechcete rozumet tomu, co pisu. O gender studies ve vede jsem psal ve spojitosti s Alici Cervinkovou zde NIZBORSKY. Predpokladam a doufam, ze se tento obor nestuduje nikde. Nikde jsem nekritizoval konkretni studijni obory.

    Myslim, ze hlavni kostru toho, co si myslim, jsem vyjadril dost jasne. Ale muzu to zopakovat:

    Jednim z hlavnich problemu ceske vedy a VS skolstvi (nebudu to oddelovat, protoze to dost souvisi) je ten, ze stat posila penize (ktere vybral na danich od vsech lidi) do nejake instituce, ktera dela vedu a/nebo funguje jako VS, a necha zamestnance (a v pripade VS i "klienty" teto instituce), aby sami rozhodli, jak s temito penezmi bude nalozeno. To mi prijde nejen nedemokraticke (vuci tem, co plati dane), ale hlavne strasne neefektivni a spatne (pokud chcete vedet, proc si to myslim, muzete se me na to zeptat nebo si precist me starsi prispevky v tomto vlakne). Nyni se ministerstvo snazi (neprilis stastnym zpusobem) tuto praktiku trochu zmenit a je nasledne obvinovano ze zavadeni neoliberalnich doktrin. I kdyz vecne zamery tech zakonu jsou evidentne spatne, jsem bohuzel presvedcen, ze vlna odporu by se zvedla tak jako tak. Me pochybnosti o tom, ze akademicka obec skutecne protestuje jen proti spatnemu zameru zakona a ne proti reforme z principu, se rozptylily pote, co jsem videl nize uvedeny program se jmeny recniku a nazvy prednasek. Mezi recniky, az na vyjimky, nenajdete respektovane osobnosti napric ruznymi obory, tak jak by se cekalo u tak masivniho protestu akademicke obce proti nedomyslenemu a spatne pripravenemu zakonu. Naopak, maji tam vystoupit predevsim jednostranne orientovani POLITICKY angazovani recnici s politickymi tematy. To je regulerni politicky natlak, ktery jeste stupnuji nektere politicke hyeny jako napr. zeleni (viz NIZBORSKY).

    Na humanitni vedy a moji kritiku k nim radeji zapomente, neni to tak dulezite. Proto jsem na to uz nechtel reagovat a spoustet nejaky flame. Chtel bych tedy poprosit, reagujte na to podstatne, jinak se muze stat, ze si neporozumime a budeme se tocit v kruhu. Viz napr. Vas zcela mylny dojem, ze "vrsite (...) tvrzeni, na zduvodneni kterych si ma clovek "prijit sam".." - zde je autorem onoho jednoho tvrzeni, ktere jsem udajne navrsil, WYDER a ja jen rikal, ze jej nevysvetlim, at si na to prijde sam.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    WYDER:

    Tvrdite, ze se nechcete zapojovat, pritom se zapojujete dosti vyrazne.

    Nicmene, ja debatu, kde bych Vam vysvetlil, proc urcite naznaky vymezeni se (nikoliv potreba, tu nikde kolem, natoz u sebe, nevidim) vuci nekterym oborum jsou jednostranne, rozvijet nebudu. Zkuste na to prijit sam.

    Ja osobne proti humanitnim oboru jako skupine nic nemam. V tomto auditku jsem nedavno zminoval, ze napr. studium cizich jazyku povazuji za spolecensky vyznamne. Pokud jsem se o necem trochu hanlive vyjadril, tak to nebyly humanitni studia jako celek, nybrz jejich mala cast, konkretne "gender studies ve vede". A verte mi, ze bych se o humanitnich oborech nevyjadroval vubec, pokud bych prave nevidel, ze CAST aktivistu z humanitnich oboru svymi demagogickymi pseudoargumenty dlouhodobe tlaci na zachovani nizke kvality VS vzdelavani a vedy v nasi zemi.
    WYDER
    WYDER --- ---
    Já se do tohoto radši nebudu moc zapojovat, protože mi názory p. NIZBORSKY přijdou vyloženě smutné.


    Jen bych podotknul, že je příznačné, jak přírodovědci a technici mají neustále potřebu se vymezovat proti humanitně vzdělaným lidem. Je zajímavé, že opačně se tak zpravidla neděje, případně pouze v situaci, kdy se jedná o obranu proti demagogickým pseudoargumentům.

    Je mi z toho někdy smutno a jsem rád, že studenti jsou v tomto směru naštěstí prozatím rozumní a postupují jednotně, nehledě na obor, který studují.


    P.S. A ano, studuji humanitní obor, jsem za to rád a nikdy bych neměnil.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:

    Ja se neomlouval za svuj nazor (ktery vy nazyvate predsudkem), toho nelituji. Ale toho, ze jsem jej verejne prezentoval a tim jsem treba mohl nekoho urazit. To by me mrzelo. Nicmene, to jen tak na okraj.

    Co se tyce Strany zelenych, tak tuto stranu jsem 2x volil do snemovny. Jiz nebudu. Je usmevne, ze strana nyni podporuje protesty AO, kdyz pred par lety soucasny predseda SZ v pozici ministra skolstvi predlozil tzv. Bilou knihu terciarniho vzdelavani, ktera se duchem velmi blizila v soucasnosti pripravovane reforme. Take Bila kniha byla cilem prostestu organu univerzit a kdyby nepadla Topolankova vlada, dost mozna by Liska byl v roli Dobese. Takze politicky oportunismus a pokrytectvi pana Lisky je nesmirne.

    Srovnejte napr. toto:

    "2.) Finance: chceme postupné zvyšování veřejných výdajů na vzdělávání na úroveň OECD, namísto školného navrhujeme zavést běžnou progresivní daň z příjmu;"

    s tim, ze Zeleni sedeli ve vlade, ktera zrusila progresivni dan z prijmu FO. Take je velmi priznacne, ze ve zminovane Bile knize, kterou zastitil a velmi propagoval pan Liska (nekdy ji propagoval az nemistne, treba na ceremonii udileni profesorskych dekretu) je navrhovano odlozene skolne a autori studie hledaji inspirace m.j. ve Velke Britanii.
    http://www.msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/bila-kniha (kapitola 6.3)

    Takze, i kdyz je pravda, ze se ve SZ najdou politicti extremiste (napada me M. Stropnicky), v oblasti VS politiky prevazuje spise oportunismus a populismus.

    Jinak, abyste mne nepochopil zle. Ja nijak nesympatizuji se soucasnym vedenim ministerstva a nemohu rict, ze podporuji reformu tak, jak se zda byt myslena. Nicmene jsem velmi zklaman ze soucasneho stavu vedy a VS skolstvi v CR. Proto jsem haklivy na to, kdyz nektere skupiny lidi, tezici ze zakonzervovanosti naseho VS skolstvi, jakekoliv pokusy o zmenu odmitaji jako zavadeni neoliberalni doktriny. Nutno rict, ze MSMT at uz pod vedenim Lisky nebo Dobese jim svou neschopnosti dodava ostrou munici.
    BOBR
    BOBR --- ---
    NIZBORSKY:

    OK, vasemu nazoru rozumim, lec nedsilim jej, jak asi patrno z meho blogu a prispevku zde. Fakticka k IW, take nebylo lehke jej privest :-). Akademicka obec porada diskuse na tema reforma VS uz skoro rok, kolikrat myslite, ze prisel pan ministr? Opravdu, jenom tech odmitnuti o kterych vim ja neni malo.

    Ad "humanitni obory" - presne co rikam: na tom, ze se ozyvaji humanitni obory neni nic prekvapiveho, z vasi strany zaznelo prekvapeni. Netrpim predstavou, ze technici maji mensi kompetenci k vyjadrovani se ke spolecenskym otazkam, ostatne hodne z nich se Tydnu neklidu ucastni, ne?

    Ad Cervinkova, neomlouvejte se za predsudky, nelitujete jich, ne? O predsudky se vpravde hadat nehodlam.

    Vase definice extremismu je vase, to nebudu komentovat, ale toto vam taky prijde jako extrem?

    Odmítáme návrh reformy vysokého školství, podporujeme protesty akademické veřejnosti | Strana zelených
    http://www.zeleni.cz/media/aktuality/odmitame-navrh-reformy-vysokeho-skolstvi-podporujeme-protesty-akademicke-verejnosti/

    Mejte se!
    JS
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:
    Taktez zdravim,

    Ad Dvorakova. To, zda se jedna o protest AO organizovany studenty nebo o protest studentu povazuji za marginalitu. Stejne si myslim, ze sefka AO by se takto verejne vyjadrovat nemela a svuj pripadny nazor by mela sdelovat primo odpovednym osobam na ministerstvu nebo organech VS. Nicmene chapu, ze nekdo muze mit nazor jiny. Pokud jsem dobre videl, tak Vilhelm se nejake debaty zucastnit ma - to k tomu, ze zastupci ministerstva nechodi.

    Ad humanitni obory. Nevidim jediny duvod, proc by zastupci humanitnich oboru meli byt kompetentnejsi nez ostatni (prirodni a technicke vedy) v otazce vysokeho skolstvi v CR. Nazory lidi z prirodovednych a technickych oboru jsou, pripustme, stejne relevatni jako nazory protagonistu humanitnich studii, protoze se jich pripadna reforma dotyka uplne stejne. Paralelu s autem povazuji za absurdni.

    Ad Cervinkova - omlouvam, ale studia v oboru "Gender ve vede" apod. uz jsou v mych ocich natolik za hranou pseudovedy, ze se je tak odvazim i otevrene nazvat. Ale opet se o tom nechci hadat, ponechte si svuj nazor.

    Za extremisticke nazory (ve vztahu k onomu tydnu neklidu) povazuji nazory anarchisticke, trockisticke a jinak extremne socialisticke. Za extremni povazuji i nazory, ze v demokraticke spolecnosti by mely existovat nejake statem (tj. z vseobecnych dani) financovane slozky (verejne vysoke skoly, popr. akademie ved), ktere maji udajny narok na jakasi privilegia (akademicke svobody), spocivajici predevsim v takrka uplne samosprave.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam