• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    CRAZY_IVAN: a kdyz zamestnam nejakeho brigadnika, ktery mi nabizi sve sluzby, tak je to jak? Ano, ja si kupuju sluzbu, ale tu sluzbu prece nekdo konkretni provadi/poskytuje. Nejde to od sebe tak nejak "oddelit". Dobre, mozna "zamestnavatel" neni nejvhodnejsi vyraz, protoze klasicky zamestnavatel nejsem ani v pripade toho studenta. Nicmene on se zavazuje k tomu, ze mi za nejake penize bude dodavat nejake sluzby za nejakych podminek - a podle toho k nemu nasledne pristupuju. A nezavaze-li se napriklad k dodrzovani terminu, proc bych ho mel vubec chtit najimat?
    "Placeni"skrze dane bych ted uplne vynechal, to uz se dostavame nekam jinam a ja chtel vychazet predevsim ze srovnani s nejakym tim skolenim (ktere pouzil autor onoho clanku).

    Na VS to tedy nemuze dost dobre fungovat stejne jako na onom zminovanem kurzu, protoze "lektoru" je tam cela rada. A pochopitelne je hloupost chtit ukoncovat "kurz" (a nechat si vratit penize) ktereho se ucastnim uz nekolik tydnu (mozna i mesicu, klidne na VS muzes narazit na nekoho problemoveho az v druhem semestru) pouze kvuli tomu, ze jeden nebo dva z nich jsou silne problematicti. Muj cas ma take nejakou cenu... Leda bys to rozdelil podle predmetu a zrusil uplne ty povinne - nevyhovuje mi kvalita, zapisu si nejaky jiny. To by teoreticky slo. :)

    Proste pokud bys jednou rekl, ze ja platim za nejakou kvalitu a za sve penize bych tedy na ty silne problematicke "lektory" nejakou paku mit mel (jedna se o poruseni podminek smlouvy, dodavatel neplni to k cemu se zavazal, ne vlastni vinnou se dostavam do problemu, casovych skluzu atd.), tak halt budes muset i vymyslet jak presne to prevest do praxe. A to prave si nejak na VS nedokazu predstavit, protoze byt to v ramci businessu, tak je dodavatelska firma bude muset bud nahradit nekym jinym (schopnejsim) i kdyby jen docasne (najme se na par tydnu nekdo dalsi, pouze kvuli me zakazce) a nebo halt nest nasledky (platit smluvni pokuty) atd. Ja kazdopadne nebudu kvuli jednomu-dvema neschopnym lidem hned rusit cely rozdelany projekt a zadavat ho nasledne znovu nekomu uplne jinemu, to by se take nemusel dodelat nikdy. :) To je az uplne nejkrajnejsi reseni a rozhodne by to neskoncilo jen tim, ze bych si nechal vratit penize...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CYBER_GEORGE: hodil jsem to sem jako další pohled, když jsem si tohodle auditka všiml, já s tim nesouhlasim na 100 %, ale už teď, když jsi na soukromé škole, tak uzavíráš smlouvu atp.

    jde jen o vymezení pojmů a hranic

    a s tim vztahem Student (zaměstnavatel) x Vyučující (zaměstnanec) nemáš pravdu, ty si kupuješ službu - to je jako bys řekl, že lidi nemaj respekt k policii, protože jsou to jejich zaměstnanci (platí si je daněma) - jde o vymezení vztahu ve smlouvě, povinností a dalších

    neviděl bych to zase tak černě, přece existuje vážně spousta školení, na který je člověk donucen jít a na který jde z vlastní vůle a díky osobnímu doporučení a očekává nějakej výsledek (certifikát a další)

    prostě neviděl bych to zase tak černě, sám jsem chodil na soukromou školu (střední) a rozhodně jsem nepociťoval nějaký pocity, že bych si mohl na učitele vyskakovat, protože jsem od nich něco chtěl a to jsem si platil a tak dále

    ale už nevim co tu proběhlo za debatu, je toho tu tuna, tak bych nerad případně pitval něco, co už se řešilo
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CRAZY_IVAN: Já bych uvítal stav, kdy si občan sám objedná vzdělání, sám nakoupí vzdělání a sám zaplatí vzdělání. Všechno ostatní se řídí dohodou smluvních stran. Například právem od smlouvy odstoupit, pokud předávané plnění neodpovídá smlouvě, nebo pokud se vyskytnou na straně zákazníka překážky takové, že plnit nelze.

    chtěl bych vidět tu smlouvu, která by zajišťovala, že vzdělavatel bude moci odstoupit od smlouvy, když se zjistí, že objednatel na to nemá, aby absorboval vzdělání, jež si zakoupil, anžto žádná zkouška dopředu neodhalí plnou šíři objednatelových schopností. a silně pochybuju se objednatel cudně sklopí hlavu, řekne "jsem zkrátka blbej" a odstoupí od smlouvy. a jak objednatel pozná, že dostal či nedostal vzdělání, jež požaduje? neskončí to prodejem titulů? to by bylo nejjednodušší. protože kontrolní orgán, který bude kontrolovat rovné podmínky, těžko bude nestátní.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    CRAZY_IVAN: nemuzu si pomoct, ale tak jak ten pan pise by to na fakultach podle me proste fungovat nemelo. "Predavane plneni neodpovida smlouve", nu uz to zive vidim v praxi.. :(

    Ja osobne jsem studoval na VS, kde byla naprosto vynikajici atmosfera. Nikdy driv jsem se nikde necitil tak dobre. Profesori se nam venovali i o vikendech, jezdili jsme neustale do terenu, vykalo se jen tem starsim (kvuli velkemu vekovemu rozdilu). Pri nejlepsi vuli si nedokazu predstavit, ze by mezi nami mel byt vztah typu "platici klient - poskytovatel sluzby". Kdo by treba stanovil o cem vsem mam za sve penize pravo rozhodovat, do ceho mam pravo mluvit, co mam pravo po prednasejicich vyzadovat (a jak by vubec ono "vyzadovani" melo fungovat v praxi) atd.? Proste me to k VS vubec nesedi a ani me nenapada, jaka pozitiva by to mohlo prinest.

    Ted kdyz si napr. najmu nejakeho brigadnika (aby pro nas neco udelal), tak za svoje penize neco ocekavam. Takze ho prubezne kontroluju. Musi dodrzovat dohodnute terminy. Musi prepracovat vsechno s cim nejsem spokojen. Pokud se mu to nelibi, muze si najit jineho zamestnavatele. Oproti tomu hypoteticky "obchodni vztah" mezi studentem a profesory na VS by byl z meho uhlu pohledu uplny kockopes. Profesor ma pro me byt mnohem spis autoritou, nez mym podrizenym. To jako kdyz se mi nebude libit jeho pristup, to jak prednasi, jak latku vysvetluje atd. tak proste prijdu na studijni oddeleni a tam mi uznaji, ze z toho predmetu nemusim delat zkousku, protoze pan profesor ho prokazatelne neuci dobre a ja jsem prece "platici zakaznik"? To je cele postavene na hlavu...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Vzdělání není zboží? A co to tedy je?
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2012022901
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    Vysoké školství terčem útoku
    http://www.blisty.cz/art/62518.html
    BORDIGA
    BORDIGA --- ---
    studenti v Barceloně dnes byli podstatně drsnější než v Praze

    University of Barcelona student riots Feb 29 2012 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=g-2vUjmvOIM
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    jakým způsobem se politici zodpovídají svým voličům? napadá mě něco šíleného, že by tím mohly být myšleny volby politiků :D

    a podle mustru volby = zodpovědnost voličům, tedy stejně jako jsou politici zodpovědní svým voličům, tak i akademici jsou zodpovědní vládě, která je platí: učíme jen podle orgánem vlády (akreditační komise) schválených akreditací, peníze na výzkum bereme převážně pomocí soutěží vládou kontrolovaných grantových agentur (GA ČR je například "organizační složkou státu"). každé dva až pět let mají akademičtí pracovníci konkurz, neboť jejich smlouvy jsou na dobu určitou. formálně a ze zákona jsou zodpovědné obě skupiny stejně.

    to, že mohou být oba systémy špatné ještě neznamená, že politici nějakou zodpovědnost mají a akademici nikoliv ;)
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    NIZBORSKY: Soukromé vysoké školy existují, ale o konkurenci se vzhledem k jejich mizerné kvalitě mluvit nedá. Co se týče toho zápisného, povede to akorát k tomu, že se studium znepřístupní jedincům ze sociálně slabšího prostředí (nevšimla jsem si, že by se hovořilo o nějakých úlevách pro ně). Koneckonců, na soukromých školách se platí nemalé školné, ale o studenty kupodivu nouzi nemají.

    NIZBORSKY: Souhlas.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    GAARQ:

    "na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví."

    Ja si myslim, ze tento ucel plni zakladni a stredni skolstvi. Nikoliv vysoke skolstvi, kde studuje nebo by mela alespon studovat pouze vyrazna mensina obcanu. Dale se nedomnivam, ze zakladni nebo stredni skoly by mely byt nezavisle. A kdyz nejsou nezavisle zakladni a stredni skoly, proc by mely byt univerzity?

    Na zbytek ted z casovych duvodu uz nebudu reagovat. Snad pozdeji.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    MINGHAO:

    Multidisciplinarita ve vede je opravdu zadouci. Nicmene se domnivam, ze clovek, ktery jiz vi, na pomezi kterych dvou oboru se chce pohybovat, se nemusi nutne snazit ziskat plnohodnotne (otitulovane) vzdelani v obou oborech. Muze studovat jeden obor a vzdelani v tom druhem si doplnit systematickym samostudiem, navstevovanim jednotlivych kurzu, multidisciplinarni diplomovou praci atp.
    NIZBORSKY
    NIZBORSKY --- ---
    BOBR:

    Ad SZ. Jestli Vam neprijde jako naproste politicke znemozneni, kdyz se strana nejdrive podili na zruseni progresivni dane z prijmu FO a jeji ministr skolstvi se podepise pod dokument, ktery doporucuje zavest skolne, aby pak ten samy clovek ve funkci predsedy strany o 4 roky pozdeji rikal, ze nechce skolne a chce zavest progresivni dan z prijmu, tak je to Vase vec. Koneckoncu, mame tu demokracii.

    Ad kvalita VS. Moje zkusenosti nejsou uplne male, ale samozrejme dost subjektivni. Ja si myslim, ze VS skolstvi je na tom u nas velmi velmi spatne. Jsem z toho vice nez unaveny, ale tim, ze se o tom nebude mluvit, se ten problem nevyresi. Nerikam, ze na tom nemaji svuj podil politici. Maji. Ale politici se za sve jednani nejakym zpusobem zodpovidaji volicum, akademicti cinitele se momentalne nezodpovidaji nikomu, prestoze utraceji spolecne penize vsech danovych poplatniku.

    Ad skolne. Co treba Svycarsko? Osobne si myslim, ze skolne rozhodne neni samospasitelne, jak tvrdi nekteri jeho zastanci. Drive jsem byl spise odpurcem skolneho, dnes jsem spise zastancem nizkeho, symbolickeho, skolneho. Je jasne, ze je momentalne spolecensky neunosne, aby bylo skolne tak vysoke, aby cisty vynos z jeho zavedeni nejak vytrhl financovani vysokych skol. Na druhou stranu zavedeni nizkeho skolneho muze mit urcitou funkci v odstraneji cernych dusi i jisty psychologicky efekt, ktery vsak neprecenuji. Zavedeni skolneho/zapisneho v nejake male vysi muze take napomoci tomu, ze by zde mohly vzniknou soukrome skoly, ktere by konkurovaly verejnym skolam kvalitou vzdelani.

    GAARQ
    GAARQ --- ---
    BOBR: slyšel jsem o austrálii, ale nemám zkušenosti.
    BOBR
    BOBR --- ---
    MINGHAO: zdravim,
    myslim, ze dobesuv ustupek je spise neohrabanou klickou. takove zpoplatneni systemove nic neresi, jeho financni vynos bude maly a potresta ty, kteri ne vzdy z duvodu flakacstvi studuji dele.

    dobre vedet, ze skolne, ktere je v evrope na ustupu, je ruseno a nikoliv zavadeno, navic neni zdaleka ve vsech zemich, nechce zavest dobes, ale tato vlada. dokud tato vlada ci soucasna psp cr oba zakony neodmitne, tak bude vysoke skolstvi v ohrozeni.

    jsem uz take trochu unaven klise typu jak jsme na tom s vs spatne. mereno pomerem financi a vystupu se divim, ze vubec jeste existuje. ze jsou vs schopny hospodarit doslova z roku na rok a jeste v listopadu nevi, kolik budou mit pristi rok, to mi prijde jako ostuda. kontraktove financovani na tri az pet let byl dobry napad, lec nejlepsi ministr financi se v tomto nejlepsimu minisrtu skolstvi vzeprel.

    kdyz byli zeleni na msmt nijak jsem je nesetril ,to lze dohledat na blogu. nemam ale pocit, ze by tam tak radili, aby byli na veky vekuv nevolitelni. ja se divam dopredu a ptam se, co mohou zeleni navrhnout ted a v dalsich letech. celkem vitam posun od strany ochrancu prirody k sirsim politickym tematum, to bych jim nevycital.

    abych nebyl offtopic, poprosim zdejsi auditorium o radu. ve ktere zemi podle vas skolne funguje? ja nasel akorat nizozemi ,jako zemi, kde skolne je hodne let a zatim negeneruje fatalni problemy ,jako treba v usa ci britanii.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    NIZBORSKY: osobně chápu vzdělání jako získání schopnosti metodicky a kriticky myslet + nějaké základní penzum znalostí, bez nichž to nejde a v kvalifikaci se asi shodneme. nakolik je nelze od sebe obě oddělit, placenou služby vidím pouze v kvalifikaci. na nezávislém vzdělání svých občanů by měl mít stát stejný zájem, stejně jako na nezávislém soudnictví.

    ad akademické svobody: těch je pouze pět afaik i) svoboda badatelská, ii) svoboda studia a výuky, iii) svobodné šíření informací, iv) rovnost podmínek při grantové soutěži a v) samospráva. pokud tomu dobře rozumím, zpochybňujete tu poslední. ale jak lze zajistit ty první tři (eventuálně čtyři), když pátou delegujeme? v okamžiku, kdy jsem sám sobě manažerem i vykonavatelem svého manažerského záměru, kdo další mi do toho má co "kecat"? není to, že se stanu vysokoškolským pedagogem svěření mi důvěry a zodpovědnosti a tím pádem i zacházení se státem delegovanými penězi? chápu pak nutnost kontroly výstupů a aplikace oné zodpovědnosti, ale to je tak vše.

    a skutečně, v okamžiku, kdy školné ze zákona bude motivovat jak studenta studovat, tak i školu nebrat každou trubku jen kvůli zaplácání děr v rozpočtu, beru to. nerad bych ale opakoval situaci v USA, kde se pěkně roztočila spirála zvyšujícího se školného a zvyšujících se dluhů studentů, nerad bych skončil českým tunelem, kde školné bude to jediné, co škola dostane v rámci "úspor", a budeme dál vesele plýtvat na veřejných zakázkách. a to nejde třeba bez institutu stipendia, o kterém především legislativa cudně mlčí a žádné zákonné podmínky nevytváří.

    a kontrola výstupů ano, všemi deseti, ale žádný kafemlejnek, který ulehčuje práci úředníkům a nic jiného nepřináší než další systém formálních kritérií, která se dají formálně splnit, aniž to cokoliv řekne o kvalitě.
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    IVANA_ANAVI: Interdisciplinarita je naopak velmi žádoucí, ale hodně náročná, takže není moc běžná, což ale neznamená, že není potřeba. I kdyby nebyla potřeba pro většinu profesí, pro rozvoj vědy je. Čím dál větší specializace vede k přehlížení souvislostí a k tzv. fach-idiotství.
    Často to lze studovat kombinaci oborů jako dvouobor, ale taky jsou kombinace, které prostě akreditaci jako dvouobor nemají a pokud chce student propojit znalosti z těchto oborů, tak mu nezbývá, než studovat dva jednoobory najednou, dřít víc a podle Dobeše by měl platit taky víc.

    Dnes je to tak, že pokud student studuje naráz od začátku dva paralelní obory (školy), tak neplatí navíc nic. Pokud jeden obor už dokončil a přidá si další, tak platí poplatky za další studium, které se ale pohybují v řádu tisícovek za rok (ne jako poplatky za delší studium, které jsou nyní mezi deseti a dvaceti tisíci za semestr.


    QZUZKA: To vím moc dobře, jak je to teď a to vyšší zpoplatnění prodlouženého studia se mi sice nelíbí, ale tady se s jejich oblíbeným klišé o věčných studentech a povalovačích bude argumentovat hůř. (i když mám zkušenost s oborem, kde bakaláře za tři roky zvládne opravdu jen snad pětina studentů - protože součástí studia je zpravidla stáž v zahraničí, během které si studium nemohou přerušovat)

    Vadí mi ale to, že studenty, kteří se odhodlají pro neakreditovanou kombinaci dvou oborů, a tedy si naloží mnohem víc práce, by pan Dobeš rád zařadil bok po boku těch, kteří studium protahují a házet jim klacky pod nohy. To je vysloveně demotivující.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    IVANA_ANAVI:
    Nesouhlasím s neexistencí, já rozhodně nejsem dobrý příklad :)
    Ano, někteří více oboroví to děláme jen sami pro sebe, často pro svou zábavu, a těžko v tom hledat větší společenský zájem, ale na druhou stranu výjimky budou - zástupce akademie věd kdysi na předávání cen "nejlepším" 20 maturantům vybraným podle NSZ, když viděl kolik lidí tam plánovalo dvě vš, vysvětloval, že například biolog-(teoretický)informatik, nebo medik-informatik je kombinace vědecky velice žádoucí, ale značně nedostatková... Znám jednoho, co na ni šel, tak uvidíme časem, jestli je to k něčemu.

    Takže bych řekla, že pozice, kde dvojodbornost bude nutnost existují. Že na ně nemíří většina je věc druhá.

    Protahování se platí už teď - akorát až od plus více než 1 rok, nebo pokud má někdo nedokončené předchozí studium, tak i dřív. A platí se někde i víc než 26000, čehož si pan ministr možná nevšiml.

    +1 zdarma mi přišlo jako systémově vhodné - dávalo to lidem šanci na jednu chybu - ať už volba oboru nebo nezvládnutá zkouška v posledním ročníku.

    Nepřišlo by mi ale úplně špatné, pokud by trval na tom zpoplatnit jak první rok přetažení nad standard, tak další studium, stanovit částku kolem 6000 za rok - více než teď, dost na to, aby to stálo za vybírání, dost na to, aby to lidi nedělali úplně jentak, ale o dost míň než těch navrhovaných 26000, což už je třeba při těch dvou školách docela dost.

    Co mě napadá - v současné době třeba na UK jdou poplatky za delší studium do stipendijního fondu.. Možná je pan ministr bude chtít přesunout jako zdroj financování do běžného rozpočtu...


    MINGHAO: ale zrovna tohle mě nepobuřuje z jiného důvodu - je řeč o přetažení o 1 rok, přetažení o více už zpoplatněno je, a u některých škol se to protažení o jeden rok stalo velmi běžným - a do určité míry se s ním počítá, včetně profesorů, a pokud by chtěli upravit obtížnost tak, aby ji většina stihla za tři roky, museli by laťku snížit.
    A třeba u mediků mi to, že mají k 6 letem jeden rok bonus mi nepřijde nějak špatné...
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    MINGHAO: Mě to nepobuřuje, studovat víc oborů znamená studovat nad rámec řekněme nezbytných kvalifikací (člověk snad pro jakoukoliv kvalifikaci nepotřebuje dva paralelní obory).
    MINGHAO
    MINGHAO --- ---
    Co si myslíte o dnešním ústupku?
    Krom toho, že se mi to jeví jen jako krycí manévr, navíc dost zbrklý, by mne zajímalo, jak se díváte na naznačenou obsahovou stránku. Docela mne pobouřilo to, že studenti, kteří studují více oborů, by měli platit stejně, jako Ti kteří protahují....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam