INK_FLO: muze byt, on Norstejn je pry celosvetovy klasik pro filmovou komunitu. ja sam jsem jej neznal.
INK_FLO: nekdy se mi stava, ze spatne recenze jsou presne to, proc na film jdu. dokonce se mi samotnemu stava, ze na neco napisu hroznou recenzi a pak me to po nocich strasi, kdyz si uvedomim, ze jsem treba pri psani recenze byl jen moc hloupej a uzavrenej abych pochopil, co tim chtel autor dokazat. Neznal jsem nejaky kontexty a tak...
Moje nejvetsi nocni mura je recenze na Imagiku... jeste bych ji mozna nasel, ale radej nechci. Kdyz ji nekde uvidis, necti ji. Napsla jsem, ze Bakrer pise tak americky, supermarketove a telenovelove, ze je to necitelna natazena nuda.
Ona je to porad pravda, ale kdyz clovek za a] Barkera cte, b] casem zacne vnimat co vsechno v Imagice je schovane za pocity... tak si uvedomi, ze to je presne jeho styl. Ta sladka, homosexualni, kruta eroticka nuda... to je presne to, co proste najednou neuvidis. a proto bych si za svou recenzi naliskal.
MMchodem stejna vec, akorat jsem o tom nepsal, tak se mi stala s novejma Gibsonovkama. Vubec se mi nelibej veci vydane po Neuromancerovi... ale vono ve skutecnosti jsem jen nepochopil, jak moc je William Gibson vtipnej a dospelej... psal jsem o tom tady [cely clanek je delsi a ma fotky a je puvodne na tema Sprawl]:
[ OVERDRIVE @ Cyber.Punk:. -woficiální audítko sajbrpankeru :) ]
.....
Zlastni je ale pochopit to, ze Gibson se tim Sprawlem odkazuje spis na low-life nez na hi-tech. Je tam takova ta opustenost malomesta... od vesnice se to lisi tim, ze tam nekokrhaj kohouti a nestekaj psi. Jsou to takovy jiny rakvovy hotely, maji proste i vlastni zahradku, nebo treba hodne pater, ale zit se v tom musi a moc neda...
.......
Myslim, ze celkovy dojem Nebe, ktere pripominalo mrtvou televizni obrazovku [ten preklad at je jakykoliv je hrozne dobry, da se to prebasnit jakymkoliv zpusobem, stejne zustava tmosfera smogu, sedi, svetelneho spadu a reklam mezi panelaky], hrozne udava ton tech knih, ale ono pozdej, kdyz se po Neuromancerovi Gibson dostal vic do reality a zacal byt posedly jeji katalogizaci, hlavne jejiho undergroundu, tak se uz od te poetiky odklani prave k te socialni spine a sedivosti.
Vzdycky jsem si rikal, ze dalsi veci, po Neuromancerovi se mi moc nelibej, pak zas az Pattern Recognition ma v sobe nejako technologii, Spook Country zas sleduje fetaka zavislyho na jednech z tech CyberPunkovejch drog, ke kterejm bych se tady chtel dostat: benzodiazepam a spol. Tam je videt, ze Gibson vnima to umirani poetickeho sveta, chce vic a vic vyvolat dojem poetiky z mrtvych veci ve kterych normalne zijem. Ten dojem pripomina uspinenou a polamanou panenku Barbie, kterou clovek muze potkat na kraji dalnice mezi vajglama a plechovkama od piva. Ve vetsine ctenaru ale zustava ten kasirovany dojem neonu a mesta, ktere nikdy nespi.
Jenomze Gibson uz podle meho prave spis pise o mestech ktera spi a ktera se mozna ani nikdy neprobudila.
Je to takove trosku jako jeho Gersbackovo Continuum nebo jak se jmenuje ta povidka, kde jedna z postav cte nejaky katalogy budoucnosti, ktera nikdy nenastala a zacne vnimat letajici auta s karoserii s neucelnymi ploutvovymi spoilery a tak.
Vlastne dela podivnou krasu z obycejnosti a neni tak snadne to vnimat.
Vzdycky jsem se divil, proc odkazuje k Cecham a ke Kafkovy, ale pak jsem to pochopil. Kde vic clovek vnima prave Kafku [a Hostovskeho] nez prave ve tech mrtvych zonach, ve kterych ale normalne ziji lide.
Treba v Avalon, jehoz reziserem je schou okolnosti stejny pan, co tocil Ghost In The SHell je moc hezky vytvorena atmosfera projizdejici tramvaji, prazdnou... uplne stejnou, jakych denne vidim v Praze stovku.
A on mu ten katalog reality a noralnosti vychazi parchantovi. Napsat knizku, kdy jedna z postav je zavisla na lecich, na ktercych si frci 35% americanu a udelat z toho fetackej hnus s pocenim a abstakama, napsat si postavu, ktera je zavisla na tom, co hippsteri dneska uplne zboznuji, tedy na znackach a to do te miry, ze se ji z toho dela spatne.
Pan Gibson krasne otocil svet proti nam samym a tim padem si porad myslim, ze pise punk, i kdyz o poznani min cyber, v tom smyslu jak je tomu v Neuromancerovi nebo Warrenovskem Transmetropolitanu.
MMchodem Warren Ellis to udelal taky, v Crooked Little Vain taky vlastne popisuje dnesek a pribarvuje ho do kytche a hnusu.
Docela hodne mocny mi pripadal Little Brother od Coryho Doctorowa, kdy se resi Anonimous a utlak americanu v dobe Occupy hnuti, ale to uz jsem jinde.
Kazdopadne me tahle ma Sprawl uvaha dovedla k souvislostem, ktere mi pomahaji pochopit, cim je Gibsonuv cyberpunk jeste cyberpunkem a ne jen mainstreamovou literaturou... Ale je pravda, ze hippsterum to dneska clovek nevysvetli a presto budou Gibsona milovat ;]
MMchodem, jeden z filmu, ktery mel HROZNE recenze je prave Jarmush; Limits of Control. Naproti tomu dobre recenze ma jeho posledni Only lovers... a ja to mam opacne.
Takze dekuju za doporuceni FFoE a recenze cist nebudu.
Pouzivam lidi jako filtr, proto jsem ted nekoukal par let na filmy, pockal jsem, az prejde jedna hmm etapa fimu, abych pockal, co z filmu prezije a ja se na ne pak podivam.
Samozrejme koukam na nejake rezisery, ktere mam rad + temata co mam rad i kdyz na to recenze neni. Ale nejsem rad tester na filmy treba... ze bych koukal na vsecko. Na tonemam cas. Ale spoustu lidi jo. ;]