JULYZ: stoji 2a1/2 tisice, to do bot dam, stejne mam jen jedny tenisky a jedny batovky, kterym se zacala odlupovat podrazka... mam rad bosou nohu a myslim, ze ten pocit by moh byt podobny, takze co uz.... navic si muzu dovolit byt extravagantni a ten vyber na webu, ktery jsem linkoval je EXTREMNI, maji je defacto v jakemkoliv designu, co te napadne, jen vsechno ma prsty... to je dobry, pac vybrat si tenisky, ktery by se mi libily je proste potiz. v Praze uz jsem v nich videl tak 100 ldii, za posledni mesic. Jdu do nich...
Jinak dneska jsem slysel v radiu rozhovor o Faustovskem tematu s autorem knihy Faust jako stav zadluzeni, nejakym panem Justem a musim rict, ze to byl jeden z nejchytrejsich mezioborovych a dabel/Lucifer related rozhovoru/uvah/fejetonu/analyz co jsem kdy slysel/cet, takze tu knihy ROZHODNE chci... a taky doporucuju.
Jo a jinak uz se verejne mluvi o tom, ze Snowden maka pro Rusaky. Hehe, pamatuju si, jak me za to malem zatkli v Kazachstanu, dostal jsem tam po tom policejniho pridelence, jak me nekdo slysel v hospode, lol.
Faust jako stav zadlužení
Desetkrát o Faustovi, pokaždé jinak
Just Vladimír
Karolinum 2014
brožovaná, 178 str.
ISBN 9788024623986
210,- -15%
179,-
Faust jako stav zadlužení - Just Vladimír | Knihkupectví Karolinum
http://www.cupress.cuni.cz/ink2_ext/index.jsp?include=podrobnosti&id=233336&zalozka=4
Faustovský mýtus, jak uvádí Vladimír Just ve své profesorské přednášce a první studii předkládané knihy, je fenomén mezioborový a jako takový si žádá interdisciplinární přístup. Justova kniha je vskutku lekcí z mezioborovosti a potvrzuje, že v současnosti tolik skloňovaná interdisciplinarita nemusí být pouze módním zaklínadlem, ale přínosným metodologickým klíčem, který nabízí nové pohledy, jež dalece přesahují svůj obor. Justova faustovská kniha - toto pozoruhodné kaleidoskopické panorama možností čtení mýtu a rozevírání horizontů skrze uzlový, archetypální příběh - na první pohled působí jako nepravidelná, polyfonní skladba tvořená jedenácti zastaveními spojenými tu více tu méně s novověkým mýtem o paktu člověka s ďáblem (Patočka). Jde ovšem o skladbu pečlivě prokomponovanou, oplývající silnou vnitřní strukturou a smyslem, opřeným o působivé sémantické gesto, skrze nějž nečteme pouze o dílčích jevech, ale především o autorovi a jeho pro předmět zájmu vášnivě, ba obsedantně zaujatém subjektu. Just tak mezi řádky svou knihou přispívá do diskuze o pozici a podobě humanitních věd v současném světě. Bez akcentovaného a nutně tvůrčího subjektu, zjevně ručícího za své počiny - jakkoli s nimi můžeme zaujatě polemizovat - se současné a budoucí humanitní vědy neobejdou. Justova fuga tak tematizuje nejen faustovský mýtus, ale zejména individuum badatelovo.
Faustovský mýtus je Justovi - jak by to ostatně u mýtů mělo být pravidlem - zručně používaným nástrojem, skalpelem, jímž proniká hluboko do vnitřku tak rozdílných jevů jakými jsou středoevropský kabaret, literární a výtvarné práce Josefa Váchala, filozofický odkaz Josefa Šafaříka, filmová tvorba Jana Švankmajera, jevištní adaptace inscenačního týmu Krejča-Svoboda-Kraus nebo gnostické učení. To, že neustálé prohlížení skrze mýtus, jeho pootáčení a nasvěcování otevírá vnitřní ustrojení mýtu samotného v jeho mnoha zpracováních od starověku až po žhavou současnost, je průvodním jevem Justova široko rozkročeného autorského gesta. A možná faustovský mýtus není ani tak skalpelem jako spíše astrolábem, jímž se nechává Just vést a jímž provází svého čtenáře. Faustovský příběh je Justovi - opět po smyslu - duchovním konceptem, kompasem, organizujícím a usměrňujícím - neideologicky, tedy metaforicky - rozmanitý svět, z něhož a pro nějž mýty vznikají.
Přestože poctivý čtenář Justova "faustování," které sahá (dle datace prvních studií) do počátků devadesátých let, důvěrně zná většinu předložených studií z jejich časopiseckých vydání, souborný celek mu poskytuje zcela nové a o poznání plastičtější čtení autorových verzí Fausta. Just svými jednotlivými eseji i knihou jako celkem zůstává věrný tvrzení Heinricha Heineho, že "každý z nás by si měl svého Fausta napsat sám". Kniha je jeho novým a dlužno dodat smyslem oplývajícím faustovským příběhem.
Z recenzního posudku: Mgr. Martin Pšenička, Ph.D.