GANDHI: no jasně, ale to je dané referencí :) Tou byl nějaký cvak alpinistů, co si prostě udělali fotku z hor. Takových cvaků jsou miliony, ale sem tam mě nějaký zaujme. V tomhle případě kompozicí, která byla prostě super. Ono je možná dobré zmínit, jak vlastně tyhle věci u mě vzniknou. Když si tak brouzdám tisícovkami fotek na netu, tak mě občas něco tak chytne, že si tu fotku uložím. Může to být světlo, kompozice, úhel kamery.. cokoliv, co vzbudí tu rezonanci. Po čase se k referenci vrátím, někdy ji smažu, protože nechápu, co se mi na tom vlastně líbilo :D ale někdy si ji vezmu a zkoumám dál. A buď si to prostě chci přemalovat po svém z "fotokvality" do malby, přičemž si některé věci upravím, přidám, odeberu, vylepším třeba kompozici nebo světlo, a nebo se mi v hlavě začne odvíjet nějaký děj, který pak do té scény udělám. Tohle byl ten první případ. Proto je v tom pořád znát ta původní reference.
Kdybych to chtěl malovat sám o sobě, bez inspirace fotkou, tak by ten postup byl podobný, udělal bych si kompozici a pak bych stejně hledal reference, které by mi popsaly, jak bude vypadat světlo a jak se bude chovat. Spousta věcí jde udělat z hlavy - všichni víme, že při jasné obloze bude skylight na sněhu ve stínech modrý na vrcholu dne, a postupně přecházející k červené a žluté v krajních fázích dne. Ale nebude to tak přesné. Zkrátka, není to otrocké přemalovávání reference. Ta jen inspiruje a popisuje situaci. Já si na tom pomocí technik, které ovládám něco natrénuju a jsem s tím ok. Obsah tolik neřeším - vždycky bych mohl dát pryč horolezce a mohl tam do prostoru zavěsit třeba nějakou loď nebo objekt atd. Všechny ty kroky ale vědomě ovládám, musím vědět, jak napodobit ty skály, jak udělat, aby ten sníh vypadal v některých místech reflexně a v jiných ne, musím umět použít brushe tak, aby mi tam nechaly nějakou příjemnou stopu atd. A to je úplně něco jiného, než kdybych to poskládal z fotek - a to matte painting považuju za ještě náročnější než je tohle :)