• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    ROBIN_SNNS: A v české verzi namísto Franklina Diviše.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    ROBIN_SNNS: nevím, jestli definice metru "Metr je délka, kterou urazí světlo ve vakuu za 1/299792458 s" je něco, co si běžný smrtelník umí představit a se stopkama a laserem odměřit :)
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    MAGUMI: články prstů bez palce, jo? Citation needed. A prosím o ukázku toho jak barmanovi takhle ukazuju sedm piv (pic included).
    MILKOV
    MILKOV --- ---
    Na margo Tesly - bez ohledu na to, jaké ezoteričnosti mu balvani dneska připisují, má za sebou nesporné objevy - i kdyby neobjevil nic jiného, než točivé pole, zasloužil by solidní pomník.
    MAGUMI
    MAGUMI --- ---
    GILHAD: Tak s dvanactkovou neprisli američani, ale stari babylonani a na prstech ji pocitali - pocitali clanky prstu na jedne ruce (bez palce).
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    BROUKOID: IMHO určitě nevede, ba právě naopak. Vede k namemorování nějakých obskurních hodnot způsobem, který naopak potlačí smysl. Normální američan to stejně nebude v běžném živortě počítat - s vyjimkou několika nejprofláknutějších věcí - a ty taky nebude počítat, ale prostě je namemoruje.

    Připomíná mi to pořvávání učitelky dějepisu "Každý musí vědět, kdy byla sepsána Zlatá bula sicilská, i když ho vzbudím o půlnoci!" - No, nevím to a kromě školy se mě na to nikdy nikdo neptal, natož aby mě kvůli tomu budil o půlnoci. A taky nevím, o čem vlastně byla, co z toho plynulo a proč by to vůbec mělo někoho zajímat. To jsme se - na rozdíl od letopočtu - ve škole neučili.

    Stejně tak si nepamatuju datum narození a úmrtí Machiaveliho, natož kdo za jeho života vládnul a kdy se tento narodil a zemřel - ačkoli jsme se to ve škole učili. Zato jsem si několikrát přečetl jeho knihu Vladař a pamatauju si z ní toho spoustu - ačkoli jsme se to ve škole rozhodně neučili. Jen to, že ji napsal a tečka.
    SIRIEN
    SIRIEN --- ---
    I když dojmy hipsterů že když na to jde sáhnout a není to rovnice tak to není věda jsou dost směšné, tak Leonardo byl určitě vědecky vtipnější. Zkuste ho radši trumfnout...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Nemohu si pomoci. Ale Leonardo si díky rozhodně zaslouží.
    Nemohu mluvit za autora obrázku, ale on tam omezení na vědce podle nějaké definice nemá.

    Jestli chcete poděkovat dalším, můžete udělat další obrázky. ;-)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    BROUKOID: Hele co by sis představoval, že v 15. století předvede za výstupy, které by se z dnešního pohledu daly považovat za (exaktní) vědu? Nic jako fyzika, chemie apod. ještě neexistovalo.
    Bylo to století před prvními (z dnešního pohledu vědeckými) pozorováními a experimenty Galilea. A dvě staletí před tím, než Newton/Leibnitz přišel s diferenciálním & integrálním počtem - středověká matematika si tou dobou hrála hlavně s prvočísly.
    Za časů Da Vinciho "vědci" řešení častěji hledali v bibli namísto v pozorování skutečnosti. Naopak Da Vinci zkoumal věci na tu dobu převratně, ač to ještě nebyla vědecká metoda per se, troufl bych si říct, že položil základy dnešního přístupu k vědeckému zkoumání.
    Posunul tehdejší znalosti anatomie (nejen) člověka na úplně jinou úroveň, položil rané základy (geometrické) optiky (víc než 100 let před Huygensem a Snelliem), studoval proudění (např. popsal turbulenci a všiml si toho, čemu se dnes říká Richardsonova kaskáda) atd atd.

    Jako to radši vyškrtněte pedofilního Schrödingera, Born s Heisenbergem tu klíčovou rovnici přes matice stejně zvládli dřív a líp, a Bohr jim všem vysvětlil, co si o výsledcích mají myslet. :-)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    GILHAD:
    TRAGED: no ja vim ze to kombinujou, ale me prave napada, jestli jejich neskutecne komplikovanej system nahodou nevede k ZLEPSENI matematickejch schopnosti (muj dojem ze opak je pravda, ale prave proto to tady tak nadhazuju..) .. protoze musej proste vic pocitat tam, kde my nemusime.. (tj. i uplnej idiot chape ze vrtak 5.5 je vetsi nez 5, ale i ja sam sem ten posledni svuj prispevek musel prepisovat protoze sem napsal ze 3/8 je mensi nez 5/16 (a ano, je to tim ze sem idiot).. natoz jakej to ma vztah k 0.320 1/1000 ..)
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    BROUKOID: Problém je, že používají desítkovou soustavu + tucty + osminy + šestnáctiny + cokoli kdekoli kohokoli napadne a mají v tom neskutečný bordel.
    Kdyby používali jedń tu dvanástkovou soustavu, tak mají číslice pro A a B (po vzoru hexadacimálních), používají dvanáctiny a stočtyřicetičtvrtiny (s příčetnými názvy jako tuctiny a veletuctiny) (jako my desetiny a setiny) zapisované podobným stylem a truhlář by nikdy neřešil převody tisícin na šestnáctiny - protože by to měl v příčetných jerdnotkách obojí, nebo by mu to vyšlo jako výsledek nějaké naprosté obskurnosti, která se přihodí tak jednou až dvakrát zza celoživotní kariéru (něco jako stavět pravidelný sedmiúhelníkový stůl a pak devítiúhelníkový, kde by ale jedvna dvojice sousedních stran byla nahrazena přímkou = stůl pro trpaslíky pořed a po návštěvě Sněhurky)
    TRAGED
    TRAGED --- ---
    BROUKOID: Základ je, že obě soustavy OFC kombinují, takže se dostavaji třeba k 11 veletuctum. Teda v lepším případě, v tom druhém to jsou ledničky a fotbalová hřiště :-)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    TRAGED: celkem by me zajimalo, jakej ma vliv prace v "zlomkovy soustave" na matematicky schopnosti apod - protoze na jednu stranu je jasny, ze ten kdo "neco dela" (napr truhlar) musi umet pocitat se zlomkama z hlavy a prestoze i pro "nas" neni tezky si spocitat, ze 5/16 je mensi nez 3/8, asi ne kazdej to dela z hlavy a precejenom kdyz clovek neco reze a nebo potrebuje "vetsi vrtak", tak to casem "z hlavy" dela... na druhou stranu si myslim (a pozoruju v ruznejch youtube videich od "fabricators", truhlaru apod.) ze to zpusobuje urcitej "strach" z pocitani a spousta z nich saha po kalkulacce pokud to neni nejaky "jednoduchy" deleni, nebo kdyz potrebujou prevyst "thousands of inch" na 1/16ths apod..

    takze si dovedu predstavit oboji - jak to, ze to matematicky schopnosti posiluje, tak to ze to vytvari umely bariery, kdy si pak myslej ze 2.mocnina je cerna magie...
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    TRAGED: Tak ona ta dvanástková pro kupecké počty lepší je, ale proč ji teda nepoužívají přímo a převádějí všechny hodnoty do desítkové? Kdyby lidi mměli tucet prstů a ne jen deset, tak by se dvanáctková uchytila dávno ...
    TRAGED
    TRAGED --- ---
    ROBIN_SNNS: Každý American ti vysvětlí, že tucet, respektive dvanáctková soustava, je lepší, protože jeho polovina se dá ještě jednou rozpůlit bezezbytku ;-)
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    ERGOSUM: nemuzu mluvit za KAERO, ale to nema nic moc spolecnyho s vedou - a ne v tom smyslu jakoze bych jeho "vynalezy" nepovazoval za realny nebo na svou dobu obdivuhodny, ale v tom smyslu, ze to nejsou vedecky prinosy - sou to vetsinou "pracovni postupy", "mozny a treba i inovativni aplikace znamejch principu" - a ad kulickovy lozisko - to je cool, ale zase ne veda, ale aplikovana technika..
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Nevíme o ničem, co by Leonardo objevil a co my bychom o pár století později neznali. :-)
    Namátkou anatomické práce V tom například viz Slovenská Wiki
    "Prišiel na spôsob ako pitvať oko, ktorý sa používal až do 19. storočia."
    Pak třeba kuličkové ložisko.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    KAERO: ted sem na to narazil, vynalezl slood, ale cirkev to ututlala, mame jenom jeden dokument:

    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    DOGTORRR: zase to samy - pokud ti to nedava smysl, ses ve spatny sekte iluminatu, zkus zajit za velmistrem a probrat moznost prestupu..
    DOGTORRR
    DOGTORRR --- ---
    HOWKING: Já v tom zase furt hledal nějakej skrytej smysl/vtip. V pořadí, číslech, symbolech, ale nic :o(.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam