• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    PISKOTIS
    PISKOTIS --- ---
    Z rozhovoru s ChatGPT:

    Já: Jde ti to, připravíš mi další vtip. Tentokrát o sobě samé ?

    ChatGPT:

    Jistě, zkusím to s následujícím vtipem:

    Co říká umělá inteligence, když si něco nepamatuji? "Omlouvám se, ale myslím, že jsem zapomněla být dokonalá."

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Vsude inflace zvysuje ceny, jenom ve Stredoceskem kraji, inflace zkracuje cas.

    Středočeský kraj od dubna zkrátí platnost jízdenek PID - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-stredocesky-kraj-od-dubna-zkrati-platnost-jizdenek-pid-40423247
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ZBYNEK: tak mi to posli bez znemanka.
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    SEJDA: Oproti obrázku sis před závorku přidal navíc násobení, teď jsou rozhodně jiné priority operátorů.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GUMBA: krasny priklad, kdyz preskakuji mezi vyvojarskymi prostredimi, vzdy se pri psani 1/2/3 orosim a velmi casto zavorkuji. Priklad KNX zavorkuji vzdy. Hledani toho jestli nahodou ma * vyssi prioritu nez /, vice versa, mne uz fakt omrzelo. Stejne si myslim, ze ve vetsine programovacich jazyku maji prioritu stejnou, tedy by byla vetsinou pravidiva Common Core:

    calc 20/5*(2*2) - Hledat Googlem
    https://www.google.cz/search?q=calc+20%2F5*%282*2%29
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Je to z pdfka userguide, takže to tipuju na rozdíl ve fontech math modu a text modu při sazbě ... texovský zápis stylem: [a / $\sqrt{3}$/2, -a/2, c/3] .... což by mohlo vysvětlit tu odlišnou trojku, a taky tomu nasvědčuje, že v té druhé souřadnici není před "a" mínus ale spojovník. (Ta lomítka v math modu taky vypadají trošku jinak.)

    Jinak teda strávil jsem docela dost času, abych zjistil, že je tím myšleno a/(2*sqrt(3)) a nikoliv 2a/sqrt(3) .... (ta mírná mezera před odmocninou mi našeptávala, že je ta půlka z odmocniny ve jmenovateli a ejhle, nebyla ...)
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    RAKDVER:
    pro ocdcka by to mohlo byt krasne seskupeny
    -,+,*,+, / ; a,b,c,d,e
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    RAKDVER: ok. Ale pi uz je prezite, moderni intelektual pouziva zasadne tau/2. Tedy omlouvam se, tau*2^(-1). Chci rict, tau*2^(e^(i*pi)). Ne, pardon, ve skutecnosti tau*2^(e^(i*tau*2^(e^(i* ... mozna mame problem
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: Ten zapis me mate. Ne kvuli odmocninam nebo tak, to jsou zname bordely, ale proboha proc tam jsou pouzity dva ruzne znaky pro trojku? Ruzne pismo? To je nejaky priklad z finale souteze "O nejhnusnejsi typografii roku"?

    ARCHIMEDES: dobre, ale kazda uspesna kampan musi byt nejen slunickove pozitivni, ale i trochu reakcni. takze bych k tomu pridal:

    SVRHNETE EDITORY PHYSREVU! PRYC S TYRANII IMPLIKOVANEHO NASOBENI!
    RAKDVER
    RAKDVER --- ---
    ESTEN: Doporučil bych se ještě úplně zbavit znaménka - a místo -1 psát e^(i*pi).
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    ARCHIMEDES: souhlasim. Obdobne bych zrusil i odcitani, a v pripade potreby pricital x*(-1). V nasem novem systemu tedy treba: 1 - (1/x) = 1 + x^(-1)*(-1)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    KAERO: Tady bych jen doplnil, že pokud píšeš běžně třeba ve Wordu a napíšeš "1/2 x" s mezerou, Word ti z toho udělá (při standardním nastavení) "½ x". A s tímhle chováním se uživatel asi potká častěji než s redakčními zvyklostmi PhysRevu.

    Ideální by bylo dělení zrušit a jen mezi sebou násobit kladné nebo záporné mocniny a bylo by po starostech. Heslo propagační kampaně je zřejmé:

    ZÁPORNÉ MOCNINY DO KAŽDÉ RODINY!
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    ZBYNEK: nerikam, ze me to nenapadlo, ale vzhledem k veku deti je ma ucit pocitat a ne jim motat hlavu nuancemi srozumitelneho zapisu. Navic, ten slide spis vyzniva, ze drive jsem vas ucila 1, ted vam musim rict ze 16. A kdyby chtela poukazat na dulezitost zapisu, tak si jako konecne tvrzeni neda, ze oba vysledky jsou stejne spravne. Ale opravdu rad bych si pozrel video z te hodiny.
    ZBYNEK
    ZBYNEK --- ---
    ZETOR_13: Rozhodně bych učitelku takhle neodsuzoval na základě jednoho slidu (aniž bychom věděli co k tomu sama říká a co je na předchozích a následujících), možná naopak ukazuje na nedostatky v novém vzdělávacím systému...
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    KAERO: zaciname se pohybovat v metafysicke rovine aritmetiky. Zmenilo by se vnimani prikladu kdyby tam misto / bylo ÷? Zkousel jsem zadani u humanitnich kolegu a zjistil jsem, ze nejcastejsi odpoved je 1, ale vubec nechapali, kdyz jsem priklad prepsal jako 20*(1/5)*4
    Co kdyz na konec vyrazu pripisu +1, budou "stejne spravne" vysledky 3?

    Me ten priklad prijde, jako kdyby se snazila ucit jazyk bez interpunkce. "Let's eat(,) grandpa.", no ma to dva vyznamy a oba jsou stejne spravne... Zaverem bych podotkl, ze jediny spravny vysledek je, ze ucitelka je krava a jedine reseni je dat deti na jinou skolu, aby z nich nevyrostli negramoti.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    To jste mi připoměli skvělý zápis definice jedné transformace v jednom programu. Uživateli vyber si :)

    KAERO
    KAERO --- ---
    SULTHAN: no prave v tom "typicky" je ten problem, ze. Kdyz si to nekteri definuji jednim, a jini druhym zpusobem, tak vznika nejednoznacnost (pokud definice neni soucasti zadani). Ale to uz je prece popsane i v tom odkazu na wiki co daval BROUKOID:
    "In some of the academic literature, multiplication denoted by juxtaposition (also known as implied multiplication) is interpreted as having higher precedence than division, so that 1 ÷ 2n equals 1 ÷ (2n), not (1 ÷ 2)n.[1] For example, the manuscript submission instructions for the Physical Review journals state that multiplication is of higher precedence than division,[20] and this is also the convention observed in prominent physics textbooks such as the Course of Theoretical Physics by Landau and Lifshitz and the Feynman Lectures on Physics.[d] This ambiguity is often exploited in internet memes such as "8÷2(2+2)" that is often misinterpreted to be 1=8÷[2(2+2)]≠8÷2(2+2)=4×4=16.[21]"

    Takze zrovna jisty docela dulezity casopis, Physical Review, to definuje a ten zapis 20/5(2*2) je v ramci toho casopisu uplne jednoznacny. A ten zapis se pouziva i na kazdem gymplu: 1/2x je vnimano jako (2x)^-1, malokdo rekne ze to je 0.5*x.

    Takze imho jde o definici prednosti operatoru. Kdyz budes psat do Physrevu, tak 20/5(2*2) = 1. Kdyz to budes psat vyraz v pythonu, tak musis napsat 20/5*(2*2) a vysledek je 16.

    Koukal jsem na kalkulacku co pouzivam na kupecke pocty - speedcrunch, a ten implikovane nasobeni pouziva:
    20/5(2*2)=1
    20/5*(2*2)=16
    (coz jsem ani netusil ze tuhle funkci ma, ale ja rad zavorkuju takze jsem asi nikdy o penize neprisel, aspon ne kvuli tomuhle :) )
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    KAERO: Myslel jsem tím, že nejde ani tak o prioritu. Dělení a násobení se typicky definuje jako stejná priorita (jde přece o stejnou operaci). Infixový zápis je nejednoznačný z principu. Typicky není definováno ani to, zda se výraz má vyhodnocovat zleva nebo zprava.

    #sorry for offtopic
    KAERO
    KAERO --- ---
    SULTHAN: mno, to jsem napsal, ne? Ze zalezi na definici prednosti operatoru, na jake se v danem pripade pouzijem. rozhodne jsem nemyslel ze to ma 2 mozna reseni, ani jsem to tak doufam nenapsal. nebo nevim co chces rict.
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    KAERO: Ono by bylo přesnější říct, že některé notace jsou nejednoznačné a lze je interpretovat různě. Ani jedna z těch interpretací není de-facto chybná. To ovšem neznamená, že to má dvě možná řešení. Jediná správná odpověď je, že zadání je nejednoznačné, nikoliv že to má dvě možná řešení.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam