• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    Pokud je v tom něco vědeckýho a je to k něčemu, hažte to sem. Berem všechno: chemii, fyziku, filozofii, matematiku, psychologii... a další


    Za přílišné a především opakované OT budou dárkové poukazy v podobě RO a ovocných košů s banány.

    Kecy k věci tu nechám, hlavně když budou vtipný. Zbytek mažu.





    Ňáký odkazy... vozte to sem na dvoukoláku a pište to tam hráběma.
    http://wiki.matfyz.cz/wiki/Category:Humor
    http://www.frozen-planet.mysteria.cz/pages/vtipy/m-vtipy.php
    http://fora.tv/2009/11/08/Science_Laughs_Science_Comedi
    rozbalit záhlaví
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    KAERO: kolotoč necítí přece proto, že točím pomalu! planeta se točí přeci vžžuuuuuuuuuuuuuuúuuuuuuuuuuuuuuuuuuuúuúuuuuuuuuum!! :D

    MEJLA77: mám na jazyku kolikrát- to necejtíš, protože jsi v inerciální soustavě, ale to bych si naběhl na vidle.


    budeme jezdit výtahem a nějak zpracujeme, ze výtah sice jezdí nahoru a dolů a planeta se točí, ale je to v tomto pocitu stejné:)
    KAERO
    KAERO --- ---
    Kdybych měl udělat syntézu místních nápadů, tak řešením je vzít malou vzít na kolotoč a točit jím hooodně pomalu. Dají se najít kolotoče které jsou celkem velké a dobře promazané. Když se zeptá proč tím točíš pomalu, tak řekneš že musí být jedna otočka na jeden den.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    ALCATOR: A předtím si to vyzkoušej sám, ať ti při tom nezačne vřískat, že ta ručička poskočila, to by dost pokazilo dojem :)
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    SCHWAB:

    Řekni jí, ať se dívá na hodinovou ručičku na velkých hodinách a sleduje, jestli si všimne jejího pohybu.

    Hodinová ručička oběhne "planetu" (ciferník) jedenkrát za 12 hodin -- tedy DVAKRÁT RYCHLEJI než rotace Země (hodinová ručička je šílenec za volantem, který jede dvakrát rychleji, než je povolené!!!!! uááááá! -- zahrej divadlo)

    Pokud nevidí pohyb hodinové ručičky, tak pak už zbývá jen uvědomit si, že Země se otáčí poloviční rychlostí.
    LYCO
    LYCO --- ---
    SCHWAB: protože Země se neotáčí nijak rychle, dvakrát pomaleji než malá ručička na hodinách.

    Samozřejmě lineární rychlost je ohromná, protože Země je ohromná, ale tu necítíme. Pokud bych musel vysvětlovat proč, asi bych zkusil zpochybnit to že spolehlivě cítíme pohyb: seděla už někdy ve vlaku když se rozjel vlak na vedlejší koleji? Protože tam já cítím že se rozjíždíme, i když to není pravda.
    Případně ukázat, že (přímočarý) pohyb a klid je to samé, třeba takhle: https://www.youtube-nocookie.com/embed/zeqMsf66-mY
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    " proč necítíme, že se Země otáčí"
    Když koukáme na jedoucí autobus, vidíme že jede, ale protože stojíme na zemi, zdá se nám, že země stojí.
    Když jsme v autobuse, autobus nám neutíká pod nohama, ale okolí autobusu se kolem nás pohybuje.

    BTW My to vlastně cítíme.
    Tak jako otáčející se větrák dělá vítr, dělá ho i Země. To samé mořské proudy, nebo voda v opravdu velkých řekách a nestejně vysoké břehy.

    A pak nastanou další otázky.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    SULTHAN: když 4letá holčička říká, že to cejtí, tak to cejtí!

    ASHLEY: to je dobrej princip! Jen budu muset najít nějaký, co jede fakt dlouho, aby v něm šlo konverzovat:)

    ZCR: na základě dosavadních zkušeností: "on nic nepozná, vždyť je to jen plyšák. Hračka, víš?"


    musí to jít nějak jednoduše na základě teze "když vědec nedokáže devítiletému dítěti vysvětlit, čím se zabývá, tak není vědec, ale šarlatán".
    ZCR
    ZCR --- ---
    SCHWAB: hm, možná přes třetí osobu - například oblíbeného plyšáka: když ho vezme s sebou do auta, pozná ten plyšák jenom podle ní, že jsou v autě a jedou? No a stejně ona jenom podle Země nepozná, že letí vesmírem... (když to nepochopí, mohlo by ji to aspoň poplést :-D )
    ASHLEY
    ASHLEY --- ---
    SCHWAB: Co výtah, ten by nepomoh?
    SULTHAN
    SULTHAN --- ---
    SCHWAB: necejtí, cejtí vibrace od vozovky a kolejí. Nejlepší je to vysvětlovat na letadla, ale čtyřletá možná v letadle ještě ani nebyla.
    Vezmi jí do náruče, ať zavře oči, zacpe si uši a může hádat, jestli se pohybuješ nebo ne.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    SALVATOR: to neprošlo. To cejtí.
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    SCHWAB: Protože je to stejný, jako necejtíme, že se hejbe vlak nebo auto, pokud se zrovna jeho rychlost nemění, ale za oknem vidíme ubíhat krajinu? Nic lepšího mě z fleku nenapadá.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    nevím, kde to zkusti, ale tady jste chytří vzdělaní a máte i smysl pro srandičky.
    takže prosím - jak vysvětlit 4leté, proč necítíme, že se Země otáčí, ale vidíme to (hejbe se Slunce / Měsíc / hvězdy)
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    ROBIN_SNNS: ne, jenom 3. Na pořítání od 0 do 7 (000-111) ti stačí tři prsty, můžeš si to zkusit :)
    Ano, rychlost světla je absolutní maximum a i tak je to pomalé. V reálu ti data lezou skrz vodiče a tak, nestačí jen přelézt, ale musí přetlačit všechny indukčnosti po cestě a nabít všechny kapacity po cestě (a při těhle frekvencích má jak indukčnost, tak kapacitu naprosto VŠECHNO a co jsme se naužili z Papírového Elektrikáře tam už dávno neplatí). Ale světlo si dovede představit každý, tyhle problémy v plné palbě asi jen pár lidí na zemi, tak jsem se spokojil se zastropováním :)
    Když buňka umí držet jeden z osmi stavů napětí, tak si ty stavy můžeš očíslovat 0-7 a podle toho, jaký stav je tam právě teď řekneš, že v té buňce je to číslo. Když tam je řekněme 5 dílků napětí, tak tomu přiřadíme binární číslo 101 (dekadicky 5) a hned je vidět, proč 1 TLC nahradí právě 3 SLC. (SLC udrží jen jeden ze dvou stavů napětí, buď 0, nebo 1, tak na to stačí jedna binární číslice.)
    Ona ta buňka sama o sobě taky není tak úplně jednoduchá, protože musí jít adresovat, zapisova, číst, napájet, připojovat na sběrníce a vůbec je okolo potřeba nejrůznější administrativní bordel a tak. A když někam dokážeš narvat 10^12 SLC buněk i s administrativním bordelem okolo, tak je to jen 1 Tb a potřebuješ jich 8 pro jeden TB diskové kapacity (pro RAM bys potřeboval 8x1024^4). Pokud na podobné místo dokážeš nahňácat TLC, tak ti stačí třetina čipů a to už je hodně viditelný rozdíl.
    600 přepisů nevypadá moc, ale jak dlouho ti v běžném provozu trvá, než zaplníš celý disk, pak ho celý smažeš, pak zase celý zaplníš, pak celý smažeš a takhle celkem 600x? Protože zase nic není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá a i pokud budeš pořád dokola přepisovat jeden sektor, tak se řadiče postarají, aby se ošoupaly všechny sektory tak nějak rovnoměrně. Protože i když to pořád voláš se stejným číslem sektoru, tak se pořád dostáváš na jiné buňky. Takže místo aby ti jako u HDD hlavičky vyklepaly díru do vrstvy na jednom fleku, tak si to tady s tebou hraje na schovávanou a ošupáváš to více méně rovnoměrně. Takže pokud na 1TB disk můžeš v průměru zapsat 600TB dat, tak je celkem jedno, jestli to tam sypeš rovnoměrně, nebo jestli všech 600TB sypeš jen na jeden jediný sektor, nakonec budou ty buňky ošoupané tak nějak nastejno. A nějaký OS do toho nemá moc co mluvit, tohle si dělají ty disky uvnitř a nikomu neříkají jak.
    (Jasně furt tu všude hrubě zjednodušuju, ale jinak to není na jeden přispěvek, ale na několikaleté studium.)
    CHOROBA
    CHOROBA --- ---
    0-7 ti staci na to, abys drzel 2 na3 neboli 8 stavu, neboli stav tri bitu, neboli 1 byte.
    ROBIN_SNNS
    ROBIN_SNNS --- ---
    GILHAD: Nejsou to spíš 4 SLC na 1 TLC? A spíš než rychlost světla rychlost pohybu elektronů v materiálu? Jako jo, 8 stavů je samozřejmě lepší dva, ale jak přesně se překlápí do té větší kapacity? Ale dík za příbližení potíží.
    Video říká, že v jedné SLC buňce mohu mít pouze čísla 0 a 1 (jeden bit) a v TLC buňce 0-7. Kdyby buňka uměla držet osm stavů napětí současně, tak je mi to jasné (vejde se do ní 4x více informací), ale ona umí držet jen jeden v daném okamžiku.
    A k té životnosti - u lepších TLC výrobků se udává cca 600-800 celkových přepisů, to mi nepřijde zas tak moc.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    ROBIN_SNNS: IMHO to znamená že místo 3 SLC ti stačí 1 TLC. V současné době už rozměry nemůžeme snadno zmenšovat (protože už je tam moc málo atomů mezi) a zároveň máme problémy s velikostí a rychlostí světla (během jednoho taktu nestačí světlo proletět motherboardem napříč a v tomhle si dělej něco synchronně a zaručeně) a velikostí waferu (pořád platí, že větší počet prvků, tedy větší obsazená plocha při stejné hustotě znamená větší riziko chyby a nižší výnosnost a zároveň že udělat větší waffer je výrazně složitější, než udělat několik menších se stejnou plochou). Takže pokud se toho podaří na stejnou plochu a hustotu nahňácat víc, tak je to opravdu výhra, která stojí i za určité ztráty jinde. A většina moderních čipů stihne zastarat morálně dřív než zdegraduje fyzicky, takže horší životnost není zase až taková penalta. (Teď si hraju se starým počítačem, deska 10x10 cm, 32kB RAM, 16kB ROM, jedna sériová linka a tím to hasne. Kdyby tam nebylo to hraju si, tak je to totální nesmysl, výkonnější a levnější chipy se sekají po miliónech ve velikosti okolo 1x1 cm, protože menší moc být nemůžou kvůli přiletovatelnosti a počtu pinů. Ty moje součástky furt ještě fungujou, ale řadu generací je už nikdo nikam nepoužije ve vážném úmyslu. Tak k čemu taková životnost?)
    ROBIN_SNNS
    ROBIN_SNNS --- ---
    THERIDANE: OT (myšleno vážně). Pochopila jsem, že obsahem videa je vysvětlení principu fungování paměťové buňky 2 napěťové stavy v pasti (SLC) vs. 8 stavů (TLC). Co mi nějak nedochází je, že pokud v daném okamžiku jedna buňka uchovává pouze jeden napěťový stav, jak možnost více napěťových stavů při stejném počtu buněk zvyšuje kapacitu? A jak se to promítá do konečného množství zápisů (životnosti)? Jediné co mne napadá, je kratší forma zápisu (místo binárního, okta-kód).
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    Na pop-sci článek je to myslím OK, přece tam nebude popisovat že kvůli tunelování utíkají elektrony a řadič pak nerozliší těch 8 (TLC) nebo 16 (QLC) diskrétních napěťových úrovní :))

    OT, ale tady je to skvěle ilustrovaný a vysvětlený

    How does NAND Flash Work? Reading from TLC : Triple Level Cells || Exploring Solid State Drives
    https://www.youtube.com/watch?v=YtBysgPOKx4
    KAERO
    KAERO --- ---
    CERMI_FOX: jestli čtu dobře stavbu věty, tak tam vidím že: "...náboje... mohou ...ztrácet stabilitu..."
    Jasně, autor chtěl napsat vybíjení. Ale řekl bych že se v tom ztratil. Nejspíš se snažil popsat problém aniž by mu rozuměl na základě krátkých popisů jinde. (Teda alespoň když já se pokouším o něco takového, tak to končí podobnými větami.)
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    KAERO: samovybíjení jako např u kondíků či baterií? Wiki teda taky popisuje ztrátu náboje těch tranzistorech tam https://en.wikipedia.org/wiki/Floating-gate_MOSFET :-)

    Každopádně 10let je docela dost, já musím SD kartu s hudbou v autě přehrávat každý rok
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam