MAKROUSEK: No ale univerzity nikomu nic nezakazují. Univerzity by samy byly nejradši, kdyby studovalo co nejvíc studentů. Hele, máme systém studia, který je jeden z nejdostupnějších vůbec (to, že je sociální prostupnost v ČR nízká je chyba státu, že nedá významně víc peněz na sociální stipendia; univerzity nemají ani pořádně na provoz). A nejen Matfyz se dlouhodobě (a nejen na fyziku) snaží dostat maximum posluchačů, co lze. Před lety krátký experiment se zrušením přijímacího řízení skončil fiaskem, kdy se hlásili (a tedy dostali) i studenti, kteří (přesná citace) "měli problém s logaritmy". Současné náročné nastavení studia je možná náročné při srovnání s některými jinými VŠ, nicméně je zcela srovnatelné s běžnou úrovní těchto oborů v zahraničí (tedy, na Západě, kam chceme patřit, regionální univerzitu v Indii teď neřeším). Takže pokud chceme vzdělávat vědce, nelze to dělat nějak diametrálně odlišně. Výsledkem je, že z poměrně omezeného populačního poolu (10+5 mil. ČR&SR) je např. na fyziku přijato každoročně přes 200 posluchačů, víc zájemců, kteří by měli šanci studium dokončit, prostě není. A fakulta se opravdu snaží, aby jich maximum vystudovalo. Nicméně pár desítek z nich se nezapíše nebo zapíše, ale nenastoupí, dalších cca 80-100 se rozhodne v průběhu prvních dvou semestrů zanechat studia, pravděpodobně se záměrem volby jiného oboru. Vyhozeny jsou reálně nízké jednotky studentů. Každopádně do 2. ročníku takto "přežije" obvykle významně méně než 100 ks. A z toho jde zhruba polovina mimo akademický svět (finance, průmysl, ...), z toho zbytku se nám značná část nikdy nevrátí ze zahraničí, čast najde uplatnění v ústavech akademie věd a jiných výzkumných institucích no a ten zbytek, nízké jednotky, holt dokazují, že "cilem vzdelavaciho systemu je vygenerovat co nejvic profesoru"
Holt aby jedinec měl šanci vůbec obsáhnout ten košatý a neustále rostoucí strom nějakého vědního oboru a dosáhl vědomostí a dovedností k tomu, aby případně někde přidal jeden malý lísteček, tak to stojí 10+ let náročného odborného vzdělání (MSc+PhD). Prostě to, na co stačila trojčlenka, už se dávno objevilo. Nicméně aby někdo neměl pocit, že "univerzita někomu zakazuje studium", tak např. na fyzice jsme 15 let akreditovali obor Aplikovaná fyzika, který byl nastaven primárně jako tříletý Bc. obor právě pro praxi. Obor pro fyzikálně-technicky zaměřené pracovníky v lékařství, průmyslu, atd. Průměrně do něj nastupovalo 5 studentů, takže se před několika lety pro nezájem akreditace neprodlužovala.
SIRIEN: Mně to moc nejde, tak doufám, že Makroušek napíše ještě něco vtipného :)