• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ERGOSUM: dekuji, od 21. stoleti se skolstvi orientuje na "klicove kompetence" a tedy je maturitni zkouska irelevantni. I kdyz si ji nektere skoly davaji do podminek nutnych k podani prihlasky, nestanovuji explicitne, ze by potrebovali z matematiky vice nez 33 % :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VON_GILOTINE: tak kdyz to srovnam se zacatkem 20. stoleti (4 deti na zenu) a dneskem (2 deti na zenu), tak je jasne, ze maturitu musi dostat i kondomy. :D
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    SEJDA: proc? uplne vidim jak argumentujes na zacatku 20 stoleti a rikas "muzeme se shodnout ze 30proc nema umet cist a psat?"
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    SEJDA: Problém je v nepoměru.
    a) co má umět člověk s maturitou.
    b) co má umět člověk ber maturity
    c) kolik je požadovaných maturantů

    No a pak se učí kažtý z budoucích vysokoškolských specialistů základy toho co už nebude platit až bude na vejšce. A k tomu všichni věci co nebudou potřebovat.

    Stále se ale IMHO neučí, jak efektivně získávat a třídit vědomosti, nebo jak s nimi pracovat.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: to je ten americky system, ne? Kazdy dostane federalni percentil a je to.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: jako ze by testy mely pohyblivou hranici? Nechame napsat deti test, a pak proste 30 % nejhorsich oznamime ze maturitu nedostali? :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Muzeme se dohodnout na tom, ze 30 % lidi maturitu mit nema? :D
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    GILHAD: Nebo hrubou silou :-)
    /11 - je mimo rozsah (pokud pamatuju ;-)
    /10
    /9
    ...
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    QZUZKA: i ten priklad z vektorem - si to nakreslis a vidis pravouhly trojuhelnik s odvesnou 5 a dalsi stranou 4. co tak asi muze byt ta dalsi?
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    GILHAD: a to je vtipne, ze kazdy vidime v 1470 neco jineho, mne jako prvni napadlo 21*70
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    To celé zase naráží na to, že máme jednu maturitu z matematiky, kterou skládají lidi z gymplu, průmyslovky i zdravotní školy, kteří ji ani nemají celé čtyři roky. Tím obtížnost nemůže být v šíři matematických konceptů, protože to některé školy vůbec neproberou - a proto by prošla gramotnější část deváťáků.
    Takže aby zadání nebylo megatrapně lehké (proti příjimačkám, z pohledu gymplu a intermetového komentariátu), zkouší ty povolené koncepty přiměřeně zabalit.

    Z výběru matematika - angličtina si matematiku volí buď ti, komu jde matematika, nebo ti, komu nejde angličtina. Pro skupinu maturantů, pro které je principielní problém angličtina (zjednodušeně lidmi, kteří mají problém s jazykovými strukturami) bude jakéhokoliv ztížení v tom obalu (tedy jazyku) výrazně větší problém.

    Kdybych to řídila já, vrátím maturity na školy, ale zavedu státní kritéria pro puštění k maturitě, konkrétně napsat test pro přijímačky z deváté třídy na x% podle typu školy. Někteří tedy budou mít hotovo od přijetí do prváku, a zbytek bude mít další až čtyři roky povinné hodiny druhostupňové gramotnosti a dva pokusy ročně dokud to nenapíšou. Prostě využít čas na střední k tomu trochu doplnit mezery které si někteří přinesou ze ZŠ, stejně se bez čtení na úrovni testu po devítce strašně těžko učí cokoliv dalšího, a netvářit se, že ten státní (před)maturitní požadavek má nějakou hodnotu pro výběrové školy.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ERGOSUM: případně že dostali úkol, co řešení nemá, nebo nemá žádný řešení, který by šlo realizovat!
    DAROS
    DAROS --- ---
    GILHAD: jo to je to slozitejsi reseni... snadnejsi si reknu kolikrat jsou meze v intervalu... dostanu rozah 4..12 (pro jistotu zahrnu mezni cisla) z toho dostanu delitelnost 5,6,7,10 ... najdu vysledky a jsem hotov...
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    DAROS: 1470 je viditelně dělitelné 10=2*5 147 je viditelně dělitelné 3 (součet číslic dělitelný 3), 49 je 7*7 takže hledat kombinace 2*3*5*7*7 v daném rozsahu?
    DAROS
    DAROS --- ---
    Hele co jsem se zbezne koukal tak 13 let stara prumerna zacka na Malte by mela byt schopna dat cca 18 bodu...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    To bude šok až zjistí, že jim úkoly zadávají lidé, kteří nejen že neznají řešení, nejen že je zadání zmatené, ale ani nevědí co chtějí.

    To by bylo povídání na strašidelné večery.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MHO: Ja si myslim, ze nejvice rozhozeni museli byt ti, kteri neovladaji procenta z hlavy
    Na zacatku stoji, ze ti na uspesne slozeni maturitni zkousky staci 33 %. Pricemz maximalni pocet bodu je 50. Tedy 16,6 ~ 17 bodu.
    Vidim, ze poslednich 10 otazek je tipovacka, zacnu tam.
    MHO
    MHO --- ---
    SH_PANDA: dokonce je nekde petice aby se snizil ten minimalni pocet bodu.


    Nazor manzelky, co se v tech testech s detma dlouhodobe hrabe:
    Testy byly tezke v tom smyslu, ze letos pravdepodobne neprojde pres 20% z tech co delali tu zakladni statni maturitu. Dlouhodobe je to těsně pod 10%. Ta matika je volitelná, takže se na ni hlásí už studenti co se citi byti v matice lepsi.

    Z faktického hlediska ty testy nebyly těžké matematicky, ale úlohy byly zadávané trochu jiným způsobem než v posledních letech a než to bylo ve cvičných příkladech. A byly typově trochu jiné.

    Příklad:
    - nikdy u maturity nebyla soustava lin. rovnic se třemi neznámými. Vždycky dvě. Letos byly poprvé tři. Sice tak triviální, že zjednodušení na dvě se udělalo skoro samo, ale studenty to rozhodí.
    - typický příklad v anal. geom. byla vzdálenost bodu od přímky. Letos zadali dvě rovnoběžky a chtěli jejich vzdálenost. Studenti znají vzoreček vzdálenosti bodu od přímky, ale ne dvou rovnoběžných přímek.
    - ....

    V přípravě na testy se do těch dětí také cpe - nejdříve si to projděte a řešte co vidíte, že umíte. Pak se vraťte a dořešujte co neznáte. Takže to dítě vidí vzdálenost rovnoběžek, panika, to jsme se neučili, skáču. Neudělá ani tu sekundu úvahy, která by ho dovedla k tomu, že je to vlastně úloha na vzdálenost bodu od přímky. Takhle projde test a nevidí tam to na co se připravovalo. A to ho rozhodí.

    Je to v principu špatně - maturita má být přibližně stejně těžká. Měřeno procentem lidí, kteří to nedají v daném roce. To by mělo být tak nějak stabilní nebo se vyvíjet trochu spojitě.
    DAROS
    DAROS --- ---
    hele zajimavejsi je ta 3. To je takove osklive pokud nebudu myslet...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    SH_PANDA: Když čakra = 5
    čakra3 = 53
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam