• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    Pokud je v tom něco vědeckýho a je to k něčemu, hažte to sem. Berem všechno: chemii, fyziku, filozofii, matematiku, psychologii... a další


    Za přílišné a především opakované OT budou dárkové poukazy v podobě RO a ovocných košů s banány.

    Kecy k věci tu nechám, hlavně když budou vtipný. Zbytek mažu.





    Ňáký odkazy... vozte to sem na dvoukoláku a pište to tam hráběma.
    http://wiki.matfyz.cz/wiki/Category:Humor
    http://www.frozen-planet.mysteria.cz/pages/vtipy/m-vtipy.php
    http://fora.tv/2009/11/08/Science_Laughs_Science_Comedi
    rozbalit záhlaví
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    QZUZKA: i ten priklad z vektorem - si to nakreslis a vidis pravouhly trojuhelnik s odvesnou 5 a dalsi stranou 4. co tak asi muze byt ta dalsi?
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    To celé zase naráží na to, že máme jednu maturitu z matematiky, kterou skládají lidi z gymplu, průmyslovky i zdravotní školy, kteří ji ani nemají celé čtyři roky. Tím obtížnost nemůže být v šíři matematických konceptů, protože to některé školy vůbec neproberou - a proto by prošla gramotnější část deváťáků.
    Takže aby zadání nebylo megatrapně lehké (proti příjimačkám, z pohledu gymplu a intermetového komentariátu), zkouší ty povolené koncepty přiměřeně zabalit.

    Z výběru matematika - angličtina si matematiku volí buď ti, komu jde matematika, nebo ti, komu nejde angličtina. Pro skupinu maturantů, pro které je principielní problém angličtina (zjednodušeně lidmi, kteří mají problém s jazykovými strukturami) bude jakéhokoliv ztížení v tom obalu (tedy jazyku) výrazně větší problém.

    Kdybych to řídila já, vrátím maturity na školy, ale zavedu státní kritéria pro puštění k maturitě, konkrétně napsat test pro přijímačky z deváté třídy na x% podle typu školy. Někteří tedy budou mít hotovo od přijetí do prváku, a zbytek bude mít další až čtyři roky povinné hodiny druhostupňové gramotnosti a dva pokusy ročně dokud to nenapíšou. Prostě využít čas na střední k tomu trochu doplnit mezery které si někteří přinesou ze ZŠ, stejně se bez čtení na úrovni testu po devítce strašně těžko učí cokoliv dalšího, a netvářit se, že ten státní (před)maturitní požadavek má nějakou hodnotu pro výběrové školy.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ERGOSUM: případně že dostali úkol, co řešení nemá, nebo nemá žádný řešení, který by šlo realizovat!
    DAROS
    DAROS --- ---
    GILHAD: jo to je to slozitejsi reseni... snadnejsi si reknu kolikrat jsou meze v intervalu... dostanu rozah 4..12 (pro jistotu zahrnu mezni cisla) z toho dostanu delitelnost 5,6,7,10 ... najdu vysledky a jsem hotov...
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    DAROS: 1470 je viditelně dělitelné 10=2*5 147 je viditelně dělitelné 3 (součet číslic dělitelný 3), 49 je 7*7 takže hledat kombinace 2*3*5*7*7 v daném rozsahu?
    DAROS
    DAROS --- ---
    Hele co jsem se zbezne koukal tak 13 let stara prumerna zacka na Malte by mela byt schopna dat cca 18 bodu...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    To bude šok až zjistí, že jim úkoly zadávají lidé, kteří nejen že neznají řešení, nejen že je zadání zmatené, ale ani nevědí co chtějí.

    To by bylo povídání na strašidelné večery.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MHO: Ja si myslim, ze nejvice rozhozeni museli byt ti, kteri neovladaji procenta z hlavy
    Na zacatku stoji, ze ti na uspesne slozeni maturitni zkousky staci 33 %. Pricemz maximalni pocet bodu je 50. Tedy 16,6 ~ 17 bodu.
    Vidim, ze poslednich 10 otazek je tipovacka, zacnu tam.
    MHO
    MHO --- ---
    SH_PANDA: dokonce je nekde petice aby se snizil ten minimalni pocet bodu.


    Nazor manzelky, co se v tech testech s detma dlouhodobe hrabe:
    Testy byly tezke v tom smyslu, ze letos pravdepodobne neprojde pres 20% z tech co delali tu zakladni statni maturitu. Dlouhodobe je to těsně pod 10%. Ta matika je volitelná, takže se na ni hlásí už studenti co se citi byti v matice lepsi.

    Z faktického hlediska ty testy nebyly těžké matematicky, ale úlohy byly zadávané trochu jiným způsobem než v posledních letech a než to bylo ve cvičných příkladech. A byly typově trochu jiné.

    Příklad:
    - nikdy u maturity nebyla soustava lin. rovnic se třemi neznámými. Vždycky dvě. Letos byly poprvé tři. Sice tak triviální, že zjednodušení na dvě se udělalo skoro samo, ale studenty to rozhodí.
    - typický příklad v anal. geom. byla vzdálenost bodu od přímky. Letos zadali dvě rovnoběžky a chtěli jejich vzdálenost. Studenti znají vzoreček vzdálenosti bodu od přímky, ale ne dvou rovnoběžných přímek.
    - ....

    V přípravě na testy se do těch dětí také cpe - nejdříve si to projděte a řešte co vidíte, že umíte. Pak se vraťte a dořešujte co neznáte. Takže to dítě vidí vzdálenost rovnoběžek, panika, to jsme se neučili, skáču. Neudělá ani tu sekundu úvahy, která by ho dovedla k tomu, že je to vlastně úloha na vzdálenost bodu od přímky. Takhle projde test a nevidí tam to na co se připravovalo. A to ho rozhodí.

    Je to v principu špatně - maturita má být přibližně stejně těžká. Měřeno procentem lidí, kteří to nedají v daném roce. To by mělo být tak nějak stabilní nebo se vyvíjet trochu spojitě.
    DAROS
    DAROS --- ---
    hele zajimavejsi je ta 3. To je takove osklive pokud nebudu myslet...
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    SH_PANDA: Když čakra = 5
    čakra3 = 53
    DAROS
    DAROS --- ---
    SH_PANDA: ani tam nemeli komplexni cisla, ci limity ani zadna derivace ci zakladni integraly... co si stezuji?
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    MHO: testy byli extremne tezke, stezuji si studenti ... priklad 10.1 ... LOOL
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Ehm, nějak se mi to v hlavě vyzkratovalo a měl jsem pocit, že jde o přijímačkový test. Na konci gymplu/střední školy by si člověk s takovým zadáním měl poradit bez potíží.
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    QWWERTY: tohle je maturitní test.
    Matematika není povinná. Mají na to víc než dvě hodiny a potřebují získat 17 bodů z 50.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    QWWERTY: Hele, co se tak učím s dětmi Hejného metodu, tak mi přijde že zrovna na tohle to jde docela dobře.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    ARCHIMEDES: pak by si to ale dost mozna zaslouzilo revizi zpusobu vyuky?
    protoze pokud ma byt primarni ziskana schopnopst "prevedte slovni zadani na vstupni paramtery funkce", tak vyuka nemuze travit vetsinu casu na "tady mas cisla, spocitej vysledek"
    nebo oblibene "tady je 5 typu beznych zadani, kdyz je formulovano "takhle" vem tyhle cisla a dosad, kdyz "takhle" tak dosad tyhle"
    e.g. hura, spocital jsem vysledek, ale vetsinu casu jsem vubec netusil proc je takovy postup spravne. nicmene jako dite mam dalsi ukoly a jine starosti nez jit zjistovat proc to tak je

    bavime se o studentech <15 let, tzn. nemuzu ocekavat prehled v oboru, nebo nadhled ziskany X roky praxe a pohledu do minulosti.
    skola rika "nauc se A" a student se uci A, protoze vetsinou je skola jedina edukacni autorita kterou ma
    a pak je trochu podraz, ze je X let pripravuju na A a kdyz prijde na zkousku, tak dostane B
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Jo. Asi tak.
    Dnes mám vzorečků plnou kalkulačku a rovnici zadám do Googlu. Na to nemusím pomalu ani umět psát.
    Že máš nabifloný vzorečky je ti k prdu, když si neporadíš co s tím.
    A je pravda, že "používání mozku" není ve škole samostatný předmět a v těch ostatních má velmi malou dotaci.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    AXTHEB: Tady nesouhlasím, matematiku vnímám primárně jako metodu pro kvantifikaci obecného problému, takže schopnost převést slovní zadání do matematické podoby považuju za to nejdůležitější, co má matematika dávat nejen pro život, ale i z odborného hlediska. V jakémkoliv oboru de facto v praxi řešíš slovní (a občas vizuální) úlohy, velmi často ne zcela průsvitně zadané. Specifické řešení samotné je podle mě až pod tím, protože jakmile vím, jak kvantifikovat zadání, můžu často použít řešení několik, nezřídka i přibližných.
    To, že děti nikdo neučí tu základní "matematizaci" uvažování, je hlavní problém. Není asi úplně fér, že to pak dopadne na děti u přijímaček a ne na ty kantory, co se neobtěžovali je to naučit.
    KAERO
    KAERO --- ---
    AXTHEB: soucasti matematiky je i pochopeni problemu, analyza na jednotlive casti, a zpracovani. Nebo chces deti zkouset jen z kalkulu?
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    ERGOSUM: Jenže zkouška z matematiky má být zkouška z matematiky, ne příprava na život.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam