Jinak ja vidim v cervene knihovne jedno velke uskali - ze totiz spousta lidi (tady asi spis skutecne zen) to necte kvuli relaxu a s vedomim, ze se jedna o znacne zkresleny a nepravdepodobny obraz sveta, misto toho to vnimaji jako urcitou maximu, ktere se ma dosahnout, skvely fungujici vztah (coz mimochodem v tech knizkach casto ani neni, konci to v lepsim pripade svatbou, o tom dalsim zivote a jestli to vubec fungovalo, se nedozvime) ale ma maloktera doma a dost casto jsem se setkala s tim, ze si zenske mysli, ze na to jako maji nejaky automaticky narok, ze to proste neni fer, ze v zivote nejsou happy endy...
ARGANNAH: ta socialni kritika je u Austenove sice mozna patrna, ale nejvetsi jeji plus je zpusob, jakym modeluje postavy, driv jsem to tak nevnimala, ale treba Emma je v tomhle ohledu perfektni, kdyz si clovek precte vice jejich del, vidi tam i jakysi vyvoj, s tim prisla v historii literatury v danem zanru myslim jako prvni. A uveritelna, plasticka psychologie postav se v cervene knihovne moc nepotka, vse byva bud velmi papirove, nebo v lepsim pripade uveritelne, ale prvoplanove. Jako holka jsem, stejne jako
ORIKA ujizdela na babiccine cervene knihovne, vzdycky o prazdninach jsem precetla celorocni produkci Veceru pod lampou, ktere odebirala (mimochodem nejlepsi byla Barbara Cartland a Jaromira Huettlova;), cetla jsem ale i jine veci, prave Austenova mi tenkrat ale nic nerikala, prislo mi to prekombinovane a zbytecne roztahane. Ted Austenovou miluju a trochu se bojim sahnout po Cartlandove, bojim se, ze uz to nebude ono...