AETHER: Nejsem literární teoretik, já to jenom čtu a píšu. :o) Takže možná že trochu moc generalizuju. :)
AETHER: No nevím. Přijde mi, že dokonce i v případě těch vyložených klasiků, jako Austenová, se jejich přítomnost v zlatém fondu světové literatury musí tak nějak vysvětlovat stylem "ale tam nejde o to, že se milujou, to jí tak nějak odpustíme, tam hlavně jde o tu sociální kritiku!" Podívej, jak podávají Austenovou na Wikipedii:
V centru dění obvykle stojí mladá žena (nebo několik mladých žen), jejíž problémy jsou typickými pro mladé, neprovdané ženy z vyšší vrstvy na začátku 19. století. Nutno říct, že většinou souvisí s možností či nemožností dosáhnout společensky vhodného sňatku. Pro dnešní emancipované čtenáře se tento přístup může zdát otrocký, ale je nutné si uvědomit, že pro soudobou ženu byl společensky přijatelný sňatek jediným způsobem, jak dosáhnout sociálních jistot a v podstatě i sociálního uznání (pokud ovšem nebyla ochotná obtěžovat rodinu příbuzných nebo se živit jako guvernantka). Tyto milostné problémy autorce slouží k výtečnému detailnímu popisu soudobé společnosti. Celkový pohled na popisovanou společnost se zdá být mírně satirický, ale nepřestává být laskavý, a přestože příběhy mají morální podtext, moralita vyplývá ze samotného děje – autorka nechává čtenáře, aby si ji našel, a nesklouzává k laciné didaktičnosti.
Nemyslím, že je třeba to nějak komentovat.
KAIRRA: Cože!!!!!! :DDDDDDDDDDDDD
(Neboj, můžeš mu vyřídit, že a) "příliš dobré" to není, b) reakce chlapů na Písmáku dokazujou, že je to vážně čtení pro ženské. :))