• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ARGANNAHMilostná literatura a všechno co s ní souvisí
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ARGANNAH: no, nechci zobecňovat, ale víš kolik žen se rozvádí
    /rozchází právě proto, že jejich muž jaksi nedospěl ke zmíněnému ideálu a ony jsou ochotné to zkoušet donekonečna s dalšími a očekávat a očekávat? Nesuď podle pár funkčních partnerství která třeba znáš, nezapomeň, že jde opět o jednu určitou sféru (nechci říkat inteligenční, ale prostě víš jak to je s těmi výhledy z bubliny)..
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    AETHER: Na tvém místě bych Cartlandku nechala raději spát. :D

    A pokud jde o ty škodlivé účinky milostných románků, tak tady bych se hádala. To je přece stejné jako tvrdit, že porno je hrozně škodlivé, protože ukazuje mužům ty nepravěpodobné prsaté štíhlé dračice a po jeho shlédnutí bude automaticky následovat deprese typu "kruci, co já to mám doma, mám přece automatický nárok na pornoherečku v posteli, to není fér, že Máňa má dvacet kilo navíc a vytahaná prsa."

    Ad Austenová: mě nešlo ani tak o to, že je tam důležitá sociální kritika, jako o to, že ten článek je typický příklad, jak se omlouvá milostná zápletka tím, že "chudák autorka o ničem jiném ani psát nemohla, nic jiného přece neznala", a zdůrazňuje se, že ale i když je to milostné (fuj fuj), tak je to jakože vykompenzováno jinými kvalitami, např. sociální kritikou/jemnou ironií/bravurním popisem postav/doplň dle libosti. A že "ty milostné problémy" jí jenom slouží jako záminka k něčemu ohromně kvalitnímu, takže jí je teda odpustíme.
    AETHER
    AETHER --- ---
    Jinak ja vidim v cervene knihovne jedno velke uskali - ze totiz spousta lidi (tady asi spis skutecne zen) to necte kvuli relaxu a s vedomim, ze se jedna o znacne zkresleny a nepravdepodobny obraz sveta, misto toho to vnimaji jako urcitou maximu, ktere se ma dosahnout, skvely fungujici vztah (coz mimochodem v tech knizkach casto ani neni, konci to v lepsim pripade svatbou, o tom dalsim zivote a jestli to vubec fungovalo, se nedozvime) ale ma maloktera doma a dost casto jsem se setkala s tim, ze si zenske mysli, ze na to jako maji nejaky automaticky narok, ze to proste neni fer, ze v zivote nejsou happy endy...
    ARGANNAH: ta socialni kritika je u Austenove sice mozna patrna, ale nejvetsi jeji plus je zpusob, jakym modeluje postavy, driv jsem to tak nevnimala, ale treba Emma je v tomhle ohledu perfektni, kdyz si clovek precte vice jejich del, vidi tam i jakysi vyvoj, s tim prisla v historii literatury v danem zanru myslim jako prvni. A uveritelna, plasticka psychologie postav se v cervene knihovne moc nepotka, vse byva bud velmi papirove, nebo v lepsim pripade uveritelne, ale prvoplanove. Jako holka jsem, stejne jako ORIKA ujizdela na babiccine cervene knihovne, vzdycky o prazdninach jsem precetla celorocni produkci Veceru pod lampou, ktere odebirala (mimochodem nejlepsi byla Barbara Cartland a Jaromira Huettlova;), cetla jsem ale i jine veci, prave Austenova mi tenkrat ale nic nerikala, prislo mi to prekombinovane a zbytecne roztahane. Ted Austenovou miluju a trochu se bojim sahnout po Cartlandove, bojim se, ze uz to nebude ono...
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    ZUZKAOU: moje velká láska byl petr I. z rožmberka ;)

    ona naše sklepní knihovna skrývala velké poklady nejrůznějších žánrů :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ORIKA: většina studentek historie a archeologie k tomu přišla skrzevá slabost pro Jindřicha z Lipé ;-)))

    A originální červenou knihovnu závidím. Po babičce a praprarodičích máme sice velmi rozsáhlou knihovnu, ale neb to všichni byli intelektuálové, tak z laciného čtení jen rodokapsy.
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    ZUZKAOU: to tak ráda čtu ;) v období nějakých 11-13 jsem si doslova ujela na prvorepublikové červené knihovně, vyhrabala jsem doma ve sklepě obrovskou zásobu knih tohoto ražení po babičce a s nadšením se do toho ponořila, nestydím se říct, že jsem to doslova žrala :)
    a poté následovala vaňková, objevila jsem ji v 7 třídě a stála u zrodu mé lásky k historii, díky jejím knihám jsem se začala zajímat o přemyslovce :)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    AETHER: Nejsem literární teoretik, já to jenom čtu a píšu. :o) Takže možná že trochu moc generalizuju. :)

    AETHER: No nevím. Přijde mi, že dokonce i v případě těch vyložených klasiků, jako Austenová, se jejich přítomnost v zlatém fondu světové literatury musí tak nějak vysvětlovat stylem "ale tam nejde o to, že se milujou, to jí tak nějak odpustíme, tam hlavně jde o tu sociální kritiku!" Podívej, jak podávají Austenovou na Wikipedii:

    V centru dění obvykle stojí mladá žena (nebo několik mladých žen), jejíž problémy jsou typickými pro mladé, neprovdané ženy z vyšší vrstvy na začátku 19. století. Nutno říct, že většinou souvisí s možností či nemožností dosáhnout společensky vhodného sňatku. Pro dnešní emancipované čtenáře se tento přístup může zdát otrocký, ale je nutné si uvědomit, že pro soudobou ženu byl společensky přijatelný sňatek jediným způsobem, jak dosáhnout sociálních jistot a v podstatě i sociálního uznání (pokud ovšem nebyla ochotná obtěžovat rodinu příbuzných nebo se živit jako guvernantka). Tyto milostné problémy autorce slouží k výtečnému detailnímu popisu soudobé společnosti. Celkový pohled na popisovanou společnost se zdá být mírně satirický, ale nepřestává být laskavý, a přestože příběhy mají morální podtext, moralita vyplývá ze samotného děje – autorka nechává čtenáře, aby si ji našel, a nesklouzává k laciné didaktičnosti.

    Nemyslím, že je třeba to nějak komentovat.

    KAIRRA: Cože!!!!!! :DDDDDDDDDDDDD

    (Neboj, můžeš mu vyřídit, že a) "příliš dobré" to není, b) reakce chlapů na Písmáku dokazujou, že je to vážně čtení pro ženské. :))
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ARGANNAH: já taky :)) Ale například můj muž si odmítl přečíst jednu tvoji erotickou povídku, protože, cituji, "se bál, že by to bylo příliš dobré", což si překládám jako obavu z přílišného ponoření se do věci, na kterou mají muži zřejmě jiné požadavky, než jsou literárni kvality..
    AETHER
    AETHER --- ---
    ARGANNAH: no ja prave myslim, ze "vysoka" milostna literatura existuje a je uznavana, zatimco graficky roman si sve misto stale tezce dobyva (minimalne u nas). Ale je pravda, ze v nasi generaci to uz je jinak.

    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    KAIRRA: Ono já coby feministka pevně věřím, že ženy jsou diskriminovány jen tehdy, když se nechají. :)
    AETHER
    AETHER --- ---
    KAIRRA: anime mam tez rada, ale casto se setkavam s tim, ze si to lidi pletou s hentai... proste to je pro ne synonymum - nez jsem tohle zjistila, take jsem se casto divila tem zvednutym obocim:)

    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ARGANNAH: to jsem právě zvědavá, právě kvůli genderu. Uvidíme.. :)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    SHEALA: A totéž platí třeba pro komiksy. :) Ale všimni si, že už se to zlepšuje - a řekněme v naší generaci už to vůbec žádné stigma není. Tak když to šlo u fantastiky, půjde to u milostné literatury taky.
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ..nebo říct že koukám na anime. To si taky dovolím tak roztrubovat jen proto, že mam (téměř) vystudovanou uměleckou vejšku. Proto mě vlastně vůbec napadla ta původní otázka, protože dřív jsem se za to téměř styděla a hned přidávala vysvětlení, že já koukám na to kvalitní anime :)))
    AETHER
    AETHER --- ---
    SHEALA: ;o)))
    ARGANNAH: no ja to prave taky vnimam jako podmnozinu, ale nejak jsem tu mela kapku pocit, ze se prilis generalizuje:) Jinak tu padl takovy predpoklad, ze milostny roman konci dobre - musi? (Ja mela za to, ze nikoliv.) Priznam se, ze s tim zanrem mam kapku definicni problem, mam pocit, ze se spis tak nejak tahne napric zanry a pomerne velka cast svetove literarni produkce se mu vice ci mene blizi, protoze proste bez spravneho (milostneho) vztahu se dobra knizka pise tezko.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    ARGANNAH: no, ta fantastika je podobne marginalizovanej zanr. Priznat se ke cteni fantastiky se tak trochu vyloucis ze spolecnosti, mainstreamova vetsina lidi to nepochape.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    AETHER: Tak osobně chápu "červenou knihovnu" jako podmnožinu "milostné literatury". V rámci žánru detektivky přece taky najdeš vedle sebe nejlacinější krváky, Agathu Christie a Stiega Larssona. Nebo v rámci fantasy Johna Moressyho a Roberta Holdstocka. V tom bych neviděla žádný problém.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    AETHER: coz je blbost pac Kulhanek je jasne lepsi nez Goethe :DD
    AETHER
    AETHER --- ---
    ARGANNAH: hezky receno, jen mam nejak porad pocit, jak to tu ctu, ze se tu klade rovnitko mezi milostna literatura = cervena knihovna, tomu bych se dost branila... Proste jak nekdo hodi do stejneho pytle Austenovou a Javorickou, tak to uz taky muze prihodit Kulhanka a Goetha;)
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    KAIRRA: nějak se nemůžu zbavit té beauvoirovské asociace, že se červená knihovna stala Tou opovrhovanou, aby to neschytal třeba fotbal ;)))

    To je tím, že my ženské máme tendenci hrozně skákat chlapům na špek v tom smyslu, že co dělají muži a ženy ne je nějak prestižní (což je s trochou licence případ toho fotbalu nebo péčka), zato to, co dělají ženy a muži ne je nějaká low-end nuda, která je "jenom pro ženské". Ono pak se není co divit, že se produkuje taková kvanta milostných sraček, které člověka až bolí číst, jak jsou blbé, a zároveň se kvalitní literáti jak čert kříže bojí dobrých konců a radši zkazí svůj román, než by riskovali, že se nechají zařadit do milostné škatulky (viz můj oblíbený příklad, Mandolína kapitána Corelliho). Nebo že se texty jako třeba Milenec lady Chatterleyové nepočítají do milostné prózy, protože jsou krásné a kvalitní, a tudíž to nemůže být milostná literatura, protože ta je přece blbá.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam