B_ART: Část z toho, co popisuješ, je vytváření příběhu (které jde ideálně s vytvářením prostředí ruku v ruce, ale není to totéž). Já taky začínám víc od příběhu než od světa (třeba Blíženci začali nápadem, ze kterého se stala jedna z dějových linií, připojil se druhý nápad - druhá linie; automaticky začalo vznikat prostředí, které teď, během psaní, rozvíjím, jelikož by mělo být realistické).
Postup "podle rozvrhu" ale podle mě zdaleka ne vždy ústí v to, o čem píšeš; závisí to na konkrétním autorovi. Někomu to vyhovuje, někomu ne. Já jsem schopná začít čímkoli. Většinou je první nápad na příběh, který rozvinu a k němuž samo přichází i prostředí. Už jsem ale začala i čistě jen názvem ;). "Podle rozvrhu" je krásně možné vytvořit funkční svět; rozumnému autorovi by mělo dojít, že planety nejsou homogenní masa hmoty a že se má zastavit tam, kde potřebuje. Je ovšem fakt, že většině autorů lépe vyhovuje začít příběhem a je to přirozenější než ho pak pracně vymýšlet a "roubovat" na třeba dokonalý svět. Na druhou stranu, z pěkně vymyšleného světa se dokážou příběhy jen sypat ;).
I planeta ale může být "na jedno brdo", jedná-li se o normálně neobyvatelnou planetu (typ Mars - ano, liší se teplota a množství případné podzemní vody v různých oblastech planety, vyskytují se tam pohoří, kaňony a stará vyschlá koryta, ale v zásadě jde o poměrně homogenní prostředí pouště s horninou, která má podobné složení na celém povrchu planety) s lidskými základnami.
Přírodně rozmanitá, ale kulturně a společensky "na jedno brdo" může být nedávno osídlená obyvatelná planeta se zatím poměrně malým množstvím obyvatel soustředěným do nepříliš rozsáhlé oblasti, vybrané podle podmínek pro chov zvířat, pěstování rostlin, příjemného klimatu atp.
Je ale velmi dobrá poznámka zařadit do nižší hierarchie i město. Kolik autorů urban fantasy si s ním krásně vystačilo ;-)! (Hovoříme-li o fantastice.)