• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GAARQkonstrukce fikčních světů
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    zítra se pokusím doplnit záhlaví a nástěnku o aktualitní stav plánu. od pátku jsem 14 dní mimo net ;)
    TMA
    TMA --- ---
    JULIANNE: Pokud je jeden disciplinovaný a nepodlehne, tak stejně bude poznat, že jsou v tom světě zákoutí, které jen nejsou popsána. Že ten svět nekončí za hranicí odstavce.

    A ujme-li se ta kniha, tak se nakonec nechají vydat i ty poznámky ke světu.

    Ale někdy i tenhle způsob funguje. Uvedl bych 1984 jako příklad. Teorie a praxe oligarchického kolektivismu tvoří spolu s dodatkem o newspeaku velmi podstatnou část díla. Slyšel jsem dokonce názor, že celé 1984 je jen taková obálka kolem Goldsteinovy knihy. Že Orwell chtěl napsat Teorii a praxi a 1984 byla jen záminka, jak publikovat úryvky z ní.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    RYUU: Ano, však to jsou ty biotické podmínky.

    Napadá mě ještě poznámka: Pokud člověku nejde primárně o vymýšlení světa, ale o příběh, který se v něm odehrává, neměl by podlehnout "nemoci tvořitelů světů". Tuším, že to zmiňoval Card nebo Doctorow, pak nahodím další literaturu. Někteří autoři dělají tu chybu, že když vytvoří komplexní a zajímavý svět, chtějí z něj čtenáři představit co nejvíc - a pak následují několikastránkové pasáže o historii či přírodě... Takhle ne. Prostředí má být ideálně představeno v ději, i když samozřejmě je jednodušší tohle říct než dodržet.
    RYUU
    RYUU --- ---
    JULIANNE: Co se tyce "obyvatel," nezapominal bych ani na vicemene obycejna zvirata. Jejich vymysleni casto muze mit vliv i na kulturu tech normalnich obyvatel.

    A tady v tom lese by mohli zit obrovsti jesteri. A kdyz uz tam budou, jejich lov by treba pro mistni obyvatele mohl byt zajimavou zkouskou dospelosti...
    TMA
    TMA --- ---
    Mark Rosenfelder - The Language Construction Kit http://www.zompist.com/kit.html
    + zbytek http://www.zompist.com/ je také zajímavý

    Tak jsem udělal rešerši na internetu:

    Výsledek první: (zběžně prolétnuto, nezdá se, že by to byly úplně nepoužitelné věci, i když primárně je to zaměřeno na RPG)

    Rozcestí:
    http://www.metamythos.net/wiki/World_Design
    Otázky k zodpovězení:
    http://www.metamythos.net/wiki/World_Design/World_Builder_Questions
    Overview metod:
    http://www.metamythos.net/wiki/World_Design/Methods_of_Creation
    Rozcestník pro kulturu/nábožnství/...
    http://www.metamythos.net/wiki/World_Design/Multi-Cultural_Fictional_Settings
    A pro technicky orientované nějaké vzorečky (kolik lidí na čtverční míli/kilometr, velikost měst, ...)
    http://www.metamythos.net/wiki/World_Design/Cities,_Populations,_Subsistence_and_Land_Area
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    A vida, tohle by mohlo být zajímavé.
    No pokud se někdo pustíte do konstrukce fiktivních politických systémů, podívejte se sem:
    http://www.ebookforum.cz/viewtopic.php?f=41&t=7360&p=71536

    Je to diskuze na téma "Politické a spoločenské systémy v SF".
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    GAARQ: Napadá mě zhruba toto, zatím moc neuspořádáno do navazujícího pořadí:

    - přírodní zákony (v nějakém fantasy světě může být třeba "fyzikálně možná" magie apod.)
    - Jde o menší oblast, planetu, větší součást vesmíru? Jak vypadá - abiotické i biotické podmínky.
    - obyvatelé (Jen lidé? Mimozemšťani, magické bytosti?) a jejich kultura, vztahy a jazyky
    - státní zřízení, existují-li, a jejich vztahy
    - historie

    Myslím si ale, že není nic, od čeho by se nutně muselo začít; TMA zmiňoval svět, který začal jazykem, já většinou nejdříve vymyslím příběh a s ním určitou představu o světě (geografickou, politickou), kterou pak různými směry rozvíjím. Jazyky jsem se, musím přiznat, příliš nezabývala, ale také moc nepíšu fantasy a v mých sci-fi se obvykle mluví standardními jazyky, i když od současnosti samozřejmě prodělaly vývoj. V Blížencích mám planety, na kterých se mluví anglicky, japonsky, čínsky, rusky... Ústředním jazykem je v podstatě pidžinizovaná angličtina.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    ACIDMILK: Ano. Přišlo mi to hodně zajímavé. Spousta toho, co tam ukazovali, mi připadala příliš nepravděpodobná a překombinovaná, ale tohle se mi velmi líbilo a zdálo se mi to jako něco, co by se skutečně ve správných podmínkách mohlo vyvinout, klidně tady na Zemi, kdyby byly její abiotické podmínky trochu odlišné.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    asi bychom se pomalu měli propracovat k hrubému návrhu osnovy dílny. co všechno je podstatné pro tvorbu vnitřně konzistentního fikčního světa?

    ACIDMILK: dost dobrý :)
    TMA
    TMA --- ---
    JULIANNE: Záměrně ne. Ale asi je jediná kopie na tom nečitelném cédéčku se zálohou starých věcí.
    ACIDMILK
    ACIDMILK --- ---
    JULIANNE: cerpas z tohto? http://dsc.discovery.com/convergence/alienplanet/splash.html ak si este nevidela, tak to moze byt velmi inspirujuce.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    Mimochodem, co si myslíte o komunikaci pomocí bioluminiscence, která se vyvinula na planetě s řidší atmosférou, hůře vedoucí zvuk? Snažím se zeditovat svou starou novelu s tímto konceptem, ráda bych ji následně poslala do Pevnosti.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    TMA, JULIANNE: máte práva mazat, modifikovat diskuzi a upravovat nástěnku.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    TMA: Snad jsi ji nesmazal? Základní pravidlo zní: Nikdy nic nemazat, ani blbosti! Jednak toto určitě blbost nebyla, jak tě znám, a jednak, pokud člověk doma nějakou blbost má, vyplatí se si ji nechat alespoň z toho důvodu, aby mu připomínala, čemu se má vyhnout.
    Jestli byla někde na webu, možná se ještě v hlubinách sítě dá dohledat.
    TMA
    TMA --- ---
    GAARQ: Běda, je nejspíš navždy ztracena a pohlcena digitálním zapomněním. Dal bych dohromady synopsi a možná částečně závěrečné dvě věty.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    JULIANNE: literatura, dobrý nápad na nástěnku :)
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    Už jsem to před časem tweetovala, ale tady to najde lepší uplatnění: http://www.solstation.com/stars.htm
    Výborná pomůcka právě pro autory vesmírných sci-fi.
    JULIANNE
    JULIANNE --- ---
    Zatím nejobtížnější mi v konstrukci světa Blíženců přišlo rozmístit vymyšlené planety k různým hvězdám tak, abych víceméně zachovala jejich načrtnutou technickou úroveň a vzájemné politické uspořádání. Pak je samozřejmě třeba každou planetu popsat tak, aby prostředí odpovídalo podmínkám u dané hvězdy. Dá se sice pohrát se vzdáleností, umístěním v "zóně života", počtem měsíců apod., ale člověk nesmí zanedbat spektrální typ hvězdy (např. jestli by se v jejím světle uchytily pozemské rostliny) a přítomnost již objevených horkých Jupiterů/vzdálenějších planet typu Jupiter/hnědých trpaslíků, případně prachoplynného disku jako u epsilon Eridani... Nemluvě o dvojhvězdách, i když těm se snažím vyhýbat (nejen proto, že by bylo obtížnější tam vytvořit věrohodnou planetu, ale i proto, že v takových soustavách je vznik života jednoduše mnohem nepravděpodobnější).
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    tenhle nápad pochází z adviku 2010, kde jsem byl na přednášce jana dvořáka o tvůrčím psaní a jím kladený důraz na fikční svět lahodil mému sluchu. a když jsem tak o tom přemýšlel, zjistil jsem, že krom pár návodů pro pány jeskyní tu není nic pro autory SF. čta české autory, jejich největší slabinou bývá právě vnitřní logika fikčních světů, proto by se jim možná taková dílna hodila. možná by to mohlo skončit i férovou sérií článků.

    JULIANNE: ;) stejně, vzhledem k tématu si připadám jako ta postavička ze simpsonů: dobrý den, jmenuji se troy mcclure, možná si mě pamatujete z jedné povídky v ikárii, dvou ve fanzinu a jedné wiki, kterou stejně žádný mimoň ani nečte ;)

    TMA: povídku runṛkṇ bych si rád přečetl.
    TMA
    TMA --- ---
    Zkoušel jsem různé principy konstrukce světa:

    1) Zkonstruoval jsem jazyk inspirovaný sanskrtem a starou řečtinou. Bylo mí líto mít jazyk a nepoužít ho. A tak k jazyku vznikl malinkatý náčrtek světa a jedna nepublikovaná povídka (Jmenovala se podle hrdiny: Runṛkṇ; ta písmena s tečkou pod nimi jsou samohlásky r a n).

    2) Pro jedno dobrodružství v DrD, kde jsem dělal pána jeskyně jsem vytvořil svět. Chyba byla nezačít jazykem, i když jinak svět fungoval docela obstojně.

    3) Tlön, Uqbar, Orbis Tertius mne inspirovalo k napsání pár hesel, které by se vešly mezi díly Ottova slovníku naučného. Publikovatelné to an sich nebylo a nebude, ale jako svět to relativně fungovalo.

    Literatura:
    Tolkien - A Secret Vice
    Eddings - Rivanský kodex
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam