SCHWEPZ: v zásadě ano, ale je otázka v jakém ohledu a z které strany se na to koukáš.
EU právo se nebude míchat do otázek a la státní hranice. Nabízí se samozřejmě otázka kompetenční, jako to bylo u Lisabonu, ale změny primárního práva podléhají schválení parlamentem ČR, takže to bude jen o tom, že bude třeba změnit českou normu ústavního pořádku, která tomu bude odporovat, tím samým parlamentem, s čímž se ale tak nějak mělo počítat už při projednávání těch změn. Zapříčiní to (opět) vnitrostátní ústavní krizi, EU to bude jedno, protože mezinárodní právo veřejné a ratifikaci předchází politická dohoda - je náš problém jak si to doma vyřešíme. Co pak bude znamenat přednost při vnitrostátní aplikaci v praxi?
Pokud si do ústavy prosadíme něco, co odporuje principům vnitřního trhu (nějak si teď nedovedu představit, co by to mohlo být), tak na nás vlítne Komise a ECJ s pokutami a řízeními o porušení smluv, ale hlavně se nás začnou sousedi ptát, co blbneme a proč v té EU tedy ještě zacláníme.
Pokud si do ústavy prosadíme nějaký nesmysl, co odporuje primárnímu právu v oblasti lidských práv a hodnot EU a la povinnost heterosexuálního sňatku pro každého nad 25, nebo třeba zákaz Romů, tak je to sice smutné a EU na nás bude hrozit varovně prstem, ale ve výsledku se asi nic moc nestane (viz Maďarsko, Slovinsko, Polsko, Chorvatsko...), protože nás podpoří kamarádi z V4. (Jen pak budeme platit, až to bude postupně odsuzovat ECtHR a ÚS bude zase jednou vykládat, jak nám nikdo nerozumí, protože jsme z úplně jiného kulturního okruhu). Ono se to jako politikum tváří, ale pokud se východní Evropa nedá brzy trochu dohromady, tak to asi současnou EU do pár let zničí, protože to příliš odporuje tomu úplně základnímu konceptu EU, na západě je po užší spolupráci poptávka už dlouho, a dvou-rychlostní EU začíná vypadat jako víc a víc realistická varianta.