CYBERWOLF: ve skutečnosti, reklama ale není moc používána k šíření informací o věcech, které si reklamu dokáží udělat samy.
cyklus je spíše takovýhle:
dobrý nápad -> rizkový investor (venture capital) -> malo- nebo středně- sériová výroba -> konkurence si najde velkého investora -> ten dosáhne masivních úspor z rozsahu a vytlačí původní produkt z trh.
do tohoto koloběhu diskutabilně zasahují jen případné copyrightové, patentové, trademarkové a jiné spory - ale jinak je to často fakt o tom, že se prosadí produkt, který má nejvíc peněz na reklamu - a ne nutně produkt, který je nelepší.
je to tady offtopic. nechci reklamu nikomu nijak plošně shora zakazovat (to tak max. na billboardech podél D1... i když tam půjde z poloviny nejspíš o konkurenční boj billboardových společností mezi sebou...). ale vnímám sociální web 2.0 jako prostředek, který umožní reklamu nahradit právě onou "globální šeptandou".
toto ale pochopitelně nebude možné, pokud bude nástroj tenhle šeptandy od začátku pod centrální komerční kontrolou... proto to, jaký nástroj "elektronické globální šeptandy" se rozšíří mezi lidi, bude mít zásadní vliv na podobu života v 21. století.
popravdě mě by ani tolik nevadilo, že někdo šmíruje jestli třeba náhodou nevyrábím podomácku bomby nebo neorganizuju únosy dětí, nebo co já vím: sice by měla platit presumpce neviny, ale dovedu pochopit, že mě někdo bude šmírovat a na základě soudního rozhodnutí třeba ty data dostane policie. v případě vyšetřování vážného zločinu. takže moje paranoia má určité meze: mám zájem žít ve světě, kde vražda zůstane vraždou a policie vždy dostane možnost jí vyšetřit.
...ale odmítám být šmírovaný plošně, kvůli lepšímu zacílení reklamy a odmítám hrozbu, že někdo můj účet svévolně zruší, protože moje online aktivita byla nejspíš vyhodnocena jako komerčně bezcenný statistický šum. ale nejen to - je tu právě obrovská "šedá zóna" přímé soukromé komunikace mezi lidmi, do které si myslím, že nemá co kdo strkat prsty - stát ani korporace - aspoň dokud nedojde na konkrétní vyšetřování konkrétního zločinu. a používání FB víceméně existenci takové "šedé zóny" vylučuje - mizí soukromý prostor, zbývá je "despotizovaný" veřejný prostor.