• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TYKVEAntiFacebook
    Pro lidi, kteří nemají facebook:)
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ve skutečnosti, reklama ale není moc používána k šíření informací o věcech, které si reklamu dokáží udělat samy.

    cyklus je spíše takovýhle:

    dobrý nápad -> rizkový investor (venture capital) -> malo- nebo středně- sériová výroba -> konkurence si najde velkého investora -> ten dosáhne masivních úspor z rozsahu a vytlačí původní produkt z trh.

    do tohoto koloběhu diskutabilně zasahují jen případné copyrightové, patentové, trademarkové a jiné spory - ale jinak je to často fakt o tom, že se prosadí produkt, který má nejvíc peněz na reklamu - a ne nutně produkt, který je nelepší.

    je to tady offtopic. nechci reklamu nikomu nijak plošně shora zakazovat (to tak max. na billboardech podél D1... i když tam půjde z poloviny nejspíš o konkurenční boj billboardových společností mezi sebou...). ale vnímám sociální web 2.0 jako prostředek, který umožní reklamu nahradit právě onou "globální šeptandou".

    toto ale pochopitelně nebude možné, pokud bude nástroj tenhle šeptandy od začátku pod centrální komerční kontrolou... proto to, jaký nástroj "elektronické globální šeptandy" se rozšíří mezi lidi, bude mít zásadní vliv na podobu života v 21. století.

    popravdě mě by ani tolik nevadilo, že někdo šmíruje jestli třeba náhodou nevyrábím podomácku bomby nebo neorganizuju únosy dětí, nebo co já vím: sice by měla platit presumpce neviny, ale dovedu pochopit, že mě někdo bude šmírovat a na základě soudního rozhodnutí třeba ty data dostane policie. v případě vyšetřování vážného zločinu. takže moje paranoia má určité meze: mám zájem žít ve světě, kde vražda zůstane vraždou a policie vždy dostane možnost jí vyšetřit.

    ...ale odmítám být šmírovaný plošně, kvůli lepšímu zacílení reklamy a odmítám hrozbu, že někdo můj účet svévolně zruší, protože moje online aktivita byla nejspíš vyhodnocena jako komerčně bezcenný statistický šum. ale nejen to - je tu právě obrovská "šedá zóna" přímé soukromé komunikace mezi lidmi, do které si myslím, že nemá co kdo strkat prsty - stát ani korporace - aspoň dokud nedojde na konkrétní vyšetřování konkrétního zločinu. a používání FB víceméně existenci takové "šedé zóny" vylučuje - mizí soukromý prostor, zbývá je "despotizovaný" veřejný prostor.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    CYBERWOLF: No, já bych se spíše vrátil ke kořenům této minidiskuse. Osobně si myslím, že "přinutit" lidi nevypínat reklamu na stránkách, které navštěvují, je stejně marný boj jako mazání linků s nabídkou hudebních alb ke stažení. A apelovat tady na morálku je čistá blbost.

    Když jdu do kina, také tam před představením vidím reklamu, přestože jsem si za film zaplatil. Ale když mi vadí, tak ji buď nemusím sledovat (zavřu oči a nechám si puštěnou hudbu do sluchátek) anebo s ní počítám a na sedačku přijdu o několik minut později. Za vstup na Internet platím rovněž, a to providerovi. A stejně tak si mohu vybrat, jestli reklamu na konkrétních stránkách budu sledovat nebo ne.

    Mimochodem, pokud bys chtěl náhodou zpochybňovat souvislost mezi kinem a Internetem, to samé platí pro soukromou televizi či rozhlas. Nutí tě snad někdo, abys sledoval reklamu mezi pořady? Káže ti někdo něco o špatné morálce, když to neděláš?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    STEPNI_VLK: V zasade to uz rekl NYX - kdyz se mi podari vyslechtit brambory, co se samy skrabou, tak na tom tezko zbohatnu tak, ze ukecam zelinare na rohu, aby je prodaval a budu cekat, az se mezi lidma roznese, ze brambody co se samy skrabou vubec existuji. Reklama je daleko rychlejsi zpusob.

    Reklama na webu ma navic dalsi rozmer v tom, ze aby se vyplatila, nepotrebuju primo aby si clovek neco koupil, ale staci, ze shleda to, co propaguje zajimavym a bude se vracet (a pak me se to pak vrati treba z reklamy co na tech strankach mam ja, tim ze o tom napise na svem blogisku, do neceho se zapoji a udela neco, co zaujme nebo udrzi dalsi lidi atd.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YBUKO: to platilo tak před pěti lety... dnes je NYX sítí odrůstajících ex-narcisů a ex-narcisek, kteří se už zvolna připravují na krizi středního věku :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak konečně už víme, co znamená zkratka WTF:
    Lamebook – Funny Facebook Statuses, Fails, LOLs and More – The Original » Welcome!
    http://www.lamebook.com/welcome/
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    NYX: Je mi jasné, že nemohu mluvit za všechny, nicméně já - pokud si kupuji něco dražšího na delší čas - vždy sbírám informace po webu, svých známých či i těch obchodech (když vím, že je někde fundovaný člověk, který svému oboru rozumí). Reklama je mi v tomhle absolutně u prdele. A i lidé kolem mne to často dělají obdobně. Naprosto běžně se na mne obrací s žádostí o radu ohledně produktů, kterým se dlouhodobě věnuji a o kterých mám přehled.

    Jediný případ, kdy s tebou budu souhlasit, jsou tak možná ty slevové akce - a i tak si něco nekoupím jen proto, že to mohu mít levněji.

    Neuvědomělé nakupování funguje dle mého spíše u potravin a jiných věcí, jejichž nákup peněženku až tak nezatíží (a i tak to nebude platit pro všechny). A ta image značky, to také ani zdaleka neplatí pro všechny reklamy: asi těžko se s nějakou firmou budu identifikovat na základě reklamy na libovolný prášek na praní. Jinými slovy, většina reklam je spíše trapná, úsměvná nebo jednoduchá/prvoplánovitá. Z českého trhu mne napadá akorát tak Oskar/Vodafone, jehož reklamy mne relativně pravidelně oslovují/baví (ale ani tak mne to nepovede k tomu, abych si bezmyšlenkovitě koupil jejich produkt bez srovnání s nabídkou konkurence). Možná by se daly přidat reklamy na pivo - ovšem to je zase "potravina" a nízkonákladová položka, pokud jeden není notorik. :)
    NYX
    NYX --- ---
    STEPNI_VLK: imho si lidi moc neuvedomuji, ze si neco kupuji na zaklade reklamy...pokud reklama pomaha budovat image znacky a lide si to koupi, protoze te znacce zkratka veri, je to pod vlivem reklamy nebo ne? rozhodne si ale nekoupi nic od firmy, o jejiz existenci ani nevedi, coz uz ale zminoval. tj. vlivem reklamy nemusi nutne znamenat "vymyt mozek, aby si neco koupil", ale muze proste informovat - at uz obecne o existenci firmy/produktu, tak treba o nejake slevove akci apod, ktera cloveka treba uz popostrci.
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    CYBERWOLF: Dle mého úlohu reklamy poněkud přeceňuješ. Schválně si zkus přiznat, kolik věcí/služeb sis v životě koupil na základě zhlédnuté reklamy? Obávám se, že jestli to bude 10-20 %, tak to ještě bude hodně vysoké číslo. A je jedno, jestli se jedná o vliv vědomý nebo podvědomý. Spousta zboží ani reklamu nepotřebuje. Někteří lidé jsou na reklamu spíše alergičtí, než že by je k něčemu vedla. A tak dále a tak podobně..
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Kdyz se nad tim tak zamyslim, tak socialni sit je jako panelak. Halda lidi vi u kazdem mem uprdnuti, ja vim o kazdem jejich uprdnuti a vetsinu z nich pri tom sotva znam
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: Tak v tomhle mam ale uplne presne opacny nazor nez ty :D

    Muzes mit sebeskvelejsi zbozi/sluzbu, ale kdyz se o ni lide nedozvedi, je to k nicemu (a kdyz nemas rozvetvene pribuzenstvo a spoustu nadsenych kamaradu, bez reklami to zrovna nejde). Reklama ma svoje opodstatneni at uz z jedne nebo druhe strany.

    Naopak ja si potrebu socialni site neuvedomuju - lide by se meli radeji socializovat opravdu a ne virtualne vytvaret pseudopratelstvi. Nebo klidne i virtualne, ale ne ze si dam do pratel i tramvajaka, co me vozi do prace a kdyz ho jednou vyradim, tak mi bude zavirat pred nosem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: podívej... rád bych aby bylo jasno, že proti Facebooku neútočím proto, protože by mě bylo líto nějakých mých příjmů z reklamy.

    Experimenty s bannerovou reklamou jsem vzdal už cca před 10 lety...původně jsem s ní měl velké vize, ale postupem času jsem si uvědomil, že reklama je slepá ulička obecně... všichni bychom měli mít zájem, aby si kvalitní zboží, služby, apod. dokázaly udělat reklamu samy, aby si o nich lidé řekli mezi sebou... a aby to nebylo tak, že na úspory z rozsahu dosáhnou jen ti, kteří si můžou dovolit zaplatit reklamu. jsem v tomto ohledu "konzervativní liberál" (opak "liberálního konzervativce") - nepokládám peníze do budoucna za extra důležitý komunikační nástroj a hledám k nim obecně alternativy (aniž bych chtěl někomu jeho zálibu v penězích brát...)

    potřebu sociální sítě si uvědomuju - ostatně, celý Internet vznikl jako sociální síť - ale Internetu jsme uvěřili právě proto, že jako celek nikomu nepatřil, nebyl pod centrální kontrolou, apod. ! tento jeho atribut je třeba dále rozvíjet, ne upozaďovat - a právě proto je třeba nahradit Facebook decentralizovanou spoluprácí webů provozovaných různými operátory.

    jestli jeden ten web bude placený a jen pro platící členy, druhý bude sponzorovaný reklamou a třetí bude dotovat nějaká církev a bude tam cenzurovat i celkem neškodné nahotinky a erotiku (ale právě jen na tom jednom svém nodu - a ne nikde jinde !) - to je mi už jedno. důležitá je možnost vzájemného decentalizovaného propojení těch nodů mezi sebou.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ANONYMOUS: ja zkratka delam osvetu pro tech par slusnych lidi, kteri si tohle treba ani neuvedomi :)

    XCHAOS: Lide by si meli vazit stranek podle toho, co jim prinaseji, ne podle pritomnosti nebo nepritomnosti reklam. A nejen stranek :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: hmm, o to víc by si tedy lidé měli vážit stránek, které reklamou zamořené nejsou, že jo.. :-)
    ANONYMOUS
    ANONYMOUS --- ---
    CYBERWOLF: 'Stejne jako neni problem obchazet stan a nakopat lidi co podlezaji pod plachtou.' -tak je detekuj a ukazuj jim stánku s infem, at si to pro tvoji domenu vypnou ne? Zas nemusis najimat plesky, ktery ti ten plot budou hlidat. :)

    BTW Slusnost bych radeji neresil, nemam pocit, ze je slusnych lidi nejak moc.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    ANONYMOUS: Stejne jako neni problem obchazet stan a nakopat lidi co podlezaji pod plachtou.

    Mezi slusnymi lidmi by to ale nemelo byt nutne a to je asi tak vse.
    ANONYMOUS
    ANONYMOUS --- ---
    CYBERWOLF: Nevim co resis, kdo reklamy nema rad a blokuje je asi nezacne najednou milovat, nebo na ne dokonce klikat...
    K tomu "podlezani pod plachtou" -je nejaky problem, detekovat adblock? Neni.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KEMAL: on nekde jinde jeste plati? Kolem billboardu na rijnove volby jezdim kazdy den jeste ted :)

    XCHAOS: doplnim jen, ze reklama vydelat muze a vydelava :)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEMAL: hezký, dobrej postřeh, takové pěkně žalovatené, kdyby se někomu chtělo; nakonec ve prospěch nás, daň poplatníků, kdyby padla pokuta

    XCHAOS: mno těžko říct, kde FB vlastně začal, já to nevím, nesledoval jsem, ale aby z takového pátrání nakonec nevylezla konsiparační myšlenka.. :) nedivil bych se;
    KEMAL
    KEMAL --- ---
    mně na reklamách na fb nejvíc zaujalo že očividně neplatil zákaz volební reklamy v dnech voleb :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: je to příklad tvrdě využívaného semi-monopolního postavení (ale jak dlouho potrvá, než budou mít úplný monopol ? - do té pasti se ženou všichni...), které vzniklo skutečně jen čistě z lidské hlouposti: není to ani "přirozený" monopol, ani nezískali nepřiměřené výhody od žádného státu: prostě jen lidi byli tak hloupí a nachytali se. svým způsobem z toho jednou bude samostatná kategorie v historii a v učebnicích ekonomie...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: nevím, mě žádná webová reklama nikdy (s vyjímkou naprosté historie) žádné peníze pořádně nevydělala... přijde mi, že lidi spíše podléhají iluzi, že by jim reklama NĚKDY vydělat mohla.. a kvůli tomu znehodnocují reklamou kvalitní obsah, o který by bez ní lidi měli daleko větší zájem. nechci to tady řešit...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    PALEONTOLOG: Myslis, ze by FB s osobnimi udaji nakladal natolik zodpovedne a bezpecne, ze by se tomu alternativy mohly tezko rovnat?

    ...to by byla ryze akademicka otazka :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam