• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DRAGONFotografie z vesmíru a kosmonautiky +videa

    Astro Photography






    máte zajímavou fotografii či video z vesmíru? sem s nimi! Můžou být i vesmírná posunovadla a přibližovadla. Zkrátka všemožné i nemožné pro nás vesmírné nadšence :)

    Nějaký obecný pravidla:
    1) pište k fotkám popisky, co na nich je. Případně i link na další obrázky/povídání/etc. (u vesmirných objektů stačí katalogové číslo).
    2) pokud nevíte, co je na obrázku, nedá se nic dělat. Pokud víte, co je na obrázku v něčím nepopsaném obrázku, neváhejte okomentovat.
    3) pokud možno omezte chat na diskuzi kolem fotografií.
    4) kupte si pořádnou konektivitu, tady se to bude hemžit velkoformátem (čím víc, tím líp! ;-)
    5) užijte si to
    rozbalit záhlaví
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    SVATY: je jasny, ze nemuze bejt kazdej jako feynman, a ze schopnost ucit a probudit zajem je dulezitejsi nez orientace v oboru. Ale cemu pomuze fyzikar, kterej (na zaklade svy duvery v nahodnej mix dusledku hypotez, jejichz podstate pravdepodobne moc nerozumi) takhle sejme nebohou zakyni, ktera projevila jen neochotu kecat kraviny o vecech kterejm nerozumi (narozdil od pana ucitele)?

    // omluva vsem, ze to tu porad zasiram nejakym OT. Uz toho necham, slibuju .)
    SVATY
    SVATY --- ---
    ESTEN: po pravdě řečeno, ono je to možná spíš k dobru. My měli nějákýho geniálního magora, kterej tomu sice rozuměl, ale neuměl učit a ze 4 roků fyziky nemám vůbec nic .. V takovým případě by pro mě byl prospěšnější trouba, kterej jede podle osnovy a naučí mě to co má i když ne dokonale, ale uměl bych aspoň něco
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    HRKY: to jen ilustruje, jak malo je na gymplech ucitelu s dostatecnym prehledem o oboru, kterej vyucujou :/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    HRKY: takže to vystihuje toto :D
    HRKY
    HRKY --- ---
    Omlouvám se za pozdní reakci k diskuzi, ale při debatách o vesmíru si vždy vzpomenu na historku z gymplu, kdy jeden vtipnej fyzikář vyvolal tu největší husu (na fyziku) a povídá:

    -Tak, je vesmír nekonečnej nebo není?
    -Já nevím..?
    -Jak nevím tak buď je nebo není...myslete!
    -Když já fakt nevím...asi je nekonečný.
    -Jak může bejt něco nekonečnýho? Umíte si představit, že něco nemá začátek, ani konec? Samozřejmě, že vesmír není nekonečný! A teď mi řeknětě, co je za tim vesmírem, když není nekonečnej.
    -Já nevím..
    -No tak myslete!!
    -No já vážně nevím? Asi nic..
    -Jak tam může být nic? To je přece blbost! Tak co tam je? No je tam přece další vesmír!!! A teď mi řekněte, kolik těch vesmírů je?
    -Já nevim..
    -No přeci nekonečně mnoho!!!

    Načež se začal hurónsky smát a plácal se u toho do kolen.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    snad to tu ještě nebylo :)

    NAMATHUR
    NAMATHUR --- ---
    TOXICMAN:
    NARVIK:
    Otřesný případ vandalismu řeší agentura NASA. Po ještě zánovním vozítku MSL-Curiosity, jež nemá najeto ani čtvrt kilometrů, již některý z marťanských sígrů stačil mrsknout cihlou.
    Oficiální vyjádření marťanských úřadů se nám k uzávěrce získat nepodařilo, neoficiální zdroj však naznačil, že se sonda přichomejtla k demonstraci za práva strojů a byla prostě příliš zvědavá.
    Na otázku, jak to vypadá s rozvodem pana Quaida, zdroj odmítl odpovědět.
    NACITALKA
    NACITALKA --- ---
    SCHWEPZ: a odkud to je? :]]]]
    GIBON_FIODOR
    GIBON_FIODOR --- ---
    The Witch's Broom

    The Whirlpool Galaxy

    a jeste par dalsich na http://io9.com/5944964/the-most-stunning-astronomy-photos-of-the-year
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NARVIK: pyramidy na Marsu!
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    NARVIK: proto ji tam odhodili cestou na staveniste .)
    NARVIK
    NARVIK --- ---
    TOXICMAN: trochu kriva :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    a hele, cihla :D
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    není to sice z vesmíru, ale

    NACITALKA
    NACITALKA --- ---
    RLSO: ad. mikro/makro, planety narozdil od elektronu mohou svou materskou hvezdu obihat "libovolne" [samozrejme zalezi jak vnikly a jake je ovlivnuji dalsi telesa [Newton] atd.], a casto ani zadnou hvezdu obihat nemusi...
    kdezto castice kolem atomoveho jadra maji presne dane "drahy" podle sve energie myslim, a spise se chovaji dle matematickych vzorcu jakoze v podstate vybruji nebo se vlni, protoze nelze urcit kde jsou nebo jak rychle se pohybuji - [Heisenberger, Schrodinger atd.]

    snad jsem to zkratila jasne :]]
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    TOXICMAN: docela fofr... jak na tom byla vozitka Spirit a Opportunity po mesici?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    máme za sebou 290 metrů :)

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    bye bye...
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    PAN_X: problém je spíše v tom, že většina lidí má stále potřebu hledat analogie. Představovat si neznámé věci v podobenství ke známému. A problém je, když to pak nefunguje, případně to je taková věc, kterou nelze k ničemu připodobnit.

    Osobně jsem na gymplu zjistil, že jsem asi hodně divnej, když mi nedělalo žádné problémy uvažovat o čtyřrozměrném prostoru (přičemž ten čtvrtý rozměr nebyl čas, ale skutečný rozměr jako délka či hloubka). Přitom takovou představu nemohu nijak připodobnit k čemukoli, co kolem sebe vidím, prostě beru jako fakt, že čtyřrozměrná krychle bude mít z každého bodu čtyři hrany. Spíše tedy matematická abstrakce než vyloženě představa, jak ji běžně chápeme.

    Stejně tak nemám problém si tímto způsobem představit nekonečno i nic. Nemám pro ty pojmy potřebu srovnávacího objektu, jsou to abstrakty fungující samy o sobě. A snadno pak také mohu přijmout ideu času s pevným počátkem, před kterým není nic. Je jako přirozené číslo, u kterého také nemá smysl uvažovat o záporných hodnotách (zase přirovnání).

    Každopádně pro mne v tu chvíli ztrácí smysl hledat jakékoli analogie k vesmíru jako jiného organismu či jiného světa s jiným měřítkem. Ne, že bychom na škole takové úvahy nevedli, je to rozhodně lákavé a koneckonců třeba základní představa atomu coby analogie sluneční soustavy se přímo nabízí. Nicméně to tak není. Klidně si mohu představit, že jde ještě o jiná měřítka, ale na základě současného poznání nevidím nic, co by se dalo nějak "fraktálně" vykládat - směrem dolů jsou kvanta, směrem nahoru zase chybí pevné vazby (vidíme jen krátký časový výsek, který po zmenšení sice připomíná třeba neuronovou síť, ale měli bychom to vnímat spíše dynamicky a hlavně v měřítku miliard let - pak by to začalo spíše připomínat odrazy na neklidné vodní hladině, struktury by se měnily).

    Osobně je mi bližší spíše představa nějaké konečně malé nejzákladnější struktury, která bude velmi jednoduchá a komplexnost vesmíru je dána jen kombinacemi vzájemných vztahů. Když si pomohu nějakým přirovnáním, byť kulhajícím, tak bych to přirovnal k paměti počítače, která nabývá pouze hodnot 0 a 1, ale díky její velikosti a komplexnosti vztahů může vytvářet nepřeberně složité "světy". Ale je to fakt přirovnání velmi kulhající a zavádějící.

    Navíc vidím jako výhodu i to, že nemám problém se srovnat s jakoukoli novou hypotézou, která by nějak nabourávala má analogie. Stačí mi, že ta hypotéza bude vnitřně konzistentní, bude dobře odpovídat popisu toho, co známe a bude schopna dobře predikovat blízké objevy. Že bychom někdy našli univerzální pravdu celého universa nepokládám za reálné a ani potřebné. Možná by mne to dokonce zklamalo, protože právě to objevování neznámého a neustálé změny jsou to, co mne na vědě celý život fascinuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam