• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    ZUZKAOU: tedy, jak rikas i zde ZUZKAOU, pokud jedinec jiz neni ve vyvoji dle mediciny/psychologie (cca 25+), nelze se o vyvojove poruse bavit. to byl presne muj point. prave proto ze se bavime o tom terminu tak, jak ho pouziva medicina.

    ZUZKAOU: jake jsou tedy dalsi moznosti diagozy pri poruse pozornosti (zde nemedicinsky mysleno)?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    MORPHLER: A v případě že někdo začal mít problémy s pozorností až v dospělosti (nikoliv že mu zůstali nepříliš vykomenzované z dětství, kdy se to ale neřešilo), tak máš pravdu v tom, že nejde o ADD či ADHD, ale o nějakou jinou poruchu. Od toho je diferenciální diagnóza.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    MORPHLER: Vývojová porucha znamená, že se dotyčný nejdřív vyvíjí normálně a pak jde někde něco šejdrem. A může se to vrátit do hranic normy a nebo to zůstat porouchaný.

    Respektive tedy bavíme se o termínu vývojová porucha tak jako ho používá medicína, pedagogika a psychologie. Pokud máš potřebu vlastního termínu budiž, ale je dobré to předem uvést.
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    ZUZKAOU: co když vyvojova porucha znamena, ze to behem vyvoje ma prejit, ze je to docasne? docasna nerovnovaha ve vyvoji. neco zaostava a az se vyvoj dokonci, nebude to zaostavat. :)
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    ZUZKAOU: odpovedela sis sama ZUZKAOU a rekl bych ze diagnosticke kriterium B (v anamnéze ADHD v dětství) vlastne rika totez (takze podle manualu tu diagnozu nemuze v dospelosti dostat nikdo, kdo uz ji nedostal drive :)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ZUZKAOU: Supr! Díky za spoustu informací! (teď nemyslím tyhle nebo jen tyhle stránky...)

    S tím ritalinem je to často těžké... už jsem viděla děti, ze kterých udělal v podstatě mimozemšťany. Ale nepovažuju to za chybu ritalinu, ale doktora, který ho předepsal a nestaral se, jestli tomu dítěti sedne a co to s ním udělá... Což je problém i jakýchkoliv jiných léků.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A tady jsem našla souhrn léků, co se zvažují pro použití v ČR. Pořád z toho stimulanty vychází nejlíp. Ale je nesmysl nasazovat léky jako první volbu, pokud není upravný režim (denní i jídelní) a není ozkoušeno, jestli to nejde zvládnout s nácvikem zklidňování a především pokud člověk nemá v ruce neurologické vyšetření.

    http://www.solen.cz/pdfs/psy/2006/01/09.pdf
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    MORPHLER: No už podle množství v češtině dostupných informací jsem usoudil, že to s informovaností laické i odborné veřejnosti nebude nic moc - tím neříkám, že bych to věděl líp, ale dítě nejsem a příznaky pociťuju dost výrazně.
    Do diskuse o tom jestli ten který lék zabírá nebo nezabírá nebo jestli je to blbost se pouštět nechci a ani nemůžu, protože to neznám, ale z toho co jsem přečetl bych to vůbec nezatracoval ani pro děti ani pro dospělé.
    Všude se píše a zdůrazňuje logická věc: přesnou diagnózu by měl stanovit odborník, který je navíc seznámený s problematikou ADD a případné léky by měl dát nebo nedát každému individuálně...
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jinak vývojová porucha znamená, že problém nastal někdy během vývoje dítěte, nikoliv že to nemůže přetrvávat do dospělosti
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A ještě je otázka jak potom ritalin funguje u dospělých, a jestli má význam. ALe rozumím tomu, že běžný obvoďák ho nenapíše a je to tak dobře. Proto jsem odkazovala na neurologii a tak velkou, aby tam fungoval i psycholog, který má větší šance, že provede příčetnou diferenciálku, než běžný neurolog pro dospělé.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    MORPHLER: Ehm - a tyhle metodiky na diagnostiku ADHD v dospělosti jsou jako co?
    http://www.solen.cz/pdfs/psy/2002/03/05.pdf

    A dovoluji si upozornit na rozdíl, mezi plošným předepisování ritalinu každému druhému americkému děcku (bez toho, aby se udělala pořádná diferenciálka, zahrnující i ne-vychovanost) a mezi jeho používáním pokud skutečně plynulý přenost na synapsích nefunguje. Při závažných problémech často ritalin pomůže tomu, aby cns dozrála tak jak má. A děti nejsou zdrogované (pokud mají správné dávkování a sktuečně ADHD), ale zlepšený metabolismus na CNS pak umožňuje, aby se nervová soustava chovala jako u dětí běžných.

    A obejdu se bez milionu alternativních odkazů, které ritalin považují za nevětší zlo a nástroj čipové totality, alespoň půlku z nich jsem četla a stále si trvám na výše napsaném.
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    povazoval bych za dost vyznamene podotknout ze ADHD je diagnostikovana jako vyvojova porucha, neco co se casem upravi a zlepsi a jako takova neni (dle manualu, realita je imho trochu jina) diagnostikovana a vlastne ani diagnostikovatelna u dospelych.



    ZUZKAOU: ua pomoc.. narvete do nich ritalin.. do vsech.. ale stejne bych chtel videt rakci toho doktora kdyz za nim pride 25+ clovek ze ho chce. imho je rikalin berlicka pro rodice, jak se hyperaktivniho decka zbavit- nadrogovat ho. ale na druhou stranu jsem se setkal i s tim ze to dite bylo s prasky velmi spokojene...
    ...ale se zbytkem Tveho postu souhlasim
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    UNREALONE: njn, na fakultě nám o tom řekly prd, takže jsem se to pak musela učit sama, po nástupu do práce, tak holt alespoň posbírané informace můžu předat :-)
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    ZUZKAOU: sakra to je informací :-)
    žonglování pěstuju taky - teď se učím se 4 míčky...a vůbec mám rád věci na co se musím soustředit...dobrej trénink :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A pak ještě má oblíbená teorie o původu poruch pozornosti a to teorie evoluční.

    Drtivou většinu své existence rod Homo strávil v době kamenné, v malých tlupách lovců a sběračů. Díky dělbě práce pak měli lepší výsledky ti lovci, kteří se buď dokázali nehnutě soustředit a číhat na kořist a nebo ti, kteří zvládli pozorovat velké množství věcí zaráz. Hlídači, kteří zabraňují napadení číhačů, první si všimnou nepřátelské tlupy a nebo blížíciho se stáda. No a jejich potomci dnes těžko zvládají svět, který je přeplněný podněty, ale zároveň se vyžaduje usilovné číhání.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jinak se taky doporučují omega mastné kyseliny,těma se nic nezkazí a fungování mozku rozhodně ovlivní pozitivně. Pak se taky doporučuje gingko, ale tam jsou výsledky mizerně prokazatelné.
    Taky velké dávky lecitinu (klidně do 10- 20 gramů denně, takovouhle koncetraci bych ale nebrala víc jak měsíc, pak bych to snížila na cca 5 gramů denně. Je potřeba ale koupit sušenej v potřebách pro kulturisty, ty v tabletách mají příliš nízký obsah. Jí se to pak lžičkou a nebo se přidává do jídla. Když už nepomůže, tak sníží hladinu toho špatného cholesterolu a zregeneruje játra.

    Co taky pomáhá soustředění a zajímavě ovlivňuje mozek je žonglování. Fakt!
    Zde slečna, co se tomu věnuje vědecky.
    http://www.muni.cz/people/53989/publications

    A diplomka na téma ADHD v dospělosti, ovšem spíš jen základní přehled faktů, je to taková průměrná diplomka na peďáku, s výzkumem se slečna ani nenamáhala.
    https://is.muni.cz/th/146309/pedf_m/Hrabalova_DP.pdf?zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dadhd%26start%3D2
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    DIVA: No ono to asi nikdy není pro 2 lidi úplně stejné a má to spoustu podob...někdo to má víc, někdo méně...
    Doufám, že právě na nějaké ty fígle tu společně přijdeme :-)
    DIVA
    DIVA --- ---
    UNREALONE: mno, tje diskutabilní. v mém případě kdo si to neuvědomuje je právě ten postižený ;) a já mu to vysvětlovat nechci ptž by beztak pochytil namátkově dvě věty a eště kdoví jak by si je přebral .))

    přistupuju k tomu věcně. když by bylo radno něco vnímat a reflektovat: trpělivě připomínám, zapisuju, opakovaně vysvětluju, ujišťuju se, dohlížím na termíny atdatd. ovšem uvítala bych ňáké fígle na které třeba mohl přijít někdo kdo válčí se stejným problémem .) ptž imho skutečný _problém_ s ADD má okolí postiženého, než on sám
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A docela obsáhlej článek i s kontaktem na doktora, kterej se tím očividně zabývá.
    http://www.zdn.cz/clanek/postgradualni-medicina/adhd-u-dospelych-173266
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A vida - diagnostická kritéria pro ADHD v dospělosti
    http://www.solen.cz/pdfs/psy/2002/03/05.pdf
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam