• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jinak vývojová porucha znamená, že problém nastal někdy během vývoje dítěte, nikoliv že to nemůže přetrvávat do dospělosti
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A ještě je otázka jak potom ritalin funguje u dospělých, a jestli má význam. ALe rozumím tomu, že běžný obvoďák ho nenapíše a je to tak dobře. Proto jsem odkazovala na neurologii a tak velkou, aby tam fungoval i psycholog, který má větší šance, že provede příčetnou diferenciálku, než běžný neurolog pro dospělé.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    MORPHLER: Ehm - a tyhle metodiky na diagnostiku ADHD v dospělosti jsou jako co?
    http://www.solen.cz/pdfs/psy/2002/03/05.pdf

    A dovoluji si upozornit na rozdíl, mezi plošným předepisování ritalinu každému druhému americkému děcku (bez toho, aby se udělala pořádná diferenciálka, zahrnující i ne-vychovanost) a mezi jeho používáním pokud skutečně plynulý přenost na synapsích nefunguje. Při závažných problémech často ritalin pomůže tomu, aby cns dozrála tak jak má. A děti nejsou zdrogované (pokud mají správné dávkování a sktuečně ADHD), ale zlepšený metabolismus na CNS pak umožňuje, aby se nervová soustava chovala jako u dětí běžných.

    A obejdu se bez milionu alternativních odkazů, které ritalin považují za nevětší zlo a nástroj čipové totality, alespoň půlku z nich jsem četla a stále si trvám na výše napsaném.
    MORPHLER
    MORPHLER --- ---
    povazoval bych za dost vyznamene podotknout ze ADHD je diagnostikovana jako vyvojova porucha, neco co se casem upravi a zlepsi a jako takova neni (dle manualu, realita je imho trochu jina) diagnostikovana a vlastne ani diagnostikovatelna u dospelych.



    ZUZKAOU: ua pomoc.. narvete do nich ritalin.. do vsech.. ale stejne bych chtel videt rakci toho doktora kdyz za nim pride 25+ clovek ze ho chce. imho je rikalin berlicka pro rodice, jak se hyperaktivniho decka zbavit- nadrogovat ho. ale na druhou stranu jsem se setkal i s tim ze to dite bylo s prasky velmi spokojene...
    ...ale se zbytkem Tveho postu souhlasim
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    UNREALONE: njn, na fakultě nám o tom řekly prd, takže jsem se to pak musela učit sama, po nástupu do práce, tak holt alespoň posbírané informace můžu předat :-)
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    ZUZKAOU: sakra to je informací :-)
    žonglování pěstuju taky - teď se učím se 4 míčky...a vůbec mám rád věci na co se musím soustředit...dobrej trénink :-)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A pak ještě má oblíbená teorie o původu poruch pozornosti a to teorie evoluční.

    Drtivou většinu své existence rod Homo strávil v době kamenné, v malých tlupách lovců a sběračů. Díky dělbě práce pak měli lepší výsledky ti lovci, kteří se buď dokázali nehnutě soustředit a číhat na kořist a nebo ti, kteří zvládli pozorovat velké množství věcí zaráz. Hlídači, kteří zabraňují napadení číhačů, první si všimnou nepřátelské tlupy a nebo blížíciho se stáda. No a jejich potomci dnes těžko zvládají svět, který je přeplněný podněty, ale zároveň se vyžaduje usilovné číhání.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Jinak se taky doporučují omega mastné kyseliny,těma se nic nezkazí a fungování mozku rozhodně ovlivní pozitivně. Pak se taky doporučuje gingko, ale tam jsou výsledky mizerně prokazatelné.
    Taky velké dávky lecitinu (klidně do 10- 20 gramů denně, takovouhle koncetraci bych ale nebrala víc jak měsíc, pak bych to snížila na cca 5 gramů denně. Je potřeba ale koupit sušenej v potřebách pro kulturisty, ty v tabletách mají příliš nízký obsah. Jí se to pak lžičkou a nebo se přidává do jídla. Když už nepomůže, tak sníží hladinu toho špatného cholesterolu a zregeneruje játra.

    Co taky pomáhá soustředění a zajímavě ovlivňuje mozek je žonglování. Fakt!
    Zde slečna, co se tomu věnuje vědecky.
    http://www.muni.cz/people/53989/publications

    A diplomka na téma ADHD v dospělosti, ovšem spíš jen základní přehled faktů, je to taková průměrná diplomka na peďáku, s výzkumem se slečna ani nenamáhala.
    https://is.muni.cz/th/146309/pedf_m/Hrabalova_DP.pdf?zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dadhd%26start%3D2
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    DIVA: No ono to asi nikdy není pro 2 lidi úplně stejné a má to spoustu podob...někdo to má víc, někdo méně...
    Doufám, že právě na nějaké ty fígle tu společně přijdeme :-)
    DIVA
    DIVA --- ---
    UNREALONE: mno, tje diskutabilní. v mém případě kdo si to neuvědomuje je právě ten postižený ;) a já mu to vysvětlovat nechci ptž by beztak pochytil namátkově dvě věty a eště kdoví jak by si je přebral .))

    přistupuju k tomu věcně. když by bylo radno něco vnímat a reflektovat: trpělivě připomínám, zapisuju, opakovaně vysvětluju, ujišťuju se, dohlížím na termíny atdatd. ovšem uvítala bych ňáké fígle na které třeba mohl přijít někdo kdo válčí se stejným problémem .) ptž imho skutečný _problém_ s ADD má okolí postiženého, než on sám
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A docela obsáhlej článek i s kontaktem na doktora, kterej se tím očividně zabývá.
    http://www.zdn.cz/clanek/postgradualni-medicina/adhd-u-dospelych-173266
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    A vida - diagnostická kritéria pro ADHD v dospělosti
    http://www.solen.cz/pdfs/psy/2002/03/05.pdf
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    UNREALONE: EEG biofeedback a podobné nástroje fungují, pokud je nemá v ruce blbec. Což bohužel většina majitelů těchto strojů je.
    Tedy spíše s omezenou znalostí neurofyziologie, takže věří že to je kouzlo a že se to musí dělat přesně tak, jak je naučili na kurzu.

    Dobře řešený nácvik v dětství (a především se to dítě pak musí naučit ono přeladění i bez přístroje) jedna umožní dítěti naučit se zklidnit a především, když se pak zklidňuje samo, tak má mozek lepší šance dozrát a kompenzovat původní poškození.

    Celé to je o zklidnění mozkových vln, což zní jako newage podfuk, ale čirou náhodou, to zrovna je ŕealita :-), na stejném principu pracují meditace, relaxace, cvičení typu jóga a tajči. Ten eeg biofeedback má základní výhodu, že hned vidíš, jestli se ti to daří a nebo ne. Což zejména u poruch pozornosti bývá značná výhoda.

    Jinak snímače elektromagnetické činnosti mozku už jsou k dostání jako nejdůznější gadgest, takže je možné si nějaký koupit (ty jednoduché jsou v řádu pár tisícovek) a zejména pokud člověk programuje, tak si k tomu pak přidělat věci dle libosti.

    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    na soustředění mi docela pomáhá zelený čaj nebo maté...ale chaos zůstává...
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    DIVA: Jo to by se hodilo...taky už jsem o tom přemýšlel - člověk co to zažívá na vlastní kůži ví...ale pro ostatní to bude asi těžší pochopit a uvědomit si co to obnáší...
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    ZUZKAOU: Dík :-)
    No asi se zkusím někde poptat...až se k tomu někdy dokopu - pořád jsem ve fázi "no asi bych mohl/měl někam zajít, ale pořádně nevím kam, tak možná časem..." :-)

    S tím jídelníčkem je to zajímavé - zkusím o tom ještě něco načíst.

    O tom feedbacku jsem něco už slyšel/četl...občas to asi mají v takových těch relaxačních/wellnes a podobných centrech...

    Na léky jsem celkově dost skeptik, takže bych to asi neřešil...leda až kdyby mi to doporučil nějaký ten doktor...

    Ty knížky vlastně česky nepotřebuju...jednu anglickou už jsem četl a byla fakt poučná...sem jsem to psal hlavně kvůli ostatním...
    DIVA
    DIVA --- ---
    co ňáké internety pro okolí "postižených"? .)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    UNREALONE: No, v ČR se řeší děti s poruchou pozornosti, ale s dospělejma málokdo bude umět zacházet.
    Nejsmutnější ovšem je, že v současnosti velké procento dětí, které mají ve škole integraci na poruchu pozornosti je především ne-vychovaných a tak dost zamlžují realitu a děcka s reálnou AD(H)D.

    Když už bych hledala nějakou pomoc, tak bych šla po psychologzích na neurologii. Kliničtí psychologové pro dospělé se s ADD nesetkávaj a dětští psychologové budou muset svůj systém předělat na dospělé. No a ti na té neurologii jsou zvyklí řešit i divné věci a nebudou se ti snažit vysvětlit, že to je kvůli tomu, že si jako dítě chtěl souložit s mrtvou prababičkou z tatínkovy strany.

    Možná bych zkusila úpravu jídelníčku - vyloučit rychlé cukry a naopak dostatek složitých sacharidů v pravidelných intervalech, aby ti nelítala hladina cukru.

    Kdyby ses dostal k někomu, kdo má EEG biofeedback a umí ho používat normálně, nikoliv jen podle kurzu, tak by to určitě stálo za to (popřípadě samostudium a přes net si pořídit vlastní a vymyslet si nějaký vlastní systém. Otázkou je, jak moc bude biofeedback pomáhat i na dozrálé nervové soustavě. Ale to určitě budou mít v americe podložené výzkumy

    A pak případně vyzkoušet ritalin, ale k tomu potřebuješ doktora, co ti ho předepíše. Popřípadě to nejdřív otestovat nějakejma přírodníma stimulantama

    V češtině pak jsou spíš papírové knížky, než internety, je toho pochopitelně víc pro děti, ale najdou se i knížky o ADD v dospělosti.
    http://www.ceskeskolstvi.cz/obchod/odborna-literatura/specialni-pedagogika/poruchy-pozornosti/
    http://obchod.portal.cz/kategorie/pedagogika-specialni/adhd-/-lmd/
    http://www.adhd-galen.cz/hyperkineticka_porucha_uvod.php
    UNREALONE
    UNREALONE --- ---
    PAFKA: to se mi stává taky - spoustu věcí odkejvám, ale dost toho neudržím...všechno si musím psát jinak jsem ztracenej...

    já už jsem si na sebe zvyknul a už dlouho si to nevyčítám a snažím se sám k sobě být trpělivý, ale přísný co to jen jde...asi jako k malému dítěti :-))) ale pořád si říkám jak to asi vnímají ostatní - hlavně v práci...

    dost věcí mi "uniká", "nedochází", takže jako kompenzaci jsem si v mnoha věcech vypěstoval "ochranou" a myslím, že často až nezdravou paranoiu...pořád řeším jestli jednám správně atd...
    Částečně se toho zas snažím zbavovat, ale často je to stále to jediné co mi pomáhá fungovat...

    I když to s tím tolik nesouvisí, tak mi dost pomohla knížka Čtyři dohody...
    PAFKA
    PAFKA --- ---
    rozhodně pomůže vědět, že to jak se chovám a reaguju není protože jsem neschopnej magor (jak jsem si velkou část života myslela), ale že mám problém o kterém se ví že existuje a že jím trpí mnoho jiných lídí, že v tom nejsem sama...
    Celou základku jsem byla "to blbý dítě" protože jsem se nebyla schopná soustředit, nenaučila jsem se látku, která mne nezaujala. Protože jsem byla dyslektik špatně jsem četla a diktát byl vždy za 5.
    To jsem se dozvěděla od své mámy v cca 25 letech ... do té doby jsem si myslela že jsem prostě blbá, protože jsem si nepamatovala, že mne brala k psychologovi.
    Takže v 25 jsem se dozvěděla že nejsem uplně blbá...
    ...ale pořád jsem si myslela že jsem magor ... proč nejsem schopná telefonovat? Proč si z toho hovoru nic nepamatuju. Proč když mi někdo (třeba šéf) zadává ukoly, já je odkejvám, ale jen se otočí já nevím co řikal ..
    a takových situací je mnoho a já se trápila, že jsem na hlavu ...to jsem začla řešit někdy po třiceti (32?)
    A už jen vědomost, že mám nějaký problém, který u mě v dětství ještě prohluboval otec a přístup učitelek na ZŠ mi hrozně pomohl. Myslím, že i zvládám víc situací už jen protože vím, že mám problém, že už nejsem nešťastná z toho že jsem divná

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam