• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    FRAKIRA
    FRAKIRA --- ---
    SHARKIE: mne islo priamo o tu formulaciu.. v slovencine z toho hlava neboli ;-)
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    FRAKIRA: Mne sa u toho este vybavi konkretna scena z minulosti - na navsteve, kedy to mama ani nehovori mne, ale pribuznej. A este s povzdychom, v ukazkovom tone aku ma ona neschopnu dceru.

    Niektore veci holt nevymazes..
    FRAKIRA
    FRAKIRA --- ---
    WOLFGAR: doufam, ze je vic lidi, ktere z "ty by jsi byl chytrej" rozboli hlava, nez tech, kteri si ji prectou hlasem rodice...
    TILIO
    TILIO --- ---
    LAUNCHER: Ja mam uplne klasicky "priznaky" svyho dys, pocitam na prstech (pomalu, hrozna prace, scitani a nasobeni jeste jde, ale odcitat a delit, to jsou sileny operace, a nejvic ze vsech cisel nenavidim deleni 7), pletou se mi cisla (nekdy je prehodim, nekdy jsem schopna je "nekde cestou ztratit" pri vypoctu (a to i treba mocninu - proste mi zmizi ^2 a mne to vubec neni divny), taky se mi stane ze treba cumim pet minut na 201 a 210 a rikam si, ty cisla jsou za sebou, zejo? Ale furt se mi na tom neco nezda, tak dal cumim a rikam si, ale je to prece jasny, no a az po delsi dobe se mi rozsviti), a docela casto se seknu "o 10" nebo "o 100", treba 16+18 jsem schopna rict ze je 24. Pak mam i dalsi veci, nedavam moc analogovy hodiny a tak.

    A s matfyzem se to ma tak:
    a) vsecko jedu teoreticky dokud to jde, vzorecky, vztahy, abstrakce, dukazy
    b) mam kalkulacku a jakmile o neco jde (pisemka) a potrebuju si bejt jista, nezinyruju se spocist si 3+5 na kalkulacce (na MFF to bylo ve vetsine predmetu kazdymu u zadku)
    c) v matematicky analyze je to snadny, kazda konstanta je konecna, coz z podstaty veci (sibovani s nekonecnama) neni zajimavy, konecny cislo se v nekonecnu vzdycky "nejak ztrati", oznaci se to "c" a pokracujem, neresime :)))
    d) zvykla jsem si, ze obcas jsem proste dostala ze zapoctovy pisemky / zkousky o dost horsi body / znamku nez jak jsem to umela (zvykla jsem si, ale sralo me to straslive, lezla jsem z toho po strope)
    e) nejmin jeden predmet (z fyziky) jsem prosla tak, ze jsem sice nevedela ktera bije a u zkousky jsem nespocitala ani hovno, ale na prednaskach jsem vzdycky mela reci k pouzity matematice a na zkousce jsem teorii mela matematicky-abstraktne uplne cistou lol
    f) ve spouste predmetu byly dovoleny tahaky napr. na zakladni rovnice, vztahy apod, takze jsem na tom tahaku mela taky nejpouzivanejsi cisla (sinus pi/3 a podobny), coz dost pomahalo

    No jako uplna prochazka ruzovym sadem to nebyla a stalo me to dost usili. Taky jsem si casem udelala kompenzacni strategie, vsecko po sobe kontrolovat a ruzne strucne komentovat, co delam, aby zkousejici vedeli, ze nejsem blba, ze tam mam jenom numerickou chybu. A tak.
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    MART1NKA: i ked, co sa tyka poriadkumilovnosti tak asi jo :D
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    WOLFGAR: ja som nebola nikdy oznacena za linou, ale za zmatenu.
    WOLFGAR
    WOLFGAR --- ---
    SHARKIE: Tak to je defaultni ADHD nalepka. Uz jsem tu zminoval, ze nejrychlejsi diagnosticky test ADHD na svete je kdyz uvidite napsanou vetu "Ty by jsi byl chytrej, kdybys nebyl tak linej!" a automaticky si ji v prectete v hlave hlasem rodicu pripadne kantoru apod. tak je ta diagnoza skoro jista.
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    MART1NKA: Ja vzdy mala slohy excelentne a maturitny mam jedinu 2 za zivot, lebo som zle precitala zadanie a hodila to do ineho formatu, jak chceli. :D

    Matika sla vzdy sama, takze olympiady a pod, ale na strednej som sa sekla, ze ma to sutazenie uz nebavi (bola vtedy zaujimavejsia zrovna genetika a pocitace) a riesila som uz len najnutnejsie veci. Matikarka bola hodne sklamana.

    Matfyz som "ukoncila" tak, ze som som si nebola dat zapisat posledny uz hotovy zapocet a nechala vysumiet zbytok rocnika. Ale je pravda, ze zrovna v tom obdobi tych problemov bolo viac a ja este netusila, ze za vacsinu moze ADHD a uz vobec nie, jak s tym pracovat.

    Takze mi v rodine ostala nalepka "sikovna, len strasne leniva".
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    LAUNCHER: hele ja som bola tiez matematicka star na zakladke. ale mala som problemy psat postup. ja som tie jednoduche veci proste zvladla vypocitat v hlave sama a povedat vysledok. ucitelky potom mysleli, ze som to niekde odpisala.
    neviem co z toho je high iq a co je kreativita rieseni spojena s ND. ako s ctenim zadania bol problem vzdy, je problem doteraz. s tym nedokazem nic urobit, proste aj ked sa snazim, tak u testov s mnoha otazkami niektore nedokazem pobrat. ked som v 17 robila CAE z anglictiny, tak som skoro vyfailovala slohovku, lebo som si neprecitala zadanie a psala mimo. v strese sa to zhorsuje. i tak som bola schopna dat TSP na Masarycku na percentil cca 90. ale teda potom som mala chut ist spat, pretoze cist xy zadani s porozumenim je pre mna fakt narocne. hrozny zrut energie.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    LAUNCHER: No jo, kdyz ale ja sla do prvni tridy v roce 1988. :) (Mladsi bracha uz to mel o neco snazsi, dyslexie byla vice videt. A asi i to pohlavi. Ja byla dlouho nalepkovana jako, “takova sikovna a lajdak”, “kdybys chtela” “proc se nesnazis” a pak precitlivela a hystericka, az “konecne” prisly deprese a nejakej prvni nastrel diagnozy. Uplnou jsem dostala az v dospelosti.)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PAKOBYLKA_: Proto existuje SPC a individualni studijni plan. Mame pro oba ADHD syny. Starsi ma asistentku, mladsi zvlada bez ni. Na ulohy co jim nejdou maji dostat vice casu. Melo by se resit, jestli opravdu rozumi zadani (to by se btw melo resit vzdy u kazdeho decka, ale vime - nezlobim se a panim ucitelkam nevycitam, v CZ je prilis deti na ZS tridu).

    Vysledek: Starsi byl v 2. tride v Mat. klokanovi nejlepsi v rocniku na skole (pisu abychom si rozumeli, ze ve vysledku fakt v MAT neni brzda tridy, spis naopak). Mladsi zatim nevime, souteze se pro prvnacky nedelaji - podle pani ucitelky pry slusny, ale ona je takova hodna, to bych neresil, ja jsem spis treba na ty body ze srovnani.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    TILIO: Ja si myslim, ze tohle jsou takovy ty sporny veci, diky nimz pak slysis, ze adhd ma prece trochu kazdej. Clovek tam nevidi ty nuance.
    Ja treba nesjem schopna jit pres 10, tak dopocitam do 10 a prictu zbytek. Jenze! V prvni tride jsem NENAVIDELA psani tech pojebanejch carek, byla jsem posledni, kdo dostal pero, mela jsem nalepku lajdak dysgrafik (nejsem ani jedno) a kdyz to pak mel o mnoho let pozdeji delat syn, kroutily se mi prsty u nohou pul roku. A milovala jsem matiku. Pak prisla druha trida, soudruzka petiminutovka, ja nestihala, protoze jsem to potrebovala dopocitat a matiku od ty doby nenavidim! Sly mi pak jen dilci veci (kvadraticky rovnice treba). Tim, ze mam cit pro jazyk(y), NIKDY mi nedelaly potize diktaty, byt taky byly rychly. V zivote jsem nemela z diktatu hur nez za 1, z matiky jsem delala reparat… A myslim, ze ani jedno nesouvisi s adhd, ale proste s tim, na koho clovek narazi ve formativnim veku, co a jak ho nauci, co a jak mu ne/zprotivi a podobne.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    TILIO: Respekt, husta skola. Pls moor nfo o dyskalkulie + uspesne vystudovana MFF.
    ALONSY
    ALONSY --- ---
    TILIO: sakra, to jsem měla vědět dřív! :D
    Já těch 6+7 počítám málem na prstech... :D
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TILIO: Ja mam s dyslexii literaturu :) to ze si mozog domysla slova vobec nevadi.
    V byvalej praci sme mali programatora dysgrafika. IDE to po nom opravilo.
    TILIO
    TILIO --- ---
    Pismenka a "vyssi" matematika je to, co me zachranilo! Kdyz clovek manipuluje s nekonecnama, tak cislo je konstanta (konecna) a ta me nezajima, oznacim c a napul zapomenu ze existuje :)))

    (Lidi se me casto ptaj, jak muzes s dyskalkulii mit matfyz? Snadno, na matfyzu clovek cislo potka fakt zridka, phew)
    MARWIN
    MARWIN --- ---
    TILIO: 6 + 7= 7 + 6 = 7 + 3 + 3 = 10+ 3 = 13


    LAUNCHER: 26 + 27 = 40 + 6 + 7 = 40 + viz vyse
    DRABICZ
    DRABICZ --- ---
    Ano, v momentě, kdy jsem si začal myslet, že chápu matiku mi do toho učitel vrazil písmena, takže jediná věc, která mne každoročně držela dál od pětky byla geometrie. A dodnes když počítám, tak i blbé 2x6 jedině s počítadlem....
    TRAFO
    TRAFO --- ---
    TILIO: 6+7
    LAUNCHER: Tady bych to počítal jako 40+13

    Pro mě bylo nejhorší, když přidáš do matiky "písmenka" :D
    SHARKIE
    SHARKIE --- ---
    TILIO: Ja vacsinou prehadzujem mensie kusy k vacsiemu, takze tohle skor 3+(3+7). Ale som schopna to aj pocitat, kolko chyba do 20. A taky matfyzacka ;)
    MART1NKA
    MART1NKA --- ---
    TRISSIE: No vidis :D a mne to ostalo evidentne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam