• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    KERRAY: Asi prvních 15 s mě to nadchlo, ale pak to dost rychle vyprchalo. Je to takové sociální inženýrství, které všechny tlačí k jakési větší všímavosti/bdělosti/citlivosti k okolí. To je jakoby fajn, ale klidně to může znamenat i to, že lidi budou víc chronicky vystresovaní, protože budou muset být mnohem víc příttomní. Já když jdu pěšky na chodníku, tak si docela bezpečně můžu pustit hudbu do sluchátek a takřka se z reality okolního prostoru odpojit, a pokud ještě jdu po chodníku/pěší zóně, mám značnou jistotu, že mě nepřejede žádné auto atd. Tj. můžu se v tom celkem snadno uvolnit. Pokud jedu autem, relativně podle pravidel a očekávám znalost a dodržování stejných pravidel i ostatními "účastníky silničního provozu", můžu PŘEDVÍDAT reakce/chování ostatních řidičů. Celkově ta dominantní pravidla chování na silnici se všemi těmi značkami atd. mají provoz usnadnit, zrychlit, zefektivnit atd., ,což myslím, že i dělají, a není to z principu nic špatného.
    LOOK
    LOOK --- ---
    bohuzel chodec a auto si nejsou rovnocenni, chodec riskuje zivot/zdravi, ridic jen kriminal..

    KERRAY: mno a co to rika jineho nez ze kdyz odstranis nektera pravidla, tak jsou z toho lidi zmateni? prednost zprava je taky pravidlo. v nekterych situacich je lepsi ho nahradit pravidlem hlavni/vedlejsi silnice.
    KERRAY
    KERRAY --- ---
    těch městeček a článků je víc, ale o mentalitě to asi bude dost
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KERRAY: nemci jsou super. Cesi by 30 km/h nejezdili a indosi by ani nebyli ochotni davat tu prednost z prava. Ale jinak mily experiment.
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: chapu, k volbam by clovek mel s uvazenim vseho co je dostupne, ale vse evidence-based byt nemusi. kdyz se mi treba libi jeden odstin zlute, nemusim na wiki zjistovat jeho rgb kod :) (pripomnel sem mi ten xkcd barevny vyzkum)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: tak dokud plkame v hospode o nic nejde, ja mam ale obavu ze rada lidi se takhle rozhoduje fakt v realu. Cili nikdy neni dost propagace evidence-based pristupu :-)
    LOOK
    LOOK --- ---
    YMLADRIS: me tohle prijde jako projev rozdilu pohledu na svet vedecky (statistiky, dukazy, argumentace) vs sebe-zkusenostni. nekdo je proste typ ze nejde na tu wikipedii kdyz ho neco napadne.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mne prave desi kolik lidi si dela usudky na zaklade "mne prijde ze jsou tak nejak hodnejsi, jasne ze krici ale skoro nebouraji..." a zavery, ze lepsi je doprava bez pravidel, hlavne kdyz se maji lidi tak nejak radi

    to myslim jako obecny komentar k tomu, jak si delat/nedelat nazory o svete
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    BROZKEFF: Ale to nepočítám v přepočtu na počet přepravených osob a počtu kilometrů, což je metodika Kosmova odhadu. Data o počtu reg. vozidel ale na rozdíl od průměrného počtu přepravovaných osobokilometrů jsou dostupná ;-)
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    YMLADRIS: Klíčově důležitý postřeh! :-)
    Takže dáme tato data dohromady, pro srovnání ještě přidávám USA:

    Počty motorových vozidel na 1000 obyvatel a počet obětí dopravních nehod ročně (United Nations World Statistics Pocketbook, Statistical Yearbook, Wikipedia) jsou takovéto:

    USA: 765/1000, 12,3 smrtí/100 000 obyv. za rok.
    ČR: 399/1000, 10,4 smrtí/100 000 obyv. za rok
    Indie: 12/1000, 16,8 smrtí/100 000 obyv. za rok

    Jasně že u Američanů někdo má dvě auta a ještě dvě motorky a nejede na všem najednou, u Indů bude v těch číslech hodně motorek atd. Ale i tak, Kosmův odhad o 20× nižší nehodovosti v Indii oproti ČR evidentně neplatí :-) Spojením dat o počtu motorových vozidel a počtu smrtí dostáváme, že každý rok zemře: (1 “řidič” se zde rovná 1 reg. motorovému vozidlu)

    0,016 % řidičů v USA
    0,026 % v ČR (1,62× víc jak v USA)
    1,4 % v Indii (53,7× víc jak v ČR a 87× víc jak v USA)


    DARUMA
    DARUMA --- ---
    KOSMO: Nevím no. Já jsem byl v Indii několikrát a jezdím převážně taxíkem a autobusem. To co popisuješ se může stát i v Čechách. Prostě jsou tady ohleduplní a neohleduplní řidiči, stejně jako v Indii. Já jsem v Indii potkal řidiče, kteří se honili po silnici s klackama, protože jeden do druhého lehce ťuknul. Nebo když byla v noci zácpa, tak tam kolem chodili vojáci se samopalem a bambusovou tyčí a organizovali neukázněné řidiče indických trucků.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    KOSMO: že jedou v amfetaminech, to chápu, ale že k tomu za tím volantem i pijou, uf, to jsou věci....

    jinak, teď už to dává docela smysl :), i pro člověka co nebyl v Indii ;)
    KOSMO
    KOSMO --- ---
    YMLADRIS: NO, to čílo mě fakt překvapilo, uznávám, že jsem napsal blbost. Mám tady po silnicích naježděno několik desítek tisíc kilometrů - za necelé dva roky - a viděl jsem jeden smrťák a jednoho ošklivě zraněného chlapíka z mopedu... ale kolik tady toho jezdí - to je naprosto nepředstavitelné množství na naše poměry - v Delhi je prý skoro 6 mil vozidel (možná kec) - a tady jsem viděl vždy jen ťukanec.

    Když tady třeba chlapík nedobrzdil a ťukl v zácpe před sebe - upadl mu nárazník - vystoupili oba řidiči - koukají na to - povídají si, pak to tam nějak nasadili po indicku zpět - podali si ruce - a jeli dál...

    Darumo: Ono když na to kouká člověk, který sotva přiletí z EU - tak je samozřejmě vyplašený, protože to je masakr, o kterém píšeš. Jenže není všechno, jak to vypadá - třeba ta bezohlednost - to je IMHO jen, že si představuješ, že tě někdo někam jen tak pustí, udělá ti místo - to tady neexistuje - ale napříč celou společnosti - tady si musíš udělat místo sám - jenže když tam vjedeš - ostatní zpomalí a nejsou agresivní... a ano, oni křičí, ale to křičí i na trhu - není v tom (většinou) agrese. Prostě křičí - hej, já jsem tady! A troubí a troubí... jiná morální přesvědčení.

    Možná je to číslo způsobené hodně profíkama - slyšel jsem tu šílené story o řidičích kamónů, kteří v těch autech vlastně žijí - řídí třeba dvacet hodin, pijou a jedou prý i v amfetaminech. A zboží koluje Indií nepřetržitě... Jsem třeba viděl gigantické cementárky v himáčalu, ze kterých jede nepřetržitý proud tracků k nejbližším kolejím... a jezdí i v noci - neosvětlení atd... no, a občas tu spadne autobus a tak... ale to nevidíš - dočtu se to na webu...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS: aha, tak to je ještě jina
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: to je ale prepocet na 100 000 obyvatel, predpokladam ze indie ma mnohem min aut na hlavu nez my. Prepocet na 100 000 aut pro Indii nemam.

    DARUMA
    DARUMA --- ---
    CONTINUITY: Jako dopravu? Bordel, hluk, chaos, smrad, X hodinové zácpy, řvoucí řidiči, rozmlácené silnice, (většinou) bezohlední řidiči.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS: Tak jestli to tam vypadá tak, jak popisuje Kosmo, tak to, že mají počet mrtvých jen 1.6x vyšší než my, je úžasný výsledek :)....sice to Kosmo tedy malinko podcenil, ale v praxi klidně věřím, že to vypadá, jako by žádné nehody neměli
    - protože při těch podmínkách by mělo těch mrtvých být třeba 10x nebo ještě mnohem víckrát víc, a když je to jenom 1,6x, znamená to, že ve srovnatelné dopravní situaci se Češi srazej mnohem častěji než Indové....
    Možná tak to Kosmo myslel :)

    Ale zajímalo by mě, jak to myslel Daruma :)
    Darumo, popsal bys tu tvoji Indii ? ;)

    (teď zase nevím, jak moc je to k aktuální diskusi, kterou za příštích 10 min asi nepřečtu, ale myslím si, že rozdílné pohledy dvou inteligentních lidí na jednu zemi jsou k věci samy o sobě :)
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    KOSMO: Hmm, tak to jsem byl asi v jiné Indii. ;-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOSMO:

    Pocet umrti na silnici za rok na 100 000 obyvatel

    Czech Republic 10.4
    India 16.8
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam