• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    Restartováno :)
    O cestách, technikách, prostředcích, projektech, hnutích, myšlenkách velkých i malých, co pomáhají člověku osvobozovat se a naplňovat svůj potenciál, a skupinám, místům, ekosystémům, uzdravovat se z nemoci civilizace.
    Společným jmenovatelem témat je uzdravení, obnovení rovnováhy, návrat k přirozenosti, nalézání cesty, která je v souladu se životem.

    Ráda bych, aby klub byl o sdílení informací, nápadů a zdrojů - spíše než o diskusích a rozebírání, jestli je nějaké téma dobré-špatné, reálné-nereálné, apod ;) (na tento druh vyžití tu máme klubů dostatek :)

    organnic.blogspot.com (Conti)
    rozbalit záhlaví
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    URZA: psal jsem na to kdysi recenzi pro Sedmou generaci:

    Zelená psychologie

    Jakou roli hrají lidé na Zemi? Může se naše západní industriální civilizace inspirovat u domorodých kultur? Pionýr výzkumu psychedelik, psycholog a psychoterapeut Ralph Metzner obohacuje ekopsychologická témata svými znalostmi etnofarmakologie, změněných stavů vědomí i syntézou mnoha dalších oblastí jeho badatelských vášní.

    Od začátku 60. let minulého století se Ralph Metzner profiloval svými pracemi o změněných stavech vědomí a terapeutickém potenciálu psychedelik (tj. halucinogenů jako LSD, psilocybin či meskalin) coby vědecký výkvět Harvardské univerzity. Bezprecedentní mocenský zásah vlády USA do kompetencí vědeckých institucí na konci 60. let však znamenal striktní ukončení velice slibného farmako-psychoterapeutického výzkumu. Dějinné události tak přiměly Metznera věnovat více pozornosti dalším technikám transformace vědomí, jako jsou jóga, alchymie a šamanismus. Cestami za představiteli šamanských, léčitelských a duchovních tradic preindustriálních kultur získalo jeho studium nejen interkulturní charakter, ale stejně intenzivně tvarovalo samotného vědce.
    Zelená psychologie, jež v originále vyšla před dvanácti lety, představuje koláž témat, které Metzner diskutuje se svými studenty na prestižním Kalifornském institutu integrálních studií, pokládaném za jedno z center vynořujícího se holistického paradigmatu vědy.

    Lidstvo jako nervová síť planety
    Svoji břitkou kritičností k současné psychologii, společnosti i vědeckému a hodnotovému pojetí dominantní industriální kultury nenechává autor nikoho na pochybách, že navazuje na ekopsychologickou tradici Theodora Rozsaka (viz 7.G 5/2008). Ke prospěchu věci Metzner hřímá a moralizuje o poznání méně než jiní autoři tohoto proudu. Podobně jako jiní „rozsakovci“ se pokouší o analogii vztahu lidstva a přírody. Jeho úvahy vychází z Lovelockovy teorie Gaia, tj. pochopení planetárních systémů díky celostnímu vnímání Země jako superorganismu.

    Metzner si klade otázku, co za funkci lidé, jakožto tkáň organismu Země, reprezentují a v čem jsou specifičtí. Prozkoumává naši potenciální jedinečnost v možnostech vnímání, interpretace reality a koordinace jednání, které všechny korespondují s funkcemi nervového systému. Případnou pýchu na výsadní pozici našeho druhu ale rychle smete, když započne oblíbenou disciplínu ekopsychologů – rozjímání nad hledáním vhodné psychologické diagnózy pro nejvýstižnější popis našeho pokřiveného vztahu k přírodě; v tomto případě nad naší nezvládnutou koordinační (nervovou) funkcí ekosystémů. Postoj industriální civilizace označuje za lidský komplex nadřazenosti. V psychodynamické tradici ho vysvětluje jako kompenzaci za nevědomý komplex méněcennosti. Vymizení rituálů přechodu a iniciace prý zase vede k zafixování lidstva na úrovni rané adolescence, kdy neznáme vlastní roli a naše nevyzrálá identita se slepě pachtí za uznáním, sebedefinováním a neurvale projektuje svoje konflikty do (přírodního) prostředí.

    Příčiny rozštěpu mezi lidmi a přírodou
    Metzner se vymezuje vůči prostšímu a vágnějšímu Rozsakovu popisu lidské patologie jako potlačeného ekologického nevědomí. Po rozboru autismu, kolektivní amnézie, závislosti a narcismu dochází k přesvědčení, že potíže lidstva ve vztahu ke zbytku Země lze chápat jako disociační poruchu.

    Disociace je opakem asociace a představuje normální součást kognitivních (poznávacích) funkcí mozku a psychiky. Účastní se téměř všech mentálních procesů, určitou míru disociace potřebujeme ke každému zaměření pozornosti. Metzner se domnívá, že došlo k rozštěpu mezi myšlenkami, emocemi, vzpomínkami a sebepojetím člověka a vyšších systémových biotických struktur, jež ho obklopují.

    Kořeny utilitárního vztahu k přírodě Metzner stopuje v kapitole o mytologii. Patriarchální kurganští kočovní nájezdníci ze střední Asie, uctívající Bohy Nebes, si podmanili matriarchální evropské starousedlíky, zemědělce uctívající Bohyni Zemi. Započali tak odklon západní civilizace od úcty a pokory vůči přírodě. Metzner si je často až příliš jistý tam, kde historici tápou, jeho pohledu ale nelze upřít značnou podmanivost.

    Okradení přírody o posvátno autor vytýká pozdějšímu transcendentnímu monoteismu, mechanistické vědě bez hodnot, arogantnímu pojetí humanismu a protestantskému reformnímu zápalu proti rituálům. Metzner se ovšem nepokouší hlásat polyteismus a panteismus, pouze poukazuje na jejich pozitivní environmentální dopad. Na příkladech křesťanských mystiků jako Hildegardy z Bingenu pak dokládá, že vnímání posvátnosti přírody a její respektování se neváže na specifické vyznání.

    Inspirace šamanismem
    Výše popsaný historický vývoj též vedl k potlačení etnické přírodní spirituality a léčitelství. Šamanismus se praktikoval téměř ve všech koutech planety po drtivou většinu doby existence lidstva a doposud přežívá u domorodých národů a některých obyvatel třetího světa. Zároveň nabývá na popularitě i mezi příslušníky industriální společnosti, rozčarovaných z vlastní kultury (viz 7.G 5/2008). Metzner se tímto tématem dostává oklikou zpět k úvodnímu psychologickému ladění knihy a s jistotou hry na domácím hřišti pokazuje na nedávno obnovený výzkum psychoterapeutického přínosu zodpovědně užitých psychedelik profesionály, kteří se šamanismem otevřeně inspirují v léčbě disociačních poruch, závislostí a úzkostí. Práce se změněnými stavy vědomí spojuje lékařství (reaguje na psychosomatiké potíže), psychologii (poskytuje vhled a katarzi) a náboženskou spiritualitu (skrze zážitek přesahu mimo běžně prožívané hranice bytí a identity). Šamanismus nám tak nabízí Metznerem postrádané rituály přechodu, formující identitu jak individuální, sociální, tak i environmentální.

    Metzner přichází před širší environmentální publikum s myšlenkou, že integrující funkce změněných stavů vědomí v podpůrném prostředí může překonat rozštěp mentálních funkcí na úrovni jednotlivce, posílit sociální vazby a sounáležitost a opět zvědomnit lidskou zakotvenost v přírodním prostředí.

    Netradiční americký výzkumník tak nepochybně stojí v kontroverzních vodách hned několika oborů. Ohromná mozaika jím předkládaných argumentů a souvislostí by pro přesvědčivější vyznění potřebovala více než pouhých 264 stran. Ovšem Zelená psychologie jakožto vizionářské dílo nového komplexního oboru láká pozornost čtenářů rozličných profesí a téměř každý v něm nalezne obohacení. Někomu se může zdát výklad postmoderně rozbředlý, většina se ale bude na Metznerově intelektuální pouti bavit jako při čtení napínavého románu. Po knize by měli sáhnout zastánci decentralizace, bioregionalismu, ekofeminismu a každý, koho zajímá další krok ke zformování ekologického paradigmatu.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    FRUTAA1: moc dobrá knížka :)

    URZA: tady krátkej blog o ní
    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    URZA: knihu Zelená psychologie má teď půjčenou kamarádka, bez ní si to ad hoc netroufnu sepsat, ale slibuju, že to udělám. stejně mě to lákalo

    jinak tady jsou odkazy na výpisky z několika knih. vypisovala jsem si to původně pro sebe, tak k tomu přihlížejte tak, že to je to, co mě zaujalo, třeba by vás zaujalo něco jiného... i tak to můžete brát jako jakýsi souhrn z knihy nebo aspoň inspiraci k přečtení :-) - nevím, esli ty odkazy jdou otevřít?

    Kosmická hra (St. Grof): https://docs.google.com/document/d/1C3nPIj0OpSGQKeQyQgXAnpTc5hwhXTnbd5CZPXipCOA/edit?usp=sharing - bavilo velmi!

    Vzpomínky / sny / myšlenky C. G. Junga (Aniela Jaffé): https://docs.google.com/document/d/1L4HqGcai1MwuVmObQ3GgUIIILT0cdzfeWMLTwATFbsw/edit?usp=sharing - jakýsi životopis Junga, na kterém se značně podílel, nejedná se však o popis jeho života, ale vývoj jeho myšlení a vnímání; některé části shodné s knihou Duše moderního člověka

    Bdělost, toť vše (D. Ž. Bor): https://docs.google.com/document/d/1rYBchoSBytXKbC2xCPS-yYpZAPXbq2he4nAyuRuQYRQ/edit?usp=sharing - o G. Meyrinkovi, naprosto skvěle napsané

    ještě sepisuju Vegetalismo od E. Luny a Pravdivé halucinace od T. McKenny plus další, kdyby byl zájem :-)
    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    URZA: kouknu na to a sepíšu. mám případně i z pár jiných knih výpisky, tak je sem můžu nahodit, kdyby to někoho zajímalo. začala jsem si totiž za loňský rok dělat jakýsi čtenářský deník, akorát ještě není hotov, ehm
    URZA
    URZA --- ---
    FRUTAA1: Nechtěla bys z toho udělat nějaký článek srhnující ty hlavní myšlenky? Já mám dlouhou frontu knih, kterou se snažím postupně číst, ale jde to pomalu tak tato se na ni asi nedostane, ale nějaké shrnutí bych si si klidně přečetl.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    FRUTAA1: still alive and active!!!

    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    Nedávno jsem dočetla knihu Zelená psychologie od Ralpha Metznera. Úvahy, proč na Zemi všechno přírodní ničíme, proč si myslíme, že jsme díky technice něco víc a kam se poděl náš původní vztah k přírodě, ve mně stále rezonují. Autor vybízí k větší otevřenosti vůči znalostem domorodých i starodávných kultur, poukazuje na úlohu psychoaktivních rostlin i jiných technik při hledání lidského vztahu k přírodě a vytyčuje mezníky, kdy byl náš vztah k přírodě narušen. Doporučuju!
    (R. Metzner je pionýr výzkumu psychedelik, psycholog a psychoterapeut)
    TILOPA
    TILOPA --- ---
    Video — Duše K — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000034-duse-k/214251000300065-duse-k/video/
    cas 7:30 zajimavy sen
    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    CONTINUITY: jestli se to plánuje přes týden, tak asi zatím kdykoli :-)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    JAZZZ: místo a čas se vymýšlí teď, otázka je, jestli to dělat o prázdninách nebo počkat do září
    GORG
    GORG --- ---
    LYDI: Mně to myslim chytlo hned. Na druhou stranu zas třeba Casteneda mě zpočátku moc nechutnal. Pak mě to po letech chytlo, že jsem si jednu dvě knížkz přečetl znovu. Teď ho zas moc neřeším, ale možná přijde čas, že si přečtu všechny jeho knížky. :-)

    Jinak se mi taky ad Walsch ještě líbil o něm autobiografický film Hovory s bohem, či jak se to jmenovalo.

    Ještě mi s tím dost splývá Pokojný bojovník, ale víc mi připomínal toho Castanedu.
    EVA_
    EVA_ --- ---
    LYDI: Si taky myslím, že je do určité míry magor, ale taky si vzpomínám na "musíte se doslova zbláznit, abyste poznali Boha".:-) Mám radost, že ho taky někdo má rád.
    KAREN
    KAREN --- ---
    CONTINUITY: tady taky jedna zajímavá:



    27. 6. - 17. 11. 2014


    DOX - Výstavy - MARTIN RAJNIŠ: Huť architektury
    http://www.dox.cz/cs/vystavy/martin-rajnis-hut-architektury
    LYDI
    LYDI --- ---
    EVA_: nekde sem to uz zminila: trikrat sem walsche zacinala a prestala cist s tim ze to musi byt magor a poctvrte sem se do toho totalne zamilovala (: nekdy musi prijit spravny cas (jakoze kdyz neni spravny cas, tak to proste nejde (: )
    EVA_
    EVA_ --- ---
    LYDI: Mě se to líbí taky, prvně jsem tuhle myšlenku objevila ve Walshových Hovorech s Bohem, četla jsi to? Na tu knížku nezapomenu.:-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LYDI: jo no to je takova metoda ze zvlastni veci v krestanstvi se prohlasi za metafory ci tak neco, .. a tak se ptam nakolik je jindrich kanonicky krestan :)
    neberu to tak ze je neco zjevne absurdni... plno mimoradne kvalitnich lidi jsoz krestani.. proste mbe zajima jak to vidi
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    CONTINUITY: to bych moc rad slysel. kdy a kde to je?
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: nic moc jakoby o tom nevim, ani treba sem nevyrostla v krestan. prostredi a tak), takze to je spis takova poznamka z postrani (?) - ale libi se mi myslenka, ze peklo je zbytecne trapeni (strachy, obavy atd) tady a ted...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS: Zeptám se, předpokládám, že jestli to existuje, tak už to tam na tripech okoukl ;-DD
    dělám si legraci, ale to je vlastně docela dobrá otázka, tady ten člověk imho fakt něco ví o vesmíru skrze západní (a zčásti i východní) nauky, a zajímalo by mě, jak se dívá na takovou zjevnou absurdnost jako to křesťanský peklo
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: tak ze pripadne zdravim a jak ze je to s tim peklem (vecnym nasledkem pro ty kdo behem zivota nepoberou cosi)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS:

    Tak, předpokládám, že úplně obyčejní lidé v kostele by to asi nepobrali, ale Jindřich je teolog a když napíše křesťanství, pravděpodobně myslí křesťanství :) (dost možná v nějakém hlubším smyslu, než si pod tím obvykle představujeme)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ho pozvi na nyx :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    CONTINUITY: cas nemam ale rada bych si od nej necvo precetla pokud skloubil krestanstvi a trans-cosi. jako fakt krestanstvi, nebo by se mu v kostele vysmali?
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    CONTINUITY: tu přednášku

    "křesťanství pro občasné návštěvníky hyperprostoru aneb globální krize z hlediska transpersonální teologie"

    :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam